Timrå IK:s ekonomi
Sedan undrar jag hur man ska få fram kapital vid en rekonstruktion? Visst kommer det att komma in pengar i sponsring och rättigheter m.m. men det ska ju bedrivas allsvensk hockey också, och det kostar slant det också.
Nu får man en rätt stabil grund att stå på när likvider finns så att man klarar av att göra rätt för sig och inte hamna i tidningar för uteblivna betalningar i alla olika former.
Sedan vet man rätt lite om upplägget med kommunen. Får föreningen hyra arenan mot att man också i fortsättningen sköter driften? Kommer det att kosta mer än bara driften (ska man betala ränta på de pengar kommunen betalar för arenan?). Hur kommer en eventuell uppgörelse med banken att se ut? Kan man förhandla vad jag förstått den dyra ränta man har idag eller kommer den ligga kvar?
Många frågor blir det men min övertygelse är att det absolut bästa för föreningen är det nya upplägg som kommunen presenterat. Blir väl ett nytt möte i KU inom kort och då hoppas jag att man kan presentera detta i ett skarpt läge. Jag gillar upplägget.
En sak som verkligen säger hur dålig ekonomi vi har är gunno, zäta fick snacka och dra i sponsorer endå har intr gunna ens 150k!
Sen ska jag sluta kräva dec/jan värvningar! Fyfan vad dom drar in pengar bara för dom är lediga då! Så jävla ful jävla stil!
Byken upp på bordet, till den sista brunrandiga filsingen. Att lönelistorna lagts ut i sin helhet är bra och en självklarhet. Vänder man sig till skattebetalarna för att reda upp sitt Lyxfälle-beteende har man skyldighet att redovisa allt.
Härligt... till och med Dagens Industri skriver om Timrå IK. Kanske första gången? och även sista...?
di.se - Nyheter
"Sedan att det fattas namn, att gamla pensionsutbetalningar felaktigt finns med o s v vill jag blunda för."
Jag vet inte om Jimmy syftar på just precis detta med spelare så som Gahn men det skulle ju kunna finnas fel i ST:s sammanställning också.
Herreminje. Snacka om att leva på kredit. Graden av pinsamhet är smärtsam.
Lista i Dagbladet i dag. Robban, Casselståhl, Micke Lind, Gahn och Magnus Nilsson kan se fram emot att få ut gamla fordringar.
Några exempel:
Bagarn 60000
Crippe 90000
Bello 98000
Pelle 80000
Jonte 65000
Montén 90000
Nolander 80000
Nubben 64000
Hagos har de lyckats missa...
TikAlltid:
Jag uppfattar det inte som att han klagar på de som "kryddar" sina inlägg, tvärtom saknar han dem och undrar vart de tog vägen. Eller?
Ska du klaga på dom som klaga och på dom som du kallar det "kryddar" sina inlägg? Logiskt.
hubbenorlen: Alldeles rätt Hubbe! Och vart tog alla vägen som "kryddade" sina inlägg med "-FÖR TIMRÅ IK, I MED- OCH MOTGÅNG!"
Nu är det framtiden som gäller. Till elitserien skall vi återvända, det är bara en tidsfråga så är vi där.
Jag har varit förbannad efter bittra förluster och spytt galla hör inne, men bara under en kväll.
Att fortsätta vräka ur sig negativa saker dag efter dag...jag fattar det inte.
Som donator till spelarjakten har jag inga problem med hur den funkar.
Dock blir jag så in i h-e less på dels HS-gnället (det är vare sig färre skribenter här nu jmft med för typ 10 år sen eller sämre kvalité på det som skrivs. Snarare tvärtom) dels när vi själva, lagets Supportrar, också måste ägna oss åt att sparka in vidöppna dörrar.
Jag fattar inte vad man vill uppnå med det? Samla ihop en mobb irl om man är så j-a bitter och tåga mot kansliet ist för att kräkas här. Här vill vi prata nystart och försöka hitta de mikroskopiska korn av positivism som möjligen kan finnas.
Redigerad kommentar
Det gnälls nåt förbannat i den där staden med omnejd. Det klagas och snackas skit tamefan hela tiden.
Det är liksom aldrig bra.
Snoop: Tydligen så verkar dom ju inte ännu ha lärt sig ett skvatt, när man går till en som har fodringar på 500.000 som skrivs av med 375.000kr och frågor om sponsring till en resa...
Sjukt var bara förnamnet.
Men jag lovar att inte störa er mera, för tydligen så är det ju som vanligt här inne på forumet. Jag förstår att det inte är så många kvar på detta forumet nu för tiden.
Spelarjakten, hur kunde det bli så fel?
Timrå IK slog på trumman och tiggde pengar till spelarjakten, men nu när man ser att Smolenak endast får ut maxgränsen 178.000kr från lönegarantin så undrar jag vad som gick så fel?
Det känns som om TIK plockade in pengar för spelare som sedan användes till andra skulder, jag trodde dom pengarna var öronmärkta för spelarlöner...
Undra hur mycket pengar som Smolenak gick miste om? Inte för att han var värd så mycket mer efter prestationen men TIK har ju själva hävdat att man inte skulle göra en LIF.
Tycker hela den här soppan luktar riktigt illa, och om spelarna nu inte får ut sina pensioner så är det riktigt bedrövligt ifrån klubben.
Finns ett bussbolag som är kraftigt missnöjd på TIK med fodringar på 500.000kr, undra om dom tar sparkcykeln nästa säsong till matcherna? (som grädde på moset så har även TIK besökt bussbolaget och frågat om sponsring. LOL)
De som köpte spelarjakt paketet och fick en WM resa på köpet, undra om den blir av och vilket bussbolag som isåfall kör?
Hur kunde det gå så här illa, 80milj i skulder och 260pers som skall ha lönegaranti, jag trodde de flesta som jobbar på matcherna jobbade för tex ungdomssektionen...
mikenomad:
Jag bryr mig inte om hur andra sköter sin ekonomi faktiskt, snackade med rätt högt uppsatt idrottsledare här i Uppsala som sa att " Rotar man riktigt djupt i de flesta stora föreningar inom svensk hockey så hittar man garanterat nåt som inte är ok "
Tyvärr är det nog så.
Redigerad kommentar
Men vi ska polera vårt rykte och komma tillbaka. Det är, faktiskt, en ganska inspirerande utmaning!
Redigerad kommentar
250kg kärlek: Klart att man kan vara kritisk. Det är även jag. Jag tror att problemen vi har/hade är liknande dom ni har. Kan tänka mig att ni också betalat ut ganska mycket i löner, precis som vi gjorde. Tror att det sett mycket värre ut om vi inte fått in Tommy Salo som sportchef. Löneavgifterna på spelare har sjunkit ganska mycket.
I mina ögon so är Timrå en förening som ska finnas i Elitserien. Men samtidigt så tror jag att det är nyttigt med några år i Allsvenskan. Nu får ni chansen att bygga om från grunden och bli ett lag. Speciellt då ni har bra juniorer som får en bättre chans att slå sig in i laget och bilda en ny grund.
Detta är skitdåligt och ett dåligt betyg på dem som hållit i pengar och som organisatoriskt skött föreningen.
Men, likt allt annat här i livet så är alla värd en andra chans. Ni har tagit den, återstår att se hur den förvaltas, Timrå IK är på väg in i den, och resultatet ser vi framledes.
När jag 'gick an' som värst mot er så ska jag vara ärlig och säga att jag inte var insatt i er organisation eller något alls mer än kanske hur truppen och tränartrojkan var utformad. Det ber jag om ursäkt för. Samma sak är det med Timrå IK men där är jag mer insatt i hur föreningen har skötts och där finns det en hel del i övrigt att önska. Det har jag också uttryckt min frustration över. Däremot tycker jag att föreningen med tillsättningen av Nolander och Andersson också med det bevisat att man nu vill ta ett ansvar med människor som brinner för Timrå IK och som också besitter det mesta för att det här ska bli bra.
Så det var det där med en andra chans. Jag tycker verkligen att Timrå med dagens organisation är värd en andra chans och hade säkerligen tyckt exakt samma sak om jag var Leksing. Nu blickar vi framåt, du som Leksandssupporter och jag som Timrådito. Leksand hör hemma i Elitserien och jag hoppas att Timrå bevisar att det är där de också hör hemma.
Lycka till.
mikenomad: Ja, det är skönt att det finns supportrar som gör annat än att klanka ner på andra lag. Ser faktiskt inte vad det skulle vara bra för.
Alla supportrar har ju samma kärlek till sporten.
Har aldrig klankat ner på ett lag med dålig ekonomi och lär aldrig göra det heller. Tycker att det ska avgöras på isen. Det är mest sportsligt.
Lycka till i Sveriges hetaste serie och jag säger detsamma, satsa med förnuft. Hoppas att ni bygger ihop något från grunden så att ni kanske kommer tillbaka med bra ekonomi om 2-3 år.
T T: Ok, tack!
El Maco: Vilket alternativ tror du är mest fördelaktigt?