1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777743 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
mk: ... Men du måste väl ändå se det vansinniga med att en styrelse anställer en någon på en nyckelpost samma dag som årsmötet - där alla visste att de kunde bli bortröstade - och det lika vansinniga med att personen faktiskt accepterar jobbet under dessa omständigheter? Hade du accepterat rollen om du varit i Alcéns kläder, anta att du får ett motsvarande erbjudande inom din bransch under liknande omständigheter?

Kan mycket väl förstå varför Alcén accepterade jobbet, men han är absolut inget offer i sammanhanget. Han är en vuxen människa som visste vad han gjorde och vilka konsekvenserna av årsmötet kunde bli.

Har svårt att erinra mig en styrelse som agerat på liknande vis. Den bästa liknelsen är antagligen politiker som är på väg att förlora val och ger sina vänner topposter sista dagen på kontoret - är det rimligt att det nya styret accepterar dom då?

Jag är ingen jurist men har läst flera som menar att anställningen borde ogiltigförklaras på grund av omständigheterna. Utan att kunna lagarna tycker jag att PJ är inne på väldigt grumligt vatten här rent moraliskt. Utöver den uppenbara olämpligheten att anställa Alcén sista dagen på posten kan man verkligen ifrågasätta hur urvalsprocessen har sett ut, hur kommunikationen har varit (informellt möte med Sven Engwall etc) och så vidare. Allt kring det här stinker.

Enaranger: Samtidigt. Om du hade blivit handplockad av en företagsstyrelse som du vet kanske hade blivit bortröstad samma kväll och ersatt av en ny styrelse - där ordföranden varit öppet kritiskt till dig på den tilltänkta rollen - hade du i så fall skrivit på kontraktet eller väntat tills efter årsmötet?

Jag kan förstå att Alcén har hamnat i en svår situation, men han är en vuxen människa som har ett eget ansvar också. Han hade med lätthet kunna undvika den här turbulensen genom att vänta tills efter årsmötet - men då hade han förstås riskerat att inte få jobbet istället.

Däremot borde Alcén aldrig ha fått frågan. PJ borde ha haft bättre omdöme. Man undrar om de var så jäkla segervissa att de ignorerade hotet som årsmötet trots allt utgjorde, eller om de bara struntade i det och körde sitt eget race ändå. Dåligt omdöme oavsett.

Olli Nomadinen : Varje dag som går så avskyr jag Timrå mer och mer. Mycket pga dig och några andra av dina bröder eller älskare eller vad ni är däruppe i sekten. När ni åker ur så kommer jag njuta mer än någonsin.
Ni är dessutom sjukt dålig på att lyssna, skolgången däruppe kanske inte existerar? Så jag säger det en gång till, kan inte ni bara försvinna för alltid från det här forumet?

Bifbiffen: Ber er som ens överväger att rösta på valberedningens förslag att tänka en sista gång. Det kommer bli Brynäs grav om detta gäng får fortsätta.

brynäs08: Krönika från Alner på Svenska Fans. Han verkar ha bestämt sig.

www.svenskafans.com/hockeyzon/kronika-jag-ar-overtygad-om-att-brynas-kan-battre-631688

KulaShaker: Tycker nog ändå det var utklassning. Dels var Kangas mycket mer bekväm i situationen och man vill väl ha en ledare som utstrålar lugn i dessa stormiga tider, dels satte Engwall krokben på sig själv genom att åter igen läcka information om Alcén, dels bekräftade Engwall bara bilden om att han är det gamla gardets kandidat och därför blir inte hans prat om förändring särskilt trovärdigt. Inte för att Kangas tok-briljerade men han var lugn, proffsig och framstod som det klart bättre alternativet.

Det finns någonting komiskt med att diskutera problemet med läckor samtidigt som den ena kandidaten står och läcker information själv. Det är olämpligt och oproffsigt på en rad nivåer.

{7981}: Engwall bekräftar att Alcén är klar om valberedningens förslag går igenom. Men sportchefsrollen blir lite annorlunda än vad vi är van med, den är 30% med herrlaget och 70% med breddverksamhet.

Engwall bekräftar även att han inte vet vad som hade kommunicerats ut kring Alcén när han skrev detta på facebook. Han ber om ursäkt "om det inte kommunicerats ut till medlemmarna".

Han vet alltså fortfarande inte att klubben inte har släppt någon officiell info kring Alcén.

Vill inte klanka ner på personen i sig men det skiljer oerhört mycket i nivå på de två debattörernas retorik och ”talförmåga”. Kangas är oerhört mycket mer förtroendeingivande än Engwall. Den sistnämnde låter mest nervös och svävar iväg

nyb: Jag tror på denna värvning! Fan är det bara jag som är lite positiv här inne! ? ;) :D :D

Julius Bergman. Bom Bom har säkert haft ett finger med i spelet om hans korta sejour i Columbus.
BomBom har säkert fina analyser på han och lär ha scoutat han endel, andra rundan draftad då har han haft ögena på sig.
Manner har säkert tyckt till då dom mött varandra förra säsongen.
Björklöven är ett lag som satsar för SHL så knycka en tänkt toppback från dom kan vara positivt.
Jag litar på Bombom.
Jag är positiv till denna värvning, tror på Julius.

magr: jag vill ha in kocken i alla fall , gillar honom.

Svensson_62: OT monumentale men stod just i baren på Cheers. Telefonen ringer och ringer och ringer i baren. Den extremt stressade bartendern tar helt enkelt telefonen - utan att svara - och lägger den i frysen!!! 😂

Obetalbart...!!

Sv: Uppriktigt orolig
Ove Myling: Positivt - NHL:s (och förmodligen världens) bästa passningsläggare är brynäsare.

Ove Myling: läs på vad nyanserat betyder.

Det betyder inte att man förnekar att Brynäs är i en kris, ingen av oss här förnekar det. Men det är att nitisk vända alla detaljer, stora som små, till misslyckanden. Att aldrig kunna erkänna att något bra görs. Brynäs klarade sig inte kvar med tur, de klarade sig kvar för att de var bättre än Hv71.

Precis allt annat inom Brynäs är ett jäkla haveri. Det är just därför det är så jävla konstigt av dig att du liksom tvångsmässigt också måste pissa ned säsongens enda glädjeämne. Det är liksom som att du inte unnar någon att må bra av att vi trots allt fortsatt spelar i SHL, trots det helvete vi gått igenom.

Precis som Huge som aldrig kritiserar Brynäs står du och Munkas på andra sidan. Ni är precis lika onyanserade i er framtoning. Svårt att ta något du skriver på allvar. Peja m.fl har en betydligt mer seriös framtoning i sin kritik. Du framstår som en Leksandsupporter som är här inne och trollar, och det har du alltid gjort.

Glad sommar.

mk: Jag vet inte vad Tjommen har för utbildning, men konstaterar att det var ett cirka 6-årigt glapp mellan att han slutade spela och att han började chefa i Djurgården. Rimligtvis lärde han sig något under de åren och dessutom hade han ju - precis som Abbott i Rögle - inte nyss spelat med alla som han helt plötsligt blev chef över.

Det här med utbildning som krav på sportchefen tycker jag är intressant, inte minst eftersom Brynäs nyligen kommunicerade ut att sportchefen gärna skulle vara akademiker. Det är så typiskt Brynäs att kasta rimliga krav i sopkorgen och ta in en gammal spelare som inte uppfyller kraven istället.

Tänk dig att du går gymnasiet med en person i årskull ett och två, och det tredje året blir den personen rektor på skolan. Det är Alcén-scenariot.

Vi vet inte om det var Alcén eller hans agent som förhandlade med Dackell, men vad vi vet är att Alcén aldrig har förhandlat med någon spelare utifrån en chefsposition och att Dackell skrev många allmänt dåliga kontrakt.

Jag minns även Alcéns matchintervju efter andra raka segern, eller vad det var, tidigare under den här säsongen när han menade att de hade visat alla som tvivlat på laget osv. Det var tydligt att han trodde stenhårt på lagets kapacitet. Det är långt ifrån säkert att spelarna som är inne i bubblan kan se på lagkamraterns prestationer på ett objektivt sätt, angående t.ex Andersén.

Och nej, jag förminskar inte Alcén, jag bara gör en bedömning av hans lämplighet utifrån tillgängliga fakta. Varför ska man vara positiv till en rekrytering som inte ens uppfyller klubbens egna kompetenskriterier?

Lemp: Jag förstår inte.. Som assisterande sportchef och påläggskalv kanske jag hade förstått logiken. Men fullt ut ansvarig sportchef?

En GM som inte varit engagerad i elithockey på 17 år och en spelare utan nätverk för rollen är alltså dom som ska styra det sportsliga..

Varför fortsatte man inte att leta efter någon med likande profil som Boumedienne?

Kulltorp: Annars är ju Timrås variant fin också, Timrå Kommun köpte Arenan för 45 miljoner och betalar var år till Timrå IK 6,5 miljoner för att sköta drift och underhåll av kommunens arena.
Timrå IK hyr sedan hallen för 5 miljoner per år.

Så jävla bisarrt att vi sitter och snackar om ett scenario med Johan Alcén som sportchef...

Sv: Viktigt att det blir rätt nu
Wasp77:
Håller med. Man får gräva, läsa på och tänka till.

Jag fick för övrigt köra en Heimlich-manoevre på mig själv när jag läste om Alcén. Den kvällsmackan gick till spillo.

magr:
Flyers skriver enligt Elite Prospects:

”We're excited to get Samuel under contract with the Flyers," said Brent Flahr, the Flyers Vice President and Assistant General Manager. "He's steadily progressed since his draft year and has had success in junior, the SHL and at the International level. We look forward to watching his continued development as he makes the transition to North America."

Jag tolkar det som att chansen inte är så liten att vi får låna Ersson nästa säsong.

Lemp: "Tony is a big, smooth-skating defenseman who uses a strong stick to take away passing lanes and to close plays quickly. He has tremendous vision that made him one of the top passers and playmakers from the back-end we saw this season" Doug Wilson, San Jose GM

Verkligen en late bloomer, men känns som ett spännande namn och inga problem med språket här heller.

Peja: De ger ju upp fort som fan, Järnkrok, Lindblom, Larsson, Markström säkert fler fick inte spela som ordinarie i NHL direkt, Färjestadarna som stuckit över har ju kommit hem lika fort bara för att de får lira AHL en halv säsong, Wikstrand kom inte ens till träningarna

Tom Bissett: Kristofer Berglund och John Nyberg är klasser sämre än Björk.
den som inte ser det borde gå till en optiker.
sen har Björk störst utvecklingkurva av dom 3.

Tigerhjärta: Manner har bra koll på finländska spelare och de har koll på honom. Där kan nog Brynäs fynda rejält.

munkas: Eller så kommer du och övriga solstrålar som vanligt att må bra när säsongen inleds med ett par förluster. Det är sen i okt/nov när spelet börjat sätta sig och vi radar upp 10 raka vinster som krisen för dig börjar infinna sig. Det blir mindre och mindre med skrivtid för dig ju bättre det går för laget.
När juluppehållet kommer och vi leder tabellen så har du tystnat helt och hållet.
Classic bild av magsur och raljerande sofftyckare på HS....

Ove Myling: Mikko skulle nog behöva slå sig ned framför TVn och kolla 52 omgångar av säsongen 20/21. Sen kan han revidera sitt spelsystem..
Frågan är vilket system som skulle passa ett ganska ålderstiget lag, med långsamma forwards och otekniska backar.
Kan det bli igelkotten 2.0 vi får se??

{8399}: Nu är vi där igen. Vårt problem har varit att taktiken inte har varit anpassad efter spelarmaterialet. Så har det låtit år efter år. Och det stämmer ju, eftersom truppen inte är anpassad efter dagens SHL. I grund och botten har truppen varit för dålig de senaste åren och nu adresserar man åter igen ALLT förutom just det. Det är sanslöst att slutsatsen aldrig verkar landa i att man måste renovera om truppen rejält.

{8399}: Man ska nog passa sig för att bli alltför fäst vid den nya coachen. Jag tippar på att han får gå i början på december, efter att spelarna inte riktigt kommit upp i nivå.
En positiv sak som jag har tänkt på är att spelare i Brynäs, som har spelat ett par säsonger, behärskar 12 olika spelsystem. Det måste ju vara ovärderligt om man ska förändra en matchbild. 👍

Tigerhjärta: Nu behöver vi bara ett lag som matchar denna exceptionella tränare 😉

Detta känns riktigt bra och spännande!
Imponerande av Bom-Bom.

Tycker att Manner redan i denna kommentar lyckats beskriva spelsystem och filosofi bättre än vad Brynäs lyckats kommunicera under de senaste åren:

"– Det finns många duktiga spelare i Brynäs och jag tror att vi kan vara ett riktigt bra lag redan nästa år. Min filosofi är nog en blandning av svensk och finsk hockey. Jag vill att vi ska vara aggressiva och vända spelet snabbt, men också att alla fem på isen ska spela tätt, att vi samlar ihop oss och går tillsammans och att alla fem ska vara involverade i spelet. Det ska var organiserat, men vi ska också våga spela och det ska finnas utrymme för individuella spelare att fatta sina egna beslut."

Jag blir glad att en så pass meriterad tränare vill komma till oss. Head coach för Kärpät och ass i landslaget.

Sen börjar jag tänka som Zzz, hur många utländska har lyckats?

Men ja, detta är fan bra nyheter!

Olli Nomadinen : Är så jäkla trött på dig, kan inte du bara försvinna härifrån och aldrig skriva här igen? Jag tror vi alla skulle uppskatta det.
Timrå är ett jäkla skitlag och ni lär åka ur lika snabbt som ni kom upp. Och jag kommer njuta när ni väl gör det.

Och du Nisse på Mon or : Vad är en coatch?

Svensson_62: Brynäs fax fick sparken i mitten på januari. En ny fax ska utses av styrelsen i slutet av sommaren. Det enda som funkar bra just nu är föreningens swishfunktion. Där ligger vi i framkant 👍

Avsluta högt: Är det inte muppigt att Tre Kronors förbundskapten aldrig hade varit huvudtränare innan han landade det jobbet? Förr i tiden brukade förbundskaptenen vara Sveriges bästa huvudtränare.

Huge: Här nedan kommet ett citat från dig. Skrivet rätt nyligen.

"Klart att det är en turbulent och ansträngande tid just nu men nåt jävla KAOS och totalt sönderfall som förmedlas, det tror jag inte på."

Du trodde inte på kaos där. Du t o m skrek det. Men nu plötsligt så råder det lite kaos skriver du.
Förstår du hur svårt det blir att ta dig på allvar när du in absurdum ska vrida och vända på allt du skriver. Det blir lite mytoman syndrom. Du glömmer att du har skrivit precis tvärtom innan.

Huge: Tittar man historiskt på dina inlägg om hur du tycker laget har coachats, hur tränarna har skött sig? Hur du tycker Bif som organisation har skött sig? Så har du in absurdum försvarat och kallat oss gnälliga o.s.v.! Sen har det faktiskt visat sig att vi soffisar oftast haft rätt! Du kan t ex prata om någon felstuds här och otur där utan att se helheten! Du tänker som min 10 åring! Hade den pucken gått stolpe in istället för stolpe ut i 1a perioden så hade vi vunnit!!!
Brynäs har INTE parkerat längst ner i tabellen år ut och år in pga av felstudsar och otur med domarna.
Det har varit helt andra saker. Det jag menar med helheten. Spelsystem; gruppsammansättning både bland spelare och stab. Organisationen.

Huge: Du är hockeysnack's egen bagdad Bob . Komiskt att se hur Du förskönar Brynäs situation till varje pris . Hoppas för din egen skull att du trollar annars är du tamejfan inte klok.

{8399}: Tror Boumedienne är för smart för att kasta Andersén under bussen i GD. Jag tror att BomBom kommer berätta för Andersén att det tyvärr inte finns någon plats för honom.

Trots att många får allergiska utslag om man nämner OTUR i nåt sammanhang så tycker jag ändå att vi hade en del av den varan i vinter.
Man är såklart färgad men visst drabbades väl Brynäs hårdast av långa speluppehåll pga covid?

Styrelsen och alla andra som har nåt med Brynäs att göra får tung kritik för precis ALLT dom har rört vid i vinter...
I somras när Bertil och Patrik Berglund skrev på tyckte jag att laget såg ganska bra ut på papperet... dessutom hade vi en rutinerad Peter Andersson som tränare... det skulle väl kunna bli bra?
Det verkar som att Peter A fick väldigt fria tyglar och tid för att ändra spelsystem för vårat lag!
Med Brynäs historik av sparkade tränare de senaste åren tror jag att prio ett den gångna säsongen var... SPARKA INTE TRÄNAREN!
För i förlängningen blir det ju väldigt svårt att få en tränare att ta sig an vårat lag... "Brynäs är laget som alltid sparkar tränare"
Detta fick till följd att Peter A fick en hel misslyckad säsong på sig, i ett annat läge hade ju spelplanen ändrats eller Peter hade sparkats...
Lägg därtill långvariga skador på bärande spelare, det tog t.ex. lång tid innan Rödin kunde göra sig själv nån sorts rättvisa.

Är då allt detta elände nåt som styrelsen tidigt skulle styrt upp?
Borde Peter ändrat spelsystem så att det bättre passat vår spelartrupp?
Varför hamnade Ingman så tidigt i frysboxen i ett lag som underpresterade över lag?

Hur stor potential låg det slumrande i ett lag som tidigt slutade lyssna och spela för Peter Andersson? Vissa matcher såg ju ganska bra ut medan de flesta andra bara såg krampaktigt, handlingsförlamat ut... spelare gled runt på isen som om dom bara ville att domaren skulle blåsa av matchen.

Jag vägrar ge upp på förhand! Med en ny ledning stöttad av BoomBoom måste vi hoppas o tro att en förändring är möjlig... revanschlustan inom föreningen måste va väldigt stor!

{8399}: Det verkar bli en ny säsong där Brynäs har både dyrast och flest spelare till fjärdekedjan av alla i SHL.

Spelare till fjärdekedjan är nu: Alcén, Birgersson, Mannberg, Pettersson. Ljungkrantz, Kvist. Dessa 6 ska alltså slåss om 3 platser i fjärde. Att ha nåt slags utrymme för någon J20-spelare som kanske utvecklas mycket under säsongen, likt Kvist ifjol, verkar inte finnas på världskartan.

Man kan även argumentera för att Sallinen, Danielsson och Molin borde spela i fjärde i 5mot5. Jag kan tycka att de hör hemma långt ner i hierarkin, men då har vi 9 spelare till 3 positioner.

Dessutom ser jag det som oklart om Eklind kommer bli mer än en grovjobbare i SHL, men där finns åtminstone förhoppningar. Om hans offensiva skills inte håller i SHL har Brynäs alltså eventuellt 10 spelare till fjärdekedjan.

De 10 spelarna till fjärdekedjan kan jämföras med de två (Rödin, Scott) till förstakedjan.

munkas: Jag sitter här och förbereder mig mentalt på en förlängning med Andersén. I pressmeddelandet kommer det som vanligt inte framgå vem som tagit beslutet. Det enda som står är vår assisterande tränare som säger att Andersén är en stabil pjäs i försvaret som kommer till jobbet varje dag. Och såklart nämner han att Andersén har ett stort brynäshjärta, då får man ju automatiskt ett treårskontrakt i den här föreningen oavsett kvalitéer på isen.

magr: Birger tycker jag är en bra förlängning. Billig och kan har möjlighet att utvecklas. Om man jämför med förlängningar av 30+ i 4e kedjan. Jag tror (hoppas) att han kan utvecklas till en stabil SHL-spelare

Tom Bissett: Man anlitar konsulter när kompetens som konsulten har saknas i organisationen och samtidigt är viktig för organisationen. I detta fall så har Brynäs alltså anlitat konsulter inom området ledarskap. Man kan ju inte säga att Brynäs briljerat inom det området på senare tid. Det låter alltså som en mycket klok åtgärd.
”Konsulterna har aldrig gjort någon nytta”
Konsulten i detta fall har väl redan gjort avgörande nytta för klubben genom att ta in Josef och Nisse.

xxx BIF xxx: Det går inte att rekrytera kompenenta kandidater med det krav på närvaro som du har. Tror knappast Bilbolaget, Afry eller SCA släpper personer i absoluta toppen helt oplanerat som du skriver för att sammanträda ideellt i en hockeyförening. Med din modell och kravbild är det, som PEJA skriver, enda alternativet ett gäng pensionärer, därav inte sagt att det nödvändigtvis vore dåligt, men det begränsar urvalet.

Sen behöver man inte vara på plats för att stämma av utan digitala möten fungerar lika bra.

Vi ska självklart ha en platsledning som sköter det operativa. Det är inte ett arbete som en styrelse ska utföra. Sen finns det beslut som en styrelse måste ta men jag har svårt att se vad det skulle vara som inte är planlagt.

Peja: Och Ersson ville alltså Sundlöv och Peter Andersson inte förlänga med. Det var ju helt och hållet tack vare Ersson som vi faktiskt hade häng på att slippa en kvalplats ända in i sista omgångarna. Många obegripliga beslut har tagits på Sätraåsen senaste säsongerna, men jag undrar om inte detta ändå tar priset…

{8399}: ”Jag är en vinnare - ge mig ett år till” ( Campese 2019)

Bevingade ord....

munkas: För lite tröst och välmående

#33: 👍 F-n vad jag längtar till en vanlig serielunkmatch en regnig torsdagskväll, för att inte tala om en match där vi spelar riktigt bra och leder betryggande inför sista och att man bara kan njuta av hockeyn!

Inte bekymmra sig över klubbens existens.

puffe: Ingen av de misstänkta härrör från Gävle - i a f en liten micro-ljuspunkt gällande sjukliga manskulturer. Kolla gärna om någon av dem har fostrats i dina trakter 🙂

Fråga (följde inte media så noga efter sista matchen): Hur mycket snack var det om detta då? Kunde inte t ex Sannys krönika kommit redan då? Om han så solklart tycker att Brynäs gjorde fel. Varför kommer den, och allt annat (som jag upplever det), först efter han delgivits misstanke på sannolika skäl?

Jo, för att frågan vid tidpunkten för matchen inte alls var så solklar, antar jag.

Detta irriterar mig något oerhört. Får väl hoppas på någon nyanserad dokumentär om hela soppan senare med lite distans... där också media granskas.