1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 779173 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen


Sv: A proposito de nada
nittontolv: klockan slår är ju absolut värst.

Sv: A proposito de nada
Gavve: Det är också intressant att han kände sig nödgad att säga att det minsann inte var någon filmning. Han insåg antagligen hur löjligt det skulle se ut i efterhand.

Sv: A proposito de nada
Jugge: Tycker inte det där var så farligt. Sagt med glimten i ögat och sen är ju det han säger sant också, det var ju faktiskt inte så längesen Rödin fick klä skott för allt som gick fel. Vi har kommit väldigt långt på kort tid, det går onekligen fort i hockey.

Edit: inser nu att du högst sannolikt snackar om idioterna som knackade på hos Rödin, och att det inte handlade om tonen i hans inlägg. Så kan det gå när man glömmer att dricka kaffe på morgonen :)

Sv: A proposito de nada
jhnd91: Det finns idioter bland supportrar till alla lag tyvärr. Så också lilla Timrå…

Sv: A proposito de nada
SuneMangs: Håller med fullständigt, SM-guld är realistiskt. Det känns nästan surrealistiskt som Brynäsare att skriva det efter vår ökenvandring.

Sen ska månen stå rätt, isen luta åt rätt håll och spelarna ha vinden i ryggen och solen i örat för att det ska lyckas.

Skämt åsido, håller sig laget skadefritt och antingen Ludde eller Källgren kommer in i zonen likt Honken -99 och Svedberg -12 så ska det laget som slår oss över 7 matcher vara j-vligt bra.

Sv: Matchtråd Luleå HF - Brynäs IF 2025-01-16
Peja: Håller med, fjärdekkedjan var bättre ikväll där det känns spännande att se om Svrcek kan fortsätta att ta steg. Han har bra skridskoåkning och tar för sig mer och mer.

Sv: Matchtråd Luleå HF - Brynäs IF 2025-01-16
Älskar känslor!

Sv: Matchtråd Luleå HF - Brynäs IF 2025-01-16
Farsang: nej , skenan lossnade mot stolpen när källgren var på väg tillbaka , men pucken var på väg in då.
Så nej hade inte räddat med skena

Sv: Matchtråd Luleå HF - Brynäs IF 2025-01-16
Danne66: Den får nog Källgren ta på sig, billigt mål.

Sv: Matchtråd Luleå HF - Brynäs IF 2025-01-16
Zappaholic: Rödda är som en maskin

Sv: Matchtråd Luleå HF - Brynäs IF 2025-01-16
Bäska droppar: Vilket hästhemjobb av kung Larry!!
👍👍👍👊👊👊

Sv: A proposito de nada
Hugo Lejon med 5p på 4 matcher, det ser lovande ut!

Sv: A proposito de nada
Catodenäldresspöke13: Jag är nog enig där tror jag. Tror även Greg är lite inne på det, iallafall lite halvt. Även om han nog inte skulle säga nej till en till om Brynäs skulle vilja det. Men tror han är väl medveten om läget. Det känns rätt att han avslutar karriären efter den här säsongen, även om det ändå gör lite ont, kommer sakna honom. Han är en äkta Brynäsare.

Sv: A proposito de nada
Stefan R 63:
Ljungkrantz måste ha ångra att han inte tog en mindre roll i Brynäs och ha. Hade han haft Tärnströms plats hade han troligen gjort det lika bra som i Almtuna och varit ordinarie nu i Brynäs och troligen utvecklats mer än han gjort i FBK.

Westfelt har vuxit enormt sen han lämnade Brynäs, speciellt under sin tid i fbk.
Undrar om det finns något gott kvar i honom eller om han gått över helt till the dark side? Må the force vara med Alcen nu när kontraktet går ut. Jag tror vi behöver en westfelt mer än en vesel i 4de.

Sv: A proposito de nada
Cardigan Daffipoff: Lejon mål för Bofors;)

Sv: A proposito de nada
Lunkan: Har för mig att man ringde 129510 eller nåt liknande gång på gång på gång med snurrtelefonen (var ju upptaget nästan hela tiden) och fick höra nån - som man föreställde sig var KEB - torrt berätta resultatet i periodpaus.
Det var på den tiden man vaknade efter fredagspartyt kl 15 på lördagarna, tipsextramatchen började kort därefter kl 16 (mörkt ute på vintern) och skålade för varje pling. Underbara tider!

Sv: A proposito de nada
SuneMangs: Om Samuel Jonsson fortsätter att storspela förtjänar han definitivt en ny chans i Brynäs. Annars är jag lite svag för tanken att Felix Sandström återvänder som en bättre målvakt och revanscherar sig i Brynäströjan.

Sv: Matchtråd: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2025-01-11
JawKee: "Förstakedjan och tredjekedjan är ju bäst men andrakedjan är ju också bra"

Poängmässigt är det nog ganska jämnt mellan framförallt andra och tredje (skriver detta innan jag kollar upp det). Blev nyfiken så jag sammanställde lite snabbt.
Silfver (32) + Larsson (25) + Indrasis (25) = 82
Rödin (24) + Schroeder (17) + Lindblom (19) = 60
Kopacka (25) + Ölund (13) + Bobby (20) = 58

Var inte helt fel ute alltså. Att Kopacka och Bobby har så många fler poäng än Ölund kan ha att göra med att de jobbar mycket mer mot Brynäsbackarna än mot Ölund som då istället får ta en lite mer defensiv roll (ingen fakta, bara känsla/tanke).

Hade tänkt slå ut det på speltid också men SHLs statistiksida fungerar tydligen sådär i dag så vi får vara lyckligt ovetande kring poäng per minut speltid!

Sv: Matchtråd: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2025-01-11
Erat: Erat: Jag tycker det är fascinerande att se Silfverberg på isen. Som någon skrev tidigare så hade han få tacklingar enligt statistiken men det betyder inte att han inte spelar fysiskt.

Han är inte heller den snabbaste på isen men oerhört stark i kroppen, bra på att skydda skydda pucken och man ser hur frustrerade motståndarna blir många gånger när dom inte kommer åt honom.

Det skulle vara väldigt intressant att se en tredjelänk med Larsson och Silfverberg med lite mer speed och bra spelförståelse förutom att han också behöver vara skicklig med pucken naturligtvis.
Kort och gott en toppspelare för en förstakedja.

En sån spelare blir inte gratis om man ska gå på etablerade namn men det måste finnas utrymme att lägga på en toppkedja. Sen ska den personen passa in i gruppen och omklädningsrummet som Alcen och Svedman sätter högt värde i.
Kanske inte helt enkelt att hitta men man kan ju få drömma :)

Sv: Matchtråd: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2025-01-11
Mattson: Och vad vore bra med att ha leksand på kvalplats och riskera att de åker ur?
Är du Brynäsare så borde du lätt förstå att Brynäs vinner ekonomiskt på att ha leksand kvar i shl.

Nej leksand ska vara på säker mark, bara långt under oss.

Sv: Matchtråd: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2025-01-11
{10071}: Vad har diagnoser att göra med fel och brister?
Har haft en anställd som hade Aspergers. Funkade jättebra. Förstår inte vad det har med fel och brister att göra? Möjligen annorlunda.

Sv: A proposito de nada
nittontolv: Det kanske är jag som blivit lite girig. Det jag tänker på är att vi har tre bra, fungerande kedjor. Den fjärde räcker, för det mesta, inte riktigt till tyvärr. Ska vi kunna gå långt i ett slutspel så måste vi få in nån bättre dit för att inte vara tvungen att gå för tungt på vissa spelare. Men samtidigt så vill man ju inte att dom ska plocka in nåt i panik bara för att göra nåt, då är det lika bra att strunta i det. Vi kan säkert ta oss till semi utan nån ny, men nu när vi har nåt bra på gång i år vore det kanske en idé att försöka förstärka för att gå för det i år.

Men det är bara en tanke från min sida.

Sv: A proposito de nada
JawKee: Ja, spelet har hackat så mycket på sistone så nu har även Brynäsforumet påverkats.

Sv: Matchtråd: Leksands IF -Brynäs IF 2025-01-09
Silfverkroken: Vi var trea under hela januari förra säsongen (1a till 31a januari). Mora och DIF var bättre än oss under den månaden (DIF hade 2 fler matcher än oss men bara 2 mer poäng dock).

Vi skrapade ihop 19 poäng på 9 matcher. Gjorde 31 mål och släppte in 20. 6 vinster, 1 oavgjord (OT-förlust) och 2 förluster efter full tid.

Kan jämföras med december där det var lika många matcher men 18 poäng, 36 mål och 20 insläppta.

Sen växlade vi absolut upp i slutet. Om vi istället tittar på mitten på februari till mitten på mars (9 matcher här också så klart, precis innan slutspelet):
9 vinster, 27 poäng, 41 mål framåt och 16 mål bakåt.

Om vi tittar på slutspelet så såg det ut så här:
Brynäs - Nybro: 2-1
Brynäs - Nybro: 4-1
Brynäs - Nybro: 2-1
Brynäs - Nybro: 2-1

Brynäs - Karlskoga: 3-2 (OT)
Brynäs - Karlskoga: 4-1
Brynäs - Karlskoga: 2-3 (OT)
Brynäs - Karlskoga: 6-2
Brynäs - Karlskoga: 4-3 (OT)

Brynäs - DIF: 6-2
Brynäs - DIF: 2-1
Brynäs - DIF: 6-3
Brynäs - DIF: 3-1

Vilket kan sammanfattas med 13 matcher, 10 vinster efter full tid, 2 vinster i OT och 1 förlust i OT. Om man för över det till poäng (inga poäng i slutspelet) så samlade vi in:
35 av 39 poäng. Vi gjorde också 46 mål framåt och släppte in 22 under dessa 13 matcher och enbart i 3 av dessa matcher släppte vi in fler än 2 mål. Och i 7 av dem (mer än hälften alltså) släppte vi bara in 1 mål.

Vi steppade absolut upp mot slutet. Inte bara en känsla!

Sv: Matchtråd: Leksands IF -Brynäs IF 2025-01-09
Uppenbart presterar Brynäs en svagare hockey i nuläget. Men laget har visat vad man kan och dessutom vad man kan över tid… Under en säsong går lag in i perioder där allt inte jackar i, där energin inte riktigt finns där och där mental trötthet kan skönjas… Är väl egentligen bara normalt att denna reaktion kommer och att den kommer nu. Ser framför mig att det kommer fortsätta se trögt ut ett tag men att vi växlar upp om några veckor för att öka oss in i slutspelet💪🇧🇪

Sv: Matchtråd: Leksands IF -Brynäs IF 2025-01-09
Farsang: Spontant vill jag nog ändra backparen för att återgå till "det goda"
Söder - Dasset
Lindstein - Axel
Djoos - Berra
Kinnvall
Skulle ge oss en bättre kemi och Kinnvall har tyvärr spelat ner sig en hel del. Igår gick det väldigt långsamt och han behöver fokusera om några matcher.

Sv: Matchtråd: Leksands IF -Brynäs IF 2025-01-09
Fruktansvärt pissig torsk.. flög ett och annat verktyg på jobbet ikväll. Fan låt oss vara lite förbannade och affekt-skriva.. torsk mot ett Leksand som inte speciellt bra är vidrigt tungt.
Vart är känslorna, behövde nån duscha eller använda en ispåse efter matchen ens?
Vart är Lindblom?
Helvete vad förbannad jag är. Kan inte släppa känslan....

Sv: Matchtråd: Leksands IF -Brynäs IF 2025-01-09
fan, spelar ingen roll hur bra vi går, känslan av förlust är lika tung varje gång....
lycka till med nattsömnen kamrater!

Sv: Matchtråd: Leksands IF -Brynäs IF 2025-01-09
munkas: du var en muntergök.
Vi vann mot rögle o lhc och förlorade mot leksand. Är det en kris?

Sv: Matchtråd: Leksands IF -Brynäs IF 2025-01-09
Blir ju fundersam om vissa här inne sett en repris från en annan säsong? Vi släppte ju knappt till någonting alls. Fattar om man snackar om offensiven. För den var ju svagare. Men defensivt? Förstår inte hur man inte kan se att det var ett steg upp jämfört med tidigare matcher?

Sv: Matchtråd: Leksands IF -Brynäs IF 2025-01-09
Anders Berg: Brutal svacka där vi vunnit fem av de sju senaste matcherna. Ja, spelet har hackat men om det ses som en brutal svacka vill jag ändå hävdat att vi gjort något bra.

Sv: Matchtråd: Leksands IF -Brynäs IF 2025-01-09
Jag säger som Alcén sa "never too high, never too low". Bara upp på hästen igen inför lördagen.

Sv: Matchtråd: Leksands IF -Brynäs IF 2025-01-09
Tack Källgren! 1-1 där hade varit en parodi på tidigare matcher.

Sv: Matchtråd: Leksands IF -Brynäs IF 2025-01-09
Simpa: Brynäs har varit ett enda stort vulkanutbrott sen vi åkte ut mot Malmö. Kan inte minnas att det ens var samma positiva-vibbar under guld och finalsäsongen!

Sv: Matchtråd Linköping HC - Brynäs IF 2025-01-07
JawKee: Kanske rentav är så att det börjat prestationshämma laget och spelarna att leda serien så här? Att det byggts upp både egna och andras förväntningar som skapat en allt svårare hanterad press? Jag vet inte, men kanske de skulle ha en bekvämare sits och kunna spela ut bättre igen som 3-4 i tabellen? Likväl kommer det kännas något surt om vi snart nu nte skulle ligga i topp längre.

Sv: Matchtråd Linköping HC - Brynäs IF 2025-01-07
Jag hoppas LHC går ut och ber om ursäkt för ”vi hatar Brynäs” imorgon. Såna hårda ord hör inte hemma i en SHL-arena.

Sv: Matchtråd Linköping HC - Brynäs IF 2025-01-07
Honken72: Det komiska är ju att samtliga dessa tuffa Stone Island-klädda supportrar i 50-årsåldern på hemmastå har en Vita Hästen-halsduk och en Rickard Rauge-autograf ihopvikta i en kartong på vinden i föräldrahemmen...

Sv: Matchtråd Linköping HC - Brynäs IF 2025-01-07
JawKee: "Jag tror att resterande lag har spelar in sig nu denna säsong och nu vet hur Brynäs spelar och kan läsa oss lite lättare"

Kanske är det så. Det som talar emot det är ju att vi (inför denna match när vi spelat 30 matcher) samlade ihop mer poäng på de 10 senaste än de 10 första matcherna. Om motståndarna hade kunnat oss nu borde vi ju inte ta mer poäng.

Första 10: 17p
Match 11-20: 22p
Match 21-30: 20p

Det är verkligen ingen kris sett till poängskörden. Men jag håller ju med om att spelet känns sämre (det defensiva spelet så klart). Det känns nästan som vi gått tillbaka till hur det var i början på HA-säsongen där det kunde bli 5-4 istället för 3-1. Full fart framåt och så länge vi gör fler mål så är det lugnt liksom.

Sv: Matchtråd Linköping HC - Brynäs IF 2025-01-07
SuneMangs: Ett vilt kämpande Linköping får till slut se sig besegrade av ett Brynäs som totalt gick för fullt i 20 minuter.

Jag är glad att vi lyckades vända, men det känns onödigt att tappa poäng mot detta Linköping.

Sv: Matchtråd Linköping HC - Brynäs IF 2025-01-07
xxx BIF xxx: Rödin dirigerar in pucken med skridskon. Han sparkar inte.

Sv: Matchtråd Linköping HC - Brynäs IF 2025-01-07
Är det Källgrens fel att Brynäs drar på sig en utvisning i slutminuterna också?

Sv: Matchtråd Linköping HC - Brynäs IF 2025-01-07
Brynäsgubbe: Losersnack att ta förlust för givet innan matchen är slut.

Sv: Matchtråd Linköping HC - Brynäs IF 2025-01-07
Källgren har släppt en billig idag. Resten är backarnas fel. Sluta gnälla på målvakten nu, han har vunnit bra jävla mycket poäng åt oss.

Sv: Matchtråd Linköping HC - Brynäs IF 2025-01-07
JawKee: trots svag form (det krävs en serieledning för att säga så) så tror jag vi tar hem det här. Dock inte utan ansträngning. Tvärtom. Tror vi vinner med 3-4 innan förlängning. Lhc tar ledning och Kovacs gör två mål.

Målskyttar är Larsson, Kopacka, D'Astous och Trivigno.

Sv: Matchtråd Linköping HC - Brynäs IF 2025-01-07
"Något som är lite intressant att titta på är olika lags antal mål i 5 mot 5. Dvs utan special teams. Vill minnas att vi inte är så långt ifrån superoffensiva FBK"

Detta kan jag enkelt kolla upp JawKee. Och du har helt rätt! Vi är inte så långt ifrån alls. ;) Reserverar mig som alltid för slarvfel, bara att ni säger till om ni ser något.

Brynäs - FBK
5 mot 5: 78 - 78
5 mot 4: 17 - 23
5 mot 3: 0-1
4 mot 4: 4-3
4 mot 3: 0-0
3 mot 3: 0-0
3 mot 4: 0-0
3 mot 5: 0-0
4 mot 5: 1-1

Några fler:
Öppet mål: 10-3
Straffslag: 1-5

Om vi för skojs skull jämför med de som är minst effektiva i SHL... Växjö! Så ser det ut så här:
5 mot 5: 50
5 mot 4: 9
5 mot 3: 2
4 mot 4: 1
4 mot 3: 0
3 mot 3: 0
3 mot 4: 0
3 mot 5: 0
4 mot 5: 0
Öppet mål: 3
Straffslag: 0

För skojs skulle kan vi jämföra antal mål bakåt med FBK också.
5 mot 5: 47 - 57
5 mot 4: 1-1 (alltså när ens eget lag har PP)
5 mot 3: 2-0
4 mot 4: 4-3
4 mot 3: 0-0
3 mot 3: 0-0
3 mot 4: 0-2 (Alltså när laget spelar i BP)
3 mot 5: 0-3 (Också i BP)
4 mot 5: 11-19 (Också i BP)
Öppet mål: 3-2
Straffslag: 1-1

Sämst i denna defensiva statistik är Modo.
5 mot 5: 76
5 mot 4: 5 (De har alltså släppt in 5 mål när de har PP)
5 mot 3: 0
4 mot 4: 4
4 mot 3: 0
3 mot 3: 0
3 mot 4: 1 (När Modo har BP)
3 mot 5: 2 (I BP)
4 mot 5: 16 (I BP)
Öppet mål: 6
Straffslag: 0

Sv: Matchtråd: Brynäs IF - Rögle BK 2025-01-04
Erat: Exakt vad jag skulle säga. Alltjämnt tre poäng ner till Färjestad. Nyp mig i armen någon.

Sv: Matchtråd: Brynäs IF - Rögle BK 2025-01-04
Gavve: 2p och man är missnöjd som fan, man har blivit bortskämd...

Sv: Matchtråd: Brynäs IF - Rögle BK 2025-01-04
Erat: Han har inte gjort 4 poäng i matchen.

Sv: Matchtråd: Brynäs IF - Rögle BK 2025-01-04
SuneMangs: Han är ju faktiskt helt otrolig. Han ser ut att ha två sekunder mer än alla andra på sig i varje agerande.

Sv: Matchtråd: Brynäs IF - Rögle BK 2025-01-04
Tänkt en del på detta med ramträffar (även skott utanför). Är väl alltid surt när det klingar i ramen men jag ser hellre ett skott i ribban/strax utanför än mitt i magen på målvakten. Så klart hade jag helst sett den sitta i övre maskan jag tycker det är positivt att man siktar i närheten av ramen. Se tex Rödin som nästan alltid sätter dom strax under ribban. Sen hamnar många utanför oxå men tycker man kan ta det då det blir vassare avslut. Obs jag kan vara ute helt och cykla här 😄



Att tänka på innan du skriver inlägg:
- Vänligen notera och respektera Hockeysnacks regler.
- Moderatorerna kommer att vara extra uppmärksamma på regelbrott som personangrepp, olämpligt språkbruk (t.ex könsord) och hot.
- Personangrepp gäller inte bara andra forumanvändare utan även spelare, ledare, domare etc.
- Om en skribent skriver ett inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att få en varning.

- Om en skribent skriver flera inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att bli avstängd från att skriva i Brynäsboken under en viss tidsperiod.

- Om en avstängd användare återkommer under nytt användarnamn kommer det resultera i en permanent avstängning av det nya kontot.
- Om en skribent skriver fler än 5 inlägg under samma dag kan denne stängas av för spam om inläggsmönstret är av spamkaraktär.

- Motståndarfans som kommer in och hetsar under match kommer tilldelas matchstraff på en dags avstängning.

- Klagomål och ifrågasättanden om modereringen i gästböckerna skall inte förekomma på Hockeysnack och raderas omedelbart av tillgänglig moderator. Att bryta mot denna regel kan innebära avstängning från gästboken. 

- Moderatorerna ger alltid skribenterna chansen att editera inlägg i 5 minuter.

Sv: A proposito de nada
Catodenäldresspöke13: Ja, det här var ju ett haveri utan dess like och idag får Alcén stå i skamvrån med dumstruten på.. Har karln inte koll på reglerna eller?.. Fanns den minsta risken att tappa Välimäki innan den 1/7 så avvaktar ... | Läs mer
  • 0x40-hv71logosvg.png Senast: Förlust mot HV71
    Monitor ERP Arena, 3-4 (0-1,1-2,2-0,0-1)