Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Brooklyn Tigers meddelar via Facebook att snubben är avstängd från alla arenor 1 år framåt..
Peja: " Vad är skillnaden mellan de tacklingarna?"
Förmodligen ett par år och nyare tolkning av reglerna.
Detta borde markeras och beivras.
FBK har stor makt över domarna med hjälp av Peter Andersson.
Redigerad kommentar
Jag tycker faktiskt att det är en ganska allvarlig tabbe och om jag varit involverad i matchserien så hade jag nog helst sett att den domaren inte dömer fler matcher. Eller var det så du menade?
Sen verkar FBK ta saken på större allvar än du med tanke på att killen är avstängd numera.. Fast det vet man ju inte om det efterlevs.
Man kanske skulle möblera om nyllet på honom så att man känner igen honom.. ;)
"Hej Peter!
Jag hade tidigare i vinter några frågor till dig ang. domarnivån i svensk hockey och regeltolkningar. Vi var inte helt överens den gången och nu uppstår det ett fall i svensk hockey som får mig att vilja ta upp diskussionen igen. Jag ska fatta mig kort då jag förstår att du är en upptagen herre.
I lördagens match mellan Färjestad - Brynäs så tacklas Calle Järnkrok så illa att hans axel hoppar ur led och han blir således borta för resten av slutspelet (ett antagande från min sida, poängen i sammanhanget är att skada uppstår). Du, eller ni från domarhåll, har redan friat i situationen och kan inte hitta några oegentligheter. Jag förutsätter att du har studerat situationen på video mycket noga, därför ställer jag mig frågande till två saker:
1, Holtet tar +7 skär innan han sätter in tacklingen. Jag skriver "+7" för det är det minsta antalet skär man kan se från de videoklipp jag studerat. Utöver detta så har Holtet en hög fart och hans båda skridskor lämnar isen då han tacklar Järnkrok. Jag behöver definitivt inte predika till dig om innehållet i regelboken men där står det tydligt att en Charging som leder till skada skall bestraffas med MINST 5+GM. Hur har ni uppfattat situationen här? Jag söker här inget längre utlägg ang. vad ni anser är korrekt i tacklingen, jag söker närmast ett svar på varför så många skär och två skridskor i luften inte är att betrakta som en "Charging".
2, Färjestads Dick Axelsson jagar Simon Bertilsson som rör sig mot förlängda röd varpå han knuffar motståndaren i ryggen som flyger in i sargen. Detta uppmärksammas även av domarteamet som ger Axelsson två minuter på utvisningsbänken. Min fråga i det här fallet lyder: Då ni har ett "prejudicerande", fall där timrås Illka Pikkarainen knuffar AIK's McNevin på ett snarlikt sätt och blir avstängd för detta, varför bedöms inte Axelsson utefter samma premisser?
OM, i fråga 2, Axelsson inte blir avstängd på grund av att Simon Bertilsson INTE blir skadad så är min följdfråga: Varför blir inte Holtet avstängd då så pass många aspekter av tacklingen han delar ut på Calle Järnkrok uppenbarligen är att betrakta som högst tveksamma?
Observera att jag inte är en supporter till något av lagen så frågan ang. huruvida jag ser detta med subjektiva ögon kan vi betrakta som underordnad.
Jag tackar på förhand och ser fram emot ett svar och klarhet i dessa frågor.
Mvh
**************
Det här var svaret jag fick från Peter Andersson:
"Hej!
1. Jag har inte sagt att tacklingen är regelrätt. Däremot gör vi bedämningen att det inte rör sig matchstraff dv.s rapport och ev. avstängning. Däremot tycker jag och domarna att det ska vara utvisning enligt ditt synsätt efter det att vi har tittat på situationen i efterhand - precis som du.
2. Blir Bertilsson skadad så stiger straffsatsen - allt enligt reglerna. Han fick 2 + 10 för check from behind.
Vänliga hälsningar
PETER ANDERSSON
Domarchef
Svenska Ishockeyförbundet"
Jag skickade därefter en följdfråga som jag inte fick något svar på. Vidare så måste jag ju nämna att jag missade att Axelsson fick 2+10 och inte 2 minuter. Jag ställer mig dock fortfarande frågande till att straffsatsen hålls nere i Bertilssons fall, eftersom han inte blir skadad, men samtidigt slipper Holtet det grövre straffet i efterhand, TROTS att Järnkrok blir skadad. Det är den frågan jag ännu väntar svar på från PA.
Edit: Jag ser nu att jag ställde en variant av följdfrågan i första mailet. Hur som helst, där ser ni hur han tänker kring situationen iaf.
Redigerad kommentar
Svar= Oally (Läses med dialekt)
Ibland har man nytta av TIK också ;-)
Det skulle vara perfekt med minst 7000 cykloper som
skriker efter utvisning om bara så mycket som en
av italienarna andas på en Brynäsare.
Vi kan ju hoppas att vi också får möjlighet att trippa våra
motståndare utan påföljd innan vi gör mål. Det blir ju
så mycket enklare då.
Ja "Dueling banjos" vore en passande trudelutt att spela
när de värmländska primadonnorna gör entré i morgon.
han tar över Färjestad nästa säsong. Ni som sett filmen
"The Damn United" förstår vad jag menar. Brian Clough
var minst sagt irriterad på hur hans nya lag Leeds tidigare
hade uppträtt på en fotbollsplan. Och han var inte sen att
framföra det.
inavel som skapat en dialekt som värmländska.
Är väl inte särskilt konstigt att inte media ser detta då det händer när spelarna gick av isen, och TV4 antagligen har reklam och fotografer och liknande i arenan har fokus på annat håll, lr rent av har packat ihop.
Många av personerna på ståplats såg detta, och det är EN av anledningarna till att det spårade ur. Tillsammans med Brynässpelarna samt ledarnas hånskratt samt slag i plexit när de kliver av isen.
Angående Popcorn-idioten så blev han utslängd och går antagligen inte på hockey den närmaste framtiden. Mer kan jag inte säga då jag aldrig träffat mongot.
Lite skit måste man kunna ta utan att man skall bete sig som ni gjorde.
Det är bara att krypa till korset och erkänna att det som hände var OFÖRSVARBART
Kan du inte det så behöver du inte lägga ner mer energi på dina försvartal för du lär inte få medhåll alls i den här boken.
Jag har sett många heta slutspelsduster mot HV och Frölunda osv, där spelare som fått matchstraff för fula bentacklingar osv, å därmed är galet hatade när de åker av isen har klappat händer osv åt publiken. Men jag har aldrig förut sett en spelare kastar saker på publiken.
Va i Gävle senast i lördags.
Hurså?
Fast det är klart. Med tanke på publiken så är det nog rätt svårt att inte skratta när man ser er.
Maken till enögd publik får mn leta efter. Det gäller hela FBK. Från Koppartaket i båset till den lokala förmågan i vit T-shirt.
Finns ju ingen ursäkt för publikens beteende. Kom igen nu...
Redigerad kommentar
Thelemakos: "Är väl snarare spelarna som inte klarar av hånet isåfall, eftersom det var de (en av de) som började kasta saker på publiken.
Förstår isf inte vad det är som du försvarar hos er publik?
Dom hånar vårt lag och spelare under matchen via diverse tilltag och när dom sen får lite hopknycklad issotejp och några slag i plexit som tack för senast, så kan man alltså inte ta den lilla hämnden utan att försöka peta ut ögonen på våra spelare?
Hade det varit nåt allvarligare som ev kastats upp på läktaren så är jag tämligen säker på att media hade snokat upp saken och fått sina hett eftertraktade rubriker.
"GävleLasse: Shit, kollade just expressens bild från i lördags, när mupparna hugger med flaggan ner mot spelarna. Satan vilka mongos!!! En snubbe står i boxarställning mot Brynäsarna och hans föräldrar är inte bara syskon, dom är bröder också, åsnebröder. Har fan aldrig sett nåt liknande!"
Länk??
Återigen så försvarar jag inte flaggpinnskillen. Jag förklarar varför resten av publiken reagera som de gjorde.
Sen är det skitsamma vad spelarn kastar, grejen är ju att han faktiskt kastar saker mot en publik.
Om du vill diskutera det förstnämnda så ser jag ingen principiell skillnad mellan uppretade spelare som kastar nåt eller en uppretad publik som kastar.
Varför skulle isf publiken ha mer moraliskt "rätt" att kasta än spelarna, om det är det du försöker säga?
Ang ev skaderisk så ser jag heller ingen större skillnad mellan att få lite hopknycklad issotejp på sig som oskyddad och att med skydd + hjälm få en petflaska på sig.
Isf anser jag att det är spelarna som riskerar mest skada, om man nu ska göra en bedömning.