Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Laken: Jag och en kompis var till kommunhuset och träffade Sundsvalls stadsplanerare för ca 2 år sedan. Det var mycket intressant. Jag rekommenderar att fler går upp och kollar stadsplanerna och träffar de väldigt trevliga personer som jobbar där. Planerna för södra hamnen var då i det stora hela klara. Man var då helt inne på att bygga en förlängning av Stenstan i södra hamnen. Ritningarna var då i det stora hela klara, vet dock inte om stadsplanen spikades eller hur det blev sedan.
Att bygga en arena i hamnen med parkeringar tycker jag förstör för Sundsvalls utveckling. Om det ska byggas i stan så varför inte på Bernerstomten där multiarenan skulle byggas. Om Giffarna kan arrangera matcher med 8000 besökare i samma område så bör det ju även gå för TIK att dra motsvarande folk.
Birsta är bra tycker jag. Det finns ju inget som direkt hindrar folk att åka till Birsta. Åk dit valfri dag så ser ni hur sjukt mycket folk det är i området. Marken bör ju vara rätt mkt billigare än inne i stan också. Sedan så är det ju närmare till Timrå och klubbens historiska hjärtland. Från den gamla arenan vid WÖ-fabriken så är det ju bara ett stenkast till Birsta. Ok, en kommungräns ligger mellan men det är inte så långt dit. Flyttar klubben ända in till Sundsvall så tycker jag att det är något som dör. Kan inte riktigt sätta ord till vad men något skulle kännas konstigt att se ett lag med Timrå på bröstet inne i Sundsvall.
Det blir spännande att höra hur klubben resonerar om detta.
En människa som mig, en trångsynt jävel, tycker inte att arenan skall flyttas till Sundsvall. Min närvaro kommer vara minimal även om jag är medveten om att min plats kommer att fyllas av någon annan. Däremot är min övertygelse att en flytt till centrala S-vall kommer rasera mycket av kulturen och fansen som gör det festligt att gå på match.
Birsta känns bättre, även om det också ligger i Sundsvall. Jag som vet hur Timråborna konsumerar, jag som vet hur mycket Birsta lockar. Jag känner spontant att det är klockrent att förlägga en arena där. Timrås tyngsta politiker shoppar och åker dit, detsamma gäller Sundsvalls. Ingenav Timrå Kommuns mest lojala politiker tycks handla i Timrå. Då kan jag rent spontant tycka att: "vad spelar det för roll"?
Timrås tid är förbi. Timrås politiker drar till Birsta och shoppar. Ni vet, de personer som försöker få folk att handla i kommunen. När t.o.m. Timrås näringslivs högsta politiker väljer Birsta så inser man att något är fel.
Timrå, som kommun är passé. Låt oss ni inrikta oss på det arbete Timrå IK står framför. En sunkig och , med nål, lagad arena eller en moden arena med bättre förutsättningar. Mycket har säkert sagts och mycket kommer säkert att sägas. Men: hur tycker du, hur känner du?
Detta är antagligen den viktigaste frågan som ställts sedan vi återerövrade vår elitserieplats 2000.
Timo Pärssinen har jag mött där också, fast jag vet inte om han är engagerad politiskt, troligtvis inte.
Redigerad kommentar
Tycker frågan är viktigare än vilka ramsor man skall sjunga i vinter, trots att vissa andra har den omvända prioriteringen.
Den gamla golfranchen är inte stadsplanerad.
Enl ordförande Ericson är Birsta inget alternativ, inte i april i alla fall. Synd kan man tycka eftersom infrastrukuren redan är på plats där.
På årsmötet i augusti skall fråga upp på dagordningen. Förhoppningsvis kommer man då att lägga fram ett färdigt förslag för årsmötet att ta ställning till.
Det är lite av moment 22.
Personligen så tycker jag att Birsta är lika dåligt som i Timrå/Sörberge. Fortsatt dålig kommunalt och fortsatt brist på restauranger, krogar och annat nöjesutbud.
Sundsvall is da shit!
Då kan ladan lika gärna vara kvar i Timrå. Då skulle iaf Timråborna vara nöjda.
Redigerad kommentar
kartan? I Stockholm på ett liknande ställe hade det funnits minst 10 ställen där pilsner hade kunnat inmundigas. I Birsta finns det ingen, eller nästan ingen.
När det gäller parkeringar så ser IKANO, IKEA och de andra en enorm potential i att en multiarena placeras i direkt närhet till övrigt i Birsta. Varför skulle de ens yppa något om alla som gratis parkerar i området? Jag tror hellre att det ser intäkter på alla plan med en arena där människor måste parkera bilen i gettot.
Birsta är en bra id'e. Tycker det är det bästa alterntivet so faar.
Men Sundsvall (någonstans) är antagligen något som redan är bestämt. Timrås finasiärer finns i Sundsvall och det är
i centrum dessa penningkossor vill hussera.
Men Birsta, javisst! Om jag får välja.
Redigerad kommentar
250kg kärlek: Birsta? Den enda skillnaden mot nuvarande placering blir mer parkeringsplatser, typ.
Ska Timrå flytta sin arena är centrala Sundsvall det enda naturliga alternativet. Sundsvall har en väl fungerande lokaltrafik och från Navet till eventuella platser för arenan i Sundsvall är det 10-12 minuters promenad. Ungefär samma tid det tar att ta sig från Fjällräven Center till Stora Torget i Övik.
En placering i närheten till centrum innebär att fler kan utnyttja barerna som finns i arenan, att fler går från hockeyn vidare på krogen och att restauranger i centrala Sundsvall skulle få extremt mycket matgäster vid lördagsmatcher.
I Birsta finns parkeringsplatser, men en av anledningarna att bygga nytt måste väl vara att få mer folk på plats, samtidigt som man får dem att utnyttja barer, restauranger och loger på ett bättre sätt. Då behövs inte parkeringsplatser, då behövs det närhet till stan och lokaltrafiken.
Timrå måste locka marginalåskådaren, det gör man genom att erbjuda dem en helhetsupplevelse. I Birsta blir arenan bara något man beger sig till lagom till match, man tar två korvar och en kaffe, ser matchen och beger sig hemåt i bil. Inne i stan blir det mat innan, ett par pilsner i arenan och bussen hem på kvällen.
I mina ögon är centrala Sundsvall det enda alternativet, annars kan Timrå ha kvar sin arena i just Timrå.
Det positiva här inne på hs är ju att opinionen verkar ha svängt över till fördel för en flytt.
Det vore vansinne att lägga Arenan där.
Röstar då hellre på hamnalternativet och så nära Stenstan som möjligt. Parkeringsplatser kan det få bli sydöst om hallen.
Ta gärna en modern hall från Nordamerika och skala ner den till en nivå på 9000-platser. Låt oss låta Stenstan leva, Birsta överlever nog ändå.
Redigerad kommentar
In med arenan till Sundsvalls centrum! :-)
Jag bor i Njurunda och kommer ta bilen till matcherna och det är jäkligt viktigt att man slipper vänta i bilkö. Där tappar nog timrå publik som det är nu. En placering av arenan i hamnen skulle inte lösa det problemet tror jag. En placering i Birsta däremot och alla är hemma innan klackens segersång tystnat. Lokaltrafik, Poffa?
Birsta är som Sonnenberg, hjärta, hårt och tar inte skit från någon.
Sundsvalls hamn är som Anger, pacemaker, mjuk och lämnar bruna spår.
Klart Anger linjen kan ju vara rätt modell om man tror att lokaltrafiken är lösningen, Poffa!
Konceptet att smidigt kunna gå från jobbet (eller bostaden), käka (gärna i arenan) och sen se på elithockey blir inte bättre någon annanstans. Denna smidighet blir inte särskilt mycket bättre med en placering i Birsta jämfört med idag.
Vad plats tycker du är enklast att ta sig till, Sörberge, Birsta eller Sundsvalls inre hamn?
Vilken plats som skulle väljas av högst andel är det väl ingen större tvekan om. Med en centralt placerad arena har TIK enorma
framtidsmöjligheter.
Per HApps: Å andra sidan ligger yankee stadium i Bronx och CitiField i Queens och de New Yorklagen drar miljoner besökare varje säsong.
Jag är kluven i frågan. Jag har inga problem med att ligga kvar i Timrå, finns mängder av framgångsrika lag som inte har arenan vid stora torget mitt i byn. Å andra sidan känns ju Birsta som mittpunkten i distriktet och det finns möjlighet att bygga något spektakulärt om man ändå ska bygga utan att bekymra sig om stadsarkitektoniska invändningar. Och, jag har sagt det någon annanstans i tråden, ska man in till Sundsvall Centrum tycker jag att bernerstomten är rätt ställe inne i stan. Hamnen måste vara väldigt komplicerad att bygga i och jag tycker inte nödvändigtvis att det är platsen för fler jättebyggen, ombyggda fryshuset blev illa nog. Granne med Norrporten Arena och Sporthallsområdet i Sundsvalls sportkluster, tycker jag låter bra. Sen hur man tar sig dit och därifrån med bil kan vara mer komplicerat kanske.
Birsta ser jag som det sämsta alternativet då det skulle innebära bilavstånd för i princip samtliga 7000 besökare. Att det skulle bildas en kultur av nattklubbar och restauranger som lockar en företagspublik ser jag som ganska liten.
Fast jag tror av dagens publiktapp skulle kunna lösas av 2 st direktanslutningar ut på E4:an via gångvägen vid tallnästunneln... Fast det kommer aldrig bli en hållbar lösning...
Det kommer att byggas en högbro som ansluter Skönsbergskurvan med området vid Oljehamnen.
När du har den på plats kommer Landsvägsallén att ligga stilla och öde.
Nu är det ett tag sen Giffarna hade mycket folk på sin matcher men även då var det relativt smidigt att ta sig ut efter matcherna....
Tänk trafik i Birsta.. Bilar kommer stå stilla och VIPS! Så är vi där igen, EON arena med alla dessa trafikproblem. Nej, centralt i hamnen är bäst. Klarar man inte av att ta en promenad från Navet till Hamnen, då vet jag verkligen inte hur man tänker.
Trycka in en arena på Bernerstomten känns ju lite... trångt! Tonhallen, IP, Himlabadet, etc. Plus att hur stor arena får plats på detta ställe? Vart skall alla parkera?
Många frågor behöver svar, klarar Timrå av detta eller kommer det bli noll av hela och Timrå blir kvar i EON?
Årsmötet är den 19 aug.
Inbillar mig att det kommer att bli ett av dom intressantaste årsmötena på många år.
Timrå IK står inför ett vägval där det finns plus & minus på kontona.
Hockeylaget Solna AIK spelar inte i Solna kommun utan i Stockholms kommun. Vad är problemet?
Se där!
Första faktafelet!
Men om jag tittar på Eniros karta så är jag väl inte helt fel ute med Österbillsjö?? Eller?
Per HApps: Laguppställningar förändras iaf, Ramsor är ofta i nya slag och ibland länkas det en spelare som aldrig blivit länkad här förut.
Men Arena Snackat som har hållt på i all evighet nu som leder no where och där vi alla vet exakt vad den andra tycker det bara fortsätter och fortsätter.
Ja vi behöver ny arena 8500platser stor parkering centralt i s-vall.
Nej vi måste ha den i Birsta billigt mark mkt parkering.
Självklart ska den vara i Timrå vi kommer från Timrå laget MÅSTE ligga i Timrå - avgå alla½!!!!1111