1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777781 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Vad tror ni, kan detta var rimligt? Två till fw in?
Hur man formerar överlåter jag till PA-team

Ersson / Andrén

Berglund - Björk
Sigalet - Ingman
Andersen - Hedberg
Lindelöf -

Rödin - Scott - Danielsson
Ny - Molin - ny
Desch-Ölund-Persson
Mannberg-Pettersson- Birgersson/Alcen
Solem och Westfält lånas ut

Nu är det bara en 7-10 nya spelare som behövs.

Peja: Känns som vissa spelare blir lite överskattade efter ett NHL-kontrakt. Spelare som Wedin och Jacob Nilsson har faktiskt rätt medelmåttiga siffror om man ser över hela karriären. Inne på ditt spår också. Är Wedins på den nivån där han fick massa förtroende i Timrå eller var det en slump. Liten sample-size med endast 32 matcher. Kan såklart bli succé men tycker dessa spelare hypas upp väldigt högt. Jag hade valt Ljungh före dessa två iaf då han producerat bra och stabilt under längre tid. Känns som ett säkrare kort. Kanske dyrare dock.

Conosk: Ja, Hedberg är duktig. En stark skridskoåkare som är god för omkring 10 mål i SHL, men jag tror många här inklusive jag själv sitter och hoppas att Brynäs ska värva ännu bättre forwards som kompletterar Molin i andrakedjan. Spelare som är goda för 15-20 mål snarare än 10.

När Sundlöv fick frågan om Hellkvist var ett namn för Brynäs. Sundlövs svar: "Han har ett kontrakt, och det måste man respektera."

{2064}: Det mest irriterande med Kinnvall är ju att Brynäs slarvat bort honom två gånger. Först kom han inte in på hockeygym, gick på Valbos istället, sen fick han inte förlängt med A-laget. Ganska sjukt hur många gånger och hur många personer inom Brynäs som har missbedömt hans talang?

Sv: Broc
Lindd: Little har Sundlöv övertalat för 7 år sen redan. Vi var före LHC på honom. Men Hansa ropade Njet för överskriden budget.

Klart det skulle vara en drömspelare.

Men onödigt att ens spekulera. Har väl kontrakt med LHC...? Eller har han en ”Brynäs-klausul” i kontraktet månne?😂

Broc
Har hört folk som sett broc little på stan igår

Brynka: Vi ser helt enkelt med fyra helt olika ögon på Berra.
Vore i mina ögon en fantastisk värvning och blir en av våra viktigaste spelare tillsammans med Ersson, Rödin och Scott.
Enda nackdelen som varit med Berra är hans skadehistorik, men senaste två säsongerna har han ju fått vara relativt skadefri.
En klar uppgradering oavsett back i vår trupp!

ellis: Man kan absolut vara besviken. Men förbannelsen som Brynäs lever under nu är just dessa 13 SM -guld.
Att dra upp dessa guld är som att hävda att bara för att Sverige var en stormakt för 400 år sen så har Sverige rätt att regera över halva Europa, typ.

Se istället var Brynäs befinner sig nu, där ska vi som supportrar utgå ifrån.

majk: Som född och uppvuxen Stockholmare känner jag likadant med Djurgården. Ångest i er final -10 och -19. Skönt att ni förlorade båda.

Brynäsgubbe: Han har jobbat med Peter Andersson förut och verkar vara den han ville ha med sig hit. Att ha en bra huvudtränare är en sak men framförallt är det viktigt att ha ett bra tränarTEAM som jobbar bra tillsammans. Därför är iaf jag väldigt positiv till Stråhle.

Peja: Årsmötet för impotenta män ställdes in, ingen kunde komma.

Costanza: Det kan lätt bli så när släktbanden blir lite för nära...

Sv: SILLY SEASON 2019
Huge: Varför förlänga med Sallinen när han redan har kontrakt?

bradberry: Var positivt inställd till Hellkvist när han ryktades hit men nu känner jag att jag är glad att vi slipper pajasen. Bara jämföra hur det gick till när Peter Andersson lämnade Malmö, kändes som att det sköttes så mycket proffsigare.

SvennEG: Vad ska dom göra? Läser man vad han säger så har han ju gjort sig omöjlig i Modo. Han vill helt enkelt säkerställa att klubben inte ska/kan stoppa honom.
Vilken gris, grymt dåligt och oprofessionellt skött av honom. Att han vill träna i SHL är en sak, men så här gör man inte.

Podd med Sundlöv.

Abris berättar i Aftonbladets podd att Ölund förlänger med Brynäs. Tydligen var Luleå med i racet också. Är Ölund tänkt som fjärdecenter?

{2064}: Undra vad Peter A tycker om alcen..

Vuollerim: Jo, det känns spännande med Molins fortsatta utveckling, men han skulle nog behöva spela med ett par dynamiska spelare i andrakedjan.

Sundlöv börjar bygga en intressant trupp.

Målvaktsuppsättningen är gedigen, där räknar man med att Ersson ska ta ytterligare kliv, vilket känns rimligt.

Om Bertilsson skriver på har Sundlöv värvat 4 backar de senaste månaderna: Björk, Berglund, Hedberg och Bertilsson. Det är hälften av truppens 8 backar och troligtvis kommer alla 4 gå in på de 3 första backparen. Dvs har man renoverat den ordinarie backuppsättningen på 4 av 6 positioner om Bertil signar. Det är stora förändringar. Precis som många är inne på saknas fortfarande 1 spelskicklig back, kanske får vi leva med det tills Sigalet och/eller Andersén lämnar.

Nu är det främst på fw-uppsättningen som Sundlöv måste vidta åtgärder. Där finns ett stort antal kontrakterade spelare som man behöver bli av med, samtidigt som Kvist och framförallt Ljungkrantz måste in i A-lagstruppen, tycker jag. Det behövs offensiva krafter som kan komplettera Molin i andrakedjan, och kanske någon till utvecklingsbar allsvensk kille som typ Linus Karlsson.

Spaning på AHL-svenskar med utåtgående kontrakt:
- Gustav Forsling
- Jacob Nilsson
- Kevin Stenlund
- Anton Wedin
- Joel Kellman
- Jakob Lilja
- Emil Djuse
- Christian Djoos
- Pontus Åberg

Lemp: Grym värvning. Han har varit väldigt högt på min önskelista. Precis den typen av ung utvecklingsbar spelare vi behöver, rätt spelartyp att få in dessutom.

xxx BIF xxx: För många skribenter härinne har en övertro på spelarna Brynäs har. Det är ingen slump att man hamnar 12:a i tabellen. Och nu snackas det om att Blomman och Danielsson ska få förlängt och att Sallinen och Molin skulle gå in i vilken annan andralinan som helst i shl eller att man kanske ska behålla JD.

Här är lite fakta från säsongen som dom flesta verkar ha glömt/bortser från några veckor senare.

Brynäs slutar 12:a i tabellen på 60 poäng man är 10 poäng från 10:e platsen. Man vinner endast 13 matcher under ordinarie tid på 52 omgångar lika många segrar under ordinarie tid som Leksand tar. Man förlorar under ordinarie tid 26 matcher dvs dubbelt så många som man vinner.

Man släpper in horribla 168 mål, lika många som leksand. Det är bara oskarshamn som är sämre i klassen. Man är klart tredje sämst vad det gäller målskillnad, lagen ovanför är betydligt bättre, på -36.

Den statistik som är positiv är mål framåt som hamnar på 132 vilket är jämförbart med slutspelslagen Malmö, Örebro och Djurgården. Skillnaden mellan Brynäs och dom lagen är att dom andra inte släpper in 168 mål utan runt 130 och hamnar på plus/minus noll i målskillnad.

Varför man ändå gör ok med mål måste bero på bra pp spel (kanske räddningen från kval!?).

Ska man då bygga vidare på bra pp eller förändra och tajta till defensiven? Vad blir mest vägvinnande i längden? Valet av PA tyder på det senare, enligt mitt sätt att se saker.

Frågan är då om spelare som sett ok/bra ut i pp är övervärderade om man bara kollar deras poäng.

Plus/minus säger inte allt och det är inte alltid en bra statistik men den säger något. Visst finns det en del spelare i Malmö, Örebro och Djurgården som ligger på kring -5 i statistiken men det är inga siffror som sticker ut.

Däremot om man kollar Brynäs...
JD -20
Blomman -17
Molin -13
Sallinen -9
Danielsson -4

För att ta upp dom spelare som diskuteras flitigast. Har man "råd" att ha spelare som spelar så mycket minus i laget?

Annan ganska intressant statistik av Malmös 11 sämsta +/- -spelare förra säsongen släpptes tre iväg redan under säsong:
Komarek till Luleå och Björk och Molin till Brynäs.
Ytterligare 5 får gå/tvekar man om förlängning med.
Totalt 8 av 11 alltså. Kanske ger en fingervisning om hur Sylvegård och Peter Andersson sett på spelare som inte gör jobbet?

xxx BIF xxx: Angående backsidan så tror jag följande:

Vi kommer inte att få in en ny back med samma offensiva uppsida som Gunderson (finns väl ingen ens!) eller ens i närheten. Jag tror att i det läget Brynäs är i nu kommer man att prioritera defensiven och sätta den f i första rummet för att få ordning på grejerna.

Bertilsson tror jag är drömnamnet och sen kan det bli en back till men det blir en 2-vägsback. Björk finns redan och han är nog tänkt för pp1, han kom faktiskt på 18:e plats i backarnas poängliga.

Man måste inte ha en back som gör runt 30 poäng för att vara ett framgångsrikt LAG. Många lag högre upp i tabellen har backar som gör mindre med poäng än Brynäs toppbackar. Brynäs har haft bra PP men målsättningen måste vara att tajta till defensiven och vinna fler matcher 5 mot 5 och då kanske andra spelartyper krävs.

Tittar man historiskt på hur backarna Peter har spelat i Malmö sett ut så har det varit fokus på defensiven och relativt få poäng. Under hans 4 säsonger i Malmö har han haft 2 spelare som legat kring 25 poäng på backsidan (kan man gissa att det är dom 2 som spelat PP?) men annars rätt få poäng från backsidan.

Nils Andersson hade en toppsäsong med 30 poäng men annars har spelarna succesivt ökat från säsong till säsong, vilket känns positivt.

Så det man skulle kunna hoppas på är Bertilsson och (faktiskt) en yngre back som Andersson kan utveckla likt han gjorde med C-J Lerby.

Då skulle det även vara en bra åldersstruktur. Tror även Andersson kan få ordning på Ingman men även Lindelöv, där jag faktiskt inte gett upp hoppet om den senare.

Berge:

Precis.
Jag har lite svårt att ta med mig min arbetsplats hem.
Just nu är jag på ett bygge i Kungälv och bygger 107 lägenheter.
Om någon kan fixa hem det till min 3:a. Så ska jag oxå jobba hemifrån...

Om alla som känner sig sjuka vore hemma så skulle det vara lättare att bromsa Coronan.

Sen, tänk om alla tänkte samma nu som under Vabruari. Många skickar sina barn snoriga och med för kort tid efter magsjuka. Men då är det ok..
Men nu..

Det som verkligen oroar mig är ekonomin för Sverige och Världen. Det är tusen ggr värre än att man måste tänka på handhyguen och inte springa i affären stup i ett.
Jag har oxå familj i riskzon. Men vad ska man göra? Cashen måste in.
Men tvätta händerna ofta, så klara man sig långt.

Ta hand om Er💪

Lemp: Kan förstå om man har någon enstaka överbetald åldring i laget, särskilt om de har ledaregenskaper, men i Brynäs samlar man dem på hög. Vi har ju heller ingen anledning att tro att alla dessa trotjänare är viktiga kulturbärare när det enda föreningen pratar om är att BRYTA rådande kulturer.

Skrubben: Malmö har gått till semifinal två av hans tre säsonger med Malmö. Om Sundlöv kan bygga ett bättre lag så tror jag mycket väl han kan nå framgångar även med oss. Sannys åsikt:

ellis: nej precis. Det är väl tur det. Förmodligen därför man värvar Peter också för att han ska bryta kulturer?
Hade det varit samma typ av tränare som vi haft senaste åren så hade det varit samma skit.

Brynka:
Fast Campese bevisade väll ganska rejält att han inte är rätt man vid rodret.

Han skulle öka det egna kapitalet och nå kvarten 19/20.

Man sålde arenanamnet och ökade publiksnittet men gick ändå minus fast man bara hade ett lag för 12de platsen. På detta har Campese sagt att plånboken står öppen..

Nu har man mindre i plånboken när 20/21 börjar än vad som fanns när 19/20 började, och man ska öka budgeten till herrlaget medan Bif på sikt ska öka omsättningen. Herrlagets mål ska nås genom bättre scouting och få varje spelare på kontrakt att prestera bättre.

Campese är vår nya bengtzen, fast i kubik.
Han borde släppa rodret och kliva av skutan fortast möjligt.

Jaha, dags då att lägga en av de sämsta säsongerna på väldigt länge bakom sig. Nu blir det väldigt spännande att se vad Sundlöv lyckas göra med lagbygget.

Det har iaf varit lovande tendenser i Sundlövs kommentarer. Verkar menar allvar med att "bryta kulturer", inte några fler kompiskontrakt o s v.

Brynäs måste ge oss nåt att tro på nu.

Huge: Det där lät rätt gnälligt ...

Huge: Jag skrev aldrig att de skulle koka ihop påhittade nyheter.

Mattson: Kan bli en riktig kanonmatch imorgon...
Ett hemmalag utan karaktär, utan något att spela för och dessutom utan publik. Har satt en slant på 1-10, 2-12, 0-9. Fina pengar!

Anders Berg: Redan klubbat.

Vi måste ju ha tjänat på att hamna i ingemansland...

Zappaholic: Det spelar ingen roll 0-4 och 2-13 i skott mot Oskarshamn, det sänder fel signaler till allt och alla i och runt klubben.

{2064}: Det finns en jäkla karaktär i årets Brynäs iaf... Lika stark som Boqvists ersättare. Fem i arslet i andraperioden. Starka papper!

Vi hade varit helt körda i ett kval, så mycket kan man konstatera iallafall... Kanske bättre på pappret men den mentala styrkan är helt ickeexisterande.

Danielsson -3 hittills. Spelar för det nya kontraktet?

Sportnisse: Nej snälla ingen 66 nästa år . Han har visat tillräckligt tillsammans med Norin ,Alcen Blomman med flera .. Bort bort

Sama: som jag förstår det är blir ju Desch billigare för Brynäs nästa säsong med. Och han är bara 25 år. 8+8 är inte jättebra såklart och långt under vad vi förväntade oss, men iom att han har kontrakt så kan det ju vara rimligt att hoppas han får ut allt sitt kunnande nästa säsong.

Finns många spelare som inte lyckats jättebra första året i SHL och sen blivit stjärnor i ligan. Arlbrandt, Westerholmarna, Marcus Nilsson för att nämna några.

Eriksson tydligen på väg bort.... rätt väntat eftersom han haft rätt begränsat med speltid på slutet

Var det idag som första delen av en dåres försvarstal skulle släppas i podversion? Eller nästa söndag?

Jim80: hur kommer jag in i bilden? Jag är väl inte aktuell för spel i Brynäs?

Nu diskuterade vi Alcen med en månadslön på 100 som spelar i Brynäs och ej håller på SHL-nivå, inget annat

Chris11: Tyckte Sunkan gjorde helt rätt som hade Alcén som extraforward. Sen när Ove tog över skulle han av nån outgrundlig anledning bänka Forslund till förmån för Alcén. För mig är det helt uteslutet att han gjorde den rockaden på sportsliga grunder. Forslund har i alla fall EN spetsegenskap och kan bidra med nånting annat än Rohdin och Blomqvist i den kedjan. Nu är Forslund i Färjestad och får kontinuerligt med speltid. Inte jättemycket speltid men han platsar ändå i laget. Nån som tror att Alcén ens skulle ha en mikroskopisk chans att ta en plats i FBK? Hahahaha

Skrubben: håller med. Alcen är en hemskt dålig hockeyspelare som levde på att vara en retsticka i Brynäs. Nu är han inte ens en retsticka så han fyller ingen funktion. 100/mån för en spelare som är värd max 30 får vi lasta Dackell för. Herregud vilket amatörmässigt beslut att förlänga med 3 år

Skrubben: Förlängningen med Alcén är galen. Liksom med Sundquist. Som inte hade blivit av om inte styrelsen och Campese hade gett GM-jobbet till Dackell. Styrelsen och Campese måste verkligen se sig i spegeln nu och fundera hur flera så galna beslut kunnat tas. Detta får inte upprepas!

Skrubben:

Snyggt mål av Bäckström nyss mot Pittsburgh

Att förnedra Leksand sådär var värt den sena kvitteringen. Helt underbart.

Vilken jävla lirare!! Scott har varit helt fenomenal idag