Silly Season 11/12
Simmalugnt: Överlever vi ens vintern? Det är frågan det. Vi kanske blir tvångsdegraderade i november redan.
Ta det lugnt grabbar. Detta ska nog kunna gå på något jävla vis.
"Det glädjer mig att du tror stenhårt på det här utan någon som helst oro."
Fjantig kommentar, det har jag aldrig sagt. Däremot är jag INTE beredd att redan nu totalt såga truppen och gapa om KS. Varför är det så bekvämt att nischa in allting i svart eller vitt? Typ Guld eller Död.
"Du inväntar Laatikainen och Hynning först innan du vill kommentera ett lag förstår jag."
Fel, jag tycker truppen ser om inte spännande ut så iallafall positivt med mer bredd. Mindre slitage, mer konkurrens, förhoppningsvis färre skador.
"Men hur skulle det se ut om det inte resoneras negativt kring saker och ting och med debatter om vad som är rätt eller fel? Till att börja med hade vi inte varit en elitklubb."
Att vi är en elitklubb kan man knappast tacka de negativa debatterna för.
Nej jag vill inte hindra att lyfta saker som är fel men ibland går det överstyr. Gapa om KS i början av maj är ett sådant tillfälle. Där önskar jag lite mer balans, lite mer sunda analyser. Men att efterlysa balans i ett hockeyforum är väl kanske ett idiotiskt uppdrag redan från början så varför ens försöka.
PP-back? Ja, det är ett absolut måste! Hur många sköna poäng försvann väl inte förra och förr-förra säsongen på den sorliga ursäkten till PP som uppvisades. Det var en ren och skär plåga att se.
Hynning? Se mitt inlägg nedan till RR2.
Faktum är att den enda i laget som med säkerhet kan sägas går en ljus framtid till mötes, det är Friberg. Pärssinen, som tillsammans med hirscho, är den enda spelaren vi har som har en teoretisk möjlighet att hamna topp-10 i poängligan är i princip hockeyinvalid. Hur mycket man än vill att han ska ösa in poäng i år så är det inte speciellt troligt att han spelar mer än halva säsongen.
Visst, laget behöver inte fyllas med en massa mätta stjärnspelare men det måste finnas någon sorts struktur på det hela. Det du pratar om är förbättringar som inte direkt rör spelet på isen. Det blir säkert bra med en ny fystränare men inte fan kommer han att göra pärssinens rygg till stål, Robinsons fysik till hulken eller bagarns skridskoåkning till Flash Gordon.
Vad ska försäljningschefen göra? Dra 1000 fler åskådare i snitt under säsongen? Grundtanken med lagbygget är god, slutprodukten ser knappt ut att hålla ES-mått. Inget ont om Hallin men även om fystränaren lyckas med bedriften att hålla hela truppen skadefri hela säsongen ut så kommer varken han, Önerud, Larsson eller bagarn att göra 30 pinnar i år.
Hela mitt inlägg dryper av negativ inställning men i mina ögon är det inte bättre än så här. Hynning blir spiken i kistan. Vill det sig illa så har vi han och Pärssinen på läktaren från match 5. Jag hade gärna sett ett mellanting mellan "dyra stjärnspelare" och "billiga brunkare". Nu har vi bara billiga brunkare, ja om inte Murley "blommar ut" dvs.
Och jag tänker verkligen inte köra med något "vad var det jag sa". Jag står för att jag (på förhand) tyckte att förra årets trupp såg ut att kunna nå topp-5 och jag står för att årets trupp ser ut att, i bästa fall, slåss om ingenmansland.
Jag har en annan uppfattning. Att gapa om KS i nuläget även om truppen skulle bli som den ser ut att bli (om du fattar vad jag menar..) upplever jag inte vara en "analys" av en trolig tabellplacering. Det kallar jag mer ett skrik i panik. Dels har vi drygt 4 månader av träning och försäsongsmatcher som inte är oviktiga för det slutliga resultatet. Dels (och viktigare) definieras ju ett lags tabellplacering av hur ANDRA lag lyckas/misslyckas. Alltså tycker jag inte att det är ett dugg klokt att skrika KS redan i maj.
Men visst, jag kanske har fel. Majoriteten härinne verkar ju vara överrens om att det mesta är helt åt helvete redan så då kanske det är så att vi redan nu kan se att det blir KS. Tråkigt isåfall.
Nu har jag svarat dig, Skarin, RR2, Mackelito och nu dig igen. Vet inte om jag orkar utveckla mer. Det kanske är så enkelt att jag generellt har någon slags gammaldags gilla-läget/ vi får jobba med det vi har/inte ge upp i förtid-inställning som kanske kolliderar med en mer "Fan det här ser ju skitdåligt ut, det kommer att gå åt helvete!".
Jag tycker att de flesta resonemang kan vändas på.
Förstår jag dig rätt att du tycker större delen av laget är felbyggt, att Hirscho och Pikken var så medelmåttiga förra året att det finns skäl att misstänka att de inte kommer att vara bättre nästa säsong. Att ny fystränare förmodligen inte gör någon skillnad för de tidigare skadebenägna spelarna och att de därmed borde ha sparkats. Att en ny försäljningschef inte har någon påverkan på budget/ekonomi. Att det inte finns någon struktur att tala om.
Struktur på laget, definieras det helt och hållet av spelartyperna? Hur bra spelarna är tränade och spelidé/taktik borde väl också ha betydelse för strukturen? Återigen, att dissa laget redan nu tycker jag är för tidigt.
EDIT: Ni får bläddra in på förra årets rooster om ni vill se hur förra årets Luleå såg ut på försäsongen. Ungefär likadant som vi har det nu skulle jag säga!
Elias Fälth = Marcus Högström
Janne Niinima = Arto Laatikainen
Fredrik Styrman = Jesper Dahlroth
Pierre Johnsson = Oscar Hedman
etc. :)
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Eliteprospects.com - Luleå
Jag tror vi kommer att få slita hårt hela vintern för att inte landa i KS, med tanke på den trupp som blir kvar, vilka som försvinner och vilka som tillkommer. Klarar vi oss undan KS är säsongen godkänd, slutspel är en stor bonus i mina ögon.
Förlusten av Erixon men framförallt Lander kan inte underskattas! Lander har inte ersatts i form av ledaregenskaper och kampvilja. Erixons kreativitet och skridskostyrka har inte heller ersatts.
Sist men inte minst, två Timråhjärtan kan man inte ersätta med resterna från HV ala 2010...
Men å andra sidan så är det uppenbarligen inte nu misstagen begåtts utan det började väl i stort sett när Nubben lämnade(Ponera att jag inte är den typen av person som ser Timrås gamla lag som något som alltid är bättre än nuvarande) man har ju på något sätt försnilla en herrans massa pengar på ren skit.
Det vi såg av Timrå förra säsongen var ju raka motsatsen.
Kan inte riktigt se att Perra helt plötsligt blir en fantastisk taktiker till nästa säsong.
Annars är det som tidigare skrivits så klart fånigt att skriva om kvalserien redan nu. Likväl är det svårt att inte få dom bokstäverna dansande på Gula Fläcken när man ögnar spelartruppen. Om jag inte visste bättre skulle jag tro att det var en roster för SSK säsongen 09/10.
Men det ska som bekant spelas om det. Och visst, får alla återvändande spelare en Lidnersk knäpp samtidigt som våra potentiella förmågor blommar ut på max så...kan det så klart bära långt. Till stabil slutspelsplats, t o m.
Det hoppas vi på, och så slänger vi in lottoraden på samma gång. Man vet aldrig!
Jag gillar kanadensisk hockey; enkla, snabba pass och rakt på.
Kan man skapa en spelidé utifrån de premisserna, som AIK gjorde förra säsongen, så finns det visst hopp.
Försöker man, likt förra säsongen, att föra spelet trots att man inte har kunskap till det, så kommer det gå åt helvete.
Om perra får ut max av alla spelare så kan v i självklart nå ett slutspel men det är många som ska överprestera. Ok att det är lite tidigt att skrika på kvalserien men även den gladaste lallaren måste väl inse vad det är för spelartyper vi sätter vårt hopp till här?
Den som längtar efter fartfylld "timråhockey" får nog vänta en säsong till. Skulle vi få in en Klasen istället för hynning och en Lehtonen istället för Laatikainen så är jag beredd att ändra åsikt.
När Pääjärvi var i stan före VM så skulle han träffa brorsan och - Hynning.
När Lander skulle fira kontraktet så bjöd han hem - Hynning.
Han verkar poppis. Vår nye kapten?
Dock vet jag inte om det hjälper oss att göra mål men va fan, skit samma, orkar inte gnälla nu.
Förra året så var jag positiv. Jag testar ny approach nu. Om jag är inställd på KS när säsongen börjar så kan jag bara bli positivt överraskad. =o)
Jag vill se en sån i mål nästa år. Ta det steget Riddarn.
"Såg faktiskt Nubben idag på stan och även om jag inte känner han sa jag åt han att skita i Hynning, och då sa han : Jag håller med dig! På riktigt så sa han så.
Han kan antingen vara sarkastisk och inte bry sig eller tala sanning och allt detta är helt och hållet Linkans fel".
Det är jätteviktigt vilken den sista anfallaren blir, inte minst eftersom det precis som vanligt känns så osäkert med Timo.
Dramatiken fortsätter....
Det tycker inte jag i alla fall. Rätt pris, rätt kontrakt så grinar jag inte blod. Även om jag hellre sett ett "säkert kort" framför Hynning.
Redigerad kommentar
ÖstrandsNisse: Hade personligen hoppats på ett sexigare namn än Hynning men som du säger är han jävligt bra i sina bästa stunder. Kan han bli kvitt sina skadeproblem och hitta en jämnare nivå så kan han absolut bli en bra lirare för en Elitserieklubb
Det kan även vara så att man vill ha lite extra krut att lägga på sista backvärvningen eller att man inte vill ha för stor omsättning på spelarsidan.
Jag vet att många ogillar Hynning, jag har aldrig hatat killen så även om jag vill se en bättre spelare (läs jämnare/mindre skadebenägen) så gråter jag absolut inte blod om han blir kvar.
Redigerad kommentar
Jag har faktiskt inte så mycket emot Hynning egentligen. Men det är just läget som vi befinner oss i just i detta nu och hur själva truppen ser ut i och med att endast EN forward till ska in som gör att det känns märkligt.
Frågan är vilka som ska göra målen, för det är ju det det går ut på?
- 'Vem poppar popcorn?'
- 'Ingen, det är Hynning som kör ett ispass...'
Sen håller jag med Skarin i sitt resonemang i det senaste inlägget.
Men om nu Hynning blir dom siste fw så funderar man ju om det är en Världsback som ska signas.
Hursom, en kompetent back men pretty fuckin far from någon världsback. Men så är det som bekant nuförtin.
Men men........
Bragd-Birger: vad har hänt med dig, nog för att jag kanske inte minns alla dina inlägg på sista tiden men i överlag har det varit mycket gnäll från din sida.
Du förväntar dig för mycket med tanke på hur den ekonomiska situationen ser ut. Timrå IK är inte som Björklöven och andra liknande föreningar som hade i samma läge som Timrå dumdristigt satsat för mycket pengar och hoppats att det skulle bära.
Redigerad kommentar
Så oroliga att det vore att rekommendera Dagblöja på.
Det har kan bli antingen Heaven or Hell. Heaven or Hell.
Det är redan Highway TO Hell har du väll förstått? :)
Har egentligen inget försvar för min irriterande gnällighet, mer än att klubben inte tycks göra annat än att reta mina irro-synapser nuförtiden. Jag tycker att nuvarande ledning är ett skämt. Jag tycker att det är vansinne att låta Rolandz fortsätta och lalla totalt clueless. Bortförklarar vi hela 10/11-säsongen med 'stolpe ut' och 'osis!!1' ?
Som jag har skrivit tidigare: jag har inget alls emot budgetbyggen. Tvärtom, sänk utav helvete. Men spela med öppna kort. Gå inte in för en säsong - så som man gjorde i fjol - och påstå att man kommer att gå si och så många millar plus jämfört med året innan. I a f inte om man inte bara missar målet totalt, utan också hålls med lyxfällebeteende med framtida driftsbidrag och eftersläpande pensionsutbetalningar.
Nu har man gått ut med '15-20%' i sänkning av lönekostnaderna. Fine. Men jag vågar påstå att ambitionerna sänkts med minst det dubbla. Det här är, i mina ögon, ett omotiverat fegt lagbygge. Jag ser inga visioner, ingen tro på egen förmåga att själv mejsla ut sin framtid. I stället ser jag hängslen, livrem och slapphet. Bagarn och Hagos 'har varit här förut'. Hedman hade Nubben i Frölunda. Hynning finns redan i kommunen och 'ser sugen ut'. Osv.
Säsongen 11/12 skriker: låt oss vara jobbiga, och nöta våra motståndare till misstagens gräns. Har vi tur brötar vi in en puck eller två, och har vi ännu mer tur släpper vi in färre än så.
Min rödvita själ rister. Jag hatar verkligen den typ av hockey jag är livrädd för att jag kommer att matas med i 55 omgångar. Jag hade velat se något i de slutliga värvningarna som pekade i en annan riktning. Någon center som kändes spännande, skitsamma om det var en billig oprövad jävel. Bara någon man kunde binda upp någon form av hockeymagidrömmar på, snarare än 'han är inne på väldigt få bakåt i spel 5-5'.
Jag fattar inte varför man gett upp. För det tycker jag att man har. Man kovänder vad gäller spelartruppssammansättning och sätter ihop ett frapperande karaktärslöst lag med gnetare. Man behåller däremot de uppenbarligen helt inkompetenta tränarna (jo, efter matchningen av Kolan och Jokela de sista 15 omgångarna kan jag inte kalla dom annat), dom som i sin spelidé har 'fart ö fläkt' som enda stödord.
Var finns tecknen som tyder på att dom nu har nycklarna till ett fungerande PP? Fungerande anfallsspel ö h t?
Så: ja. Jag är en fuckin whiner numer. Förhoppningsvis kommer det att släppa under sommaren. Ingen blir mer glad än jag om mina vibbar är helt uppåt väggarna. Men än så länge frossar jag i det svartaste svarta. Jag tror att vi kommer att sätta ett all time low vad gäller säsongskortsförsäljning. Jag tror inte ett skit på att Hirso och Pikken plötsligt kommer att spela så som man trodde dom skulle göra för ett år sen. Jag tror inte att Pärssinen håller. Kommer Hynning sätter jag ett helrör Lagavullin på att han kommer att missa minst 15 matcher när vi som minst behöver det. Jag tror icke att Robinson-Mäts visar sig vara ett offensivt utropstecken.
Men i övrigt är det alla tajders.
Har varit ute vid älven o fiskat en del nu de senaste veckorna o när man står med gubbarna som är rödvita sen 50,60 år tillbaka så blir det mycket hockeysnack.
Jag har aldrig hört så många säga att dom Inte kommer att köpa nåt säsongskort den har säsongen med tanke hur det såg ut ifjol o hur laget ser ut nu.
Det är frapperande vad många som uttrycker samma sak.
Redigerad kommentar
Bragd-Birger:Den största prövning den här föreningen ställs inför är tränarnas förmåga att leda ett lag. Jag har absolut ingen tillit till vare sig Per-Erik Johnsson eller Stefan Lindqvist i deras sätt att forma och leda ett lag. Att Stefan Lindqvist är kvar är ett skämt. Att Per-Erik finns kvar är ett ännu större skämt.
I jämförelse med Jokelas insats i TIK-dressen vill jag påstå att han och Per-Erik var ungefär lika dålig. Stefan Lindqvist strax bakom.
Tyvärr verkar det här vara en klubb för inbördes beundran. Sent ska syndarna vakna.
Johnny Bravo: Jag vet en person som ligger mig mycket varmt om hjärtat som också ger fan i att köpa säsongskort denna gång.
Och precis som du är inne på. Det är många som tänker likadant. Men förhoppningsvis får timråborna upp ögonen för denna nystart iaf.
ÖstrandsNisse: "Jag hade trott att pengarna som fanns kvar (med tanke på truppen) hade räckt till två mycket kompetenta spelare. En PP-back och en spetsforward."
Exakt, precis. Och det är väl det hela den här diskussionen egentligen handlar om.
Att åtminstone de flesta förstår att det ska byggas något nytt och betydligt billigare är en sak... Men det är just det här med de sista två platserna......
Man får se det så......som du säger.:)
Redigerad kommentar
Nä, men de har ju varit nere i Kvalserien och sett döden i vitögat. Det är vad som kommer att krävas innan vi får någon ordning också. Frågan är om vi överlever en Kvalserie.