1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777662 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Huge:
"Nu hade ju Alcen en spåkula och den sa att det var rätt att sparka Sohlberg, att Honken skulle passa bäst på Lindbäck och att Veinis ego gjorde att han valde sitt eget bästa istf lagets."

Den går direkt in på humortoppen.

Dags att vända blad i MV-tränarmystiken.
Här är ett nytt ämne att evighetsdebattera:
Blomman har ju en karriär i BIF sedan förut, räknas det nu som en förlängning av karriären i BIF - eller som ett nyförvärv?

vedevåg: Hur tänker du att Brynäs ska få ett bättre lag om man behåller t.ex Timashov? Vilka är det som ska göra plats åt nya spetsspelare?

Det finns skickliga spelare där ute som kommer till spel varje match. Kolla bara på hur Oskarshamns offensiva toppspelare leder deras lag i match efter match.

Huge: Det troliga är väl om Honken o Limpan kört 100 % från början så hade Limpan kommit in i det tidigare .Träning ger färdighet ....

{8399}: sant, såå skönt med hela TVÅ matchers framgång. Nöjer mig med det.

Orkar inte delta i målvakts-träsk frågan.

Ser fram emot nästa match istället. Några saker som måste bli bättre:

1 ”håll linjerna” i det defensiva spelet.

2 få ut pucken vid hönsgård i egen zon.

Snart London-derby, forza Arsenal💪👍

Huge: Kul ändå att du tror att Limpan skulle kasta sin vän under bussen och säga att det inte funkar alls med nuvarande upplägg. Han är bra i en match och då är det ett tecken på att upplägget funkar. Du glömmer övriga
25 matcher och totalt 2,7 i snitt insläppta mål per match som är ett något starkare underlag för att det inte funkar

Jugge: Skönt att vi blev av med honom en stund iaf men han är nog tyvärr tillbaka snart.

Peja: Fast nu argumenterar du äpplen och päron!

Prestationen beror på rinken enligt Limpan själv och absolut inte på Honken - cmore gav liknelser som styrkte det argumentet med andra målvakter som måste över tröskeln!
Därför har Limpan inte presterat!
I början fungerade inte defensiven för bif så målvakterna fick inte hjälpen att lyckas på isen.
I Limpans fall gällde alltså parallellt att få muskelminnet att reagera efter nya förutsättningar. Det sägs att det krävs 10000 korrekta repetitioner för att ändra något felinlärt - räkna det i tid och lägg till att Limpan under tiden fortsatt repeterat rörelse enligt liten rink - det tar tid alltså.

Så när han berömmer Honken för hans arbete (och inte bara som person) så bör man ju tro på det för hade det inte fungerat skulle limpan aldrig ge honken det erkännandet.
Limpans erfarenhet borde var nog för att bedöma förtroendet och arbetet honken gör.

Sen att den sämsta chefen du haft har varit den populäraste betyder antingen att du inte hade samsyn på hans ledarskap där andra hade det eller att man skilde på personen och dess kompetens.
Svårt att se att en dålig inkompetent ledare kan var omtyckt som en bra och kompetent ledare av den stora massan han leder.

RommeTigern: Jag fick nöja mig med 1.400 på powerplay, men någon gång ska det väl löna sig att spela på laget man lever för. ❤️💛🖤

Zappaholic: Grattis!

Bra period av Lindbäck!

Lunkz: ” Clark tar jag alla dagar i veckan.
Lasch är väl 36-37 och är topp i SHL , Clark är en liknande spelare”

35-årige Lasch har alltså gjort hela 3 mål och 15 ass på 32 matcher…. Dyra poäng det för Frölunda. Det kan gå fort utför i den åldern och väldigt individuellt, men Lasch har definitivt passerat zenit och kan knappast anklagas för att vara ”topp i SHL” längre..

Loomis666: Lindstein kommer bli grymt bra. Han fyllde 18 i dagarna så vi får sätta kraven i relation till det.

Bra förutsättningar för oss att Örebro har 4 raka matcher med poäng ändå.

Hoppas spelarna kan gå ut och spela samma hockey som dem gjort dem föregående 2 matcherna mot Örebro.

Hade vart otroligt skönt med full pott i poängskörden i en vecka.

Hoppas även på att Växjö slår Luleå.
Att Malmö skräller mot Leksand.
Att Färjestad vinner mot Hv71.
Rögle sänker Oskarshamn.
Och att Frölunda vinner över Linköping.

Går dem resultaten våran väg och vi lyckas vinna mot Örebro så är jag otroligt nöjd.

Blipp62: därför manner ser så ledsen ut vid varje torsk….. ingen snaps!

SvT är ju förjävla roliga!🤯🔫💣hockeykväll snackade 16 min om Växjö Frölunda samt visade alla mål från övriga matcher men brynäs avklarade dom på ca 1 min och visade 2 mål 😂🤬

Bulten: skulle kunna tänka mig att Olesen var mer lättad över 3p än de 3 målen. Är nog en hel del anspänning hos många spelare.

Tigerhjärta: Viktig seger idag, en stark insats. Nåt Brynäs behöver nu är att kunna följa upp med fler lika bra insatser.

Det har varit för svajigt, nu vill vi se en monstermatch borta mot Örebro.

Strömgrens mål förresten, vilken pärla han får iväg.

Härligt. Brynäs gör det de ska ikväll, slår ett skadeskjutet Leksand på hemmaplan. Ganska bra insats på det stora hela. Så jävla viktigt.

+ Olesen
+ Bertil
+ Strömgren

Forsberg 1978: Som sagt, leksand är ett lag ni ska spöa sju dagar i veckan.

Nu är ni nära slutspel igen, vilka har ni härnäst

Olesen leverar fan i år ändå! Jobbar stenhårt.

Visst har han missat mycket. Men ändå gjort mycket mål med.

Märks VERKLIGEN att han tränar extra med J20 ibland. Verkar också alltid vara på den frivilliga träningen också!

Tydligen Johan Larssons mål och Johannesson och Friman ass! Enligt flashscore då alltså

Huge: Förra säsongen hamnade Timrå sist i grundspelet och klarade sig sedan kvar via kval. Brynäs kom förra året på 10-plats. Just nu ligger Timrå på femte plats med 51 poäng ( 32 matcher) vår älskade förening är tolva med 39 poäng (33 matcher). Vad säger detta? Kanske ingenting men eventuellt kan jag tycka att Timrås värvningsorganisation verkar liiiiite vassare än motsvarande hos Brynäs IF.

Huge: Karhunen, Blomqvist och kanske Clark. Hur sannolikt är det att de bästa realistiska alternativen bara råkar vara jämnåriga fd lagkamrater till Alcén? Försök räkna ut den sannolikheten och bedöm därefter om den tesen kan tas på allvar… svaret är givet.

Bergman kan snabbt bli släppt till Södertälje, OM Johan Alcen säger ja.

Enligt sportbladet

Farsang: Det är naturligt att Eklind har 40k just nu. Han kom från Allsvenskan och de brukar inte ha mer än så när de tar steget till SHL. Allsvenska nyförvärv är ungefär lika högavlönade som spelare på rookiekontrakt, men de är ofta mycket bättre (mer seniora framförallt).

Eklinds lön kommer att höjas nästa säsong oavsett vilken klubb han väljer. Jag kan tycka att han vore värd cirka 100k i månaden, om inte mer. Det är en bra hockeyspelare som fortfarande blir bättre.

Bulten: Kan ni inte bara acceptera att ni har olika syn på saken?

lapad: Men snälla, när man precis klarat av ett nytt kontrakt så kanske man borde satsat på en sportchef som har ett CV och ett bättre kontantnät än Alcén har/eller hade då. Han borde (om man nu bestämt sig att han ska vara SC framöver) då fått vara lärlig. Jag tror personligen att man valde Alcén delvis pga sin pappa men delvis pga att han är duktig på att "snacka". Och snacka kan han men mera än så är det inte.

Om jag kommer i håg rätt så var det Josef Boumidienne som var tänkt att ta över som Sportchef i Brynäs , men Columbus ville inte släppa honom utan erbjöd honom jobbet som chefsscout i stället, sen var Josef med och tog fram Johan som Sportchef, och en avgående styrelse signade Johan, finns mycket där att ifrågasätta, men nu är han sportchef och det minsta vi kan göra är stötta honom och Brynäs tills säsongen är över, där och då har vi facit på hans första två säsonger som sportchef.

Huge: Jag vet inte om jag antagligen är den ende, men för mig så är Rosens 4-4 mål fortfarande mer Johan Larssons än Sklenickas.
Rosén kommer i en position där Larsson borde vara klart närmare. Är Larsson en halvmeter/meter längre ner i arbetet så stöter han bort den pucken.
Som den soffcoach man är så tycker jag faktiskt inte att Rosén blivit Sklenickas gubbe ännu.
Tycker att Sklenicka har exakt den position han ska ha.
Så för mig är det målet fortfarande Larssons.

MEN jag är ingen hockeytränare utan en enkel soffcoach.

Zzz: Ja, men Brynäs tappade i stort sett alla toppspelarna efter guldet 12. Var tvungen att verkligen bygga nytt. Inför den här säsongen fick Brynäs behålla i stort sett alla man ville, stommen blev kvar, och man värvade flera välmeriterade spelare. Så jag tycker nog att Manner har haft bra förutsättningar att ordna bättre resultat än förra säsongens tiondeplats, men istället för att bygga vidare på förra säsongens grundspel har man tappat allt vad grundspel heter, och Alcéns fiasko på forwardssidan är enorm. Det hade gått att göra något bra med den här säsongen men istället kommer Brynäs att åter igen att behöva slåss för SHL-kontraktet.

Tgl: Fast Roy var väl med facit i hand en helt ok värvning för sju matcher? Tror det fanns få tillgängliga spelare på marknaden för ett korttids kontakt som kunde gå rakt in i ett SHL lags PP .
Roy var mer än godkänd efter förutsättningarna men som jag ser det inte rätt spelartyp för Brynäs just nu.

Jag ansåg inte att Kevin Roy hade gjort tillräcklig skillnad för att få förlängt i Brynäs. Vissa här inne tyckte annorlunda. Vi tyckte olika. Det här är ett diskussionsforum.
Brynäs ledning tyckte som jag - vad innebär nu detta för mig, som amatörtyckare? Att jag har rätt bra koll på hockey? Att jag bara hade tur? Att någon snart svarar att man förlängde inte med Roy därför att Strömgren nu är tillbaka. Om Roy hade gjort 10+5 på sina 6 matcher - hade man släppt honom då?
Frågorna är många. Svaren kommer strax.

Huge: När vi...många ( även herr Berg) påstår härinne att vi har en usel defensiv...dåligt mv spel..en gameplan som inte sitter. Att vi är i nedre regionerna i år igen...släppt in mest mål av alla...om de läser detta härinne o sitter o skrattar åt det...då borde de verkligen söka nya jobb och ställa sig åt sidan.

{9684}: Varit inne i Timråboken å läst . Å ser att det är mycke upprörda känslor ang domarna . Förvånar mig inte att detta sker när Fbk står som motståndare. Är ju inte första gången . Men det kommer garanterat inte undersökas från Shl:s håll . Domare är alltid felfria å skyddade .

Samsung: Alla målvaktstränare i hela världen hade gett Lindbäck rådet att gå hårt på skytten i den situationen. Han borde med all rätta kunna lita på att medspelaren tar sidledspassningen.

mk: Jag messade med en ganska etablerad domare idag. Han kunde inte förstå hur Rödins utvisning ens kunde vara uppe för diskussion eftersom den var så solklar. Ibland är det bra om vi tar av oss Brynäsglasögonen innan vi sågar domarna. Det är lite typiskt att folk tar ut sin frustration över domarna när det i själva verket är det egna laget som är kasst. Eftersom det var 3mot3 hamnade Rödin i en för honom ovanligt utsatt defensiv position och han behärskade tyvärr inte försvarsspelet i just den svåra och ovana situationen.

Back:

Otroligt bra ledare i medgång, tvärtom i motgång. Skäller på medspelare och vissa kan ta det personligt även om han inte menar det så. Vinnarskalle som har svårt att kontrollera ilska och känslor.
Hatar att ställa upp på intervjuer, saker som autografsignering och en bra start- event.

Ett under att inte Manner bytte kapten i somras efter en säsong med Rödin som C.

Malken: ang Lindbäck: precis tog drygt 30 omgångar av ”vänja sig” vid stor rink. Nästan säker på att han har spelat på samma rinkmått låt säga mellan 8-20 års åldern…?

Dessutom har väl killen spelat hockey under hela sitt yrkesliv….tror inte han pryat som bibliotikarie, rörmokare eller pilot någon gång under denna tid, men jag kan ha fel?

Bra idag, absolut, tog lite tid bara …..

Till hans ev försvar så öppnade han båsdörren vissa matcher.

Enligt mig det nyförvärv som har underpresterat absolut mest sett till hela säsongen utifrån prestation….och till vilken JÄVLAS KOSTNAD?

You do the math…..

J-S: Problemet med "inaveln" är att kompiskontrakten leder till fler kompiskontrakt. De ger ofta varandra feta, långa kontrakt som gör de svåra att sparka. Egentligen skulle ju alla inom den sportsliga organisationen behöva rensas ut och ersätta med nytt tänk utifrån. Alcén och Grahm har misslyckats totalt, Molin verkar inte utveckla någon, Honken är den enda målvaktstränaren i hela SHL som inte jobbar heltid och den finländska ledarstaben lyckas inte implementera ett grundspel i A-laget. Jag menar givetvis inte att alla borde lämna nu, men efter säsongen borde de göra det.

J-S: Håller helt och hållet med dig att jok3rn kan inte så mycket om hockey, 😂

Jobbocop: ”vakna för fan din dåre”

- Ursäkta? Varför denna vidriga ton? Jag anser att utvisningen på Rödin ÄR en holding. Ska man inte kunna ha en åsikt utan att berusade fjunisar går lös…?

Höj dig!

BIF Kungen: FY FAN, VAD JAG HATAR SVENSKA HOCKEY DOMARE!!! Växjö och många andra fitt lag får tacka domarna för vinsten. Blir vansinnigt

Rödin1912: var väl knappast lindbäcks mål det där. Tycker han varit bra hela matchen.

Scott gör en mycket bra säsong i år!

Men va i helvete, domarna tar alltså utvisning på den😂😂😂

{8399}: moment22: Brynäs har ändrat spelet för att spela mer offensivt (roligare) efter påtryckningar från spelartruppen enligt expert på Cmore. En handlingskraftig sportchef skulle se till att detta inte tillåts hända, spelarna skall inte få bestämma.

Vem på Cmore sa detta och i vilket medium?

Sedan ang Rödins ledaregenskaper. Han är jäkligt tjurig och kort i motgång utåt. Inåt gruppen kan vi bara spekulerar.
Men sedan får vi inte glömma hur det såg ut när både JL och Rödin var skadade. Vad berodde det på att två bra spelare var borta eller ledare i laget saknades. Troligtvis en kombination.
I det läget laget är i nu krävs det starka ledare som visar vägen både på isen och på sidan om. Måste vara grymt mentalt stark.

Alla måste göra samma sak, byte efter byte! Tummar nån på nånting, då försvinner ödmjukheten och då är man ofrånkomligt på väg att losa! Ingen får tumma på ödmjukheten,
Det ordet innefattar så mycket viktiga saker inom idrotten. Där har tränaren ett oerhört ansvar att få gruppen att förstå, och få fram hur han vill att spelarna ska agera ute på isen. Det är som alla förstår, funkar inte det, ja då är det nått mellan laget och tränaren. Jag tror alltid på små förändringar. Det lilla kan göra så mycket.

Det här är saker som man kan påverka, och jag har svårt att tänka mig att en tränare ger upp och ger rodret till nån annan, (om han inte blir tvingad förstås) jag är helt övertygad om att Manner kommer att hitta en lösning och att ni börjar på att klättra, det är min sanna övertygelse.

Har sett lite av Brynäs och i grunden så är det ett bra lag. Är man inte ödmjuk för uppgiften, då drabbas hela strukturen, ja hela spelsystemet raseras.

Till sist: Alla måste dra sitt strå till stacken, kan Manner fixa det, ja, då kan det även bli slutspel.

ersa: varför göra sig av med scott?

J-S: Det är imponerande att du har den tron ännu. Jag sviker aldrig Brynäs, men nu börjar jag förlora tron på det rent sportsliga denna säsong. Det är sån enorm pendling i prestation. Laget varvar OK insatser med rena bottennapp.

Nåt är fel, lagbygget och ledningen sviktar.
Det är inte omöjligt med play in, jag hoppas ännu. Men tror jag? Nja.

J-S: Tveksamt att Manner självmant skulle frångå styrspelet som är lite av hans signum, eller? Troligtvis så är det någon annan som fått makten och vägrat att spela så. Klart det går åt helvete då, när en coach inte kan coacha så som han vill och behöver.