Följande fel har inträffat:
Inlägget finns inteSidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Exakt och precis, en som förstår!
Hartmann är verkligen inte oersättlig, men om man inte väljer att ersätta honom med ny spelare. Så vill jag påstå att han är oersättlig med de spelare vi har att tillgå.
Hartmann är verkligen inte oersättlig, men om man inte väljer att ersätta honom med ny spelare. Så vill jag påstå att han är oersättlig med de spelare vi har att tillgå.
Sv: Silly Season 2026-27
Folk snackar skadebenägen, svag leverans och för dyr. Kapad vadmuskel och nu senast ett överfall. Han har alltid steppat upp när det gällt. Sen är han ingen uttalad poängspelare utan ett bra komplement för topp 6-9 med sin fart och tyngd. 120-150k för en spelare med hans CV är inga pengar.
Vem i befintlig trupp ska ersätta honom då? Walli, Forsell eller Lundmark? Jag är skeptisk. Det här ger bara fler frågetecken och mer av det vi redan har för mycket av i "hoppas han tar nästa steg". Vi tappar en etablerad spelare. En kulturbärare. Han är garanterat ett tapp i omklädningsrummet också. Sprider glädje (även ofrivilligt) och det är inte oviktigt i sig.
Nej, jag menar inte på att han är oersättlig eller att vi står och faller med honom, men varje gång man tappar en etablerad spelare som bidrar är det ju ett minus om man inte ersätter med likvärdig.
Tack för allt, Kingen. Saknar dig redan.
Vem i befintlig trupp ska ersätta honom då? Walli, Forsell eller Lundmark? Jag är skeptisk. Det här ger bara fler frågetecken och mer av det vi redan har för mycket av i "hoppas han tar nästa steg". Vi tappar en etablerad spelare. En kulturbärare. Han är garanterat ett tapp i omklädningsrummet också. Sprider glädje (även ofrivilligt) och det är inte oviktigt i sig.
Nej, jag menar inte på att han är oersättlig eller att vi står och faller med honom, men varje gång man tappar en etablerad spelare som bidrar är det ju ett minus om man inte ersätter med likvärdig.
Tack för allt, Kingen. Saknar dig redan.
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
Mustard Tiger: Jag håller med till 100%. Vi skatta oss lyckliga att vi får sån bra deal på en Hartmann som trendar nedåt.
Grattis Timrå och bra jobbat säger jag.
Försök bortse från det emotionella här.
Visst är han färgstark och rolig, men hur många ggr har man inte suttit och svurit över hur jäkla osynlig han varit i match efter match.
Han har fått spela högt upp i hierarkin men poängen känns sådär måste jag säga, han har ändå lirat rätt mycket i PP.
Grattis Timrå och bra jobbat säger jag.
Försök bortse från det emotionella här.
Visst är han färgstark och rolig, men hur många ggr har man inte suttit och svurit över hur jäkla osynlig han varit i match efter match.
Han har fått spela högt upp i hierarkin men poängen känns sådär måste jag säga, han har ändå lirat rätt mycket i PP.
+ 4
Sv: Silly Season 2026-27
Ahpl: Så Hartmann försvinner. Om man ska summera det positiva med honom så är han rejäl, tuff, måfarlig och en kulturbärare i laget.
Han har samtidigt stannat något i utvecklingen och inte sett lika rivig ut de senaste åren.
Att han inte ersätts får väl ändå anses som klart negativt. Han har ju ändå legat kring plats 5-10 i den interna poängligan.
Han har samtidigt stannat något i utvecklingen och inte sett lika rivig ut de senaste åren.
Att han inte ersätts får väl ändå anses som klart negativt. Han har ju ändå legat kring plats 5-10 i den interna poängligan.
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
Ahpl: Det är just den lilla detaljen. Varken Lilja, Westfält eller Pääjärvi har ju Hartmanns poäng i sig. Vill det sig riktigt illa så kommer de knappt upp i hans skörd tillsammans.
Jag gråter inte över Hartmann i sig som sagt. Men över att vi borde sålt någon annan före honom trots allt.
Jag gråter inte över Hartmann i sig som sagt. Men över att vi borde sålt någon annan före honom trots allt.
Sv: Silly Season 2026-27
roger_sundsvall: Inte nog med att vi släpper en forward som är bättre än bra många av våra spelare så förstärker vi också en rival. Helt hål i huvudet. Vafan håller vi på med. Nu har vi iaf öppnat upp plats för Lilja, Pääjärvi och Westfält att producera.
+ 2
Sv: Silly Season 2026-27
Även Hartmann kommenterar avskedet:
- Tiden är kommen. Jag har uppskattat varje minut jag fått spela i den rödvita tröjan och vill rikta ett stort tack till lagkamrater, ledare, föreningen och alla supportrar för stödet under min tid här. När den här möjligheten dök upp blev det en lösning som känns bra även för familjen, och det har varit en viktig del i mitt beslut, säger Sebastian Hartmann.
- Tiden är kommen. Jag har uppskattat varje minut jag fått spela i den rödvita tröjan och vill rikta ett stort tack till lagkamrater, ledare, föreningen och alla supportrar för stödet under min tid här. När den här möjligheten dök upp blev det en lösning som känns bra även för familjen, och det har varit en viktig del i mitt beslut, säger Sebastian Hartmann.
Sv: Silly Season 2026-27
Mustard Tiger: Håller delvis med dig. Han har varit stabil kring sina 20p per sässe de senaste säsongerna. Trots det umgänge han fått spelat med. Där borde vi gynnas av att istället peta in en yngre som kan utvecklas och nå högre än 20 pinnar.
Men det vi kommer att tappa är ju när han är på humör och vill vara riktigt jävla retsam och komma in under skinnet på motståndarna eller när han pressar. Det är också magiskt.
Sen är väl Fille ingen omöjlighet, vi saknar bara nånstans kring 6,7-6,8 miljoner för att han ska bryta kontraktet för att komma hem och spela och sen finansieringen för hans lön :)
Fille kommer inte komma innan NHL-drömmen är helt över.
Men det vi kommer att tappa är ju när han är på humör och vill vara riktigt jävla retsam och komma in under skinnet på motståndarna eller när han pressar. Det är också magiskt.
Sen är väl Fille ingen omöjlighet, vi saknar bara nånstans kring 6,7-6,8 miljoner för att han ska bryta kontraktet för att komma hem och spela och sen finansieringen för hans lön :)
Fille kommer inte komma innan NHL-drömmen är helt över.
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
Mustard Tiger: Gråter som sagt inte över just Hartmann. Men snarare att han varken är första, andra eller tredjeval på forwards som skulle kunnat lämna istället för honom.
Ersättning med pengar i all ära, men om Nubben är helt ärlig att han inte lär ersättas så hjälper dom ju föga i det korta loppet för denna säsong.
Skickar vi typ Westfält och Lilja på köpet och värvar in en sexig spetsforward som lösning. Ja då snackar vi en rätt lyckad silly ändå!
Ersättning med pengar i all ära, men om Nubben är helt ärlig att han inte lär ersättas så hjälper dom ju föga i det korta loppet för denna säsong.
Skickar vi typ Westfält och Lilja på köpet och värvar in en sexig spetsforward som lösning. Ja då snackar vi en rätt lyckad silly ändå!
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : Förstår inte alls alla klagosånger nu? Hartmann är 32, har inte tagit steg på väldigt länge. Spelar ofta högt i hierarkin men når knappt till 20p/säsong. Detta med en ganska saftig lön samt att vi får en övergångssumma. Det är bara tacka och ta emot denna deal.
+ 6
Sv: Silly Season 2026-27
X-Län: Det jag kan sakna med Hartmann är hans flin som troligen kan reta upp varje motståndare han möter.
+ 2
Sv: Silly Season 2026-27
Zäta75: det är bara att önska han lycka till och tack för alla insatser i den röda tröjan
Sv: Silly Season 2026-27
Jadu: Här har vi några små gossar att täcka upp Hartmanns plats med.
www.eliteprospects.com/player/882055/nathan-aspinall
www.eliteprospects.com/player/911130/kieron-walton
www.eliteprospects.com/player/313394/danny-katic
www.eliteprospects.com/player/530039/brendan-hoffmann
www.eliteprospects.com/player/882055/nathan-aspinall
www.eliteprospects.com/player/911130/kieron-walton
www.eliteprospects.com/player/313394/danny-katic
www.eliteprospects.com/player/530039/brendan-hoffmann
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
Jaha tråkigt! Låna ut Lilja till Bik Karlskoga och övertala Hållander att stanna hemma, då är i alla fall jag nöjd med truppen.
+ 2
Sv: Silly Season 2026-27
-Sputnik-: Eller är det så att Nubben har större förhoppningar om Hållander än vad vi övriga vet om?..
Sv: Silly Season 2026-27
Zäta75: Förändrad situation kring hans roll i spelidén osv. Han skrev ju ju kontrakt för inte så länge sedan så någon blixt från klar himmel gällande hemlängtan är inte huvudargumentet. Vill ha en nytändning då han kört fast osv.
Sv: Silly Season 2026-27
Sakic: Hade hellre skeppat Lilja och Westfält före Hartmann, alla dar i veckan. Han producerade väl dessutom som dom 2 ihop..
Visst att Westfält har en defensiv uppsida. Men vi kan inte ha majoritet av spelare som tävlar om vem som är den bästa balansspelaren i laget, när truppen skriker efter kreativa och producerande spelare..
Visst att Westfält har en defensiv uppsida. Men vi kan inte ha majoritet av spelare som tävlar om vem som är den bästa balansspelaren i laget, när truppen skriker efter kreativa och producerande spelare..
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
Jadu: Hoppas Nubben kaxat till sig och tar bra betalt!
Personligen tycker jag det är vanskligt att bara gå in med 14 forwards, om Nubben även låter ytterligare en spelare röra på sig, som han dividerade om på hockeynews.
Som nämnts innan här inne så lär vi oss aldrig riktigt att gå in med en bred trupp. Lite konstigt då jag har för mig att Nubben själv sagt att tanken är att gå in med bredare trupper då marknaden är så pass stendöd in i säsongen och om det väl dyker upp nåt så är det ruskigt dyrt.
Hoppas han kör en luring och jobbar på nåt i bakgrunden.
För 2 ut mot 1 spetsigare in hade varit rätt mysigt ändå!
Personligen tycker jag det är vanskligt att bara gå in med 14 forwards, om Nubben även låter ytterligare en spelare röra på sig, som han dividerade om på hockeynews.
Som nämnts innan här inne så lär vi oss aldrig riktigt att gå in med en bred trupp. Lite konstigt då jag har för mig att Nubben själv sagt att tanken är att gå in med bredare trupper då marknaden är så pass stendöd in i säsongen och om det väl dyker upp nåt så är det ruskigt dyrt.
Hoppas han kör en luring och jobbar på nåt i bakgrunden.
För 2 ut mot 1 spetsigare in hade varit rätt mysigt ändå!
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
Labban: Har läst ikapp nu. Han ville till DIF och storstan tydligen. Tråkigt.
Sv: Silly Season 2026-27
Hartmann och Timrå går skilda vägar. Tråkigt. Någon som vet varför han inte trivdes? Inte lovad speltid med nya tränaren eller någon schism?
Antar att vi inte tar in någon ny spelare istället för honom då vi har rätt många forwards.
Tråkig nyhet.
Antar att vi inte tar in någon ny spelare istället för honom då vi har rätt många forwards.
Tråkig nyhet.
Sv: Silly Season 2026-27
Sakic: Då var det officiellt. Han ville lämna själv. Då ska han givetvis inte vara kvar.
+ 2
Sv: Silly Season 2026-27
Labban: Kunde tagit Lilja istället. FAN. Men kul för han hoppas på nytändning och noll poäng mot oss.
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
Tråkigt med Hartmann. Även om poängskörden sviktat på senare tid är han ändå en väldigt bra spelare på SHL-nivå. Inte bra om vi tappar för många spelare som är för bra för HA, men inte håller måttet för NHL. Skulle vara bra om vi kunde bygga en stomme av spelare som håller hög SHL-nivå och inte drar någon annanstans.
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : Om man jämför Hartmann så skulle det väl vara Heikkinen och då är jag ändå nöjd att vi behåller Heikkinen före Hartmann.
Sv: Silly Season 2026-27
Jadu: Så.
Typ så här då.
Genborg - McLaughlin - Kivenmäki
Wedin - Eriksson - Gardiner
Forsell - Lander - Heikkinen
Walli - Levinsson-Westfält - Lundmark/Lilja
Typ så här då.
Genborg - McLaughlin - Kivenmäki
Wedin - Eriksson - Gardiner
Forsell - Lander - Heikkinen
Walli - Levinsson-Westfält - Lundmark/Lilja
Sv: Apropå nånting...
Tom Topp: Ja man kan ju undra varför det tog sån tid att lyfta detta till ytan. Men reportrarna däruppe är väl kompisar med kusinerna och får gratis luncher i restaurangen om man inte rotar för mycket...
+ 4
Sv: Apropå nånting...
Kulltorp: 14 miljoner per år till Modo!!! Man förstår att dom andra klubbarna i Övik är förbannade!
+ 3
Sv: Apropå nånting...
Sanyet: Ja vad säger man, så länge Hinken är kvar så är Modo vs Töva Tigers inget orimligt scenario...
+ 2
Sv: Silly Season 2026-27
Tom Topp: Svårsnackad är han inte. Intressant bonusinfo att han och Kimmo var och drog i Forsell redan för några år sedan, under 24/25 då antar jag. Det sätter den värvningen i lite annat ljus, åtminstone för mig.
+ 2
Sv: Silly Season 2026-27
solbacken: men det var en rolig intervju med Nubben. Mycket snack om gamla spelare, och en del om dom nya också.
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : Hur kan en sån där expert kunna uttala sig om Timrå.
Han vet inte ens vart Jonathan och Emil ska spela nästa år, eller så tror han att Schweiz ligger i Nordamerika.
Har man inte bättre koll ska man vara tyst.
Han vet inte ens vart Jonathan och Emil ska spela nästa år, eller så tror han att Schweiz ligger i Nordamerika.
Har man inte bättre koll ska man vara tyst.
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : 15 fw är normalt i dagens hockey. Det är bara vi som inte förstått det.
Det där dödar också all spekulation om ev. ersättare för en sån som Hartmann. Inte för att just det kom som en överraskning.
Det där dödar också all spekulation om ev. ersättare för en sån som Hartmann. Inte för att just det kom som en överraskning.
+ 4
Sv: Silly Season 2026-27
BlackBay: Verkligen. Åtta i SM-liigas poängliga borde ge mer uppmärksamhet. Hans poäng där borde kunna motsvara minst 25-30 här. Tänker vi utifrån deras Lakerssejourer McLaughlin som värd 25 poäng och Gardiner som 30 har vi fått in 80-90 poäng. Inte så jävla långt från Dahlen och Pettersson.
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
Maktankan: känslan är att många experter ej verkar ha noterat att vi värvat poängmaskinen Kivenmäki.... den klart mest spännande värvningen inför säsongen.
+ 4
Sv: Silly Season 2026-27
sargad: Intervju med Lundmark.
Länkar:
https://www.sverigesradio.se/artikel/lundmark-om-framtiden-i-timra-och-tiden-i-florida-panthers
https://www.sverigesradio.se/artikel/lundmark-om-framtiden-i-timra-och-tiden-i-florida-panthers
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
Maktankan: Perfekt.
Knyta näven i fickan och försöka motbevisa experter och lugga motståndare på poäng här och var.
Allt enligt mäster LillKentas medicinering.
Knyta näven i fickan och försöka motbevisa experter och lugga motståndare på poäng här och var.
Allt enligt mäster LillKentas medicinering.
+ 2
Sv: Silly Season 2026-27
Maktankan: Han är jävla pajas.
Jag ger 5 av 5 plus i silly season för Timrå IK!
Jag ger 5 av 5 plus i silly season för Timrå IK!
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
Wingelholm recenserar Silly i AB. Vi är jumbo och "illa ute".
14. TIMRÅ Betyg: 1 av 5 plus
Kommentar: Sportchefen Kent "Nubben" Norberg har fått slita under våren med en trupp under ombyggnad. Men väger jag det som försvinner mot det som kommit in, så står medelpadingarna på kraftigt minus. De är illa ute. Intressantaste nyförvärvet är utan tvekan tränaren Mikael Gath, som återvänder till svensk hockey efter sina år som dansk förbundskapten. Men att ersätta poängmaskiner som Jonathan Dahlén och Emil Pettersson är i stort sett omöjligt. Reid Gardiner och Dylan McLaughlin från Växjö ger rutin och målvakten Fredrik Dichow kan stå på huvudet, men är också väldigt skadedrabbad. Nej, Timrå känns som ett enda stort frågetecken.
14. TIMRÅ Betyg: 1 av 5 plus
Kommentar: Sportchefen Kent "Nubben" Norberg har fått slita under våren med en trupp under ombyggnad. Men väger jag det som försvinner mot det som kommit in, så står medelpadingarna på kraftigt minus. De är illa ute. Intressantaste nyförvärvet är utan tvekan tränaren Mikael Gath, som återvänder till svensk hockey efter sina år som dansk förbundskapten. Men att ersätta poängmaskiner som Jonathan Dahlén och Emil Pettersson är i stort sett omöjligt. Reid Gardiner och Dylan McLaughlin från Växjö ger rutin och målvakten Fredrik Dichow kan stå på huvudet, men är också väldigt skadedrabbad. Nej, Timrå känns som ett enda stort frågetecken.
Skulle säga att det är långt ifrån oersättligt. Önskar Hartmann all lycka i DIF och unnar honom en nytändning i karriären men för Timrås del så tolkar jag detta positivt. Även om han inte ersätts rakt av så frigör vi pengar och spelare längre ner i hierarkin kan få speltiden att lyckas.