Tommy Jonsson - Årets coach 2011/2012
All heder till dig som fortfarande kan se något positivt där ute på isen. Själv är jag för dålig förlorare för att se något positivt med gårdagens match. Jag är lite mer inne på lagkapten Niclas Andersén analys av läget i den andra periodpausen.
– Det ser förjävligt ut därute. Enda alternativet är att vi lägger oss ner och dör och tycker synd om oss själva, men det tänker vi inte göra, utan på något vis ska vi försöka att i alla fall få upp hedern, för hedern är helt jäkla bortblåst som det är nu.
Klart att han är besviken, mest på sig själv och övriga spelare och hur man misslyckats med det man föresatt sig och snackat igenom.
Andersen säger ju dessutom i en annan intervju och där han dessutom förmodligen är i ett litet mer normalt tillstånd än mitt under match, att snacket om att sparka tränare är ren bullshit. Det är spelarna själva som får ta på sig det mesta av skulden, nåt som jag även tycker bevisas av att det mest är individuella misstag som begåtts.
70 Rodrigues: Är det någon coach jag INTE vill se i BIF är det Rönnkvist.
En alldeles för defensiv coach för att passa BIF bra.
Visst just nu behöver vi ha in en defensiv coach (assisterande helst) för att på något sätt få ihop ett bra grundspel i försvaret.
Men min åsikt till att Luleå inte lyckades ta sig längre än de gjorde tidigare år med Rönken som tränare är och var att han var alldeles för destruktiv och defensiv i sitt hockeysätt.
Jag skulle vilja ha in en tränare likt Roger Rönnberg som har en tydlig offensiv bild men samtidigt en klar och tydlig bild över hur försvaret ska fungera.
Det råder väl ingen tvekan om att det är BACKAR vi behöver förstärka med? Bengtzén säger "får tillbaka några skadade spelare som ökar konkurrensen" - ja, det är forwards.
Vi gör ju målen framåt, oftast. Det är defensiven som spricker. Och absolut, defensiven sitter i hela laget, men enligt mig är det backmisstag som är grunden till 8 av 10 insläppta hittills.
Andersén, Bertilsson och Kilström håller bra/okej nivå. Sen är det svajigt.
* Sundqvist måste bort
* Westlund behöver något år till, håller inte nu
* Eklund och Djoos är skickliga offensivt, men svajar defensivt
Minst en back måste in, en defensivt stark.
Förstår inte varför du måste poängtera att Andersen inte tycker att man ska sparka Tommy? Det finns väl inget i interjuven från den andra periodpausen som antyder det?
Däremot så belyser väl båda interjuverna att han inte är nöjd med lagets prestationer ute på isen. Åtminstone inte lika nöjd som du verkar vara. ;)
Redigerad kommentar
Så man kan ju isf undra vem eller vilka som har bäst insyn och koll på vilken åtgärd som är bäst: en spelare i laget eller en utomstående utan insyn?
Samtidigt ska man vara väldigt säker i detta läge att OM man sparkar TJ så ska man hitta en coach som gör det till något bättre. De flesta bättre coacher är redan upptagna. Det är inte bara ta in en coach och tro att vi vänder detta på två veckor.
Ett grundspel/grundförsvarsspel, använd vilka ord ni vill är inget man sätter hur som helst. Det tar tid.
Jag har väldigt svårt att tro att tex Dacke, Molin, Larsson, Sundlöv osv skulle göra detta till något bättre. TJ har ett bra grundspel i sitt sätt att se hockey. Det är bara det att Sundlöv gett honom ett alldeles för dåligt spelarmaterial på framförallt backsidan.
Jag säger inte att man varken ska sparka eller ha TJ kvar. Det är inte jag hockeymänniska till att avgöra men att det måste in självförtroende i truppen samt ett mycket stabilare försvarsspel SAMT minst en backvärvning är givet.
Men jag säger som Andreas Johansson i HV71.
Det är inte bara att värva en spelare som tex lirat i NHL eller AHL och tro att han ska leverera. Du måste ge spelare tid att acklimatisera sig och komma in i det. Det viktigaste för en ny spelare är att han ska passa in i helheten.
Inte för att jag tror att Niclas är ute efter Tommys huvud, men hur ofta får man höra eller läsa att en spelare öppet önskar sin tränares avgång?
Huge: Ja det är väl ganska självklart att kaptenen försvarar sin coach? Hade du förväntat dig nått annat oavsett hur missnöjd Andersén hade varit med TJ?
Förändringen bör komma imorgon så att den nya tränaren hinner göra förändring under uppehållet.
Ytterst sällan.
Men Andersens kraftiga reaktion på ryktena visar ändå att det mest sannolikt handlar om spelarnas egna problem och inte om tränaren.
Hade Andersen och spelarna velat ha bort TJ är jag rätt säker på att Andersen svarat mer diplomatiskt om ryktena om att man inte skulle lyssna på tränaren och vill ha bort honom.
Har ingen aning om Niclas diplomatiska färdigheter. Inte om han talar för samtliga i truppen heller. Men det blir ju bara spelulationer från våran sida hur som helst. En motgång kan ju stärka en trupp lika mycket som den kan splittra den. Vi får hoppas på det första nämnda.
Peja:
Klocka ord
Salos agerande är naturligtvis vedervärdigt, men visar på olikheter i vilket mandat sportchefer kan ha
Har en känsla av att Tommy sitter mysigt uppkrypen i Silfverbergs knä, och han väldigt ogärna vill göra sig av med Tommy.
Samtidigt blir det uppenbart att Silfver med rätta lägger mkt av ansvaret på spelarna
Otacksam uppgift för Bz att ha ansvar men varken ha mandat eller medel
"I slutändan är ett eventuellt tränarbyte en styrelsefråga men enligt Silfverberg har frågan inte ens varit uppe."
Trots krisen ? Jonsson sitter säker | Brynäs | SHL | Sverige | Hockey | Sportbladet | Aftonbladet
@1TommyJonsson: Som vanligt så hjälper vår lokala press laget med att publicera positiva artiklar!
#glasethalvtomt #förundrad
Zzz:
1. TJ bör fokusera på sitt jobb, inte vad tidningarna skriver
2. TJ ska i sitt i jobb inte vara beroende av "hjälp" från lokal press
3. Lokal press uppgift är inte att vara hejarklack, de ska försöka skriva det som är Sant & Relevant
SUCK !
Jämför bevakningen av Brynäs kontra bevakningen av Gefle IF.
Har inte ett skit med hans jobb i övrigt att göra och svamlet om att han bör fokusera på sitt jobb, precis som om det skulle bli lidande för att han säger sin mening om medias rapportering.
Dessutom skitsnack att lokalmedia måste följa nån sorts naturlag om att alltid vara objektiva och skriva det som är sant och relevant.
Dom kan mkt väl försöka stötta ortens elitlag lite bättre utan att göra avkall på det som ev är sant eller relevant, känns som att dom istället gör allt för att svartmåla om dom får chansen, precis om om det är nåt bättre än det omvända.
Redigerad kommentar
Zzz:
Fristående press har till uppgift att objektivt och sakligt ge en bild av skeenden i samhället
Tidningen Brynäsaren är föreningens egna organ för att visa upp sig från sin bästa sida, helt utan att beröra tillkortakommanden som finnns och som alla ser
Brynäs gör bra saker/dåliga saker (totti föreningen, styrelse, ledning, sportledning, arrangemang, spelare, matcher slutspel osv osv), för diskussionens skull låt oss enas om att det är 50/50
Givet ovan anser du alltså att lokala tidningarna är överdrivet negativa och publicerar ca 90% negativa artiklar och end 10% positiva eller...?
Det är produkten Brynäs och dess marknadsföring som ska ge den bild Brynäs själv önskar
Den ska inte friseras av fristående media på uppdrag av Brynäs
Vem har talat om 90% negativt och 10% positivt?
Givet en stad som har ett klassiskt SHL-lag och som många orter drömmer om att ha så räcker det med att media är lite mer "enögda" sas, dvs gärna framhåller positiva saker istf att leta negativa, vilket det känns som att man ofta gör.
Som Peja framhåller: varför behandlas ex Gefle IF på ett helt annat och mer "daltande" sätt?
Nu ligger det nog iofs mkt i uttrycket "den man älskar agar man", men det finns ju gränser...
tjugo8: Vad fristående media har för uppgift vet jag mycket väl. Sen kan man ställa frågan om vad fristående media är, jag hävdar att det inte existerar.
Jag anser att Gävletidningarna har en i grunden negativ vinkling av nyheter om Brynäs. En vinkling som syns klart och tydligt när laget går tungt och som känns av i under toner när laget går bra. Jag tycker Stisses krönikor ibland är rent hånfulla.
Sen tycker jag rapporteringen runt laget är under all kritik och direkt bristfällig. Med den ställning hockeyn har i Gävle tycker jag man kan ställa högre krav.
Gefle IF har inte tagit ett enda steg i rätt riktnig se dom gick upp i allsvenskan, dom hänger fortfarande på gärsgården varje år. Har du sett någonstanns i gd eller arbetarbladet att det ens förekommer en ifrågasättande artikel om Gefle och deras arbete?
Zzz: Jantelagen, vilket är en grundlag i Gävle, styr detta. Gefle IF är en underdog som egentligen ingen bryr sig om och har ingen framtid i en högre serie. Fascinerande och inte så lite imponerande att de är kvar i Allsvenskan faktiskt.
Brynäs som delar Gästriklands starkaste varumärke med Unicef och bygger en så fin och stor arena att de verkar tro att de är större än Gävle och dess invånare skall hålla sig på mattan känns det som.
Huss: Förmodligen sant som du skriver. Det kanske säljer fler lösnummer att skriva ner Brynäs istället för det omvända, så ur lönsamhetssynpunkt så jobbar i så fall Gävletidningarna helt rätt. Fristående media!
Brynäs köper en nedgången hall av Gävle kommun men strutar i att bygga en C-hall med hänvisning till att säljaren uppvisat felaktiga uppgifter vilket Gävletidningarna frossar i tid till annan, med negativ vinkel så klart.
Gefle IF får en arena av skattebetalarna och får med sig media i gråttkören att dom inte får sälja arenanamnet.
En klubb försökte ta sig framåt genom eget initiativ, en förening satt på händerna tills vi skattebetalare inte hade annat val än att bygga en ny arena åt dom.
Redigerad kommentar
Zzz:
Bra inlägg, sakligt och balanserat
Att medier skriver en större andel negativa nyheter än vad som defacto sker i samhället är sedan länge känt
I fallet Brynäs tycker inte jag att det är så påtagligt, du kan väl tex titta på de 10 senaste skrivna o ange hur många som är obefogat negativa?
Hur som anser jag inte att det är smart, lämpligt, klädsamt för en head coach att fälla kommentarer kring att pressen ska hjälpa laget.
ÅÅÅÅHH NEEEJ,
BZ missade Vernace. Denna klasslirare som alla här har längtat efter ska bli den ledande backen som vi söker.
Jag menar, 1+17 i tyska ligan. Det är ju fantastiska siffror. Han måste ju ha dominerat fullständigt från sin backplats. Tjugo matcher i NHL också, med en assist som facit. Lika briljant det.
Rögle hann före, attans också.
tjugo8: Jag tittade faktiskt efter en lista på Stisses krönikor för Brynäs, Gefle och SAIK för att visa på att han rankar lagen olika och då inte efter prestation men lyckades inte sätta någon vettig uppställning. Jag vill inte lägga ner timmar på det. Min känsla säger att det är så och du får ta det för vad det är =).
Tittade över Jonssons twittrande och fann att det han skrev tydligen handlade om publiceringen av "Bäckmans sågning" snarare än något som skrivits av Gävletidningarna. Man har letat upp att Bäckman tycker något och tycker det är viktigt att publicera, ska vi gissa på att man inte hade publicerat en mer posetiv skrivning?
Zzz:
Proportionerna pos/neg nyheter vet vi inte men tror olika
Vet inte om du är ute efter "hjälp" t spelarna från media el om det är lämpligt av head coach o driva en dyl debatt...
Peja:
Instämmer
Har inte argumenterat kring den journalistiska kvaliteten
Utan andelen neg/pos samt medias roll
Kan du motivera varför Vernace är så skrattretande usel snarare än att komma med sarkastiska kommentarer?
Redigerad kommentar
Jag har svårt att se vad han ska tillföra i ett SHL-lag. Halvtaskiga matcher i tyska ligan, utan att imponera.
Och ja, jag har faktiskt hört med en tysk kompis som är hockeytokig, och hon hade svårt att se vad han skulle bidra med i shl.
Det var ett svar i alla fall. Har du något förslag på spelare som skulle kunna bidra i SHL? Sunken bidrar ju inte så mycket heller, så då borde väl Vernace vara en utmärkt ersättare. Eller?
Om du missat all den sarkasm och raljerande kring laget som mer eller minde konstant flödar från många håll härinne så fort det tar emot lite, så måste du ha en osedvanligt selektiv läsförmåga.
Nej jag har inga namn som BZ har missat. Det har inte du heller, eller någon annan heller härinne.
Har ännu inte fått nåt svar där.
Vilka andra spelare har BZ isf fokuserat på och som gjort att han missat Vernace?
Hur vet du vad Vernace själv vill?
Hur vet du att BZ inte varit intresserad av Vernace men valt att avvakta nåt bättre?
Många frågor som kräver svar här, hoppas du kan reda ut det hela åt oss nyfikna.
Redigerad kommentar
Själv utgår jag från att BZ har bra mycket bättre koll på vilka spelare som passar in i lagbygget än vad jag har. Förmodligen har han även bättre insyn än dig, men jag har haft
fel förut.
Därför ser jag namedroppandet som något överflödigt att belasta min egen hjärna med...
Zappaholic: Varför utgår du från det? Hur vet du vad han går för? Jag gillar Bengtzén men vi kan ju inte utgå från att han är världens största hockeyorakel bara för att han är sportchef i Brynäs. Klart han kan missa spelare och spelövergångar...
Huge: Jag har aldrig påstått att han missat honom, men jag säger ju att det känns som det logiska antagandet eftersom Vernace känns som en betydligt mer intressant spelare än Sunken och i sin tur en bra ersättare.
Sedan förstår jag inte varför du väntar dig svar på dina andra frågor. Återigen tar du upp saker jag aldrig påstått att jag har svar på. Men tror du verkligen Brynäs kommer kunna ta in något bättre? I sådana fall vill jag att du ger ett namn som du upplever som bättre än Vernace.
Att sparka TJ känns inte som en bra lösning i nuläget, som jag ser det.
Tittar man på gårdagens match med objektiva ögon och inte har besvikelsens och frustrationens raster framför ögonen, så finns det trots allt positiva saker som iaf jag såg.
Vi har bra energi i hela laget, alla jobbar stenhårt och vi skapar dessutom tillräckligt för att göra ett par mål till. Tycker även att de enkla misstag vi gjort tidigare var klart reducerade igår, hela första perioden såg riktigt bra ut. Visst, Växjö hade mkt puck ett tag men det är ett väldigt puckskickligt och rörligt lag som det är svårt att få slag på när dom börjar snurra. Att vi trots det håller dom utanför kassen på ett hyggligt sätt i den sits vi befinner oss, tyder ändå på att det finns hopp om bättring.
Tyvärr får dom 1-0 på ett sånt där onödigt och enkelt misstag: istf att lätta pucken ur zon parallellt med sargen försöker vår kille med ett diagonalpass bakom ryggen från ett par meter innanför blå. Pucken verkar sen styra på en skridsko innan den går i mål bekräftar väl bara att man inte får mkt med sig i studsväg i vårt utsatta läge.
Tyvärr så sänker därefter Johanssons tavla oss efter bara 20 sek i andra, och därifrån är det uppförsbacke resten av matchen.
Rätt så typiskt är också domarnas solklara miss när Rödin får den tvåa som dom sen gör 3-0 på i PP. Rödin har pucken i sarghörnet med en motståndare i ryggen när denne först sätter sin klubba mellan Rödins ben och när han sen passerar Rödin drar han med sig sin klubba som orsakar en medsols medvridning, Rödin tappar balansen och i fallet hakar han motståndaren. Sägen inget om Rödins hakning, den var solklar, men den orsakas ju av att han själv blivit hakad i förstaläget.
Att Djoos sen slår en lite för annonserad chanspass på offensiva blå i PP och dom kan kontra in 4-0 känns också som nåt som alltid händer ett lag i motgång och med dåligt självförtroende.
Tycker som sagt att det ändå finns positiva saker, vore skillnad om det mesta var bedrövligt, offensiven lika dålig och spelarna såg uppgivna och håglösa ut.
Snacka ihop er under uppehållet, fila på de saker som man vet inte funkar och dessutom vet vad det beror på, överraska gärna med en stabil och pucksäker tvåvägsback är åtgärder som man bör starta med. Fortsätter det i samma stil ett par matcher efter uppehållet, ja då är det dags att försöka hitta en annan och mer radikal lösning.
Redigerad kommentar