1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777733 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Oerhört sköna 3p idag! Viktigt för Anton att få näta igen och skönt för VV att hålla nollan igen. Kändes som att alla var påkopplade från start och hade bestämt sig, här ska det bli 3p!

Vi leder iofs med 4-0 och är överlägsna denna match men jag tycker domarna är fruktansvärt dåliga ikväll!

Treklövern1912: Bortalagets promenad från omklädningsrummet till isen i Gavlerinken ska vara i en läskig mörk tunnel med flera stora monitorer med riktigt suggestiva filmer som visar highlights från 13 BIF guld och andra highlights t ex Silfverbergs 1-0 mål final 6 2012, Lars Görans ”nu tar vi dom jävlarna bara rätt upp och ner” o s v… Mycket HÖG VOLYM!!! Sist texten ”Välkomna till Gavlerinken” på en monitor. När motståndarna kommer ut på vår is ska de känna andäktigt att de är på helig mark och vara fyllda av en önskan att bara få allt överstökat så de kan fly hem igen.

Där skapar vi den sjunde spelaren…

{2064}: vi kanske räkna bort Örebro i jakten på spelare…

Silfverkroken: bra match idag, tung förlust. Synd om Manner tycker jag.

Förlorar på individuella misstag

Zappaholic: Man får väl ha i åtanke att det är bortamatch mot ett av ligans bästa lag. Det är bara en bonus om Brynäs tar poäng i den här typen av matcher. Jag är fascinerad över att samma personer som tycker att Brynäs är helt värdelösa alltid verkar förvänta sig/kräva att man ska spöa topplag på bortaplan, den logiken går inte ihop.

Hur länge sen var det Brynäs vann i Ängelholm? Har de gjort det sen Rögle gick upp?

Jag sticker ut hakan idag. Har bra feeling. 3-1 till Brynäs efter mål av Scott, Genoway och Ölund.

magr: Kanske skulle kunna ha nått tifo som associerar till Finland så alla nya finnar och Sallinen känner sig hedrade.

HitTheLights: Vi spelar jättebra stundtals men är så förtvivlat uddlösa (nej, inte ineffektiva utan just att truppen saknar spetsen). Det kommer inte bli en enkel resa att undvika kval. Nu har vi spelat riktigt bra mot tre topplag och tagit tre poäng men det blir bara tightare och tightare i botten. Manner gör verkligen underverk med det han har att jobba med. Tänk hur ett par nyförvärv skulle kunna få vågen att tippa över till några tre-poängare istället…

Dagens PK
Man kan inte annat än verkligen gilla Manner!
Ödmjuk och så ärlig!

munkas: Du tycker spelet Örebro visar upp är mer poänggivande? Pajas!

Dallemas: och jag är på läktaren, hoppas på en sevärd match 😁

Peja: "Marknaden är utmanande och många bitar ska falla på plats, men idag har en enig styrelse beslutat att ge sportcheferna ytterligare ekonomiska resurser för att möjliggöra eventuella investeringar i den sportsliga verksamheten berättar Magnus Kangas"

Är det till en ny målis?

{8399}: Hoppas HV blir nya MoDo och blir fast förankrade i HA. Tycker allmänt illa om HV sedan 1995 och 2017.

Dessutom så har de väl, om möjligen, ännu sämre självbild än Brynäs

Starkt av laget att få med sig en poäng igår mot ett bra FHC. Manners ledarskap ser ut att ta oss ur svackan de senaste åren men vi är inte där än, det gäller att få lite större avstånd nedåt.

Enligt min uppfattning är den avgörande skillnaden Ryan Lasch i denna match. Han är otrolig med sin puckbehandling och spelförståelse, han hittar lägen överallt.
Men... Varför tycks han vara fridlyst för tacklingar och överhuvudtaget kroppskontakt oavsett vilka lag FHC möter? Borde man t ex inte ligga mycket närmre honom i åtminstone 5 mot 5 spelet? Om man jämför med hur t ex Rödin och Timashov tas av motståndarna är det stor skillnad tycker jag..
Vad tycker ni i den frågan?

Personligen tycker jag det har roterats i formationerna tillräckligt mycket under säsongen. Visst, gårdagens match (eller första perioden åtminstone) var inget vidare men vi måste försöka få lite kontinuitet i laget nu.

Det största frågetecknet är ju hur fan Björk kan platsa i PP? Dräller med pucken, får sällan igenom ett skott och hans offensiva rundor bakom mål slutar jämt och ständigt med en slumpmässigt inkastad puck framför mål som motståndarna kontrar på. Och Björk är längst upp i banan. Tjänstefel att Hedberg inte går före i PP.
Sedan tycker jag om Mikko Manner, men varför tar han aldrig time out? Innan 3-0 hade vi redan kastat in flera puckar inåt i banan i egen zon, det var bara en tidsfråga innan Luleå skulle kapitalisera på det. En tidig time out hade kanske fått ordning på det, för det kan väl omöjligen ingå i gameplan, väl?
Annars 40 bra minuter bortsett några onödiga 2or

Samsung: Hur definierar ni spets egentligen? Spelare som egentligen är för bra för Brynäs, sjukt om endast Palushaj och Brendl tar sig in på den där listan.

För mig är Gunderson, Clark, Johnson, Rödin, Scott, Sweatt, Salmela, Kellman, Somervouri, Kahnberg, Ekholm med flera, alla spets i den mån att dom levererade från dag 1. Spelare som kommit till Brynäs och utvecklats till en spetsspelare typ Widing räknar jag inte då han troligtvis inte kostade som han levererade.

Zappaholic: Skulle inte säga att H.Karlsson vore en chansvärvning, men däremot skulle ju gubben behöva några veckor på sig att komma i form om han skriver på. Hur många veckor beror på hur bra han har tränat under uppehållet.

Andrén skulle behöva starta om i Allsvenskan så det vore win-win för alla.

{2064}: so far roligare säsong än förra i alla fall, bara att vi brutit förbannelsen mot Leksand är ju magiskt.

munkas: Grattis Bif!

BIF Kungen: De skickligaste spelarna spelar i NHL eller KHL i sina bästa år. Det innebär att de skickligaste i SHL antingen har sina bästa år bakom sig eller framför sig. Jag menar att Söderberg. Pääjärvi, Rödin etc tillhör ligans toppskikt trots att de antagligen har sina bästa år bakom sig. Så bra som Rödin var innan skadan 15/16 tror jag inte han kommer bli igen men han är ju ändå en toppspelare i SHL.

Lunkz: Trevlig lördagkväll allesammans! 🍺

Tyvärr får man väl hålla på LHC ikväll. Ju tidigare DIF & TIK blir avhängda i botten desto tidigare kan spelarna våga spela ut.
Målet är fortfarande att komma top 12, inget annat! Det är nästa år som Manner & Pajen ska bygga det NYA Brynäs!

Nu fick ni så ni teg :)

Peja: tror att om man kan lyckas vinna tre fyra match i rad och få några till med poäng i kan det nog släppa lite.
Det som var trendbrott igår var att vinna mot LIF och för en stor hemmapublik!

Vilken härlig stämning det är härinne idag, har Huge stängt av sig själv?

Alisandali:

Tråkig!? Det var ju den roligaste matchen på åtminstone 3 år!

Skämt och sido, stort av dig att gratulera. Det är fans som dig som hockeyvärlden behöver mer av.

Synd bara att du håller på fel lag.

{5246}: håller med. Jag har sågat björk flera gånger tidigare men idag var han bra. Hela laget ska ha en stor eloge för deras insats idag.

BIF Kungen: Det är flera spelare i Brynäs som kanske gör säsongens bästa insatser idag. Det tycker jag iaf. Palve gör en helgjuten insats exempelvis. Scott och Sallinen har nog inte varit bättre dessa säsong heller.

{2064}: Spelar vi mer fysiskt eller är det bara jag som tycker så?

Silfverkroken: Kvick! Lite JuniorVM över honom haha;)

Men blås åt båda hållen domarjävlar

Ove Myling: Japp, imorgon kväll sitter man där framför TVn med fradga runt munnen och blod rinnandes ur ögonen. Förhoppningsvis kan vi hålla nere siffrorna lite den här gången mot Leksand eftersom de har några gubbar borta.
En hedersam förlust och en besviken Manner är utgångstipset.

Blå grottan: Klart grabbarna får bränna av en bengal om dom vill det och även betalar böterna och tar konsekvenserna.

Silfverkroken:
Men va fan, nog måste vi ha en högre ambitionsnivå än Bryggman, både på kort och lång sikt?

Pettisbif: Spontan spekulation, Patrik Bartosak? Har bara spelat fyra matcher i KHL denna säsong med rätt svaga siffror. Däremot har han rätt bra siffror säsongen innan i Pelicans i finska ligan (kanske har Manner koll på han därifrån?) samt att han visat att han kan prestera i Sverige (förvisso i HA). Har även fått spela en del i tjeckiska landslaget.

willyyoung : Bertilsson med Genoway läste jag någonstans, luktar vinst på torsdag!

Pettisbif:

Färjestad sparkar alltså sin sportchef som värvat ihop värsta drömlaget

Jag njuter 😜🤣

{8399}: småfull på en söndag... sök hjälp

Suverän passning av Djoos till Sveriges 1-0 mål. Djoos ser förövrigt riktigt bra ut även allmänt, är imponerad!

spolaisen:
"Brynäs har en stor kostym att fylla, och då blir det inte så mycket kvar av kapitalet till kärnverksamheten, som trots allt borde vara representationslaget BIF/SDHL.."

Spelar du den gamla slitna skivan igen?

Stor omsättning, stor kostym och stor lönebudget går att få ihop.
Liten omsättning, stor kostym och stor lönebudget innebär - 23 miljoner.

Det gäller att ha koll på intäkter och kostnader.

Till Åsen!

munkas: Haha. Vissa spår i kaffesump, andra i handflatan. Vi luttrade Brynäsare spår i emojis. Var är vår nye frälsare? Trevlig helg på er kamrater!

{8399}: Något positivt här på forumet, lindstein har gjort 2 mål på 2 matcher nu i u17 landslaget

Sv: När återvänder kamratkompaniet till läktaren?
Pigalle: Jag har blivit lovad en fest om jag åker de 465,2 kilometrarna till Monitorn, ledningen har sagt att det blir vinst också. Så jag kommer vara där, iförd röd retrotröja signad av Dacke. Blir bra detta!

McLovin: Kvist har ju äntligen börjat använda sig av sin stora kropp och är väl en av få spelare som försvarar som vi ska göra i motståndarnas uppspel. Tycker Kvist och Ölund ska spela ihop med någon som har lite mer speed. Tima eller Olesen.

Stenis: I kvalet står Bom Bom och Nisse i båset igen, garanterat. Manner på rehab.

Svensson_62: och Tuulola , vilken back alltså👍

{8399}: Oavsett så förlorar man, noll poäng Axle. Det är svårt att motivera att man ”förtjänar” vinster. Spelet har sett bättre ut än förra säsongens lågvattenmärke. Men resultaten är lika usla.

Jag trodde verkligen ett tag att det skulle räcka för att undvika kval. Kanske även play in. Men nu har jag tappat tron på den här truppen. De verkar ämnade för kval.

Hoppet står till några turliga panikvärvningar av otränade sportchefer. Håll tummarna att det långskottet lyckas..

Helst ser man ju att Gunler och Björk ryker så vi ges möjlighet att värva både forward och back.
Måste tillägga att tycker Berglund har tagit ganska bra ansvar med Lindstein. Hade inte gråtit floder om Berglund hade behövt lämna men är lite stolt över sättet han tagit sig an uppdraget från att vara 7:e back till ansvaret att spela med Lindstein!