1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 779353 inlägg · 7967 ämnen
« · 286490 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Brynäs 03-04
LUNDSTRÖM 6: Synd tycker jag, men ta inte Johan Samuelsson som ersättare.
Ta Mattias Karlsson istället ,en stor elak backtyp precis vad Brynäs behöver.


Brynäs IF var DOM BÄSTA!!!


Lilljanne: Expressen är ingen tidning att lika på, en skavellerblaska av stora mått. Men visst sifforna ligger väl i närheten där någonstans. Men kom ihåg Brynäs ökade sitt publiksnitt den senaste säsongen.

De finns ett bra talesätt: "ropa inte hej, förän man är över bäcken", alltså såga inte klubben fullständigt över fotknölarna än.
På årsmötet får vi dom exakta siffrona, är resultatet uselt. Då får styrelsen sin dom...

Sv: Brynäs 03-04
Tor Karlström: Inte höra bara läsa...

Sv: VAKNA, FÖR H-VETE, GÄVLE!
Huge: I Gävle har det inte ens börjat snöa. Brynäs har aldrig haft stort sponsorsstöd jmf med övriga elitserielag. Stort publikstöd - ja. Men aldrig stora inkomster. Det handlar om ett rejält trendbrott och jag har inte sett några tecken på ett sånt. Varken i uttalanden från ledningen eller i medias bevakning av klubbarnas värvningar och ekonomi. Hur årets lagbygge ser ut är en skitsak i jämförelse.

Sv: Brynäs 03-04
LUNDSTRÖM 6: Vart har du hört det?


Brynäs IF var DOM BÄSTA!!!

M.V.H Tor!

Sv: VAKNA, FÖR H-VETE, GÄVLE!
Lilljanne: Jag snackar också om framtiden. Ville bara visa att det kan skifta snabbt i branschen, även åt det positiva hållet. När snöbollen väl kommit i rullning.....

Sv: VAKNA, FÖR H-VETE, GÄVLE!
Huge: Jag snackar inte om förra säsongen. Jag snackar inte ens om nästa säsong. Vi kan mycket väl vinna serien. Jag snackar om Brynäs överlevnad på sikt. När man ser hur andra lag har rusat ifrån ekonomiskt står det helt klart att ett trendbrott måste till. Nya och fler sponsorer avgör om Brynäs firar 100-årsjubileum som elitserielag.

Sv: Brynäs 03/04
Lilljanne: Sedan är stan för röd och man vill vara "fin" det ska vara gasklockor och synfoniorkester.

Sv: VAKNA, FÖR H-VETE, GÄVLE!
Lilljanne: Man skall heller inte bortse från de små marginalerna
(klyscha, jag vet..)
Trots allt elände ifjol var vi ändå med och slogs om en slutspelsplats nästan ända in i kaklet.
Normalt sett hade vi förmodligen spelat slutspel. Hade vi t.ex gått vidare till semi hade ju hela säsongen varit räddad, och mer därtill.
Hade vi dessutom fått de utlovade sponsorspengarna som frös inne, hade den här debatten antagligen varit betydligt mer beskedlig, för att inte säga tam...

Sv: Brynäs 03/04
Huge: Du har så rätt.
Det spelade ingen roll var Tommy ville spela det var frugan som bestämde åt honom.

Sv: Brynäs 03/04
Huge: Brynäs dåliga sponsorsstöd beror på att man är verksamma i en region som ligger i bakskvalpet från Sthlm men för långt från Norrland för att få statliga allmosor. Gästrikland är en fattig utflyttningsbygd med höga skatter och hög arbetslöshet och därför är prognosen inte god.

Sv: Brynäs 03-04
Tor Karlström: Du får hitta på någon annan för Olle Mattson han är klar för spel i Hästen dena säsong.
Ex. Johan Samuelsson i stället.

Sv: Brynäs 03/04
Lilljanne: Varför har man då sämst sponsorstöd?
(om man nu har det, trots allt bara ett antagande)

Det behöver ju inte enbart bero på att klubben är sämre på att ragga sponsorer.
Den krassa verkligheten kanske också är att vi inte har sponsorer av "rätta virket", man är helt enkelt inte lika engagerade som andra lags dito. Den saken är det isf mkt svårt att göra ngt åt.
Även om du har rätt i sak, tror jag att Westlundfallet inte kan räknas in under ovanstående. Flera lag med större resurser än både Leksand och Brynäs var nog ute efter Tommy. Han (frugan) ville hem till sina rumpmasvänner i Avesta, då hjälpte nog inte ens allt smör i Småland.

Sv: VAKNA, FÖR H-VETE, GÄVLE!
micke: Framförallt krävs det ett helhjärtat stöd från från regionen; företag, kommun, befolkning osv. Nåt som uppenbarligen finns i Värmland. Gästrikland har en del kvar att bevisa i det avseendet.

Inget fel på din brasklapp. Men 9 gånger av 10 vinner den som har råd att satsa. Och 9 gånger av 10 åker det fattigaste laget ur serien.

Sv: VAKNA, FÖR H-VETE, GÄVLE!
Lilljanne: Det är tämligen enkelt. Som du säger. Det krävs en rejäl nytändning överallt för att vi ska kunna vara med i toppen i framtiden. För 10 år sedan var FBK en klubb på dekis, spelandes i en gammal trång islada och tvingades spela allsvenskan. Idag är dom Sveriges mäktigaste klubb med en egen arena, miljoner på banken och har de bästa spelarna.

Ny arena, sportsliga framgångar, en ledning med visioner, allt går hand i hand. FBK idag är ett självspelande piano som går i bräschen för svenska föreningar.

Tänk om vi kunde lyckas kopiera deras modell.

Ändå en brasklapp. Hög omsättning och höga löner innebär inte automatiskt sportslig succé. Se t.ex AIK:s tjecksatsning, LHC och TIK i år...

Sv: Brynäs 03/04
micke: Det är inte underskottet som är det stora problemet. Hade vi en stadigt hög omsättning spelar ett underskott en mindre roll. Att Brynäs inte kan hänga med när andra ES-lag ökar sin omsättning innebär att vi inte kan konkurrera om dom bästa spelarna. T.o.m. lif har dragit ifrån rejält, vilket också förklarar varför Westlund blev mas. Brynäs har uppenbarligen sämst sponsorstöd av samtliga elitserielag.

Sv: Brynäs 03/04
micke: Kombinera det med en förhoppningsvis bättre sponsortaktik, (jag har läst i någon tidning att det från Brynäshåll under kvalserien sades att det såg bättre ut på sponsorsidan än föregående år samma tidpunkt) och att publiken kommer till gavlerinken. Då borde underskottet vändas.

Sen får vi hoppas att truppen är bättre än många här tror så vi slipper kvalserieångesten.

Sv: Brynäs 03/04
lindberg: Undrar hur Expressen kan veta allt detta redan nu? Knappt några lag har släppt sina årsredovisningar och haft sina årsmöten. Kvällstidningar brukar jämt redovisa sina färggranna staplar och +/- siffror så här tidigt men de brukar aldrig stämma.

Det skulle dock inte förvåna mig om det redovisas rejält röda siffror på årsmötet som jag skrev tidigare. Se bara på budgetvärvningarna som gjorts. Men det är många lag som kör med budget i år.
BIF hade väl ett eget kapital på +3,1 mille innan säsongen om jag minns rätt. Säg att vi har ett eget kapital på minus - 2 mille nu då. Den minskade lönebudgeten äter in den skillnaden lätt.

Sv: VAKNA, FÖR H-VETE, GÄVLE!
Huge: dif och lhc har inga problem eftersom dom kan sänka sina kostnader genom att ge fan i att köpa en av dom landslagslirare dom brukar köpa. Dom har stora intäkter och har därför ett helt annat utrymme om dom måste skära i kostnaderna. (Typ, har du två kan du ta bort en och ända ha nåt kvar. Har du en kan du inte ta bort en, liksom.)

Enligt Expressen gör Brynäs en förlust på 5 mille (kan vi leva med) och har därmed ett underskott på 2,5 mille (kan vi också fixa) men samtidigt har vi en omsättning på 38 mille mot nästjumbons (tik) 41 mille (fbk 110, vfhc 100). Omsättningen antyder att vi har lägst spelarlöner och lägst intäkter och därmed sämst förutsättningar för att förbättra dels ekonomin, dels lagets kvalitet.

micke: Allt enligt Expressen, pappersversionen.

Sv: Brynäs 03/04
Huge: Expressen har en genomgång av samtliga lag, Brynäs sägs omsätta ca 39 milj ha ett minus på 5 milj i denna säsong, och eget kapital på -2,5 milj. Som jämförelse omsätter Leksand 57 milj om jag läste rätt.

Sv: Brynäs 03/04
prosten: Inte ett ljud från vår vän...
Förbereder han en "pudel", månntro? :-)

Sv: Brynäs 03/04
Syllf: Kommer siffrorna från expressen eller?

Sv: VAKNA, FÖR H-VETE, GÄVLE!
Lilljanne: Var hittar du/ni siffrorna som gör er så upprörda? Upplys oss okunniga, please...

Sv: VAKNA, FÖR H-VETE, GÄVLE!
Lilljanne: Isf betyder det även att Djurgården och LHC hänger på gärsgår´n, om det nu är ngn tröst..
Verkar vara svårt att få fram de rätta siffrorna. Enligt Expressen ligger totalminus för Brynäs/LHC/DIF på 5 mille.
Antag att vi står för hälften, då blir det 6.5% av omsättningen.
Ingen större tröst kanske, men ändock klar skillnad.
Det är många allsvenska lag som aviserat seriösa satsningar:
Björklöven, Troja, Rögle, Skellefteå m.fl.
Resultaten har ju låtit vänta på sig minst sagt, att göra en satsning är som synes ingen garanti för succe.

Vi kanske skall göra som Stalin gjorde, tvångsförflytta. Hit med både sponsorer och publik från Götet till Gävle.
Eftersom alla innerst inne är Brynäsare, tror jag inte det blir några problem... :-)

Sv: Brynäs 03-04
Sylf: Vilken GD? Dagens pappers-GD eller? Det enda jag just nu minns ha läst om BIF:s ekonomi var ngt Henning babblade om i julas då han sa att BIF dragit in två miljoner mindre i sponsorpengar än beräknat. Med tanke på att publiksnittet blev lite mer än budgerat och att vi inte panikvärvade flera spelare i höstas/januari så antar jag att kvalserien drog in det mesta av dessa -2 mille.

Eller vet du ngt som vi andra inte vet?

(jag misstänker iofs att siffrorna kommer vara rejält röda under årsmötet med tanke på budgetvärven men vill gärna ha en länk om jag har missat ngt)

VAKNA, FÖR H-VETE, GÄVLE!
Uppgifterna om ES-lagens ekonomi avslöjar hur illa ställt det är med föreningen. Årets förlust var väntad men det är katastrof att göra en så stor förlust med en så liten omsättning. Förlusten motsvarar 13% av omsättningen! Om laget hade innehållit åtminstone en världsspelare och gjort braksuccé förra säsongen hade det gått att acceptera siffrorna. Mest illavarslande är den låga omsättningen. Klart lägst av samtliga elitserielag. Det betyder att vi har lägst intäkter och vad det betyder när det är dags att värva vet vi. Och inget tyder på ökade intäkter nästa säsong eftersom ledningen justerar ner budgeten i nivå med årets förlust. Att hämta hem stora underskott med en låg omsättning tar tid och jag tror inte vi har särkilt mycket tid. Andra elitserieklubbar bygger nya hallar och ökar på det sättet sina intäkter vilket i sin tur innebär att det ekonomiska avståndet ökar ytterligare. Flera allsvenska lag har aviserat att man tänker göra en seriös satsning mot Elitserien vilket betyder att avståndet till elitseriens lågbudgetlag (Brynäs) krymper.

Det finns ingen pessimism i den givna slutsatsen, bara ett iskallt konstaterande av fakta: Brynäs spelar allsvensk hockey inom ett par år om inget händer på sponsorssidan.

VAKNA, FÖR H-VETE, GÄVLE!

Brynäs 03/04
Sylf:
Har du nått länktips till uttalandet om dom där 5 millarna?

Sv: Brynäs 03-04
micke: BIF själva i GD, varsågod.

Sv: Brynäs 03-04
Sylf: Öhh, ja det brukar bli en viss skillnad mellan SM-guld och näst sist i elitserien. Källan på "Bif -5 mille !!" tack.

Sv: Brynäs 03-04
Sylf: Vore väl skam om man inte fick ordning på ekonomin nån gång, med tanke på sponsorsunderlaget i Ggb samt ett fullsatt Scandinavium varje hemmamatch. Visar väl bara att man tidigare inte skött ekonomin särskilt bra.
Skulle varit intressant att se hur vår egen ekonomi varit om det ramlat in 1 mille efter varje match i Gavlerinken...

Sv: Brynäs 03-04
Sylf: Förutsättningarna i Göteborg och Gävle är ju en anning olika oxå vad gäller sponsorer och antal invånare, inte för att det är
försvarbart att ha minus resultat.

Sv: Brynäs 03-04
Frölundas vinst i år.26 mille !! Bif -5 mille !! det är olika hur man sköter ekonomin........

Sv: Brynäs 03-04
Makkan: Visst vill vi ha ett eller annat russin i kakan.
Problemet är väl att man har kommit i en situation som kan liknas vid att ta ut ett lag till Aftonbladets DreamTeam.
Du har en viss summa pengar att laborera med. Hur skall du förfara?
Antingen lägger du alla äggen i en korg, dvs värvar 1 eller 2 riktiga toppspelare, om det nu finns några att tillgå och som även är villiga att komma. Då har du inte mkt kvar till de övriga 5 eller 6 platserna. Har man dessutom oturen att få en av dessa russin skadade, då blir det inte roligt.
Eller så sprider du på gracerna, kanske lite klokare. Därför tycker jag ändå att vi gjort rätt vad gäller värvningsstrategi.
Nu har man förmodligen även lite pengar över till ett eventuellt artistkontrakt senare, om det skulle behövas.

Sv: Brynäs 03-04
aphac: Det bästa som kan hända är väl att man skriver ner oss innan serien startat. Bättre tändvätska finns inte, eller har du redan glömt bort Bäckmans bevingade ord från -99:
"Hemma är vi oslagbara" :-)

Jag har sagt det förut
Och kommer att säga det igen!

Man blir härdat av att se mycket hockey!!!

Sv: Brynäs 03-04
P J Davydjoos, 65 Selander: Sex månader är gränsen, helt riktigt. Jag tror det är antalet övernattningar i Sverige som räknas dessutom, så det är ju bara att värva någon spelare under artistskattförhållanden, för att sedan skicka honom i skytteltrafik till Åland på kvällar och morgnar... Pendla går ju! ;)

I vårt fall, Barry Richter, så skulle det kostat föreningen 1,5 miljon i extra skatt och avgifter att ha kvar honom längre än sex månader. Barry hade en rätt bra lön... och har dubbelt så hög lön där han spelar nästa säsong...

Sv: Brynäs 03-04
65 Selander: ett halvt år är det väl? isåfall är det bara att ta fram kalendern och kulramen och börja räkna 182 eller 183 dagar eller nåt bakåt från sista datumet man vill att han ska befinna sig i landet :)

Önskvärt är väl att värva en klass-spelare utan artistskatsskontrakt, men vart finns såna pengar åt vår kära klubb?

Sv: Brynäs 03-04
P J Davydjoos: Ang artistskatten är det inte så att vi kan ta han först i senare delen av hösten för att kunna använda oss utav han under ev slutspel. Har för mig att Linköping var tvungen att släppa sin kille unnan kvalspelet annars så skulle dom få pynta en hel del extra.

Sv: Brynäs 03-04
Tor Karlström: Ja, det råder inget tvivel om den saken, det kommer isåfall att ske, alltså att EN stycke artistskattskontrakts-spelare värvas, inte fler... Men det blir nog ingen artistskattslirare i annat fall...

Förstod att du skrivit fel :)

Sv: Brynäs 03-04
P J Davydjoos: Om Anger sticker och Mårtensson inte kommer hem.
Då måste man skaffa MINST en ny forward, en spelskicklig klass-spelare.

Jag skrev fel,

Brynäs IF var DOM BÄSTA!!!

M.V.H Tor!

Sv: Brynäs 03-04
Clarence:
Nej! Helt fel!

1) Brynäs
2) Timrå
3) ....

Man måste tro. Hoppet är det sista som överger en människa. Tror att Brynäs kommer ta 8:e platsen. Tror att Malmö och Linköping går dåligt som vanligt (man kan inte bygga allt för pengar).

Sv: Brynäs 03-04
Tor Karlström: Förresten, har du ändrat dig igen? ÄR BIF dom bästa igen? :)

Sv: Brynäs 03-04
Tor Karlström: Man signar nog inte en på artistskattskontrakt om Anger stannar och Mårtensson också ansluter...

Men hur ser det ut om Anger sticker och det mest troliga också, att Mårtensson inte signar?

Sv: Brynäs 03-04
Lulekickan: Men så är han ju en gammal Brynäsare ;)


(När jag mötte Lassie, varning)

Har även träffat på han 3ggr sedan han lämnade Brynäs
-99 Under slutspelet när han var med Modo, dock inte ombytt
-01 29/12 när ni körde över oss med 6-2.
-02 26/10 När DIF manglade över oss med 7-1

och alla gånger så har han varit fruktansvärt trevlig och inga divaliter mm.

Sv: Brynäs 03-04
65 Selander: Tellström har inte gjort bort sig. Faktum är att han klarade sig bättre än jag vågat hoppas på och mot slutet av säsongen var det fjärdelinen, där han spelar, som var bäst i LHF. Dessutom kan han spela både back och forward om det behövs. 4+6 på 21 matcher måste väl anses som helt ok för någon man plockat från Boden när mer än halva säsongen har spelats. Visst, han är ingen ungdom och inget framtidsnamn, men något år till ska han i alla fall kunna vara till någon nytta.

Sv: Brynäs 03-04
Tja!
Får vi behålla Anger och Mårtensson kommer. Då ser i alla fall forwardsidan starkare än förra säsongen tycker jag.

Kan man se ta och signa upp en spelare på artistkontrakt under säsongen, så tror jag på en 10-8 plats för Brynäs i slut-tabellen.


Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!!

M.V.H Tor!

Sv: Honken imponerar
I natt klar för calder cup final med Houston, gör han en -99 insats borde nog några nhl lag få upp ögonen om inte Minnesota är intresserade..

Sv: Brynäs 03-04
Huge:

"man kan lyckas utan att värva, på papperet, kanonspelare el strax därunder."

Visst allt är möjligt. men det brukar behövas några russin i kakan också.

Givetsvis måste spelarna ha som mål att gå till slutspel varje säsong. Annars ska dom inte spela i Brynäs.

Sv: Brynäs 03-04
Huge: Enligt nån tidning i Sundsvall så får Malmö,Luleå och Brynäs(såklart) kämpa för att undvika KS. Jag tror det ligger en hel del i det!!!

Sv: Brynäs 03-04
Lulekickan: Vad har du för tycke om Tellström som ni fick från Boden på slutet då och om jag inte har fel har fått kontrakt nu.

Sv: Brynäs 03-04
Makkan: Tano skulle rimligen inte ta plats i något ES-lag, och vore det inte för Tavve skulle han förmodligen inte ha tagit plats i LHF heller. Miche J blev ju skadad redan i November och följaktligen var han heller inte med när LHF vände uppåt i tabellen. Visst var han en helvetes bra spelare men är ändå en förlust som inte märks desto mer eftersom han hann spela så få matcher med LHF. Burra gjorde inte någon särskilt lyckad säsong i fjol och jag tror han mår bra av att flytta, och Garvey tycker jag varken gjorde till eller från i slutändan. Jag var imponerad i början - framför allt av hans suveräna skridskoåkning - men tyckte sedan att han inte fick ut så mycket av sitt spel som jag hoppats på. Fredde är den jag helst skulle velat ha kvar, framför allt pga hans "beskyddaregenskaper", men inte heller honom klassar jag som oumbärlig. Av nyförvärven är Tuukka Mäntylä naturligtvis "stjärnan" i sällskapet, men även i övrigt anser jag de spelare vi har fått totalt sett vara bättre än de vi förlorat. Framför allt blir det kul att se hur Fabbe och JJ har utvecklats under den tid vi har haft dem utlånade, och om JJ klarar att ta en ordinarie plats. Sedan är det inte alls säkert att det verkligen är färdigvärvat. För tillfället är det det men det är länge kvar till ES-premiären.

« · 286490 · »

Att tänka på innan du skriver inlägg:
- Vänligen notera och respektera Hockeysnacks regler.
- Moderatorerna kommer att vara extra uppmärksamma på regelbrott som personangrepp, olämpligt språkbruk (t.ex könsord) och hot.
- Personangrepp gäller inte bara andra forumanvändare utan även spelare, ledare, domare etc.
- Om en skribent skriver ett inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att få en varning.

- Om en skribent skriver flera inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att bli avstängd från att skriva i Brynäsboken under en viss tidsperiod.

- Om en avstängd användare återkommer under nytt användarnamn kommer det resultera i en permanent avstängning av det nya kontot.
- Om en skribent skriver fler än 5 inlägg under samma dag kan denne stängas av för spam om inläggsmönstret är av spamkaraktär.

- Motståndarfans som kommer in och hetsar under match kommer tilldelas matchstraff på en dags avstängning.

- Klagomål och ifrågasättanden om modereringen i gästböckerna skall inte förekomma på Hockeysnack och raderas omedelbart av tillgänglig moderator. Att bryta mot denna regel kan innebära avstängning från gästboken. 

- Moderatorerna ger alltid skribenterna chansen att editera inlägg i 5 minuter.

Sv: A proposito de nada
Det är ju för fan komik att följa den här sidan
Fans har skrikit sig blå över att det dröjer innan nyförvärv presenteras
Brynäs presenterar ett superstarkt nyförvärv
Lite för starkt visar det sig för en NHL-klubb vill ge honom en ... | Läs mer
  • 0x40-hv71logosvg.png Senast: Förlust mot HV71
    Monitor ERP Arena, 3-4 (0-1,1-2,2-0,0-1)