1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 770537 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Rodrigo: Har starka funderingar på att bannlysa ordet "läktarcoach" på detta forum faktiskt,...

Rodrigo: "Kan du förklara skillnaden mellan att vara läktardomare och att vara läktarcoach?"

Visst kan jag det, om du inte redan fattat.
I princip ingen skillnad, du bedömer i båda fallen nånting utifrån ditt eget perspektiv och där du inte varit i den bedömdes skor sas.
Finns dock en skillnad som jag ser det, mellan att bedöma en domares agerande och hur en coach agerar och jobbar.

I domarens fall bedömer du en sak som du inte behöver ha nån större utbildning eller insikt i för att kunna göra. Du ser en spelare få en lätt dutt i ryggen och alla ser att en 95kg tung spelare inte borde kunna falla som en fura av en sån liten dutt. Ändå väljer domaren att inte blåsa. I ett sånt läge är det inte speciellt konstigt om man reagerar, speciellt inte när domaren uppenbarligen agerar inkonsekvent och väljer att blunda för massor av exakt likadana duttar därute.

I det andra fallet bedömer du hur en coach agerar och där krävs det betydligt mer kunskap och insikt i varför denne gör si eller så, kunskaper om coachning och insikter i laget som du inte har som läktarcoach. Svårare var det inte.

"Skulle vara intressant att veta eftersom du inte verkar ha några problem i att klaga på domaren."

Nä, även solen har fläckar och även jag kan tappa tålamodet ibland, speciellt när det handlar om uppenbara domarmisstag, som det vi bevittnade igår.
Ditt påstående om att jag "inte verkar ha några problem med att klaga på domaren" blir dock lite komiskt då du försöker framställa mig som en notorisk domargnällare utifrån en enstaka situation där den mest neutrale och domarvänliga betraktare ser att domaren gjort en solklar felbedömning.
Hade varit skillnad om jag varit en person som gnäller på domarna i varje match och efter varje förlust, då hade jag möjligtvis förstått din kritik/förvåning över mitt domargnäll i det här fallet.
Jag har dömt själv, som högst på juniornivå och jag vet hur svårt det är ibland att hänga med, därför brukar jag normalt sett aldrig gnälla på domarna, om det inte handlar om uppenbara fall som det igår.
Då tycker jag att det är fullt naturligt om även den mest neutrale och normalt sett domarvänlige iakttagaren, också kan tappa tålamodet och slänga ur sig nån gliring mot rättskiparen på isen.

Hoppas på att Mora och Färjestad tar full pott idag. Endast 10p mellan 2a och 10e plats...grymt tight.

Huge: "I domarens fall bedömer du en sak som du inte behöver ha nån större utbildning "

Regelprov, domargranskare och fystest är ingen utbildning?

TobbeJ: Efter dagens matcher har Fbk spelat 42 matcher och Brynäs 39. Hatten av för experterna som knåpade ihop spelschemat. En solid insats.

munkas: Det är ju bara för att många lag ska få chansen att träna bra under OS- uppehållet.
Eller, Brynäs spelar väl då eller😡

munkas: Är ju proffs på det dom gör. Kan aldrig bli fel.

munkas: Ja man undrar ju varför de ska spela så tätt och mycket mer. Plus att de nästan jämt spelar helgmatcherna hemma.

{5915}: Nä man kan ju bara kritisera vissa saker.
Vi är ju bara läktarschemaläggare😀
Vi har ju ingen insyn, så vi får inte kritisera.

mk: Fast här har vi verkligen ingen insyn.:)
Alla klubbar får ju komma med önskemål och invändningar inför säsongen. Sen ska det anpassas så alla får sin del av Lördagsmatcher osv. Eftersom dagen ishallar är sk "multiarenor" och måste fyllas med diverse Diggilooshower och what not för att klubben ska överleva, så ser spelschema och tabellen ut som det gör.
Sjukt irriterande att med mindre än 15 matcher kvar så haltar tabellen fortfarande...

bifhjärta: Nä, om en domare gör en uppenbar jätteblunder (det vi de facto diskuterar här och som är upphovet till Rodrigos fråga om skillnaden mellan att vara läktardomare och läktarcoach), så behöver jag faktiskt inte vara expert på regelboken, vara domargranskare eller ha genomgått fystester, för att se att domaren ifråga gjort denna jätteblunder i sin bedömning.
Sen verkar det ju dessutom inte hjälpa alla gånger att domarna är välutbildade och fysiskt tränade, dom gör ju ändå misstag lite då och då.

munkas: Jävligt märkligt att inte DU satt med vid schemaläggning, och visade ansvariga hur dom kunde ha gjort för att få ihop ett mer rättvist spelschema, du verkar ju sitta på lösningen.
Även här, liksom allt annat du verkar ha lösningen på men som ingen annan verkar ha kommit på...

Yes det är en haltande tabell men vi måste fortsätta vinna matcher för det☺ så får vi se var det landar. Tror på vinst på tisdag.

mk: "Nä man kan ju bara kritisera vissa saker."

Jaså? Mig veterligt finns det inget förbud härinne som säger att du bara får kritisera vissa saker.

"Vi är ju bara läktarschemaläggare"

Stämmer. Liksom läktarcoacher, läktardomare m.m....

"Vi har ju ingen insyn, så vi får inte kritisera."

Fel igen. Finns inget som säger att du inte får kritisera bara för att du inte har nån insyn.
Det intressanta är väl frågan om det är så smart att kritisera nånting (ex ett spelschema) innan man känner till förutsättningarna som alla lag har haft när man lagt schemat. Vad säger att inte spelschemat är det bästa man kunnat prestera utifrån lagens krav, arenatillgång, diverse turneringar osv osv?

Annars är det fullt tillåtet att gnälla på allting, bara för gnällandet skull....

Huge: men matchschemat är konstigare än någonsin det måste du väl ändå hålla med om!?

Mike.F

Huge: finns en regel här inne! Kritisera inte översteprästen Huge! Man får inte ha synpunkter på ett korkat schema, spelares inställning eller hur tränarna lägger upp det! Kvar är att kika på isen o kiosken

Huge: Det är ändå dom bästa domarna i Sverige vi ser. Misstag gör alla domare. Att du tror att domaren ”väljer” att blunda för saker säger rätt mycket också. Där verkar du ha full insyn i hur domaren tänker, även fast det precis är sådant du säger att man inte kan ha. För att använda dina argument: det kanske finns en fullt rimlig förklaring till varför domaren gör så.

Och helt ärligt, hur utbildade är tränare? Förutom att många har spelat själva. Vissa tränare börjar träna direkt efter spelarkarriären, hur mycket utbildning ligger det i där? Många domare har antagligen spelat hockey stor del av livet också. Visst att det är en ”utbildning” på sitt sätt men det är inte som att tränare skriver doktorsavhandlingar i ämnet ishockey.

Och nä, framställde dig inte på något sätt som en notorisk läktardomare. Men givetvis ska du förarga dig över något.

Mike.F: håller verkligen med! Finns ju så många fler aspekter i ett schema! Att tex lägga ett antal hemmamatcher på rad i januarimånad! Hur påverkar det familjers ekonomi? Väljer folk att inte gå? Publiksnitt? Att vissa lag får ett antal fler hemma eller bortamatcher i november när det är i regel en tung månad för vissa lag! En haltande serie är aldrig ok tycker jag! Att de skiljer i vissa fall tre matcher mellan lag är en styggelse

Huge: Du lever kvar på Sven Jerrings tid kära Huge. Vi lever i digitaliseringens tidevarv, vi ser matcher via laptop, tv’n, paddan eller vad det nu må vara snarare än via läktaren.
Vi behöver ett nytt ord istället, distanskritiker?

{2064}:
Lallare?

Nån som ska se matchen mot Växjö på lördag? Ska åka upp så vill nån ta en öl, hojta till!

{2064}: Distanskritiker va bra. Den tar vi😀👍

Så var vi nia igen!😁

KulaShaker: Hoppas Mora vinner idag!!

Auchinleck: Soffobservatör?

{2064}: Lekmannacoach

{2064}: Ähh, läktarcoach är väl det mest målande, enligt min mening.
Annars håller jag på Auchinlecks förslag: lallare :-)

Rodrigo: "Att du tror att domaren ”väljer” att blunda för saker säger rätt mycket också. Där verkar du ha full insyn i hur domaren tänker,"

Tror inte att domarna medvetet väljer att blunda för nånting.
I det här fallet menar jag dock att man kan få det intrycket eftersom man tidigare släppt exakt likadana duttar och helt plötsligt bestämmer sig för att blåsa.

"För att använda dina argument: det kanske finns en fullt rimlig förklaring till varför domaren gör så."

Absolut, och så är det nog säkert också i det flesta "normala" fall, sas.
Men nu gällde det en uppenbar störtdykning efter en lätt dutt i baken, som domarna blåser för, efter att man tidigare släppt betydligt värre saker av samma art. Det är ju DET som får mig att (över)reagera, inget annat.
Som sagt: hade mer förstått din förvåning över mitt gnäll om jag varit en notorisk domargnällare.

Go for victory Mora!!!

TobbeJ: Jens Olsson i Malmö försöker spöa en moraunge.

TobbeJ: Malmöspelarna faller ganska lätt känns det som.....

Smart av Mora att sätta in en mongounge som provocerarar en malmöspelare till ett matchstraff. Har inte ens NHL kommit på.

Malmö tar alltså en poäng av sex möjliga i dubbelmötet med Mora, grymt! :)

{5915}: Märklgit att det inte döms personligt straff bara. Varför ska laget drabbas av fem minuter av något som en ispojke provocerar fram under ett spelavbrott?
10 minuter personligt högst

eltifoso: Ska en fullvuxen man ge sig på en 11-14 åring dessutom stå och käfta mot han?
Kan omöjligt vara så att power break inte kommit till Malmö än...

{8302}: Inte faller, snarare kastar sig.
Ligger dom mer kan dom spela i pyjamaser...

eltifoso: Undrar vem det är som provocerar från början?

{5915}: otroligt omoget av dig att använda det ordet.

KulaShaker: Fullständigt horribelt att det resulterade i matchstraff för Olsson. Mora borde be om ursäkt och stänga av ungdomsspelaren resten av säsongen.

Fina resultat ikväll då. Starkt av Mora.

{5915}: Killen ska göra sitt jobb men Olsson vägrar flytta på sig. Dessutom sa han några väl valda ord vilket förmodligen var det som gjorde att killen skyfflade undan benen på honom. Givetvis inte smart gjort av han som skrapade isen, men det är trots allt Olsson som är den vuxna i sammanhanget. Han bör bete sig mer moget än att hindra funktionärer från att göra sitt jobb.

KulaShaker: Säsongens längsta avstängning borde det där bli. Först stå i vägen för killen och sedan attackera honom. Hur gammal är killen, 12-13?

Peja: Ja, ungen beter sig jäkligt skumt där. Skulle varit intressant att höra hur snacket gick.

Skrubben: Dessa "funktionärer" skyfflar inte 100% av isytan. Ungen gjorde det bara för att jävlas. Tycker det här är ett bevis på att småungar inte har ett göra på en SHL-rink utöver innan matchen och i periodpauserna.

Peja: Det spelar ingen roll, som vuxen människa får du för f-n inte agera som Olsson gör.
Det enda han ska göra är att flytta på sin feta hockeyröv och låta ungen göra sitt jobb. Och i det jobbet ingår att ta bort snö vid målen och avbytarbåset.

HitTheLights: Ungen borde ha åkt därifrån alternativ väntat några sekunder istället för att konfrontera Olsson. Det är lätt att säga att Olsson borde ha flyttat på sig, men han kanske var upptagen med ett samtal med medspelare etc och hade fokus där. När ungen nitiskt försöker skyffla undan skridskorna för Olsson tycker jag det är hans fulla rätt att knuffa bort ungen. Har ej sett mer bilder än de i tråden nedan, enda jag ser är att han knuffar bort honom. Det är en rimlig reaktion.

Tror du på fullaste allvar att ungen hade gjort samma sak mot en hemmaspelare?

Peja: Ungen är en unge, förståndet ska finnas hos den som är vuxen ellerhur?

HitTheLights: Vad skulle du själv göra om en tonåring försöker knuffa ner dig från en död vinkel? Be om ursäkt för att du finns eller instinktivt agera i självförsvar?
Det är tyvärr bara ytterligare ett exempel på en ungdom som saknar respekt för vuxna. Detta är förstås ett väldigt lindrigt exempel om man ser till samhället i stort där tonåringar kastar gatsten på poliser som enligt många bara borde få svara med kramar.
Som sagt, tycker man kan förvänta sig att Mora ber om ursäkt och stänger av ungdomsspelaren från spel resten av säsongen. Det är deras ansvar att matchfunktionärerna agerar neutralt och korrekt, det som grabben gjorde i detta fall var ingetdera.

Peja:
Enligt Olsson (i radion) var ungen där i första också. Diagnos?

Auchinleck: Då faller skulden än mer på Mora, eftersom han i så fall borde blivit bortplockad i ett tidigare skede.

« · 1866470 · »