Brynäs IF - Linköpings HC Onsdag 30/12-09
Det lär det inte bli på sätraåsen heller, inte de närmaste 400 åren.
Sen kan man ha tråkigt eller roligt i väntan på detta, titta på fartfylld kamphockey som lockar folk. Eller så kan man kolla på defensiv pisshockey som snart ingen jävel snart vill betala för.
HAHAHA.. Ja nu har vi verkligen framgångsreceptet för att vinna sm-guld.. 2020 om vi inte lagt ner föreningen innan dess..
Livsviktigt att ha i pp. Men som sagt Somervouri är den mest komplette spelaren i det avseendet vilket gör att han är så framträdande även i 5 mot 5.
sylf:
Den defensiva pisshockeyn vill nog bara ES-tränare se för att behålla jobben.
Frågan och svaren landar hos den som är ansvarig för hockeyverksamheten. Hur kommer det sig att så många klubbar tillåter skräphockey a la ES? Hur kommer det sig att Brynäs (Sundlöv) tillåter det?
Skrikegård tar varje tillfälle att lobba för sig själv som ny landslagstränare genom att försöka sänka Bengan i varje inlägg han gör.
Hur kommer det sig att utvecklings- och landslagschefen Boustedt helt går utan kritik?
En landslagstränare liksom en klubbtränare är en "förbrukningsvara" som är tillsatt på en visstidsanställning för att utföra ett jobb med ett visst innehåll under en begränsad tid.
Men Boustedt? Svensk hockeys framtids andlige fader, vad bidrar han med?
Huss:
Pucktransportörerna behövs eftersom det inte finns tillräckligt med smartness i spelet. Att åka med pucken eller dumpa pucken är ett fattigdosmbevis...
Att åka med pucken ibland eller att dumpa pucken ibland tillhör variationerna i spelet.
Det finns en hel del att önska om utvecklingen av samspelet på isen.
Sen tror jag även att hockeyn skulle må bra av att inte låta individens personligheter osv vara så jävla viktig. Sossetänket är en utopi i dagens samhälle och passade bättre in för 20 år sedan. Låt spelarna ha roligt(naturligtvis inom vissa ramar) och spela en hockey som folk vill se.
Skrikegård har rätt i sina sågningar av BÅG, likväl som Boorken har det. BÅG är en pajas som överlevt p.g.a ett OS guld som han inte hade särskilt stor del i. Han kunde ju inte ens förklara för Boork vad han har för hockeyfilosofi?? Svarade i en halvtimme och kom fram till att den var svensk.......
sylf:
Boustedt är helt anonym utåt. 10 år på posten snart?
Han slås väl bara av ordförande Mespropp när det gäller anonymitet i hockeyförbundet?
Det är väldigt enkelt att slå på Bengan. Säg att vi får den karismatiske Mårts istället. Blir det skillnad på hockeyn i ES då?
Boork och Wikegård gör det de är bäst på: Kritiserar andra. Jättebra, någon behöver göra det också för dynamikens skull.
Men vem skapar något nytt? Och resultat?
Boork och Wikegård? Jorå...
sylf:
Precis. Och vart hör du den diskussionen?
Loob sitter på den enda aktiva nyckeln till framtiden: utredningen om ES framtid.
Tyst som i graven i övrigt.
Beklämmande.
Och vi som skall leda utvecklingen...
Det har varit väldigt tyst kring Mellqvists tiggarresa till Moskva. Det om något borde ge indikation. Om ryssarna är smarta så bjuder de råttorna på allt för att på det viset underlätta för Loob.
faceoff:
Nä, vi har säkert bättre utbildade ledare nu än för tio år sedan.
JVM-guld tog vi redan 81 så det är inget nytt...
Hur kommer det sig att klubblagen samtidigt inte vinner mot blåbärslagen i Europa?
För dåliga juniorer?
För oskicklig hockey?
Vem tar ansvar för det?
Svenska Hockeyförbundet?
Hockeyligan?
Spelarfacket?
Klubbarna?
Utvecklingschef/landslagschef Boustedt är en nyckelperson. Ut ur dimman?
Att utveckla ES verkar inte så lätt, ett kvartal i taget är väl framförhållningen vi får nöja oss med t.v.
Konkursmässiga lag ( DIF ) skall med i en tänkt ryss/europaliga.
AIK, av alla lag är ena stunden bankrutt av att spela i AS, huxflux är man aktuella för KHL.
Jag skulle inte vilja sitta o planera vad mitt lag skall ha för taktik inför framtiden under sådana omständigheter.
"Hur kommer det sig att klubblagen samtidigt inte vinner mot blåbärslagen i Europa?"
För att vi skickar för dåliga landslag och att blåbären blivit bättre.
"För dåliga juniorer?"
Tror jag inte.
"För oskicklig hockey?"
Kanske, definitivt för defensiv.
"Vem tar ansvar för det?"
Klubbar, förbund, ungdomsledare etc, alla måste ha ett uttalat mål.
"Svenska Hockeyförbundet?"
Känns lite förlegat.
"Hockeyligan?"
Har det största ansvaret, med förnyelser etc.
"Spelarfacket?"
Skiter väl dom i, dom ser ju bara till hur mycket alla spelare tjänar.
"Klubbarna?"
Har ett stort ansvar, men måste naturligtvis rätta sig efter systemet som HL skapat.
"Utvecklingschef/landslagschef Boustedt är en nyckelperson. Ut ur dimman?"
Han kan gott stanna i dimman, bara han gör ett bra jobb.
Räcker det inte med den 312 manna trupp vi hade för 2 år sen.......Gick inte!
"Svenska Hockeyförbundet?"
Känns lite förlegat.
"Hockeyligan?"
Tvärtom, Hockeyligan struntar högaktningsfullt i allt annan än Elitseriehockeyn. Det är Hockeyförbundet som ansvarar för att det finns återväxt överhuvudtaget i det här landet.
Tror inte heller att en bredare trupp per automatik innebär bättre träningar, det beror ju på vad det är för spelare! En mindre trupp med kvalite i kan garanterat vara lika bra. Självklart ska det finnas platser att slåss om, precis som i all lagsport. Brynäs har varken kvalite eller bredd, där ligger det största problemet.
AVGÅ SUNKLÖV!
Det där summerar väl upp allt.
Det spelar ingen roll vem i dagens Brynäs som transporterar puck i PP, vem som vikkar som back eller vilken femma Rödin spelar i. Materialet är för dåligt för nåt annat än det vi ser idag. Är det nån som på allvar tror att Brynäs hade fått en bättre slutplacering i tabellen om Rödin spelat i förstafemman från dag 1? Eller om Molin aldrig spelade PP?
SUNDLÖV STANNA!
CZARNECKI FOR PRESIDENT!
Utom arslet!
Ska jag tolka dej som att du menar att gamla brynässpelare förtjänar att hånas? Som Gurra88 gör?
Livsviktigt att ha i pp. Men som sagt Somervouri är den mest komplette spelaren i det avseendet vilket gör att han är så framträdande även i 5 mot 5."
Varför inte ge Somervouri Molins pucktransportroll i powerplay och använda någon annan än Molin till höger?
Redigerad kommentar
Var har du läst det?
Då visar sig nästa problem, hur många riktigt duktiga playmakers har vi?
"Hemsidan: -Att möta LHC utan backar låter inte lovande...
- Vi har backar, så det är inget större problem. Andersén är dessutom förhoppningsvis tillbaka och då är vi i princip ordinarie."
Ja men då så, då är det ju lugnt!
Intressant artikel i DN idag ang Rödin. Som inte alls var bekväm med situationen i Brynäs. Spel i fjärdelinan som var en uttalad checkingline, som enl egen utsago inte alls är hans typ av spel.
Så tar man vara på talanger i Brynäs!
Siffran anger spelade minuter mellan poäng.
Backar
Victor Berglind 22
Petri Kokko 26
Peter Nolander 41
Lars Jonsson 50
Juuso Hietanen 57
Niclas Andersén 154
Simon Bertilsson 217
Simon Löf 247
Jörgen Sundqvist 342
Forwards
Eero Somervuori 22
Ove Molin 32
Sebastian Lauritzen 32
Stephen Dixon 33
Jakob Silverberg 34
Jonas Nordquist 34
Andreas Dackell 35
Magnus Kahnberg 36
Mads Hansen 38
Jonathan Granström 39
Emil Sandin 40
Alexander Sundström 67
Anton Rödin 134
Joachim Rhodin -
Calle Järnkrok -
Sebastian Wännström -
Redigerad kommentar
Alt.1 Alla har käkat taggtråd och handgranater 2-1
Alt.2 Vi kör på som vanligt 1-11....
sylf: "Intressant artikel i DN idag ang Rödin. Som inte alls var bekväm med situationen i Brynäs. Spel i fjärdelinan som var en uttalad checkingline, som enl egen utsago inte alls är hans typ av spel.
Så tar man vara på talanger i Brynäs!"
Ännu intressantare att du väljer bort det Rödin själv säger:
"Efter ett mål på 18 matcher blev Rödin i november inkallad till tränaren Niklas Czarnecki, som meddelade att han skulle lånas ut till allsvenska Mora.
Det som skulle varit ett tungt besked för många, tog Anton Rödin på ett annat sätt.
– För mig var det nog det bästa som kunde hända. Kul att komma till ett nytt lag, få speltid och höja självförtroendet, säger Rödin"
Man kan ta tillvara talanger på många sätt.
Skicka dom till en lägre division för att få erfarenhet och bättre självförtroende eller låta dom vara kvar och få otillräcklig erfarenhet och sämre självförtroende.
Sen är det väl en självklarhet att Rödin inte var bekväm i en checkingroll men han verkar ha rätt inställning och inser att hans tid kommer vad det lider.
Så tar man vara på talanger i Brynäs!
Så ta gärna upp NÅT exempel på hur man tagit vara på sina talanger i Brynäs......
sylf: Du tog Rödin som exempel på att vi inte tar tillvara våra talanger och det innan han ens hunnit visa nåt. Det tycker jag är ett oseriöst resonemang. Vad säger du om han nu kommer tillbaka från Mora och gör succé? Har utlåningen då varit ett exempel på dåligt tillvaratagande av en talang?
Sen kan du ju vända på steken när det gäller just utlånade talanger som förväntas komma tillbaka och bli bra ES-spelare:
kan det vara så djävligt att de flesta inte kommer tillbaka och lyckas bli bra ES-spelare därför att dom inte hållit måttet och utvecklats som man tänkt sig?
Hur många av våra utlånade talanger har å andra sidan lyckats i andra klubbar i sina fortsatta karriärer?
På rak arm kan jag bara komma på 1 spelare som kan räknas till den kategorin under senare tid och det är väl Nicklas Danielsson.
Så ditt snack om att Brynäs inte tillvaratar sina talanger håller ju inte riktigt måttet vid en närmare skärskådning.
Rödin är ju kontrakterad även under nästa säsong,men det visste du väl..
Sen behöver inte en utlåning till AS-klubb vara alldeles fel även fast jag tycker det var fel av BIF att låna ut honom,då jag tycker att kan spela i en framskjuten lina i BIF.
Men det finns spelare som har fått fart på karriären i en AS-klubb,Frölunda har ju några spelare som varit nere i Borås och spelat,tänker på Larsen,Lasu b la.
Tedenby var väl i Oskarshamn förra året också vill jag minnas...
Men hoppas verkligen nu att Rödin finns i BIF:s laguppställning efter J-VMGuldet;)
Redigerad kommentar
Gurra88:
Oj, oj. Du har en endimensionell bild av hockey... det blir inga SM-guld här på ett tag, det märker jag det...
Skrikegårdshockey is the shit?