Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Ewa Lindstrand försöker också förklara varför saker inte gick som alla parter(???) ville.
Vi ska berätta det ni vill veta - st.nuLjud: Hör Ewa Lindstrand berätta om den misslyckade försäljningen av Eon Arena. - st.nu
El Maco:
Jag vet inte om jag skulle kalla kommunens fjärde största parti för "marginaliserat" tyvärr. Det har väl pratats om en bred uppgörelse i den här frågan?
Redigerad kommentar
Lindstrand är besviken för att någon hon berättat för har pratat med pressen. Det är så klart bara (V) hon menar.
Ingen är förvånad om oppositionen går till pressen.
Redigerad kommentar
Hörni...
nu kommer bara massa upprepningar av argument...
är det någon här innen som har insyn och som har lust att dela med sig av den?
annars kan vi väl konstatera att någon glappade och det var satans oproffsigt. Man får hoppas att man kan internt reda ut hurvida någon behöver en smäll på fingrarna?
jag hoppas att man reparerar skadan och fortsätter affären.
alltför mycket detasljer har juh inte läckt ut eller?
jå1: Vibbarna genom media säger att man inte verkar vilja kränga proppskåpet till stig ja. det håller jag med om men samtidigt... vilken bild ger media av stig?
En hyvelns kille som vill rädda timrå mer än att göra en bra affär...
En kille som helt plötsligt kastar in 10 mille till i budet för att klubben behöver det?
När någonting låter för bra för att vara sant så är det oftast så...
alla potentiella köpare vill ge så lite som möjligt samtidigt som man vill ha så stora garantier från kommunen som möjligt.
Jag hävdar att bollen fortfarande ligger i knäna på kommunen. precis som i vintras.
det är upp till dom att satsa på ett redigt hyreskontrakt om dom vill ha timrå ik kvar.
simple as that...
- 2002 (sista året innan överlåtelsen) var kommunens totala kostnad för Timrå isstadion 6,8 mkr.
- Kommunens totala kostnad för Timrå simhall var 2014 7,7 mkr.
- Kommunens totala kostnad för (klustret) Timrå IP var 2014 12,8 mkr.
Ovanstående åtaganden var/är obegränsat i tid, medan ett eventuellt hyresavtal är begränsat.
Det är också intressant att jämföra med andra liknande anläggningar. Exempelvis är den kommunala stödet till Gärdehov sannolikt minst lika stor (exakt siffra saknas eftersom ishallskomplexet inte bokförs separat, total kommunal kostnad för Gärdehovs-klustret är 34,9 mkr) som vad som kan bli aktuellt för E.ON Arena.
Nytt beslut ska göra att Timrå kan teckna 20-årsavtal på arenan - P4 Västernorrland | Sveriges Radio
"Hej
Läs denna artikel: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6149397
Artikeln redogör sakligt för en nyhet och en politiker ställs mot ett antal frågor.
Läs sedan denna artikel: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasternorrland/baddat-for-snabb-arenaaffar
Här får jag istället intrycket av en agenda-drivande text.
”Det jäser i de politiska leden i Timrå”, ” bäddar för en snabb uppgörelse”, ” ett extraärende som dök upp”, ” kan komma väl till pass för att påskynda en affär”. Det sistnämnda avslutas med ”menar kritikerna” – vilket kan uppfattas som ett knep för att i smyg föra fram ett budskap.
”Bland flera oppositionspolitiker i Timrå som SVT Västernorrland pratat med beskrivs kommunledningens förfarande som en "kupp" för att kunna genomföra en arenaaffär utan att först behöva fråga politikerna i kommunfullmäktige.” Ett antal kritiska påståenden förs enligt artikeln fram av förtroendevalda politiker som väljer att vara anonyma(!). Varför har inte de politiker som anklagas getts möjlighet att bemöta detta? Det är åtminstone inget som framgår av artikeln.
Ser SVT Västernorrland något problem i att förtroendevalda politiker uttalar sig och bedriver politik bakom anonymitetsskyddet? Är det ett problem att en förtroendevald politiker kan bedriva politik anonymt via media och sedan hävda motsatt ståndpunkt utåt? Har SVT Västernorrland något ansvar? ”Du är förtroendevald och bedriver politik, vi publicerar gärna men du får stå för det”.
I ”Regler för SVT, SR och UR” hittar jag följande:
Opartiskhet
Programverksamheten ska bedrivas opartiskt, vilket innebär att
· en klart utpekad part som utsätts för kritik ska få möjlighet att bemöta kritiken
· kontroversiella ämnen eller händelser inte får behandlas på ett ensidigt sätt
· en representant för programföretaget inte får ta ställning i en kontroversiell fråga.
Uppfyller aktuell artikel dessa krav?"
T-bone viker in hovarna och man fortsätter att tröska på med arenaförsäljningen, man har några intressenter men inget verkar vara på gång snarast om man läser mellan raderna. Alla utbetalningar för april är färdiga så man har väl ytterligare några veckor på sig nu tänker jag.
Undra vem som blir ny ordförande. Tommy är ju gammal föreningsmänniska som rullat runt i hockeymedelpad i väldigt många år. Vore det klokt med någon från näringslivet kanske? En Stig Svedberg-figur månne. Färgstark profil, stort nätverk. En person som luktar nytryckta sedlar.
157620: jävligt intressesant...
men såkllart har jag inga hörlurar med mig till jobbet.... den jävla timingen alltså...
157620:
jävligt positiva tongångar i artikeln, det gillas!
Hoppas dock på annat scenario...
El Maco: "blicka framåt och fukusera på hockey"
låter i mina ögon som att allt är klart :)
alternativt som du sa, skiter i eon och hyr in sig i ånäshallen.
jag tror på det första :)
157620: kommunen köper alltså arenan.
enda jag vet, det har ändrat rubriken på st.nu...
annars är det helt dött överall... st.nu, härinnne, twitter,facebook...
några detaljer någon ?
EDIT:
detta citat "Timrå kommun kommer föreslå för fullmäktige att köpa arenan, det presenterades på en presskonferens under torsdagen."
Kommer det kunna bli ett hinder?
Redigerad kommentar
"Det blir Timrå kommun som köper Eon arena.
Timrå kommun kommer föreslå för fullmäktige att köpa arenan, det presenterades på en presskonferens under torsdagen.
– Alternativet hade varit att låta Timrå IK gå i konkurs, säger kommunstyrelsens ordförande Ewa Lindstrand.
– Just nu är räntenivån gynnsam. Kommunen har möjlighet att få ett förmånligt lån till låg ränta. Därför är det gynnsamt att ta investeringen nu, säger Ewa Lindstrand.
Det är Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet som efter några dagars förhandlingar kommit överens. Kommunen bjöd 15 miljoner kronor för arenan i januari men är alltså nu beredd att betala 45 miljoner. Precis samma belopp som diskuterades under den förra veckan med fastighetsbolaget Arvid Svensson AB.
Väl investerade pengar om man vill leva på ett tag till!
Timrå IK måste fortsätta lyfta juniorer och ta ett stort ansvar för hockeyns utveckling IOM detta med! Ansvarsfull hantering av ekonomin är ett måste eftersom att moderat Tony har delvis rätt! Varför skall ansvarsfulla föreningar behöva stå tillbaka när räkmackan Timrå ik behöver ett kontant utag för att lösa ekonomin...
Nu reflekterar jag över tidigare styre av föreningen...
El_loco: Ren spekulation men vi kan ju som sagt notera den otroliga tillfälligheten att oppositionens största namn Tony A uttalar sig i räven Lunneborgs artikel.
Fem miljoner i årshyra från och med 2018 i alla fall. Jahaja. Det dubbla mot för det spekulerades kring tidigare och det är väl i sammanhanget som vi rör oss i, hyra istid från kommun, jävligt dyrt i jämförelse med vad våra konkurrenter betalar som jag förstått det.
Redigerad kommentar