1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 778993 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen


Sv: A proposito de nada
ellis: Det tycker jag är en feltolkning av situationen/händelseutvecklingen. Det är otroligt svårt att ta steget direkt från J20 till SHL, varken Lööke eller Westfält klarade det, men de är inte ensamma. Exempel:
- Samuel Ersson vinner match efter match i NHL som 23-åring. Han behövde 1 år i Hockeyallsvenskan innan han var redo för SHL.
- Johannes Kinnvall gjorde 40 poäng i SHL som 22-åring. Han behövde också 1 år i Hockeyallsvenskan innan han verkligen var redo för SHL.

Det finns ingenting konstigt eller skamligt med att en spelare behöver utvecklas på lägre nivå innan denne är redo för SHL. Så är det för många duktiga juniorer överallt i landet. Det är ytterst få som kan kliva in i SHL direkt från J20.

Sv: A proposito de nada
JohnnyBotox: Jag håller med dig till viss del.
Jag har länge varit en Alcén förespråkare eftersom jag tyckt att den mannen har fått oförskämt mycket skit. Han har levererat otroligt fina namn, men spelarna har inte levt upp till förväntningarna.
Problematiken ligger tyvärr i att trots dessa fina namn, så är det inte många som egentligen kan tillskrivas Alcén. Manner och resterande stab har handplockat spelare som Friman, Sklenicka, Niemelä, Björninen & Olkinuora.
Och utöver dessa, är det främst spelare som har Brynäs som moderklubb och valt att vända hem.
De enda spelarna som egentligen kan tillskrivas Alcéns scouting är Strömgren, Palve och till viss del Dima (även fast de är gamla lagkamrater).
Jag gillar Alcén, men tyvärr finns det nog stor risk att vi kommer fallera på hans skrala kontaktnät och orutin när vår huvudtränare inte längre står vid rodret.
Där ligger problematiken.

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta:
Man kan tycka mycket om Alcén, orutinerad, sättet han fick tjänsten osv. Men nu när han faktiskt varit SC i nästan två år, värvat ganska bra och börjar få lite rutin, är det nu man ska göra sig av med honom? Det är väl kommande åren han bör kunna bli en bra sportchef?
Det är ju de senaste två åren som varit "risken" så att säga.
Jag tycker att han ska få vara kvar. Det jag däremot ställer mig kritisk till är att vi inte har en heltidsanställd scout.

Sv: A proposito de nada
JohnnyBotox: Visst borde vi kunna knäppa Luleå på näsan. Nyckeln blir att kliva in i matchen mot HV med ett försprång där vi har ”råd” att förlora. Tror nämligen att Hv vinner mot oss. Kliver de om oss efter den matchen tror jag det är kört.

Sv: A proposito de nada
nittontolv: bilagan eller lion bar? Bor själv i Gävle och skulle aldrig rekommendera något av de ställen för någon ha ha!

Sv: A proposito de nada
J-S: Jag håller med! Jag själv har alltid avskytt hv pga att man är en fiende mot alla religioner!

Sv: A proposito de nada
J-S: Sluta skriv HIV, bara pinsamt

Sv: A proposito de nada
Rulltårtan : ”Frölunda är ju otroligt svaga i denna perioden”

Brynäs gjorde FHC svaga.

Sv: A proposito de nada
Huge: Nästan lika glad för LHC-mål som man blir för våra egna..
Vilken period vi gör..
Vi kan ju lira hockey 💪💪

Sv: A proposito de nada
Peja: Halva SHL prioriterar ”undvika kval” högre än ”gå för guld” gissar jag. Kvartalsekonomi och kortsiktiga lösningar i första hand.

Kvalångest 10 ggr större än slutspelsglädje (är det det som lockar nya supportrar?)

Förstår fortfarande inte ditt resonemang. Det kommer ju inte att försvinna några klubbar för juniorer att slå sig in i??! Däremot tryggare klubbar som kan testa dem.

Sv: A proposito de nada
eltifoso: Tror HAs marknadsvärde skulle öka om Färjestad, Frölunda, BIF, DiF, Leksand osv skulle spela där. Samma sak i AHL om Rangers, Leafs, Canadiens, Bruins skulle spela i AHL.
Men vad vore syftet med att fokusera på B-ligorna?

Se till att A-ligan ges mölighet att chansa/spela in juniorer och möjlighet att tänka långsiktigt.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Jag håller med, dagens situation med att ett SHL lag garanterat åker ut och ett HA lag går upp är skadligt för svensk hockey på sikt. Vore intressant att veta hur mycket pengar Nubben slängt ut, men han lär ju lätt sitta på SHLs dyraste trupp.

Jag är inte för att SHL ska stängas men det måste bli ”trögare” att gå upp och ner. Sämsta i SHL möter vinnaren i HA i bäst av 7. Du måste slå ut ett lag ur serien om du ska gå upp..

Sv: A proposito de nada
Blå grottan: äntligen någon som sågar styrspelet,
som också har större trovärdighet än jag här i forumet. Vad säger Huge mfl om Jonas trovärdighet?

Sista två igår gav passiviteten ett ansikte, orsak styrspelet.

Vi vann tack vare tur och Olkinoura.

Olkinoura måste stå alla matcher som är kvar.

Sv: A proposito de nada
Vinner vi alla återstående matcher så undviker vi kval oavsett hur mycket poäng HV tar så det tycker jag vi gör! 😅

Sv: A proposito de nada
älgenn: Otroligt bra analyser av Jonas, hård kritik mot styrspelet som han anser inte alls fungerar. Kan bara hålla med honom.

Sv: A proposito de nada
Bratwursten : Palve mål igår, wow! Ska han rädda oss igen?

Sv: A proposito de nada
Davey85: De torskar skotten stort varje match, skapar få chanser men har skyhög effektivitet. Det borde inte hålla i längden..

Sv: A proposito de nada
Zappaholic: satan vilken underbar skitvinst, oavsett

Sv: A proposito de nada
Olki kan vara det som räddar oss denna säsong, oj var viktig den värvningen var..

Sv: A proposito de nada
mattias - 74: styrkekram! Vi är många som kämpar på olika sätt. Hoppas bara på en bättre värld för oss alla.

Sv: A proposito de nada
{8399}: "Sportchef är väl ändå inte att yrke dit det måste värvas någon med yrkeserfarenhet."

Det kan väl inte skada att ha yrkeserfarenhet. Är Brynäs i position att chansa igen på någon som ska "komma in i jobbet" tycker du.

Måste säga att du är en riktig bakåtsträvare, tillbaka med Sjödin och sen har du ju tjatat om att värva tillbaka både Danielsson och Sallinen hela säsongen.

Höj blicken och se framåt istället för bakåt.

Sv: A proposito de nada
Jugge: "Däremot skulle ju så klart laget tagit ytterligare kliv denna säsong, men det kommer ju inte hända. Det vet vi nu."

Visst är säsongen en besvikelse - men jag tycker fortfarande att Brynäs har ett mycket bra lag. ...Och många fina värvningar har gjorts, Sklenicka, Johannesson, Strömgren med flera. ...Men mellan 10 och 15 poäng har enligt min mening tappats på mycket darrigt målvaktsspel en stor del av säsongen. Många experter har gjort analysen att det dåliga målvaktsspelet beror på dåligt försvarsspel i stort - men jag tror man förväxlar orsak och verkan. Jag tror att det darriga målvaktsspelet har gett det dåliga försvarsspelet. Backarna har inte vågat släppa fram skott då vad som helst kunnat slinka in och har därför överarbetat och tappat sina positioner i banan.

Även om man såg några misstag i försvaret i början av matchen mot Skellefteå så tycker jag att hela försvarsarbetet såg lugnare ut än tidigare. Tror att Olkinuoras ankomst betytt väldigt mycket för laget. Helt plötsligt kan man vinna en match trots att motståndarmålvakten spelar bra. Åtminstone mot Skellefteå var Olkinuora ännu bättre.

Brynäs spelar enligt min mening en roligare hockey än på länge i år och jag tycker definitivt att Manner ska få bygga vidare på vad han byggt nästa år. ...Och nej, får Olkinuora vara hel tror jag inte ett ögonblick på att det blir kval.

Sv: A proposito de nada
Skön vinst igår, oväntat, men välförtjänt sett till de två senaste insatserna.

Malmö har plockat några segrar det senaste, så vi får nog se upp.

Dock kollade jag lite statistik mellan lagen och skottstatistiken är intressant.
Brynäs har senaste 7 matcherna 3,61
Malmö har senaste 7 matcherna 11,73

Vi behöver alltså (just nu) skjuta tre gånger fler skott än Malmö för att göra mål!
Sett till hela säsongen har vi 7.73 och Malmö 8,04. Så vi har underpresterat och Malmö har överpresterat. Det är inte riktigt hållbart i längden, vi kommer på sikt att få högre utdelning och Malmö mindre. Hoppas redan på torsdag.

Malmö har släppt in många mål i de senaste matcherna, men också gjort många framåt.

Maxwell har mindre smickrande 81,05 i räddningsprocent och 4,51 i GAA sett till senaste 7.

Olkinuora har lite bättre siffror senaste 7, men framförallt de senaste 2 matcherna har han steppat upp 92,11% och 1,5 GAA.

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Men var är Bulten Jockster Munkas ? tydligen så kan dessa Brynäs Supportrar endast komma med sina hjärtevärmande kommentarer när Brynäs förlorar,
🥹😇😎

Sv: A proposito de nada
{9684}: Olkinuora bäst i Brynäs.

Ljungkrantz, Larsson, Björninen, Blomqvist och Ölund bra idag.

Sv: A proposito de nada
JawKee: Är Bulten i själva verket 70Rodrigues?

Ni som minns, ni minns….

Sv: A proposito de nada
Bulten: Spelar det någon roll för dig? Du lär ju hålla din linje oavsett.

Sv: A proposito de nada
spolaisen: konkurs? Dem lämnade självmant KHL.

Sv: A proposito de nada
J-S: du har Aldrig sysslat med lagidrott det märks...
Det är ju precis det Limpan gör Han gör en egogrej. Han förstör för laget...
Jag har tränat på hög nivå ..och skulle jag få reda på att min mv. Spelar småskadad skulle jag bli vansinnig. De andra spelarna sliter och kämpar o han släpper in två mål skadad. Idioti på hög nivå...
Du kan inte inte se det framför dig att vår nye finne kommer in vid 0-1 O det blir en helt annan match ..än att komma in vid 0-3...

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: ” Du menar att vi borde sluta tro på vad medierna skriver och istället tro på en ältande, arbetslös konspirationsteoretiker som kallar sig ”Bulten” på ett hockeyforum?
Är det att vara kritiskt tänkande?”

😂😂😂 Touché!

Sv: A proposito de nada
Bulten: För att då skulle du ha fått rätt i dina egna spekulationer...

Sv: A proposito de nada
{8399}: "Vi kör på med Manner med fullt förtroende. Det är en liten formsvacka bara."

Vad vill du med dessa kommentarer.. Är du ironisk eller ett troll?

Sv: A proposito de nada
Bulten: Du låter mer och mer som en konspirationsteoretiker

Sv: A proposito de nada
Peja: Samtidigt så var det väl just dessa mjuka värden som räddade hela Brynäs varumärke.
I det läget vi befann oss i så var spelidé minst sagt sekundärt.
Mikko var det bästa som kunde hända Brynäs där och då, utan tvekan.

Sv: A proposito de nada
Bulten: Tror ni håller kvar faktiskt, men beklämmande om fler har samma inställning som Huge att det inte behöver vara ett misslyckande att hamna i kvalspel, det känns som en alldeles för lågt lagd ribba.
Skulle den inställningen ha sympatisörer i organisationen som han säger sig vurma så för, är det direkt skadligt

Sv: A proposito de nada
Supportern: ” Anser du då att allt fungerar bra? Att det bara är att köra på?”

Tror du jag tycker allt fungerar bra? Brukar du läsa mina inlägg? Men det är skillnad på kritik och att bara spy galla på allt och alla som rör Brynäs exakt hela tiden. Personer som beter sig så mot klubben dom påstår sig älska har jag inte mycket till övers för…

Sv: A proposito de nada
KulaShaker: Det är självbedrägeri, inget annat. Däremot är inte HA slutet för en hockeysupporter. Det är precis samma känslostormar där som i SHL om man blöder för ett lag. Dessutom k a n det åtminstone nån säsong vara lite mer inspirerande att tillhöra toppen av en liga man faktiskt behärskar ist f att år efter år vara lindansare och slagpåse i en man inte gör det. Men under begränsad period såklart, sen vill man ta sats uppåt igen

Sv: A proposito de nada
Den här förlusten lägger jag till stor del på Alcéns konto. Spelet såg överlag bra ut och jag tycker spelarna stod för en god kämpainsats. Men det är uppenbart att vi har ett så trubbigt lagbygge och vi behöver så många chanser att göra mål. Sparka Alcén nu och hitta en kompetent sportchef som faktiskt är kvalificerad för jobbet. Löser kanske inte denna säsong men det ökar åtminstone chansen att vi kan få ett slagkraftigt lag nästa säsong, vare sig det är i SHL eller HA.

Sv: A proposito de nada
SuneMangs: Ta ner Alcen till intervjun o ta sitt jävla ansvar!!!!!

Sv: A proposito de nada
Strömgren var bra… typ i november senast?

Sv: A proposito de nada
Jockster : Det händer INGENTING!
Att inte Alcen lyckades hitta en enda spelare i hela världen som kan förstärka laget är mer och mer ofattbart

Sv: A proposito de nada
Zappaholic: Det är ett problem att tränaren är iväg på annat jobb under landsuppehåll i kristider. Manner hade behövts på plats i Gävle. Märkligt hur Brynäs har en huvud- och målvaktstränare som har andra jobb vid sidan om SHL-uppdrag där alla konkurrenternas motsvarigheter går in för SHL-uppdraget till 100%. Manner och Honken måste ju spara en del procent till sina andra uppdrag. Konstigt att en del SHL-tränare säger att de helt saknar fritid men i Brynäs kan Manner ha ett till jobb. Får Brynäs ut samma arbetsinsatser som konkurrenternas människor i samma roller? Tänker också på det faktum att många sportchefer åker runt till massa Allsvenska arenor medan Alcén hellre verkar kolla på Brynäs träningar än allsvenska matcher. Arbetsinsatsen?

Sv: A proposito de nada
JawKee: Gräslig bild… Jag låter bli att kommentera mer här inne tills det är åtgärdat för att spara era ögon.. 🙂

Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: Se till att njuta av tiden med familjen istället. Vi kan lida här inne för dig istället

Sv: A proposito de nada
Har haft en monsterdag på jobbet, har någon sparkats idag, Manner, Alcen, Honken, Rödin, Dima , Palve? Hoppas allihopa.......

Sv: A proposito de nada
Bulten: ” Det är aldrig för sent att lära. Även att ditt stora ego inte riktigt tillåter”.

Men nu får du väl ändå ge dig.
Mitt ego? Vad snackar du om?
Du har varit medlem i inte ens 3 månader, och har ändå hamnat i dispyt (nej inte ”diskussion”) med fler personer än vad någon annan skribent här på forumet har gjort.
Skärp dig för tusan, så otroligt dryg och spydig mot precis allt och alla dagarna i ända..
Det räcker!

Sv: A proposito de nada
Ove Myling: Alcén jagade förgäves spelare som Clark och Gynge innan fönstret stängde. På något sätt summerar det upp hans tid som sportchef på ett effektivt sätt.

Tänker på när Sundlöv tog in Harper och Billins för några år sedan. Inte frälsare men gjorde definitivt laget lite, lite bättre och kan ha varit tungan på vågen i de superjämna kvalmatcherna mot HV71. Billins och Björk spelade trots allt lysande backspel tillsammans i den matchserien.

Den typen av nyförvärv hade varit fint att få in innan deadline.

Sv: A proposito de nada
Samsung: Rensa upp inom laget istället. Det är där problemet sitter. Inte en chans i helvete att ingen av alla tränare vi haft inte funkar. Spelare i laget vägrar spela ett annat spelsystem än deras egna. Det är, och måste vara problemet. Visst, vi kan byta tränare nu och få en nytändning. Men sen då? Kommer bli exakt samma visa igen när spelare inom laget vägrar anamma ännu en ny tränare.

Sv: A proposito de nada
Ove Myling: Det kommer iaf vara klackarna i taket här på forumet nästa säsong!
Huge kommer sitta och föra monolog med sig själv om felstudsar och hur dåliga de allsvenska domarna är medan LarsGöran fortfarande sitter och tjatar om att det nog trots allt kan bli slutspel och att det bara är en serie upp till Linköping och Luleå…

Sv: A proposito de nada
SuneMangs:
Han ställer raka ärliga frågor om situationen i Brynäs just nu!
Han gottar sig inte!



Att tänka på innan du skriver inlägg:
- Vänligen notera och respektera Hockeysnacks regler.
- Moderatorerna kommer att vara extra uppmärksamma på regelbrott som personangrepp, olämpligt språkbruk (t.ex könsord) och hot.
- Personangrepp gäller inte bara andra forumanvändare utan även spelare, ledare, domare etc.
- Om en skribent skriver ett inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att få en varning.

- Om en skribent skriver flera inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att bli avstängd från att skriva i Brynäsboken under en viss tidsperiod.

- Om en avstängd användare återkommer under nytt användarnamn kommer det resultera i en permanent avstängning av det nya kontot.
- Om en skribent skriver fler än 5 inlägg under samma dag kan denne stängas av för spam om inläggsmönstret är av spamkaraktär.

- Motståndarfans som kommer in och hetsar under match kommer tilldelas matchstraff på en dags avstängning.

- Klagomål och ifrågasättanden om modereringen i gästböckerna skall inte förekomma på Hockeysnack och raderas omedelbart av tillgänglig moderator. Att bryta mot denna regel kan innebära avstängning från gästboken. 

- Moderatorerna ger alltid skribenterna chansen att editera inlägg i 5 minuter.

Sv: A proposito de nada
Anders Berg:
Gunler kan väl inte räknas som svikare... tror inte ens Alcen ville ha honom.
Om vi ska börja med dom där töntiga sakerna kan man ju bua åt Johannesson i Frölunda, Kellman i Rögle, Eklind i Malmö osv... ingen av dessa ... | Läs mer
  • 0x40-hv71logosvg.png Senast: Förlust mot HV71
    Monitor ERP Arena, 3-4 (0-1,1-2,2-0,0-1)