Historik
Föregående · 10 · Nästa
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Catodenäldresspöke13: ”sekundärproduktion" (tills en bättre term blir legio).”. Breddproduktion kanske?
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
DIFFEN: Värvningen av Jönsson på 4 år som fick gå efter 7-8 månader tar nog priset denna säsong ändå p g a att FBK får betala nästan 3,5 årslöner för ingenting.
+ 10
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Värvade väl även Kelleher, Benn, Robertsson och en massa finnar, Indrasis och KHL-backen och Johanneson om jag minns rätt. T ex
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Game misconduct: Menar du typ Delia, Hägg,
Trivigno, AJF, Ludde, Chucky, Luke, KempnyAxel, , Källgren, Clara, Kopacka, LP, Vesel, Norlinder, Bellows alltså?
Trivigno, AJF, Ludde, Chucky, Luke, KempnyAxel, , Källgren, Clara, Kopacka, LP, Vesel, Norlinder, Bellows alltså?
+ 6
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Bisset: Men han hade fortfarende hållt i pucken och smilat åt dem när dom lekte rommen av sig runtomkring utan puck och bad om autografer 🙂
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
KulaShaker: ”Hyperrymdens lag” är väl det optimala.
Hyperrymden är inte en 3-dimensionell rymd. Den har oändligt många dimensioner lärde jag mig i Algebran i skolan
Krånglig att spela schack i. 🙂
Hyperrymden är inte en 3-dimensionell rymd. Den har oändligt många dimensioner lärde jag mig i Algebran i skolan
Krånglig att spela schack i. 🙂
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Pettisbif: Calle och Alex vore mumma monumentale.
Back- och mv-sidan är jag dock mest orolig över.
Och pk-biten
Back- och mv-sidan är jag dock mest orolig över.
Och pk-biten
+ 4
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Gläder mig inte åt att MIF fick framgångar via Percy, gläder mig inte åt att Luleå i praktiken har en obegränsad kassa när det behövs. Tillhör inte media eller skocken som nickade gillande åt ”Grattis Sverige”. Kommer inte att hylla Björklöven som kommer från en större stad än Gävle och som har stark hockeykultur när dom snart etablerar sig ovanför Brynäs i näringskedjan (som Växjö, Rögle m fl).
Det är inte fråga om liv eller död för människor om SHL får in mer pengar så det skiter jag i.
Däremot är jag någorlunda street smart och hejar endast på Brynäs. Inte nån naivt ”bra för svensk hockey” klyschaupprepare som nån lärt en att upprepa om vi hurra! har lag i Örebro, Växjö, Umeå, Stockholm, Ängelholm etc. 🇧🇪
Det är inte fråga om liv eller död för människor om SHL får in mer pengar så det skiter jag i.
Däremot är jag någorlunda street smart och hejar endast på Brynäs. Inte nån naivt ”bra för svensk hockey” klyschaupprepare som nån lärt en att upprepa om vi hurra! har lag i Örebro, Växjö, Umeå, Stockholm, Ängelholm etc. 🇧🇪
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Bengt Ramen: Självklart. Men jag skulle inte beundra andra lag som köper guld. Porser, Sereneke, Peab, Stenbäck, Stefan Edberg, Ejendal arvingar/personerna har alla försökt.
Massmedia: ”Vilka välskötta föreningar - dom har massor av pengar”
Massmedia: ”Vilka välskötta föreningar - dom har massor av pengar”
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: Får införa ”stämpelkort” med ansiktsigenkänning på insidan av sargen i båset. Ingen kan stämpla in för tjänstgöring på isen förrän den förre har stämplat ut. Annars blinkar larmlamporna
🙂
🙂
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Bengt Ramen: Gillade inte när Percy gick in i MIF och köpte guld.
Gillar inte när Porser går in Luleå och köper guld.
Gillar inte när Porser går in Luleå och köper guld.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Exakt Se kommentar nedan.
Nån som vet mailadresserna till Gary Bettman och Luc Tardif? Så löser vi detta nu. 🙂
Nån som vet mailadresserna till Gary Bettman och Luc Tardif? Så löser vi detta nu. 🙂
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
HitTheLights: Bara att införa generella regeln: måtten ska hålla sig inom 60.5 +/- 0.5 meter längd. x 28 +/- 2 meter bredd.
Gör rinken det så är det bara att gilla läget.
Gör rinken det så är det bara att gilla läget.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
HitTheLights: Oskickligare spelare i SHL - men också oskickligare motståndare.
Skiter lite i rinkstorleken egentligen men den ska för sjutton vara lika i samma sport oavsett var man spelar.
Tycker jag
Skiter lite i rinkstorleken egentligen men den ska för sjutton vara lika i samma sport oavsett var man spelar.
Tycker jag
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Svarade mig själv nedan baserat på vad jag sett i matcher.
Kollade med AI också, laget som syftas var Coyotes - förstår att Söderström ville därifrån.
Får väl erkänna att Panthers varit lyckosamma med det i play off p g a deras fysiska spelare. Colorado - hittills ligans överlägset bästa lag - däremot gör tvärtom med
minimum av dump and chase. Panthers missar slutspel i år - ligger botten 6 av 32 lag just nu.
Kollade med AI också, laget som syftas var Coyotes - förstår att Söderström ville därifrån.
Får väl erkänna att Panthers varit lyckosamma med det i play off p g a deras fysiska spelare. Colorado - hittills ligans överlägset bästa lag - däremot gör tvärtom med
minimum av dump and chase. Panthers missar slutspel i år - ligger botten 6 av 32 lag just nu.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
HitTheLights: Tycker hockeyn i NHL har utvecklats bort från dump and chase dom senaste 10 åren eller så. Lätt att gamla klyschor hänger kvar (”tjeckerna spelar på kontring” o s v). Hockeyn på 4-nations och OS. Var den tråkig att se?
Vilka lag i NHL tycker du kör konsekvent dump and chase nuförtiden?
” All teams do it to some degree, but very few rely on it to the degree this team does nowadays” AI
Vilka lag i NHL tycker du kör konsekvent dump and chase nuförtiden?
” All teams do it to some degree, but very few rely on it to the degree this team does nowadays” AI
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
bradberry: Vad har det med rinkmått att göra? oavsett så borde storleken vara lika för en och samma sport oavsett geografi
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Joppe: Håller med. Även om det skulle vara lite krångligt och ta tid innan det sipprat ned överallt.
Ungefär som övergång från vänstertrafiken till högertrafiken 1967. Fast oändligt mycket enklare och alla divisioner behöver inte ske samtidigt.
Kommer garanterat ske förr eller senare.
Riv plåstret.
Ungefär som övergång från vänstertrafiken till högertrafiken 1967. Fast oändligt mycket enklare och alla divisioner behöver inte ske samtidigt.
Kommer garanterat ske förr eller senare.
Riv plåstret.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: Tror vi var tvåa efter SKE eller möjligen trea i xG av alla i grundserien. D v s skjuta från farliga lägen.
Dessutom är det bra med puckinnehav i offensiv
zon om det innebär att egna laget kan byta medan det andra laget går på knäna.
Dessutom är det bra med puckinnehav i offensiv
zon om det innebär att egna laget kan byta medan det andra laget går på knäna.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Catodenäldresspöke13: Vi var även bra på att få/behålla puckinnehav i anfallszon
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Catodenäldresspöke13: Charle-Edouard D'Astous - var inte han finne? Skämt åsido - vi har tydligen ett förstklassigt finskt bastuaggregat i omklädningsrummet - var väl t o m en artikel om det - sedan Brynäs finska era.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Tror det var förra veckan på NHL-podden som man sa att Ersson lyft sig ordentligt senaste tiden och konkurrerat sig till förstaspaden 👍 och -då - fått stå de senaste fyra matcherna på raken. Summasumarum tror inte han vänder hem nu.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Därför att vi har en mycket bra forwardsuppsättning som skulle duga för en guldkandidat. Synd att vi vaskar denna chans för dom.
LC-historien och Brynäs 2000-tals historik gör mig pessimistisk inför nästa säsong.
Verkar vara en förbannelse på Sätraåsen som när det äntligen gått bra sportsligt/ekonomiskt får oss att snåla oss nedåt i näringskedjan tills vi når kval.
LC-historien och Brynäs 2000-tals historik gör mig pessimistisk inför nästa säsong.
Verkar vara en förbannelse på Sätraåsen som när det äntligen gått bra sportsligt/ekonomiskt får oss att snåla oss nedåt i näringskedjan tills vi når kval.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Lyssnade på sannysvensson. Dom sa att det är jä-ligt svårt nu att fa tag på en riktigt bra spelande back. (LC…)
Dom rabblade även upp några backar som varit grymt bra i slutspelet. Rafferty och de Haan bland dem, Var inte bägge dessa några som ryktades lite till Brynäs i höstas?
Speciellt deHaan skrev väl nåt om Brynäs på sociala medier har jag för mig.
Antar att vi liksom med LC inte var beredda att slå till.
Aaaaarghhh!!
Dom rabblade även upp några backar som varit grymt bra i slutspelet. Rafferty och de Haan bland dem, Var inte bägge dessa några som ryktades lite till Brynäs i höstas?
Speciellt deHaan skrev väl nåt om Brynäs på sociala medier har jag för mig.
Antar att vi liksom med LC inte var beredda att slå till.
Aaaaarghhh!!
+ 9
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Bratwursten :
Antag att Brynäs har en spelarbudget som landar på 60 MSEK om LC anslutit för 300
Hade man matchat DIFs bud hade man istället landat på knappt 61 MSEK.
Skillnaden ”would not move the needle”.
*För att få in en viktig pusselbit i långsiktiga bygget av en stomme typ Skellefteå gjort.
*Som förhoppningsvis bidrar till fler inkomstbringande hemmamatcher i slutspel och därmed tjänar in löneskillnaden
(Om nu siffrorna stämmer. Och OBS klandrar inte LC för att han fortfarande ”behöver” få in pengar.)
Antag att Brynäs har en spelarbudget som landar på 60 MSEK om LC anslutit för 300
Hade man matchat DIFs bud hade man istället landat på knappt 61 MSEK.
Skillnaden ”would not move the needle”.
*För att få in en viktig pusselbit i långsiktiga bygget av en stomme typ Skellefteå gjort.
*Som förhoppningsvis bidrar till fler inkomstbringande hemmamatcher i slutspel och därmed tjänar in löneskillnaden
(Om nu siffrorna stämmer. Och OBS klandrar inte LC för att han fortfarande ”behöver” få in pengar.)
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Antag att BIF hoppade av vid 300.
Varför skulle Wikegård då bjuda 350?
Hade väl räckt med 310?
Såvida inte LC helst vill spela i Brynäs så det krävs ett jä-la överbud för honom att acceptera.
Kom ihåg att LC har ju inte på långa vägar tjänat ihop de pengar som t ex Bäckis, Silfver och Larsson gjort och ”behöver” förmodligen fortfarande påfyllning i portmonän (med hockeyproffs mått mätt)
Fast vi vet väl inget säkert om nåns bud ännu.
Varför skulle Wikegård då bjuda 350?
Hade väl räckt med 310?
Såvida inte LC helst vill spela i Brynäs så det krävs ett jä-la överbud för honom att acceptera.
Kom ihåg att LC har ju inte på långa vägar tjänat ihop de pengar som t ex Bäckis, Silfver och Larsson gjort och ”behöver” förmodligen fortfarande påfyllning i portmonän (med hockeyproffs mått mätt)
Fast vi vet väl inget säkert om nåns bud ännu.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Lunkan: Jag var på tjänsteresa i Nashville så kunde inte se matchen. Väntade (klokt nog skulle det visa sig) med att kolla resultatet tills jag beställt in en öl på en bar. Smög långsamt upp resultatet och matchreferatet - trodde inte det var sant. Tröstade mig direkt med ölen. Och några till.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Och Delias premiär. Hmm… ska dock inte jämföra med målvakter eftersom dom är inne hela tiden - tills dom blir utbytta och det glömde jag att ta hänsyn till. Dock hade Greiss och Delia väldigt dåliga premiärer.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: ” Premiären 25 oktober mot SSK borta. Greiss tappar in 1–0 på första skottet och med en man mer på banan. Tvåan på andra skottet. Efter en pinsam laginsats och en otränad Greiss slutar det med en 7-2 seger för Södertälje” Så sju baklängesmål i sin debut. (Svenskafans)
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Satsa på tre skikt:
1) en riktigt högkvalitet kärna (dyr om så krävs) stomme som spelar många år i klubben och ger laget en identitet. Visar övriga vad klubben står för, hur vi tränar o s v
2) fyll på med duktiga mellanklasspelare som är kvar några år (typ Trivigno)
3) Fyll ut med extremt duktiga juniorer och/eller fynd från allsvenskan
Samt alltid en toppmålvakt och bra backup
Big no no: Ta in två billigare sämre spelare istället för en dyrare kvalitetsspelare. Aldrig. Har man chans att få in kvalitet tar man den.
MVH ”Kalla mig nye Loobsportchefsfilosofen”
1) en riktigt högkvalitet kärna (dyr om så krävs) stomme som spelar många år i klubben och ger laget en identitet. Visar övriga vad klubben står för, hur vi tränar o s v
2) fyll på med duktiga mellanklasspelare som är kvar några år (typ Trivigno)
3) Fyll ut med extremt duktiga juniorer och/eller fynd från allsvenskan
Samt alltid en toppmålvakt och bra backup
Big no no: Ta in två billigare sämre spelare istället för en dyrare kvalitetsspelare. Aldrig. Har man chans att få in kvalitet tar man den.
MVH ”Kalla mig nye Loobsportchefsfilosofen”
+ 7
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Såg du min betoning på ”skicklig”? Som i duktig, hög kvalitet, toppback.
Förstår inte vad som skiljer våra åsikter.
Förstår inte vad som skiljer våra åsikter.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Jag syftade inte på kvantitet. Jag syftade på spelSKICKLIG back. Tror vi menar likadant.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: HVs och LHCs backar?? Hellre en back i hallen än ett hack i ballen. Bättre springa i fel fil än fila i fel springa o s v ursäkta - svävade iväg lite.
Men vad har HV och LHC för organisationer? Bättre kan vi.
Gör som Skellefteå. Ta in hemvändare i bra ålder och bygg en stomme som bär laget flera år.
Men vad har HV och LHC för organisationer? Bättre kan vi.
Gör som Skellefteå. Ta in hemvändare i bra ålder och bygg en stomme som bär laget flera år.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Greatredwing : Vi har fortfarande bättre ekonomi än DIF hockey så det kan ingen skylla på.
Dock tror jag att DIF kommer att vara mindre dumsnåla, mindre naiva och mindre jantelagsstyrda än BIF och gå om oss troligen redan nästa säsong.
Baserar de onda aningarna pä Brynäs sätt att hantera åren efter framgångar under 2000-talet, den enorma jantelagskulturen och att JA och LC inte kunde komma överrens. ”Bygga en stomme för framtiden med återvändare i rätt ålder” Jo tjena.
Man får inte - FÅR INTE - förlora återvändare i bra ålder till konkurrenter. Det var inte så Skellefteå blev en maktfaktor. Kokar när jag tänker på det. Man löser det bara. Visa kreativitet i förhandlingen. Punkt.
Dock tror jag att DIF kommer att vara mindre dumsnåla, mindre naiva och mindre jantelagsstyrda än BIF och gå om oss troligen redan nästa säsong.
Baserar de onda aningarna pä Brynäs sätt att hantera åren efter framgångar under 2000-talet, den enorma jantelagskulturen och att JA och LC inte kunde komma överrens. ”Bygga en stomme för framtiden med återvändare i rätt ålder” Jo tjena.
Man får inte - FÅR INTE - förlora återvändare i bra ålder till konkurrenter. Det var inte så Skellefteå blev en maktfaktor. Kokar när jag tänker på det. Man löser det bara. Visa kreativitet i förhandlingen. Punkt.
+ 12
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Nån som satsar emot på att vi härinne i oktober kommer att önska att Brynäs borde ha värvat en offensivt skicklig back?
Nån som satsar emot på att Wikegård kommer att investera i kvalitet och få DIF att gå om BIF (LC ska ju inte tro att han är nåt) i näringskedjan inför/under nästa säsong.
Tyvärr blivit cynisk
Nån som satsar emot på att Wikegård kommer att investera i kvalitet och få DIF att gå om BIF (LC ska ju inte tro att han är nåt) i näringskedjan inför/under nästa säsong.
Tyvärr blivit cynisk
+ 10
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62:
”Bartendern! Abbart!”
”Vi har jä-la i mig inga bad. Du kan få en dusch istället!
plockar fram sodasifonen
MEGA SPLASH
Grattis din jä-el!!”
🙂
”Bartendern! Abbart!”
”Vi har jä-la i mig inga bad. Du kan få en dusch istället!
plockar fram sodasifonen
MEGA SPLASH
Grattis din jä-el!!”
🙂
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: Ja det är han. Delia var en dyr spelare oavsett lön. (vi talar nu om valuta för pengarna)
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Skrubben: Utbud och efterfrågan styr nivån. Det har nog spelarna klart för sig. Tror inte Kinnwall får bud om 350 k/mån från andra klubbar.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: ” Absolut billig back.
Men vad är billig”
En billig back är en kvalitetsspelare som får oss att gå långt i ett slutspel. Då kan man jämföra hans lön med att klubben går 33 MSEK plus.
En dyr back har en låg lön - eller hög lön - men som hjälper oss att sjunka i näringskedjan.
Men vad är billig”
En billig back är en kvalitetsspelare som får oss att gå långt i ett slutspel. Då kan man jämföra hans lön med att klubben går 33 MSEK plus.
En dyr back har en låg lön - eller hög lön - men som hjälper oss att sjunka i näringskedjan.
Föregående · 10 · Nästa
Förra året mitt i slutspelet stördes ju lite från läcka om att Evertsson (?) läckt att Ludde skulle byta klubb.
Kan det vara så lurigt att Alcen & Källgren ger igen nu med störande rykten mitt i Växjös slutspel - utan att det ligger något i det?
Skulle älska om det vore så.