Silly Season 10/11
Ersättaren till Corso och målvaktssituationen... Ta in Toskala på korttidskontrakt kanske..
Jag vet inte hur många gånger jag sett hört en flod av bitter ironi över detta. Acceptera det eller sluta titta på ishockey!!
Han har slutat spela för Timrå och kommer troligtvis alldrig mer spela i Timrås tröja.
Ska vi ta det gamla vanliga? "Alla föds som Brynäsare sedan hamnar en del fel i livet"?
Jag var tre när jag kom till Gävle, har aldrig känt mig annat än Brynäsare. Dock har jag ett speciellt ställe i mitt hjärta för Sundsvall (då menar jag Njurunda, Nolby, Kvissle, osv) och en liten del för Timrå.
Jepp alla lagsporter handlar om att laget ska hålla ihop dra åt samma håll och därmed prestera. De som är ytterst ansvariga är tränaren och bakom honom den som formerat laget dvs. sportchefen.
Det går att få ett gäng mediokra personer att uträtta stordåd om dom bara drar åt samma håll och där har Per Erik Jonsson misslyckats tycker jag. Vi har absolut inte ett mediokert gäng utan tvärtom, ett antal ytterst kompetenta hockeyartister som inte tycker det här är roligt.
Desto viktigare då att med lock, pock och LEDARSKAP få stjärnorna att prestera max. Det funkar inte i TIK idag( sett från åskådarplats). (Jonssons kroppsspråk och uttalanden i media ger en del ledtrådar om problemen.)
Man hänger tex absolut inte ut sina "arbetsverktyg" och skyller på dom i media när det går tungt. En god och bra arbetsledare stöttar uppmuntrar och försvarar sina medarbetare när det strular, för det gör det ibland för alla ibland.
Absolut förbjudet är det naturligtvis också att som "Linkan" gjorde med Timo och Mikko, dra dom i skiten inför och i hela landets media. Hur har dom presterat efter det?
Det går även att ägna en tanke åt hur den massiva kritiken som understundom riktas mot enskilda spelare på det här forumet, hur påverkar det lust och förmåga hos dom.
Gossarna som laget består av lär leva sitt liv i datorerna precis som vi "vanliga" och den kritiken och sågningarna fastnar naturligtvis i deras huvuden inför kommande matcher vilket resulterar i underprestationer.
Går man ut leker fram godsakerna och det bästa, lirar arslet av motståndarna efter det? Näe inte alls, kritik krymper alla, uppmuntran får folk att växa.
Mina damer och herrar jag tycker nog att alla är mer eller mindre medansvariga för lagets underpresterande men framförallt borde Per Erik Jonsson och "Linkan" ändra på... ja säg det , fyll på själva.
Men ärligt talat, jag har aldrig hittat ett smultronställe i Timrå, inte ens E-on Arena. Det finns en del runt Alnön, Rödön med sina skär t.ex. Å ska man fiska i älv så är det inte indalsälven man söker sig till, då är det Ljungan.
Kan Timrå verkligen räknas som ett Sundsvallslag? Kan man inte då räkna SAIK som ett Gävle-lag, eller ngt år sedan Ockelbo som ett Gävle-lag?
Nu är det som det är med säsongen. Och TJ med anhang får fan ta mig och fixa det som är kvar av säsongen. Jag skiter i om vi går till slutspel eller hamnar i kvalserien. Men överlever vi den här säsongen så måste det till en ordentlig städning inom timrå ik s organisation.
Tj måste kliva av till fömån för nytt blod. Helst Tomas Svedberg.
Christer Ericson. Tack för kaffet men nu är det dags för Janne Söderström att ta över rodret igen.
Sedan finns det ett antal på kansliet som inte har fattat att dom inte sitter där sin egen skull utan för dom som betalar för att se hockey:
Modo-Djurgården 2-3 efter ordinarie! ;-)
2010-12-13 19:00 Linköpings HC - MODO Hockey
Om Linköping kunde vinna den är Modo 5 poäng bakom oss med lika många matcher spelade.
Thord J jobbar inte som fystränare nu.
sarg ut: Viinanen har inte ett korttidskontrakt, men kan bytas av båda parter.
Gossarna som laget består av lär leva sitt liv i datorerna precis som vi "vanliga" och den kritiken och sågningarna fastnar naturligtvis i deras huvuden inför kommande matcher vilket resulterar i underprestationer.
Går man ut leker fram godsakerna och det bästa, lirar arslet av motståndarna efter det? Näe inte alls, kritik krymper alla, uppmuntran får folk att växa."
Många +1or här
Klart man får kritisera och ställa krav men någon balans i kritiken bör det ju också vara.
nä nu är det bara att hoppas på jämnhet när vi får tillbaka spelare. Som det är nu förlorar vi när vi spelar bra och vi blir pinsamt förnedrade när vi spelar dåligt.
Tjänar man mellan 100-300 000/månaden och har ett arbete där lönen är baserad på attraktionsvärde som styrs av bl.a. oss härinne så får man banne mig finna sig i att bli både sakligt och osakligt kritiserad av bl.a. oss härinne också.
Vi är sämst på massor av detaljer och aspekter av spelet just nu och det är snudd på ett mirakel att vi har två lag efter oss i serien just nu. Ett problem som går hand i hand med all dynga är ju avsaknaden av vilja. Jag kan förstå att spelare som Hirschovits, Pikkarainen och Viinanen inte har det i sig naturligt eftersom dom just kommit till klubben men fan det är ju knappt så att Styf försöker gnugga nävarna i ansiktet på någon motståndare längre.
Sonnenberg hit och Sonnenberg dit, det har varit mycket snack om honom hela säsongen. Jag vägde till slut över på Murley och han är ju långt ifrån en besvikelse, något man inte kan säga om alla i laget.
Jag tror ändå att vi MÅSTE plocka in Sonnenberg. Även om han inte skulle göra ett enda jävla mål. Någon extern källa måste till för att sparka igång viljan hos spelarna annars ligger vi jävligt risigt till i år.
"han lyckades skrämma bort corso o vad bra det har gått sedan
gustav9 Kommentera 3 min sedan "
"gustav9: corso kostar 420000 kr i månaden inte undra på att timrå vill göra sig av med han
gustav9 Kommentera 2010-11-19 21:03 "
Nuff said.....Fan är du schizofren eller....
Jag tror att Timrå spelar en hockey som inte håller idag, s.k. Timråhockey, hög fart mot mål och sedan ett uselt skott, man skjuter uselt i hög fart.
Visa hjärta och kämpa: tre spelare gräver allt vad de kan efter pucken i ett försvarshörn, tomt framför mål.
Idag såg jag en AIK-spelar som lade ett tvärstopp innanför blå: tre (!) timråspelare gick på honom och det blev tomt framför mål. Ett pass och AIK-gjorde mål. Varför håller man inte positionerna framför mål?? Jag minns minst tio sådana situationer i de senaste matcherna som ledde till baklängesmål.
Vem är tränare?? Lägger han upp taktiken utan att spelarna vet att han gör rätt?
Det spel som höll för två sedan håller inte idag
Jag säger igen Linkan spelar inte! Han gör säkert vad coachen tycker skall göras.
Flera på HS tycker att man skall sparka och köpa nytt, så blir resten av spelarna rädda och spelar som gudar. Tror ni att de spelare som inte blir sparkade tycker att det är bra, när skickliga spelare blir sparkade för att de "är besvärliga".
Jag tycket att PEJ ser påtagligt sliten ut!
Mvh
FairPlay
Att vi lider av våra skador är inget att snacka om. Det gör vi. Och vi har självklart mindre slagstyrka när 7-8 man saknas. Likväl: det är patetiskt hur man viker ner sig.
RR2 med anhang är glasklara i sin analys: det är Linkan som byggt (fel), han ska bort. Och visst går det att kritisera honom, apselut. Men han har inte gjort tillnärmelsevis så dåligt i från sig som hans kritiker vill göra gällande. I mina ögon har vi, på pappret, ett lag som bör hamna topp 6 i tabellen. Vi är inte HV. Har vi ett totalt misslyckat lagbygge ligger vi inte på slutspelsplats när mer än halva serien var spelad. Vi har brister, men jag tror inte att allt beror på taskigt spelarmaterial.
Nej, snarare är det Perra som börjar bli mitt föremål för funderingar. Hur länge ska han gå fri, nu när vi förtvivlat kastar bajs omkring oss och skriker 'skandal' då vi inte är på den självklara slutspelsplats där vi anser att Timrå ska befinna sig? Jag har kritiserat Hirso rätt hårt, och t o m propagerat för en uppsägning av hans kontrakt. Samtidigt: det är Perra som spelar honom stenhårt, och som genom detta - i mina ögon - gjort en del matcher till helt menlösa historier. Hur många PP:n i bra lägen har inte kastats bort? (och ja, jag vet: PP utan honom ser inte mycket bättre ut. Men det är inte lika provocerande statiskt och menlöst i a f.)
Jag vill se någon form av analys nu under uppehållet. Jag vill veta vad man har för plan för att vända det här. Har man ens en enhetlig, konkret syn på vilka problem vi har? Eller är det enbart 'vara vakna och börja åka griller' som gäller?
Spelet i egen zon är ju patetiskt. Uppspelen likaså, för att inte tala om pucktransport in i anfallszon i PP. Man blir ju helt galen när man ser spelare som Hallin få göra upprepade och misslyckade soloräder medan PP-tiden tickar iväg.
Det är uppenbart att det taktiska/speltekniska inte fungerar. Enbart bort-med-Linkan är, enligt mig, fånigt. Det är att friskriva såväl tränare som spelare från ansvar. Dom kan inihelvete mycket bättre än dom visat i allt för många matcher.
Hualigen. 2-7 mot AIK. 0-4 i sista perioden. Fy fan vilken patetisk jävla insats.
Hockey är en skitsport!
Mycket jantelag och avund här. Utan att veta ett jävla smack om kompetens eller bakgrund hos er som hela tiden kritiserar och är avundsjuka på spelarlöner och prestationer av grabbarna som ägnat förmodligen hela livet åt att lära hockey tycker jag att det är viktigare att lyfta spelarnas självförtroende, kompetens och glädje att lira än att såga, gnälla och surt tycka att "jag vet minsann bättre från min plats framför tv:n eller från läktaren".
Men det är inte det som är min "point".
Som supporter kan man ju tycka sig vara viktig men verkligheten är ju att dom som kan påverka laget och dess prestationer är tränaren och i ett tidigare skede sportchefen. Det är faktiskt tränarens skyldighet att manövrera alla spelare mot ett gemensamt mål med lagets prestation i högsätet. Högpresterande spelare med stort ego typ Corso måste få sin plats så länge det skapar poäng till laget. Trampar han på tränarens onda tå kanske det är tränaren som ska ta sig en funderare på vem som gör poängen för laget.
Som supporter lyckas du bara att med gnäll och gnöl via div. obskyra media sänka spelarnas glädje, självförtroende och indirekt prestationer på rinken för det är sannolikt här dom snurrar på sin fritid. Även om dom tycker att det är just trams påverkar det prestationen när det kommer till det sista i artisteriet. Dom törs aldrig göra den där sista gudabegåvade dragningen som skulle ha dragit ner applåder och resulterat i poäng om dom vet att ett misstag kan resultera i ett unisont fördömande i media.. Tänk om tänk rätt.
Hockey ska absolut inte spelas med rädsla utan det ska vara lek med stor njutning och artisteri. handen på hjärtat är det inte det vi alla vill se från läktaren?
Det måste Per Erik UPPMUNTRA sina spelare till inte straffa bort dom för div tramsiga förseelser som nu senast mot DIF. Kanske går det att skrämma brandsoldater till bra jobb men hockey är något annat!!
Allt kring Timrå IK är så kravlöst just nu att jag bara vill kräkas. Jag tror jag har sett ett enda försök till ett ångerfyllt ansikte i intervju efter match och det var kolan...det var även bara knappt trovärdigt.
Bragd-Birger: Det är inte utan att man är avundsjuk på SAIK. De har med största sannolikhet en likvärdig spelarbudget som oss, om inte mindre, men presterar en hockey som man bara älskar att kolla på. Vi däremot möter ett AIK som endast har skridskoåkning som egenskap. Vi väljer då att ställa upp i mittzon hela matchen och bli duktigt frånåkta i varje moment. Experten i matchen SAIK-FBK sa att har man bra fart framåt har man bra fart hemåt. Timrå kör på det exakt motsatta och kör trött och sävligt framåt, vidöppet och långsamt bakåt.
Var det inte i år vi skulle ta tillbaka "Timråhockeyn"? Istället blandar vi med att, i två matcher (Frölunda och SAIK), köra som fan och prestera en hockey som publiken gillar med en stillastående röv-vickande hockey i mittzon med omställningar ner i sarghörnet.
Jag älskar laget Timrå IK men just nu avskyr jag ca 80% av de spelare som bär den röd-vita tröjan och jag tror dessvärre inte jag är ensam om dessa tankar efter höstens fina marknadsföring av Timrå IK. Var fan tar detta laget vägen då lagets (enda?) hjärta försvinner på J-VM med medföljande formsvacka vid hemkomst? Det är jävligt illa när man finner sig zapandes i periodpaus och känner att i SSK där åker man iaf skridskor. Sen slår man över och låter sig våldtas ännu en period av den grå trista massan som just nu är Timrå IK
Redigerad kommentar
Huruvida det överhuvudtaget ska diskuteras om spelarlöner så är det ju defacto så att detta är marknadens löner, köp det eller skit i det. Är du avundsjuk på det tänk isf att du möjligen skulle ha satsat på hockey för egen del eller är det så att du lägger drösar av pengar på "ditt lag" som sponsor och tycker att du inte får tillbaka investerat kapital?
Jag vet inte om jag har sagt att Corso har "fel i skallen" heller men däremot kan jag stå för att jag faktiskt TYCKER att Corso verkar ha något fel i huvet. Däremot tycker jag inte alls att han är ful på något sätt.
Jag tror du missar en hel dimension i besvikelsen som råder här inne men jag kan bara redogöra för MIN besvikelse:
Det är inte att vi är dålig NU, det är inte att vi ligger pyrt till i tabellen NU.
Det är ett mönster. Det är besvikelsen över att återigen se ett lag som, OM vi mot all förmodan skulle ta oss till slutspel, återigen inte kan ta sig längre än en kvart. Det är långa svackor, katastrofala resultat, oförmågan att ta vara på "skyddsnät" i form av fler poäng än bakomliggande lag (vi vinner en sexpoängsmatch bara för att förlora tre på rad).
Som timråsupporter kan man inte bara leva i nuet. Vi står vid ett vägskäl. Om jag skulle använda postkodsmiljonen som metafor så har vi snart bränt alla livlinor och vi har några frågor kvar till vi kommer upp till en skyddsnivå där man får behålla pengar även fast vi väljer fel alternativ. Vi är ett nytt "Mora" som slåss med ekonomin och är ute på jävligt hal is. Vi har ingen Forsberg som kan skjuta till stålars så fort det krisar, vi har heller inga 40 miljoner i eget kapital att spendera på nödlösningar.
MIN besvikelse grundar sig alltså i en brusten förhoppning om att DENNA säsong skulle vara säsongen då alla nyförvärv slår väl ut, publikrekord på hemmaplan och kanske att vi tom går till SM-final i slutspelet. Jag inbillar mig att vi behöver en sån där perfekt säsong med överprestationer på ALLA plan för att vi ska kunna ta steget till en ny arena, en stabilare ekonomi och LITE JÄVLA ANDRUM någon gång.
För varje säsong vi går back eller misslyckas rent sportsligt så lägger vi till en kula till i revolvern innan vi snurrar och trycker av...
Det var han som sa hur dom brukade fiska strömming när han var yngre, och en kväll provade jag på det....
Det var dock kul att se Fredrik Modin (han bor mittemot) sitta på en jetscooter med ett fiskespö och en vanlig krok försöka rycka strömming. Man var ju tvungen att lära honom the basics....