Ny målvakt?
Diskussionsfråga:
Hur tror ni man kommer göra med Brynäs målvaktssituation nästa situation?
Dels har A-laget ingen målvakt under kontrakt (dock är väl chansen stor att Honken får förlängt en säsong?)
Dels förväntas Jonas Johansson ta första spaden i JVM15, men då måste han få många matcher på Seniornivå. Känns väldigt vågat att signa honom som andremålis nästa säsong om han inte spelat en seniormatch ännu? Så troligen utlåning där eller?
För i J20 laget förväntas väl Felix Sandström ta förstaspaden nästa säsong, redan fått chansen i år och för att fortsätta i sin utveckling måste han få mycket speltid på J20 nivå. Men vem kommer då vara andremålis i J20 och hur hämmar det J18 laget om vi flyttar upp 2 målvakter därifrån (Felix + en till?).
Honken fungerar som en backup (en bra sån oxå) men vem kommer ta förstaspaden? Stannar Starky en säsong till?
Vad finns det annars för alternativ på målvaktspositionen i ex. Allsvenskan?
Hanses i Almtuna? Armalis från Mora?
Diskutera gärna!
Tänk dock på att folk har olika åsikter så försök fördjupa diskussionen för roligare läsning och undvik personliga påhopp okej?
Lundström före Rahm?
- javisst!
Lundström före Honken?
- nej tack!
Lundström före Starkbaum?
- nej tack!
Honken eller Starkbaum som etta?
- Starkbaum! (efter lite matcher)
Och så är Jocke Lundström ledig? Har Brynäs sån jävla otur att han fick sparken efter att Starkbaum kontrakterats eller hade man valt Starkbaum ändå?
Huge: Jag tycker Honken har varit bättre, om något marginellt. Dock anser jag att Honken i grunden är en bättre målvakt än Rahm och har både högre lägsta- och högstanivå. Honkens högstanivå är landslagsklass (även om han väldigt sällan kommer upp i den nivån), det är inte Rahms. Så tycker det var ganska självklart att Rahm var den svagaste länken på målvaktssidan och därför den som också helt rätt fick sparken.
Nu får du spekulera hur mycket som helst om andra saker som har spelat in i detta men det går inte att bortse ifrån att Brynäs hade ett av SHLs sämre målvaktspar.
Huge: "Rahm har inte varit så mkt sämre än Honken"
Det där är helt enkelt inte sant.
Och självfallet har hans prestationer på isen spelat in, hur mkt är dock mer oklart.
Enligt Norrström, som verkar vara lite insatt, så har ju prestationen på isen INTE varit avgörande.
Ja det är osannolikt, det hade varit ett gediget tjänstefel, jag tror att Sundlöv har alla sådana uppgifter klar för sig, annars vore han verkligen den sportchef du inte vill framställa honom som - och jag är säker på att han kände till detta sedan lång tid tillbaka - alla klubbar vetat om det, agenten har garanterat vetat om det, men lagen hade redan kontrakterat de målvakter de ansåg att de behövde.
Sedan om Sundlöv hoppades på Rahm eller var för snål för att nypa Starkbaum direkt är ju en annan fråga. Det kan ju också ha blivit en annan prisbild nu då tiden har gått och ingen klubb ännu hade nappat.
Och vad gäller 3-årskontrakt med Hudacek så avvaktar jag till nästa säsong, och hoppas att Sundlöv/Alcen har lärt sig läxan om att ett starkt målvaktspar behövs, där båda inte går skadade samtidigt... Ser värvningen av Starkbaum som bra och väljer att skita i den missade Hudacek-värvningen. Även om jag förespråkar värvningar på lång sikt före korta... Vi får nu se hur väl detta utfall slår, samt hur målvaktsparrt nästa år ser ut...
Redigerad kommentar
Huge: Klart jag inte tror det. Det är väl bara du som hela tiden har påstått hur fel vi har i målvaktsfrågan. När vi tydligen inte alls har haft det.
Det är befängt att du fortsätter försvara Rahm och faktiskt inte tror att det var hans målvaktsspel som gjorde att han fick sparken. Herregud, alla Brynäs-fans och icke-Brynäs-fans har varit ganska överrens i att målvakterna är en riktigt svag punkt i Brynäs lagdel. Så sluta påstå annat nu.
Sen så kanske Rahm gjorde sig omöjlig utanför isen också men hade han varit en av SHLs bästa målvakter tror jag inte man hade kickat honom såhär snabbt.
Och ja, 22 omgångar. Men Rahm stod bara 6 av dom.
Nu väntar vi bara på bortförklaringar från alla som påstått motsatsen... :-)
Har du nån teori om vad dessa "omständigheter" isf består av?
Arbetet med att ersätta Rahm började redan i början av Oktober. Kanske inte främst på grund han prestation på isen, utan på grund av andra omständigheter.
"tidigt" ??
Avsked efter 22 omgångar av 55 känns inte speciellt tidigt.
Nä, den enkla förklaringen är nog att man ansett att 22 omgångar var tillräckligt lång tid för att räknas som en fair chans ur Rahms synvinkel.
Huge: Man kan ju inte säga att han riktigt fick chansen fullt ut heller. Men frågan är om det behövdes. Sundlöv lyssnade på oss läktarcoacher och sparkade Rahm.
Att han får sparken såhär tidigt säger ju också att inte Sundlöv heller trodde fullt ut på denna målvaktsuppsättning. Annars hade nog Rahm fått några matcher till att visa upp sig.
Efter allt man lagt ner på att få igång Rahm så var det väl rimligt att iaf ge honom chansen efter operationen i våras.
Huss: Ja alltså, man borde ju gjort sig av med Rahm under sommaren och ta in en målvakt då. Istället för att låta Rahm få någon halvchans i sex matcher och då fatta att han inte håller. För att sedan ta in en målvakt som inte har stått något på hela säsongen.
Men oavsett, helt rätt att kicka Rahm. Nu blev det lite sent bara.
Tycker Starkbaum är ett bra val, nu höjs lägstanivån betydligt på den känsligaste positionen och vi får möjlighet att jobba på att stärka upp försvarsspelet taktiskt med det material vi förfogar över...
Återstår väl isf att det handlat om pengar och/eller nåt annat som man inte kommit överens om i kontraktsfrågan.
Korrigering: hittade en lite äldre också...
Redigerad kommentar
Hittade ny klubb ? till slut - Modo - allehanda.seModo gör sig av med Starkbaum - Hockeysverige.se
Om det var han du menade med "nordamerikan" då.
Redigerad kommentar
Huge: Starkbaum, en kanonmålvakt med jättebra stats men matchotränad....hmmm...var det inte så vi gjorde reklam för en viss nordamerikan som i sitt elddop i Scaniarinken såg puckarna vina förbi sig i parti och minut.
Hoppas Honken är hel ett tag till...
En teori så god som nån annan.... :-)
Utgick ifrån att han helt plötsligt blev ledig, låter annars osannolikt att Sundlöv upptäckt det först nu.
Huge: Det är svårt att säga. Som sagt tror jag Starkbaum är billigare än Hudacek. Det är inte det lättaste att välja mellan två så bra målvakter och jag tycker inte Sundlöv på något sätt har gjort fel genom att välja Starkbaum. Att han ens har agerat i målvaktsfrågan genom en såhär bra lösning känns himla bra faktiskt.
Isf skingras ju mystikens dimmor som genom ett trollslag.
Hudacek behöver faktiskt inte vara en skickligare målvakt och passa Brynäs bättre än Starkbaum bara för att Linus Norberg tycker det..... :-)
Mystiken tätnar....
Ja, förutom dom sedvanliga Sundlövkritikerna förstås....
:-)
70 Rodrigues: Ja du, man undrar ju hur dom resonerat när det gäller Hudacek kontra Starkbaum?
Jag tror inte att Brynäs vill binda upp sig på en målis i 3 år osynad. Nu ser ju marknaden god ut för att värva en bra keeper efter denna säsong. (Läs hemvändande AHL målvakter) Men skulle skulle Starky spela som en gud så skickar nog Sundlöv upp ett förlägningskontrakt under snoken på honom. Samtidigt så vill klubben spela in JJ nästa säsong?
Redigerad kommentar
Honken, vad har han för planer för framtiden? Funderar på att jobba som målvaktscoach? En skön kille med brynäshjärta och mycket rutin, efterträdare till Pecka?