1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 754551 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 18/19

Sv: Silly season 18/19
Skrubben: Tolkar artikeln som att i händelse av att Palushaj förlänger så är forwardsdidan klar. Så lät det inte tidigare. Då var det två spetsforwards som skulle in...(?) Eller är det så att två ska in om Paille INTE spelar...? Lite otydlig artikel...

Peja: De får ju fram spelare även om de inte tar plats i Lakers och SHL och det är ju positivt också att de förser lägre serier med spelare.
Lakers spelade i ettan för 14 år sedan och det satsades nog inte mycket på juniorer på den tiden. Nu satsas det rejält på juniorerna i Växjö med en målsättning att hälften av spelarna i truppen 2024 skall fostrade i Lakers.

Auchinleck: Bredd och elit är såklart två olika områden som är sammanlänkade, men bara till viss del. Brynäs har bägge men i slutändan är eliten viktigast i en elitförening. Syns tydligt när man jämför Brynäs med Gefle. GIF har ju betydligt fler spelare (bättre bredd) men oerhört svårt att få fram bra A-lagsspelare, de brister i eliten. Tror inte någon här skulle vilja vara i Gefles situation på ungdomsfronten.

Peja:
Gästrikemodellen mot Smålansmodellen? 😃

{8399}: Hur mäter du en bra ungdomsverksamhet för en SHL-klubb? Själv bedömer jag Brynäs ungdomsverksamhet utifrån hur bra elitspelare man utvecklar. Enligt den måttstocken är Växjös ungdomsverksamhet kass tills de har fått fram spelare.

Gratis intervju med Bengtzén fram till 12:14. Han tror INTE att Palushaj spelar i en annan klubb än Brynäs i Sverige. Men att han Palushaj just nu väntar in anbud från KHL. Han säger också att Adam Boqvist och hans agent är positiva till en förlängning och att man hoppas ro en förlängning i hamn nästa vecka. Fortsatt tyst kring tränarfrågan.

Peja: En sak om de inte haft ungdomsverksamhet men det har de ju och en bra sådan dessutom.

{8399}: ... Vem vet. Kanske, kanske inte. Varken du eller jag sitter med en spåkula... MEN Växjö har fortfarande inte bidragit med någonting till svensk hockeys utveckling. Deras spelare utvecklades av andra föreningar. De hade alltså inte varit någonting utan andra föreningars utvecklingsarbete. Det är fakta...
... Sedan är det förstås upp till dig om du vill beundra Växjös arbete. Som jag skrev för ett par veckor sedan; du kan lyfta på din hatt för Växjö, men vi andra gör det inte.

Peja: Som jag nämnt, de är en ung förening och purung inom eliten men det är en massa killar som lirar hockey i Växjö och fler lär det bli i och med framgångarna för A-laget.

{8399}: Kan du nämna många klasspelare som utvecklades i Växjös ungdomsverksamhet?

Vi måste förstå att Lakers spelade i Ettan fram till 2003, HA 2004-2012 och att det därför inte kryllar av spelare från de egna leden i representationslaget.

Zappaholic: Lakers har ju juniorhockey, hockeygym osv och utvecklar ju spelare där.

Zappaholic: Funderar lite; egentligen borde NHL-ersättningen graderas utifrån ålder och inte endast klubbtillhörighet de senaste fyra. Blir ju skevt när klubbar tar in i stort sett "färdiga" juniorer som Växjö med Elias Pettersson eller Frölunda med Grundström och Olofsson. Här borde ju Timrå och Modo få den klart övervägande delen av ersättningen då de stått för den absolut största och viktigaste delen av utbildningen.

{8399}: Det är ju andra klubbar dom utvecklar spelarna. Sen köps de av Växjö...

Davey85: Nästa naturliga steg skulle vara att det dyker upp lag som "Red Bull Almtuna" eller nåt i den stilen. Jag vet inte om jag skulle gilla den utvecklingen.

Även om man vill vinna titlar så måste man även bidra till Svensk ishockeys utveckling i form av en bred undomsversamhet och eventuellt även en damsektion, även om den är av sekundär betydlese i mina ögon. Fast HAR man en damsektion så skall den givetvis underhållas och skötas på ett bra sätt. Annars kan man likagärnalägga ner.

Peja: Kolla på Washington på EP, under fliken dept chart. Ser inte fullsmetat ut på RW iaf.

{8399}: Ok. Om fler klubbar var som Växjö så skulle vi snart vara på dekis rejält i landslagssammanhang. Det är min åsikt.

Judas11: Du vet vad du talar om, Växjö är bäst.

Davey85: Växjö bidrar till Svensk hockeys utveckling genom att vara bra, genom att sätta ribban.

{2064}: Växjö lockar definitivt spelare, spelare som vill vinna.

Judas11: Länken.

Judas11: Växjö lockar inga spelare, Växjö köper spelare. Stor skillnad.

Peja: Satte morgonkaffet i halsen - Ikonen till Caps! Mycket oväntat - jag trodde på NLA eller något liknande.

Peja: Växjö är SHLs bästa klubb just nu. Det lockar spelare oavsett om ni försöker inbilla er nått annat

Skrubben: Fascinerande att Capitals väljer att kontraktera Ikonen. Självklart värt för honom att ta chansen, det är en "once-in-a-lifetime opportunity" för honom. Vad är status på deras AHL-lag vad gäller kontrakterade spelare, toppspelare etc? Behöver de bredden?

Judas11: Komiskt att det alltid "råkar" läcka ut från Växjö-håll att andra klubbar har budat högre på spelarna ni värvar. Men om ni vill inbilla er att Burström har drömt om att spela för er sedan barnsben så får ni väl göra det...

Davey85: varför valde han inte HV71 då, som hade högsta budet på honom?

majk: Du får tacka oss för utvecklingen han fick 😉

Skrubben: Och vi får väl några hundratusen! Yeah!

mk: Jag har förbannat Skellefteå många gånger och är verkligen inte någon fantast av dem, men till skillnad från Växjö så bidrar de iaf till svensk hockey. Det kan jag ha respekt för.

Davey85: Sen kan det väl inte vara kul att spela i ett lag, som är mest känt för att förlora finaler😀😀

Skrubben: Jadu, jag undrar hur det fungerar med utländska spelare. För det är väl SIF som har avtal med NHL?

Wow. Ikonen signar för Capitals! Då får vi lite betalt också.

dehär såg man inte riktigt komma.

mk: Ja det svider nog. man kan ju bara gå till sig själv och sätta sig in i hur det skulle kännas om våra killar kom hem och gick till Växjö 😖😖

pjåtor: Det måste ju svida Allan för Skellefteå, att ingen kommer tbx.
Men det måste ju innebära att dynastien är över😀😀

Peja: Ohh nej, det kan det ju inte vara. De betalar väl samma som alla andra i SHL.

Davey85: Det har iiiiiiiiiiiiiiingenting med pengar att göra :-)

Skellefteåspelare som Lundberg och Burström väljer alltså Växjö nu för tiden. Hade typ Rödin eller motsvarande valt Växjö vid hemkomst hade jag blivit grymt besviken måste jag säga.

Chanzone: 😂👍

Skrubben: Tror faktiskt han kan få spela en hel del matcher i VIK. Dahlbom som stod i år, och som han kommer slåss med, var väldigt svajig och ojämn.

Kopenga Kickass: Synd för vårt J20-lag. Tråkigt att alla spelare ska ha så himla bråttom att spela seniorhockey. Tror inte han kommer få en bättre utveckling på bänken i VIK

J20 målis med SHL erfarenhet till Västerås IK från Brynäs. Måste väl vara Ersson. Står i plusartikel i VLT(tidning i västerås) så namnet kan jag inte se.

pjåtor: Kanske därför Hallam snackar Engelska med sina spelare. Lär ju inte vara alldeles enkelt att förstå den småländska dialekten!😜😉

Enaranger: Antar att Brynäs har koll på detta och valt att ha fler 18.00-matcher. Kan tänka mig att skybaren mm. säljer bättre.

Niklas Burström klar för Växjö. Bra många fd skaikare i Småland nu

Skrubben:

Efter en snabbkoll så verkar det bara vara
två av lördagsmatcherna som spelas på
eftermiddagen och resten av dem 18.00.

Det tror jag inte är så bra. Utan att ha
kollat hur det sett ut tidigare så tror jag
det är större chans till höga publiksiffror
på de tidiga lördagsmatcherna. Eftersom
de som inte är extremintresserade hellre
gör något annat på lördagskvällarna.
Och de sena matcherna tror jag också
lockar färre åskådare som har en bit
att åka. Snedfördelat åt fel håll tror jag.

pjåtor: Det vet ni bttre än jag. Jag har ingen koll på hur Tommy är som tränare. Hur han vill spela osv. Hoppas såklart det går skit för Linköping. Man vet ju att de inte kommer ta guld iaf.

majk: Hah, jag visste att ni tänkte på det. Så tänkte jag 2010 och likadant i er semi mot SAIK. Att växa upp i Sthlm sätter sina spår på den fronten. Därav extra härligt 2012.

« · 1897327 · »