1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 779098 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen


Sv: A proposito de nada
Lemp: Intressant (inte på ett bra sätt) gällande Indrasis. Lyssnade precis på TV4 hockey-podden där Sanny sa att den enda förändring han velat göra i Brynäs är att ta bort Indrasis och värva en ny vinge. Det är (enligt honom) fina siffror hos hela den kedjan men det är ju tack vare de Indrasis spelar med och inte så mycket hans förtjänst. De "släpar runt på honom" enligt Sanny.

Sanny rankar dessutom Brynäs som Sveriges näst bästa lag senaste månaden (efter Frölunda) i sin Power ranking-tabell.

Sv: A proposito de nada
mikenomad: Känns som det varit en medveten taktik från Robban O att steg för steg göra det omöjligt för SAIK att ha honom kvar. Supporterkommentaren var väl vara droppen.

Sv: A proposito de nada
mikenomad: Du talar för döva öron, nu när JFK loggat ut så bär Huge Bagdad Bobs fana vidare…

Sv: A proposito de nada
Huge: Tror du verkligen att Ohlsson fick gå för att supportrar blev kränkta? Det är väl ganska självklart att en tränare som sänder de signaler som han gjort inte kan ha kvar särskilt mycket förtroende i en förening som har som identitet att vara Bygdens Lag. Att signaler kommit från flera av varandra oberoende håll dessutom att det pyr ett missnöje från spelartruppen spelar säkert också in

Sv: A proposito de nada
Farsang: Huges retorik.
Allt klubbarna gör är rätt. Allt supportrar och sponsorer tycker/tänker är fel.

Sv: A proposito de nada
Robban Ohlsson får sparken... han fick som han ville till slut!

Sv: A proposito de nada
Slaven82: lika mycket skit bägge två, väck med politiken.

Sv: A proposito de nada
Jag tror det blir HV-Modo. HV har också hamnat i en riktig skitsits.

Men de har också haft enorma skadebesvär. Modo har ju i princip varit skadefria och ser ändå ut att gå emot bottenrekord gällande poäng i SHL. Så jag tror Modo åker ut. Även fast jag hellre egentligen vill att LHC klappar ihop och åker ur.

Lite lustigt är det dock med Modos katastrofala defensiv. På J F K och Modomille lät det ju som att Winberg, Berhnardt, Ladue och gånget var betydligt bättre än Brynäs skakiga defensiv.

Är stolt över att vi håller oss borta från deras forum. Snyggt att inte strö salt i såren. Herrejösses om situationen varit annorlunda att Modo var i toppen och vi i botten. Vi Brynäsare hade inte fått en syl i vädret i vår egen bok bland alla modoiter då.

Sv: A proposito de nada
Gavve: Det här var förresten otroligt smutsigt av Björninen. Undrar hur många matcher han får, mycket fulare än D’Astous tackling. Gissar att Dahlén fick hjärnskakning, tråkigt nog. Sånt där måste rensas bort från svensk hockey.

Sv: Matchtråd Frölunda - Brynäs 2024-11-02
Jugge: "Det är bara så roligt med alla modo supportrar som var här inne och trollade inför säsongen."

Här vill jag dock säga att det var väldigt få Modosupportrar som gjorde det. Det fanns de som gjorde det, absolut. Men majoriteten av Modosupportrarna brydde sig inte ett dugg (alternativt välkomnade oss tillbaka men det minns jag inte om någon gjorde direkt). Precis som att det finns Brynäsmänniskor som trollar och skriver skit hos andra (menar inte just här på Hockeysnack) så finns det alltid idioter hos andra lag också.

Har själv ställt en lite provocerande fråga i Modo-boken om hur de ställer sig till Swish-värvningen ifall de behöver värva nya spelare i framtiden (att fråga om Swish är ju ett tecken på att det är slut på pengar) och fick då rätt bra svar. Har även frågat eller kommenterat saker i Timråboken och där har jag aldrig stött på någon otrevlig. Vet ej heller om jag sett någon otrevlig eller spydig timråit i vår bok heller.

Själv undviker jag att skriva hos andra så mycket som möjligt efter att de förlorat. Man vet ju hur sina egna fans kan låta här inne efter en dålig match och det är väl ett tecken nog på att man ska vara lite försiktig när man gör det hos andra. Det är ju väldigt lätt att glömma hur snälla de flesta varit mot oss trots hur misshandlad vår förening var under flera år. Var ju knappast ett stort problem med andra lags supportrar som kom in för att förstöra eller provocera då heller.

Sv: Matchtråd Frölunda - Brynäs 2024-11-02
Silfver: Det ligger något i det nu när du säger det. Lite som vi var i början av HA där vi vann matcher med 5-4 istället för 3-1 eller 2-0.

Men uppehållet tycker jag kommer helt rätt nu. Hade vi vunnit hade jag väl säkert sagt annorlunda. Men tycker Brynäsarna känns lite trötta och slitna efter många matcher på kort tid där vi varit kort om folk. Och trots att Brynäs gör en rätt kass match (försöker vara snäll här) så såg vi ändå i första perioden hur Brynäs kan spela även mot Frölunda. Hade vi fått lite mer utdelning där så hade matchbilden kanske varit helt annorlunda.

Tänker dock fortsätta gå rakryggad, stolt och glad efter denna inledning av Brynäs. 3 poäng efter ettan, som sämst trea när (ca) en tredjedel av serien är spelad. Vi har totalt 4 förluster på 16 matcher (och en strafförlust). Vem hade ens vågat hoppas på ett liknande resultat 16 matcher in? 7 poäng före play-in och 9 poäng före ingenmansland.

Nej, bara att andas ut, njuta för stunden och se fram emot ett uppehåll där de nöter PP och där vi Brynäsare förhoppningsvis får njuta av lite Söderström och Källgren i Tre Kronor. Allt gott Brynäsvänner så "ses" vi om ungefär 2 veckor igen.

Sv: A proposito de nada
Hur fan ska man klara sig utan Brynäs nu? Det här kommer vara en evighet

Sv: Matchtråd Frölunda - Brynäs 2024-11-02
Gud vad de ska gnällas, vi möter Frölunda, som är galet hemmastarka.

Vi har 8 vinster i rad.

Lutar mot en förlust på borta match och helvetet bryter loss i denna bok.

Ni är fan värre än HV fans.

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Lycka till.
BSKV firar ju 30 år med denna matchen.
Så kanske blir något extratifo.

Jag åker med BSKV till min enda match i Gävle, hittills iaf.
Andra finalen -99. Var så "hög" efteråt så kom inte ihåg resultatet när jag pratade med tjejen.. Men 5-2 blev det väl😀

Sv: Matchtråd: Brynäs - Växjö 2024-10-31
Peja: Kedjan med Rödin - Schroeder - Lindblom känns väldigt välkomponerad nu när samtliga börjar växla upp. Kompletterar varandras egenskaper väldigt väl.

Sv: Matchtråd: Brynäs - Växjö 2024-10-31
Forsberg 1978: Jag vågar hävda att man inte är en supporter om man bara snackar skit om "sitt" lag. Då bör man omprioritera. Kul att du är på plats, synd att vi går miste om dina kloka, nyanserade och sansade kommentarer.

Sv: A proposito de nada
Gavve: ” Lejon och L.Lindblom hann på sina 5-6 minuters speltid få emot sig 9 skott”

Var det skott på mål eller skottförsök?
Starkt av Brynäs att vinna när man i princip går på 3 femmor.
Det funkar säkert i någon enstaka match att belasta på det sättet men Scott och Vessel måste tillbaka pronto.
En breddforward i julklapp skulle smaka mumma.

Sv: Matchtråd: Brynäs - Växjö 2024-10-31
Timrå plötsligt på 9:e plats, med 1 pinne ner till plats 11. Visar hur fort det kan gå.

Sv: Matchtråd: Brynäs - Växjö 2024-10-31
{10753}:
Har varit ett långt vacuum nu med spelare jag genuint ogillat sen Jönsson o Wallin la av.
Varit lite trist.

Tack Larmi för att jag efter mycket om och men fått ett nytt hatobjekt...

Sv: Matchtråd: Brynäs - Växjö 2024-10-31
Nu har Schroeder lika många poäng som O’neill.👏🏻

Sv: Matchtråd: Brynäs - Växjö 2024-10-31
Brynäsgubbe: Vi spelar oftast bra mot Frölunda, även borta. Blir en riktigt härlig match på lördag. Seriefinal, huvudmatch med studio och mycket Brynäsare på plats.

Sv: Matchtråd: Brynäs - Växjö 2024-10-31
Nu är vi bara 2:a 😱

Sv: Matchtråd: Brynäs - Växjö 2024-10-31
Om man ska vara ärlig så är det rätt förståeligt att det kan bli lite darrigt mot slutet när man har sån segersvit som Brynäs har. Hade blivit orolig om det här beteendet sker efter förlust liksom.

Är så glad för att det lossnar för Schroeder, även om jag ville att Bobby skulle få trycka in nådastöten på Larmi 😅

Sv: Matchtråd: Brynäs - Växjö 2024-10-31
Jaaaaaa! Ät snö, jävla plastlag!

Sv: Matchtråd: Brynäs - Växjö 2024-10-31
Mattson: Ändå fascinerande att Brynäs driver spelet i stort sett hela matchen men ändå inte har ett enda powerplay.

Sv: Matchtråd: Brynäs - Växjö 2024-10-31
Bobby ♥️

Sv: Matchtråd: Brynäs - Växjö 2024-10-31
Farsang: Indrasis ser het ut 🔥

Sv: A proposito de nada
Jonjo:
Jaa verkligen, man går som på moln 😅 men vet samtidigt att dippar/torskar kommer, newer to high, newer to low, tror jag vi alla i Brynäs familjen bör förhålla sig till, man rodnar nästan när man lyssnar på poddar och läser experternas omdömen om oss just nu, härligt så klart, men…😅

Sv: Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29
Ove Myling: ” Tur att dom endast är 3:e backpar nu. ”

Ja, samtidigt är det väl kanske en bra väckarklocka för oss soffcoacher, men även för sportchef och tränare i Brynäs, vilka kategoriserar Bertil/Kinnvall som ett väldigt starkt backpar i SHL.
Nu blir det väldigt tydligt vilken kvalitet som krävs för att bli framgångsrik på den här nivån. Att en sån som Axel Andersson från Allsvenskan och Charlie från finska ligan kan trava in och överglänsa dessa skyddade klubbikoner gör uppvaknandet än mer barskt.

Sv: Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29
Huge: Det finns faktiskt ett (väldigt) specifikt undantag (gäller så klart inte i detta fall, mer svar på att tiden inte spelar roll någonsin).

"Om en ny utvisning för avsiktligt flyttad målbur inte kan avtjänas i sin helhet för att det återstår för lite tid på matchklockan i den tredje perioden eller när som helst i overtime, alternativt beroende av redan utdömda utvisningar i den tredje perioden, eller vid vilken tidpunkt som helst i overtime, ska i stället ”straffslag” utdömas."

Under 63.6 STRAFFSLAG
www.swehockey.se/media/obaa1m1z/spelregler-foer-ishockey-20242025.pdf

Edit: Ditt andra "Med målvakten kvar döms det aldrig för direkt mål, då blir det antingen straffslag eller utvisning."
Stämmer inte heller riktigt.

"25.2 FÖRSEELSER – NÄR MÅLVAKTEN ÄR PÅ ISEN
Tilldömt mål ska tilldelas anfallande lag om en anfallande spelare, med en omedelbar målchans, hindras från att göra mål genom att en försvarande utespelare eller målvakt flyttar på målburen antingen avsiktligt eller oavsiktligt "

Detta gäller även om målvakten tar av sig masken för att få stopp på spelet.

3 TABELL 12.2 – REGEL 25 TILLDÖMDA MÅL
ÖVERSIKT ÖVER TILLDÖMDA MÅL (NÄR MÅLVAKTEN ÄR KVAR PÅ ISEN)
Avsiktligt flytta på målburen under ett friläge Regel 63
Avsiktligt ta av sig målvaktsmasken under ett friläge eller straffslag Regel 9
Oavsiktligt flyttad målbur vid en omedelbar målchans Regel 63

Sv: Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29
Brynäsgubbe: De flesta journalister verkar bara gå dit av ren plikt. Att försöka göra ett bra jobb är sällan aktuellt. Noll yrkesstolthet.

Sv: Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29
Sjukt overkligt att ligga i serieledning men jag klagar inte jag är bara så stolt över laget 🖤💛❤️

Sv: Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29
parks: Börjar bli lite av en vana men måste också hylla D'Astous. Han spelar liksom 23.16 minuter per match i snitt (23.13 i dagens match). Bara varit inne på 4 mål bakåt på 11 matcher (vid lika styrka) men trots det inne på 11 framåt trots att han missat 3 matcher (han har ju inte spelat 14 själv).

Ren magi när han och Söderström är inne även om Söderström är den lite flashigare spelaren av dem. De har trots det 2 mål och 5 assist var (D'Astous med 2 matcher färre spelade än Söderström också).

Nu sitter jag mest och hoppas på att Vesel och Lindstein snart är tillbaka. Vill se Lindstein mer i laget och Vesel behövs för att kunna köra Rödin i andrafemman igen.

Sv: Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29
munkas: Håller med, till 100%! Vi gör en sån jävla solid insats, onödigt med dom två sista målen! Ludvig grym idag! Så sjukt att vi avgör under ordinarie tid, jag räknade kallt med en poäng. Kul att vi äntligen får må bra! Älskar denna inledning, älskar vårat lag!

Sv: Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29
Farsang: schroeder är fantastik bra...

Sv: Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29
Farsang: Jag är så imponerad av Ludde vilken målis, var hittade Johan honom?
Och jag vet junior ligan NA ,
Bara att kliva upp i SHL och presentera vad han gör är så fruktansvärt imponerande.

Sv: Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29
Farsang: En annan gigant i dagens match är ju Johan Larsson. Herrejösses vad bra han är i dag.

Även ruskigt kul att våra målvakter är så fortsatt lugna och stabila också. Åter igen en fantastisk räddning från Persson. Känns som han ensam skulle kunna stå för alla "veckans räddningar" kommande röstning.

Sv: Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29
SuneMangs: Veckans räddning

Sv: Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29
Horace76c: Silfverberg är som en bläckfisk längs sargerna. Sen är spelare som Indrasis och O Lindblom otroligt bra på att tajma skymningarna, där märks deras rutin.

Sv: Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29
Alvin : va??? Va grundar du det på? Han gör mål...håller i puck i sluet i 30 sek...nåt felpass...i ett dåligt pp av ALLA...
Så tröttsamma kommentarer....

Sv: Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29
Supportern: total hjärnsläpp, sånt som kan hända i stridens hetta när man inte är så rutinerad

Sv: A proposito de nada
Gavve: Vore kul om Brynäs stannar i toppen hela säsongen. Och sedan går långt i slutspelet. Tycker föreningen behöver en bra säsong och åter bli topplag. Precis som RBK förra året. Hoppas även Timrå går långt i slutspelet. Play in för oss är ok.

Sv: A proposito de nada
Slaven82: Tror på fullsatt resten av lördagsmatcherna den här säsongen. Finns inget annat nu.

Sv: A proposito de nada
Såg att vi har tre hemmamatcher 15:15 på lördagar i november. Vilka publiksiffror vi kommer få.

16 november 15:15 mot Luleå.
23 november 15:15 mot Skellefteå.
30 november 15:15 mot Örebro.

Sv: A proposito de nada
Gavve: Det hände även D'Astous i den första träningsmatchen som han spelade för Brynäs. Hans tackling mot Växjö har ju varit en vattendelare. En del experter menade att det inte borde ha varit någonting, en del experter och domarna på isen menade 2 minuter, fåtalet dessvärre inklusive beslutsfattarna menade att det skulle vara avstängning. Klart det måste vara lite förvirrande som ny i ligan.

Sv: A proposito de nada
Peja: Att D'Astous blev avstängd var nog det värsta som kunde hända för honom (pratar inte skador osv här). Det var ju tydligt att han både kunde och ville spela fysiskt då. Sen är det klart att han blir osäker när han blev avstängd för en (enligt de flesta) regelrätt tackling.

Sv: A proposito de nada
Farsang: Såg även ut som det var en situation nära slutet där en Tikare körde på honom, han tröttnade väl och tyckte att domaren var för släpphänt. Viktigt att vi fortsätter hålla koll på känslorna, men fattar ilskan från Källgren.

Sv: A proposito de nada
När Peking överraskande vann sm-guld 2015 så sa Tränsren Janne Andersson efter att ha mött alla lagen en gång. Inget lag är i alla fall mycket bättre än oss….
Börjar få den känslan nu….
Men mest om natten :-)

Sv: A proposito de nada
Sa i går att jag skulle kolla på om något annat lag har utstickande siffror där backarna (eller någon back) varit inne på många fler mål bakåt än FW i laget. Så här kommer sammanställningen. Reserverar mig för slarvfel då jag gör detta manuellt.

Börjar med Brynäs: FW: -6 (Indrasis). Back: -12 (Kinnvall) (-6 skiljer)
Frölunda: FW: -8. Back: -8 (0 skiljer)
FBK: FW: -10. Back: -11 (-1 skiljer)
HV: FW: -12. Back: -16 (-4 skiljer)
Malmö: FW: -11. Back: -11 (0 skiljer)
Leksand: FW: -12. Back: -12 (0 skiljer)
Linköping: FW: -13. Back: -15 (-2 skiljer)
Luleå: FW: -8. Back: -10 (-2 skiljer)
Modo: FW: -20. Back: -14 (+6 skiljer)
Rögle: FW: -12. Back: -13 (-1 skiljer)
SAIK: FW: -12. Back: -11 (+1 skiljer)
Timrå: FW: -8. Back: -11 (-3 skiljer)
Växjö: FW: -12. Back: -10 (+2 skiljer)
Örebro: FW: -10. Back: -10 (0 skiljer)

I 7 lag är någon back inne på fler mål bakåt än någon FW. I 5 av dessa lag är skillnaden mindre än 3 (HV -4 och Brynäs -6 undantagna).
I 3 lag är någon FW inne på fler mål bakåt än någon back (2 och 1 i skillnad i 2 av lagen, bara Modo sticker ut med 6 i skillnad).
I 4 lag är det lika.

Jag var även inne på det här med att Kinnvall & Bertilsson är inne på fler mål än någon annan back i vårt lag. Om vi då tittar på skillnaden mellan de 2 backarna med flest antal mål bakåt (de spelar oftast i ett par tänker jag) med den back som varit inne på tredje flest antal mål så ser det ut så här.

Brynäs: -12 (Kinnvall), -10 (Bertilsson) & -5 (Axel) (5 och 7 skiljer)
Frölunda: -8, -6 & -4 (2 & 4 skiljer)
FBK: -11, -10 & -9 (1 och 2 skiljer)
HV: -16, -12 & -9 (3 och 7 skiljer)
Malmö: -11, -10 & -6 (4 och 5 skiljer)
Leksand: -12, -9 & -8 (1 och 4 skiljer)
Linköping: -15, -11 & -9 (2 och 6 skiljer)
Luleå: -10, -10 & -9 (1 skiljer)
Modo: -14, -13 & -13 (0 och 1 skiljer)
Rögle: -13, -10 & -7 (3 och 6 skiljer)
SAIK: -11, -11 & -10 (1 skiljer)
Timrå: -11, -9 & -6 (3 och 5 skiljer)
Växjö: -10, -9 & -8 (1 och 2 skiljer)
Örebro: -10, -9 & -7 (2 och 3 skiljer)

Så trots att vi släpper in minst antal mål i ligan (sanning med modifikation då Frölunda har sammanlagt 2 mindre insläppta i 5-5 & 4-4 samt 1 mindre insläppt i PP som också räknas in i insläppta mål i listorna ovan) har vi störst skillnad både i FW-Back och i Back/Back-Back (Modo har lika stor skillnad men där har FW varit inne på fler istället för back och de har också många fler mål insläppta).

Vi har släppt in 20 mål (lika styrka eller i PP) varav 1 i öppen kasse (sen har vi 4 BP och 1 straffmål som inte räknas in här). Av dessa har alltså Kinnvall varit inne på 12 och Berra på 10.
Detta kan vi jämföra med t.ex. SAIK som släppt in 35 mål med samma förutsättning som jag listade ovan. Där skiljer det 1 mål mellan FW och back och de har flera backar som varit inne på ungefär lika många mål bakåt.

Jag tycker att Kinnvall och Bertilssons statistik sticker ut väldigt mycket sett till att vi är laget som släpper in minst antal mål. De släpper in mål på nivåer som nästan är i paritet med "sämsta" (flest antal mål bakåt alltså) backarna i SAIK, Modo & LHC som alla släppt in många fler mål än oss (räknar ej in BP-mål här som sagt).
Brynäs: 20 mål bakåt som jag nämnde ovan
SAIK: 35 mål
Modo: 43 mål (ej felskrivning, mer än dubbelt så många som oss)
LHC: 36 mål

Om vi tittar på plus/minus i Brynäs bland backarna så ser det ut så här just nu:
Söderström +7
D'Astous +6
Axel +5
Lindstein +4
Bertilsson +1
Djoos 0 (bara 2 matcher spelade)
Kinnvall -1
Persson -1 (inte mycket speltid, bara 7 min per match i 11 matcher)

Nog för att D'Astous, Söderström, Axel och Lindstein är bra allihopa. Men är de verkligen SÅ mycket bättre än Kinnvall och Bertilsson? Det önskar jag att någon kunde analysera och titta mer på (jag är alldeles för okunnig själv). Vad beror annars det stora glappet på? Matchas de bara mot toppkedjorna (de är ju inne på flest mål framåt också så jag vet inte det)? De får inte heller mest speltid (Söderström och D'Astous snittar ca 4 minuter mer per match var, 23 mot 19 min). Matchas strax över Axel och Djoos (Djoos bara 2 matcher så inte så intressant att titta på hans +/- än).

Sv: Matchtråd: Brynäs - Timrå 2024-10-26
Kulltorp: Håller med och hade dom också såklart i toppen på tabelltipset

Brynäs är det lag som spelat bäst i Karlstad denna säsong också av de vi mött



Att tänka på innan du skriver inlägg:
- Vänligen notera och respektera Hockeysnacks regler.
- Moderatorerna kommer att vara extra uppmärksamma på regelbrott som personangrepp, olämpligt språkbruk (t.ex könsord) och hot.
- Personangrepp gäller inte bara andra forumanvändare utan även spelare, ledare, domare etc.
- Om en skribent skriver ett inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att få en varning.

- Om en skribent skriver flera inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att bli avstängd från att skriva i Brynäsboken under en viss tidsperiod.

- Om en avstängd användare återkommer under nytt användarnamn kommer det resultera i en permanent avstängning av det nya kontot.
- Om en skribent skriver fler än 5 inlägg under samma dag kan denne stängas av för spam om inläggsmönstret är av spamkaraktär.

- Motståndarfans som kommer in och hetsar under match kommer tilldelas matchstraff på en dags avstängning.

- Klagomål och ifrågasättanden om modereringen i gästböckerna skall inte förekomma på Hockeysnack och raderas omedelbart av tillgänglig moderator. Att bryta mot denna regel kan innebära avstängning från gästboken. 

- Moderatorerna ger alltid skribenterna chansen att editera inlägg i 5 minuter.

Sv: A proposito de nada
Välimäki presenterad!!! Härligt
  • 0x40-hv71logosvg.png Senast: Förlust mot HV71
    Monitor ERP Arena, 3-4 (0-1,1-2,2-0,0-1)