Välkommen till HockeySnack

HockeySnack (HS) är en mötesplats där vi snackar hockey i allmänhet och svensk hockey i synnerhet. Bli medlem, välj ditt lag och börja snacka!
Vi har 10366 st hockeytokiga medlemmar som tillsammans skrivit 3038935 inlägg i våra forum. Just nu är 69 användare inloggade.
· 198 ·

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Håller helt med och även jag har bidragit till ältandet. Dags att släppa honom. Titta framåt istället.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
HitTheLights: Jag tycker du har helt rätt i att det är dags att sluta älta Carlsson, har själv bidragit till ätandet. Det som är spännande nu är vilka nyförvärv Alcén vaskar fram och om Bäckis fortsätter spela.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
DIFFEN: Finns ju biten med prestationsbonusar - individuella och för laget - som tillkommer redan nu även för juniorer.

Egentligen vore det ju grymt smart av en junior att lassa på relativt mycket i pensionssparande i spridda aktiefonder som del av lönen. Kapitalet har ju grymt många år på sig att växa. Ränta på ränta effekt. Kan bli riktigt bra i 50-60 års åldern. Gå i pension när du känner för det typ. Fast låter väl avlägset och tråkigt för en 18-åring.
Råd jag kommer att ge mina barn när dom börjar jobba. Månadsspara lite redan från första jobbet.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
OveJärnkrok: vi måste kunna buda över djurgården eller la vi pengarna på hägg ist.
LC hade vi behövt och hans fanns ledig, surt.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
DIFFEN: Jag tänker att skatten under åren i Florida var en bit under 40%. Har för mig att alla vill spela där pga av låga skatter. Bostad är väl snarare en investering( som du skrev) än en ren utgift. Vet inte varför jag fastnade i det här ämnet egentligen 😅. Jag tycker det är jävligt trist att han valde bort Brynäs oavsett vad han tjänat under karriären. Men känner väl att det är dags att sluta älta det och gå vidare.

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
-Sputnik-: Får hoppas för han skull att det blir camp, viktigt för honom.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Frontschwein: Och problemet föregående säsong och som så ofta tidigare så har Modo haft en hönsgård till defensiv så även om Kelleher är en sevärd offensiv spjutspets så har vi större användning av spelare som Alba som kan spela i försvarszonen.
Dock behövs det mycket mer om vi ska kunna utmana, framförallt på backsidan

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62:
Ärligt talat är det lite synd att SHL inte har öppna löner. Det skulle vara intressant att se hur många juniorer som faktiskt tjänar lite extra.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
HitTheLights:
2,8-3 miljoner dollar fick iaf jag fram.
Säg 2,9miljoner, det blir isf 26,74 miljoner kronor med dagens dollarkurs. Skatten är typ 40-50 procent beroende på delstat så om man räknar på 45% blir det 14,7 miljoner kvar.
Utan att gå in på levnadskostnaderna (då får jag me88x på mig) så kan man anta att de varit över noll kronor. Han har förmodligen investerat i en bostad, bil etc. Jag gissar att en NHL/AHL-spelare inte lever alltför povert.

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Maktankan: Finns det verkligen mer i Hartmann? Spelat topp6 med stjärnor i flera år och haft en OK poängskörd. Tror vi ska vara glada om han gör samma som han alltid gör.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Gavelo: ja, och vi har inte haft en spelare i topp 5 mål eller poängligan sen hinken klev in och förstörde klubben heller.
Tror inte han kommer göra ett hungrigare jobb denna sväng heller.
Som sagt, så länge han sitter kvar kommer vi fortsätta sjunka.

Törs lova att vi kommer ha ett lag med kulisser till spelare och snart är det bara massa gubbar som går på matcherna av rutin för att dra nån bärs och slippa kärringen. Kommer knappt få nån plats i övrig media förutom den korrupta skitblaskan Pelle styr.

Så kan det gå när högmodet får styra.

Modo ryker i play in i vår.

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Sakic: Sen får vi fortfarande ta höjd för att det är väldigt ovisst kring Genborg. Han lär missa många matcher och lär ha en anpassningsperiod både efter camp och JVM.

Jag tror nog dessvärre inte att vi kan räkna med mycket mer poäng än denna säsong när man summerar det. Just för att han kommer missa så många matcher och allt det innebär runtikring.

I en perfekt värld så tycker Detroit att man fått se tillräckligt och en camp är onödig, plus att Genborg själv skippar JVM för att han redan bärgat ett guld och det är viktiga matcher med Timrå som väntar under samma tid.
Men det är i en drömvärld som sagt...

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Maktankan: Nej jag skulle väl tippa på 80-85 poäng på sin höjd, men vi lär förhoppningsvis höja snittet totalt sett som sagt!

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Frontschwein: Man kan se det på 2 vis.
Alba är nog 2 klasser under Kelleher offensivt och 2 klasser bättre än Kelleher defensivt.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Det sker redan enorma dragkamper om tonåringar i samband med hockeygymnasierna. Det här med Rookiekontrakt innebär egentligen bara att klubbarna blir skyldiga att erbjuda de avtalen när spelaren har spelat x minuter i SHL, spelaren måste inte skriva på det.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
DIFFEN: Ang Gentlemens agreement om löner:
”kartellbildning gällande löner är som huvudregel olagligt enligt konkurrenslagen”
fick jag upp vid en googling.

Retas lite med dig ang om det kommer att ske nu - men intressant är att det går att bjuda valfri topplön för andra lags juniorer - och att kartellbildning för att hindra det är olagligt :-)
Så förr eller senare kommer det att ske i större skala, blir väl nån Percy Nilsson- figur som gör ett klipp på en draftetta i annan klubb och sen är vallen bruten.
Är bara en fråga om när det sker - inte om det sker.

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Maktankan: Vi har fått 3 spelare för 2 + en bättre coach.
Våra JVM-hjältar Genborg, Eriksson, Freij är ett år äldre.

Sen får man INTE glömma att Forsmark är 21, Sundin 22, Forsell 22. Jag ser snarare potential i gubbarna och i laget att det är större chans att spelare blommar ut, eller gör åtminstone en bättre säsong än i fjol än tvärtom. Jag tycker det känns spännande!

Övrig sport > Sv: Pingis
puffe4: Sjukt att vinna mot Kina i lag, 26 år senast. att sedan en Ranefur gör debut o vinner en match, när vi sätter Truls som tredje spelare, Blir ett kul slutspel detta

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Vet inte om estimated stämmer riktigt. Går man in på "view all" på contracts så ser man ju alla uppgifter med allt från baskontrakt till spel i minors och garanterad summa under sista kontraktetpå ca 1M. Räknar man bara ahl-lön så kommer iaf jag upp i totalt ca 2M dollar. Intressant sida som jag missat, tack för länken.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Gavelo: Alba är ju två klasser under Kelleher. Helt i Hinkens linje. Spelat här förr. Förstaline material i hinkens bok. Skulle absolut få förtroende match efter match även om han skulle bryta benet.

Skulle passa bra Berglund. Skallgångskedjan. Letar febrilt efter en försvunnen lucka mot målet.

Men jag är inte orolig för att hinken hittar ett om möjligt beigare lag än vanligt.
Tänker iaf inte lösa biljett på att se en massa alibihjältar leta reducering och sedan smäller det direkt i nästa boxplay när topplagens stjärnor går in direkt och gör skillnad.

Hinken har fan inte värvat en sexig spelare och artist sen han började så varför ska han hitta nåt spännande denna gång. Dom enda artister vi har är juniorerna och när dom drar har vi inget skoj på isen att titta på förutom nån artrossjuk back som skjuter I täck eller slår icing i pp.

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
-Sputnik-: Jag tror inte de tre kommer kommer upp i vad de två skrapade ihop, 101 poäng. Men rimligt mycket bör det kunna bli, kanske 80ish, och det finns åtskilligt att öka i övriga laget, backarna i synnerhet, men även t ex Wedin, Hartmann, Eriksson.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
ME88x: Pejas siffra på 1,36 Mio usd kommer från Puckpedia, en sajt som är dedikerad till löner i NHL och AHL. Dom har liksom räknat på spelares löner förut och vet vad de gör.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
ME88x: De har offentliga löner i NHL. Jag länkade till en hemsida som är allmänt accepterad som den mest pålitliga källan inom ämnet och som naturligtvis grundar sina uppgifter i offentliga löneuppgifter. Du verkar grunda dina siffror på egen research utan att ange källa. Det är inte ”upp till var och en att bedöma” när det gäller offentliga uppgifter, det finns inte flera sanningar.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Ändå rätt coolt att Silfverberg är kapten i Tre Kronor, även om det är låtsas-turneringar.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Nej det vet vi inte. Du säger en summa och jag en annan. Det är upp till var och en att bedöma.

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Kul att få se Hållander på isen i träningsklippet som vi la upp på youtube ikväll! Hoppas verkligen han får vara hel till nästa säsong.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
DIFFEN: Så ett trollande med utgifter för levnadskostnader är inte det menar du?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
ME88x: Vi vet vad Carlsson har tjänat i Nordamerika eftersom de har offentliga löner. Vi vet också att de betalar skatt och ungefär hur mycket det är. Resterande pengar har han under någon tidpunkt haft på bankkontot. Sen är det klart att hans levnadskostnader inte har legat på 0 kronor men givetvis behöver man inte gå in detaljer. Det är dock en otroligt stor skillnad på 1,36 miljoner USD (som är lönen före skatt) och 50 miljoner SEK på banken som du påstod.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
ME88x:
Det där blir ju bara spekulationer. Om man ska räkna med avkastning från aktier så kanske du har tre gånger mer pengar än vad han har även fast du förmodligen har haft lägre lön.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Förstår inte folk den skillnaden själva blir jag faktiskt mörkrädd. 😅

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Kepsen: Tjat och tjat. Jag vill framhäva att Lucas Carlssons rikedomar inte är jämförbara med exempelvis Silfverbergs eller Bäckströms, och försöker på ett sakligt sätt påvisa vad han ser ut att ha tjänat under karriären. Tycker det är viktigt att påvisa rätt siffror när de ändå har offentliga löner där borta. Sen är det upp till var och en hur man ser på den faktan i relation till diskussionen kring hans klubbval.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
DIFFEN: När har jag sagt att han har fel i det?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Om du nu ska räkna med hans levnadsvanor, godis på lördagar osv, ja då kanske vi ska räkna på räntan också? Vad blir avkastningen om han placerat sin vinst i en bra aktie? 20 miljoner extra eller ska vi nöja oss med 10?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Kepsen:
Fast Peja har ju rätt. Spelarna som kommer hem från AHL har hyfsat med pengar men de är långt från ekonomiskt oberoende.

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
RunarUp: Ja förhoppningsvis så hade Gardiner ett "inkörningsår", visst att han fick spela en del med Elvenes och sådär. Men 30 poäng är ändå inte fy skam för en spelare som vissa anser "knappt syns i 5 mot 5".

Jag är fortsatt försiktigt optimistisk. Tiden i Liiga talar för att han är en producerande spelare i alla fall. Och förhoppningsvis så växer han med ännu större förtroende kommande säsong.

Kan Kivenmäki, McLaughlin och Gardiner komma upp i ungefär samma produktion som Dahlén och EP ihop så har vi ju inte tappat allt för mycket egentligen heller. Snarare så har vi ju ökat den "offensiva bredden" med 3 spelare istället för 2.

Jag tror dessutom att vi har lite mer poäng att få ut av våra backar med. Freij som förhoppningsvis spinner vidare på sin avslutning på säsongen och Barkemo som om han får stäm kanske kan landa på en 20-25 poäng. Sen har vi en joker i Hallquisth som om det vill sig väl också kan visa sig bli succé, eller i alla fall att man har en 10 poäng där med i slutändan.

Vilket vill säga att vi kanske rent av ökar poängproduktionen totalt sett bland spelarna när vi summerar säsongen. 🙏

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Tycker LC tänker sniket och kortsiktigt även om han skriver på ett relativt långt kontrakt för dif.

Vid 28 års ålder befinner han sig i ett skede där karriärens sista stora kontrakt ska säkras, fine. Men det är också stunden då fundamentet för ett liv efter hockeyn läggs. Genom flytten till Djurgården byter LC ut en plats i Brynäs och Gävles historieböcker och en potentiell framtid i klubbens ledarstab mot en kortsiktig sportslig utmaning i Stockholm.

Varför är det ett felaktigt val på längre sikt?
​Det är lätt att tänka att "fans glömmer", men i klubbar med stark identitet och lång historia (som Brynäs) glömmer man inte. Man bygger inte ett personligt förtroendekapital genom att välja den minsta motståndets väg eller det ekonomiskt mest fördelaktiga kontraktet i en rivaliserande klubb.

​Genom att välja Djurgården gör han ett aktivt val att prioritera karriärens "hårda" värden (pengar, speltid, adress) på bekostnad av de "mjuka" värdena (arv, legitimitet, ikonstatus som på lång sikt mycket väl kunde förvandlas till en ledarkarriär i Brynäs eller Gävles näringsliv).

​Om han 10–15 år senare står där och vill flytta tillbaka till Gävle, kommer ett trasigt förtroendekapital vara knepigt att återinvestera i efter att spelarkarriären är över.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
DIFFEN: Då hade det väl varit bättre med Gävle? Lägre priser 😝🤣

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Det var då ett evinnerligt tjat på dej om att han inte tjänat ordentligt med pengar. Det må så vara..
Men skillnaden mellan två SHL-klubbars anbud i detta fall, lär inte avgöra om han kan pensionera sig efter karriären eller inte.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja:
Precis, han har tjänat långt under 50 miljoner. Det här fick jag upp på Google:

Based on his contract history up to 2026, Swedish ice hockey defenseman Lucas Carlsson has estimated career earnings in the range of $2.8 million to $3 million through his NHL and AHL contracts.


Om det stämmer har han tjänat 27-28 miljoner före skatt. Skatten är 40-50% beroende på vilken delstat du bor i.
Han kanske har 15 miljoner kvar minus vad nu åtta års leverne har kostat honom. Säg att han bränt 7-800k per år för att leva där borta vilket nog inte är högt räknat för en NHL-spelare, då försvinner sex miljoner till. Kvar finns kanske 9000000kr.
Han har mao knappt pengar över till en lägenhet i Stockholm.

Leksands IF > Sv: Silly season
mattias - 74: Steget upp spelaren. Svårt att se oss ta oss upp med en sån låg spelarbudget men vi har kvalitéspelare i truppen

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : Skulle inte säga att han är speciellt fysik i sitt spel för att vara transatlant. Men kliver inte undan i närkamper heller.
Tror att han haft nytta av att ha varit ett år i SHL, han har fått lära sig hur mycket mer uppstyrt det är här jämfört med Liiga.

Jag tror det kan bli en bra match med honom och Kivenmäki.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Frontschwein: Vi kan vara lugna. Hinken ska iväg på semester i USA, dricka bärs och leta efter nya floppar.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Så du anser att han har tjänat vad? Levnadskostnader kan du inte räkna in, det gör ingen annan.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Jag håller med dig och förstår, både dig och LC. Jag kom bara att tänka på att det är ett argument man hört ” i alla år” och jag har själv slentrianmässigt använt det. Men tänkte ett varv till.

Det var alltså mer allmänt än riktat specifikt till LC.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
ME88x: Om du läser länken, så har han haft ett tvåvägskontrakt på 800 000 om året de senaste två åren men estimeras ha tjänat 475 000 båda åren eftersom han inte har spelat så mycket i NHL. Det blir fel om bara läser pressmeddelandena från kontraktsskrivningarna och tror att han har tjänat de pengarna.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Trilske: Helt rätt, Han ville ha mer betalt än förr säsongen och då tycker nog jag att man bör lägga pengarna på något bättre.
Kelleher är bra men han är som någon skrev mer grädden på moset.

Hoppas bara inte Hinken går all in på Alba nu, en bra spelare men lite av en Måns Carlsson och ingen som gör den där stora skillnaden.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Nej det tror jag inte. Det du länkade till sammanfattar bara en del.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
ME88x: Gissar att felet i din uträkning ligger i att Carlsson har haft massa tvåvägskontrakt i Nordamerika och nästan bara spelat i AHL.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Vet inte var den infon kommer ifrån. Jag har gått igenom hans olika kontrakt under åren och det ger i SEK +50 milj.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Haakana32: Finns egentligen inget i dagsläget som motiverar att behålla honom till en högre kostnad, med tanke på att han ska vara kronan på verket.

Det hade mest bara framstått som en prestigevärvning och en förlängning av den typ av kontrakt man skrev inför förra säsongen.

Överlag tycker jag att värvningarna av Wahlberg och Caderoth mer känns som "hinken värvningar", alltså spelare där det åtminstone verkar finnas en tanke bakom själva rekryteringen.

Det står i ganska tydlig kontrast till ifjol, där den enda värvningen med större utvecklingspotential man egentligen gjorde var Sverre. På en redan bräcklig backsida, där man samtidigt knappt hade råd att plocka in någon på "potential", sett till hur backsidan var byggd på förhand.

För alla såg väl att det fanns potential i sverre, och han var en av få man gärna hade sett få ytterligare en säsong för att verkligen kunna växa in i det.


· 198 ·