1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777614 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
Bissett19: 2-0 låter väl helt ok. Annat är det med Sirius i fotboll det gick ju liksom liiite sämre för dem i afton. 8-0 i baken mot Häcken..illa var ordet.

Huge: Sjuk, det var ingen förkylning han åkte på. Han pallade inte trycket.
Agerar man inte itid så kan de gå som Leksand.

Huge: Personligen är det väl så att han skulle få köra Brynäs i botten, så länge styrelsen och Sundlöv sa att han hade deras förtroende så skulle du hålla honom om ryggen.

Huge: För mig är det solklart. Sundlöv sjukskrev sig på grund av en situation som han själv satte sig i. Rent etiskt så skulle en sån sjukskrivning sticka i ögonen på många (vilket det gör) Att en person inte gör sitt jobb och när det hettar till så stannar man hemma och låter andra städa upp och när man kan blåsa faran över så kommer man tillbaka till jobbet.

Av den trio som satte Brynä i klistret förra säsongen så vi två gå... Men inte den som är ytterst ansvarig. Istället låter man denne fortsätta. Hur stort förtroendekapital har Sundlöv och v a d har han uträttat för att förtjäna detta?

Du talade dig varm om Boork under hans tid i Brynäs, du försvarade till och med hans laguttagning som skulle bli början på den negativa spiral som följde förra säsongen. Men nu har du tydligen vänt på kappan? Vad gjorde att misstagen som gjordes enkom kunde beskyllas på Boork sett ur den sportsliga synvinkeln? Om Boorkens laguttagningar och experimentlusta låg till grund för hans sparkning. Något som uppenbarligen inte uppskattades i slutändan då man spearkade honom för att få till en förändring. Det som grundlade det hela försvarade du då. och nu  tycker du att Sundlöv för rätt man för jobbet som SC, en person som var minst lika delaktig i allt skit förra säsongen.

Sluta tala i tungor nu och flrklara dig.

till sistl Förstår du inte vad Wikegård menar så ska du inte ens bemöda dig att kommentera det.

Det handlar om förtroendekapital

Poffa: "Personligen är det väl så att han skulle få köra Brynäs i botten, så länge styrelsen och Sundlöv sa att han hade deras förtroende så skulle du hålla honom om ryggen."

Jag skulle isf inte hålla Wikegård mer om ryggen än vad jag gjorde med ex Boork.
Jag flaggade redan när han togs hit för att han i första hand är en städgumma och ingen som tar ett lag hela vägen sas.
Så ditt svamlande ger jag inte mkt för.
Sundlöv har enligt min mening inte gjort nåt större fel i sitt jobb som jag ser det. Iaf inte nåt som motiverar hans avgång, som enligt Wikegård måste ske pga en sjukdom under KS.
I det läget fanns inget att göra vad gäller truppen och ev nyförvärv så jag begriper inte hur Wikegård har resonerat.
Detta har dock inget med hur jag ser på hans kapacitet som tränare att göra, vilket jag i min enfald trodde att du begrep.
Men ack vad jag bedrog mig...

Huge: "Sundlöv har enligt min mening inte gjort nåt större fel i sitt jobb som jag ser det."

That's the spirit, Huge.

GävleLasse: "Av den trio som satte Brynä i klistret förra säsongen så vi två gå... Men inte den som är ytterst ansvarig. Istället låter man denne fortsätta. Hur stort förtroendekapital har Sundlöv och v a d har han uträttat för att förtjäna detta?"

Det som satte oss i klistret var ett flertal faktorer.
Innan säsongstart var alla överens om att vi hade ett intressant lag.
Ett lag som bl.a Sundlöv varit med om att bygga.
När spelet sen inte funkade (av olika anledningar) var knappast Sundlöv rätt man att skylla på, vilket du och många nu tycks göra.
Det är så befängt att klockorna stannar.
Att tränare får gå är inget ovanligt i den situation vi hamnade i, men att sportcheferna samtidigt får silkessnöret är mkt sällsynt.
Detta beror nog på att ansvariga har förmågan att tänka klart och skilja på vilka som är syndabockar och vilka som knappast kan lastas för saker som man inte räknat med.
Sundlöv har hittills gjort ett bra jobb med de medel han har till förfogande, som jag ser det.
Svårare är det inte.

Angående Sundlöv så är det ju svårt att påstå att han gjort ett bra jobb i Brynäs som sportchef, men jag tycker att häxjakten borde sluta snart. Det hjälper inte att älta det i all oändlighet, och jag hoppas och tror att vi snart får en ny sportchef. Helst någon utifrån och inte en gammal spelare!

Huge: Jag ifrågasätter inte att du skiljer på Wikegård som tränare och som bloggare, men det kanske var lite otydligt.

Vad jag ifrågasätter är ditt konstanta försvar av vad Brynäs gör. Ingen spelare, ledare eller styrelse har någonsin tagit ett felaktigt beslut, sett till just det ögonblick som beslutet togs. Blåögt och naivt så det skriker om det.

Jag håller med om att det är många dysterkvistar här inne, som bara försöker se fel, men i många fall är man som utomstående beredd att hålla med dem. Brynäs resultat, både sportsligt och ekonomiskt, har inte varit tillfredsställande de senaste åren och klubben är helt klart i en negativ spiral.

Jag ser det som självklart att en sportchef som blir utbränd i samband med en kvalserie bör lämna sitt uppdrag. Det kan inte vara speciellt förtroendeingivande för övriga att veta att det kan hända igen. Dessutom är det så att han till viss del får ta på sig det mediokra resultat som varit. Hence, många bäckar små borde leda till att Sundlöv lämnat sin post.

Brynäs anno 08/09 ser inte direkt skräckinjagande ut och mycket talar för att föreningen återigen kommer få slåss med näbbar och klor för att undvika kvalserien. Rögle, Brynäs och Luleå känns just nu som heta kandidater till att möta Malmö, Mora och Leksand om en sex-sju månader. Och blir det så kommer nog publiken fortsätta svika, vilket innebär att Läkerol Arena blir en belastning, rent ekonomiskt.

Spiralen fortsätter troligtvis, med andra ord. Hur länge ska Sundlöv, with friends, få fortsätta låta Brynäs dala neråt?

moreten: "Helst någon utifrån och inte en gammal spelare!"

Nä, det gäller att sålla redan från start.
Titta på Nubben i Frölunda: en gammal spelare som gjorde ett riktigt uselt jobb i Timrå.
Så uselt att Frölunda hörde av sig.
Och titta på Loob i Färjestad. Sicket misslyckande.
Nä, det gäller som sagt att sålla från start och arbeta med strikta ramar...

Huge: Klart det kan fungera, men som trenden varit i Brynäs är ju att de sätter sina "kompisar" på viktiga platser. Bara se på Janne Larsson nu som dom flyttat runt och han har inte passat någonstans. Jag är faktiskt orolig nu med honom som 3:e tränare, och hoppas verkligen att Niklas och Tommy vågar säga ifrån. Han är fortfarande för mycket kompis med vissa av spelarna i laget.

Sundlöv har säkert gjort ett ok jobb, men han har ju inte direkt tagit Brynäs till toppen av elitserien. Jag vill helst se nya friska tag och lite nytänkande.

Huge: Grejen är den att Brynäs har hft en liknande spelarbudget som många andra lag i ES under flera år. Om man slutar att hela tiden jämföra med de fyra stora så kommer man till insikt. Sundlöv har inte fört laget framåt på flera år och det kommer att se likadant ut så länge han sitter där han sitter. Så enkelt är det. Efter den skandal som var förra säsongen där man mörkat sina planer att överskrida lönebudget med 8 mille och att man dessutom får spela kvalserien med DEN lönebudgeten äär klara tecken på att Sundlöv är totalt fel på sin post.

"Innan säsongstart var alla överens om att vi hade ett intressant lag."

Vilka är "alla"? Det fanns många som tyckte att truppen såg svag ut.

Poffa: Enda anledningen att jag ofta försvarar tagna beslut är att vi som utomstående inte har den inblick och kunskap som ansvariga har.
Det är mest denna kritik som nästan uteslutande baseras på egna grusade förhoppningar och kanske inte alltid en objektiv bedömning som jag vänder mig emot.
Vad gäller Sundlöv så tycker jag som sagt att han gjort ett helt Ok jobb i Brynäs så här långt.
Att han tillfälligt(?) sjukskrev sig pga tuff arbetsbelastning mitt under KS ser jag heller inte som ngt speciellt konstigt.
Karln är oerhört engagerad i föreningens väl och ve, kanske lite FÖR mkt för den egna hälsans skull många gånger.
Och just pressen och oron över hela föreningens framtid, vilket var fallet under KS, var nog det som var den största anledningen till sjukskrivningen.
I det läget var det ju som sagt inte mkt Sundlöv kunde göra i sin roll som Sportchef, dvs skaffa förstärkningar till laget.
Nåt annat ser jag inte han vare sig kunde eller borde ha gjort i det läget, mer än att stötta killarna rent moraliskt.
En del ser det som en svaghet att nån erkänner att pressen blivit alltför stor, men jag resonerar (likt dig) som i fallet Henke Larsson:
en bra ledare kan ändra sig och även erkänna att man tillfälligt inte orkar med en alltför tuff arbetssituation.
Jag tror heller inte att spelarna uppfattat detta som nåt speciellt allvarligt.

Slutsats: jag hade varit mer tveksam ifall utbrändheten hade kommit i ett tidigare skede av säsongen där Sundlövs roll hade varit mer viktig för laget, än i ett sent skede där han ändå inte hade kunnat gjort så mkt rent konkret.

"Spiralen fortsätter troligtvis, med andra ord. Hur länge ska Sundlöv, with friends, få fortsätta låta Brynäs dala neråt?"

Vilken spriral?
För mig känns det som att vi ligger och har legat där vi rimligt sett borde och bör ligga, med hänsyn till omständigheter och förutsättningar.

moreten: Men flytten av Larsson är ju endast en ekonomisk grej. Kansliet kände att de måste göra besparingar så de flyttade helt sonika över den ekonomiska belastningen till en annan plats i budgeten.

GävleLasse: "Grejen är den att Brynäs har hft en liknande spelarbudget som många andra lag i ES under flera år. Om man slutar att hela tiden jämföra med de fyra stora så kommer man till insikt. Sundlöv har inte fört laget framåt på flera år och det kommer att se likadant ut så länge han sitter där han sitter."

Nä, och bortsett från de fyra stora så känns det inte som om nåt av lagen gått mer framåt än vad vi har gjort.
Och ändå ser jag inga Sportchefer som sparkas i parti och minut från dessa lag...

Huge: Matchar de resultat man fått av Sundlöv de mål man satt om att vara en ledande förening inom ishockeyn? Man visade ambition och byggde en arena. Man byter tränare ofta, ibland flera gånger per säsong. Har Sundlöv gjort rätt? Är det bara de andra som tex tränarna som gör fel?

Oavsett hur stor hjärta icke har för klubben så kanske han borde ta sig en funderare om han verkligen hjälper klubben genom att sitta kvar. Om han älskar Brynäs så måste ha sätta sin egen situation i andra rummet.

Till sist. Sett ur en moralisk synvinkel så kom hans sjukskrivining högst olämpligt. Han är en quitter, en person som gav upp och lät andra städa efter den soppa han var en stor del i att anrätta.

GävleLasse:

Nä, Lars, flytten av Larsson är inte "endast en ekonomisk grej".
De har anställt på Marknad efter Larsson vad jag har hört.

Larsson är dessutom en klippa när det gäller att analysera hockey i matchsituationer. Som tredjetränare är han perfekt att ha med får två mer oerfarna hockeyanalaytiker.
Jobbet med laget ansvarar Czarnecki (och Jonsson) för med sin tränar- och ledarerfarenhet...

rackham: Man gör med andra ord inga besparingar på kansliet. Vilken polare har man tagit in nu då?

För övrigt tycker jag att GIF:s ordförande Lindstrand är direktnominerad till Idrottsgalan, avdelning "Sänkning av ledare" för de här kommentarerna om avgående/sparkade klubbchefen Hessel i dagens Gävle-Sport:

"När det gäller Peter Hessel medger Lindstrand och saker inte blev som det var tänkt.
– Det var ju inte meningen att han skulle sluta efter ett år. Men det är ingen katastrof. Han har ju bara varit här i ett år så han har inte hunnit göra några större avtryck i klubben."

Underbart! Sikta mot knävecken eller lite högre upp!

"• Är ni missnöjda med hans jobb?

– Inte missnöjda direkt. Vi hade inget mål med hur mycket han skulle åstadkomma men man vill ju alltid att det ska hända mer. Men ibland blir det inte riktigt som man trott."

Rub it in, Leif! I love it! Mera, mera!

Nånting säger mig att den upplevda stressen är hög...

Huge: Först skriver du så här om Sundlöv:

"Att han tillfälligt(?) sjukskrev sig pga tuff arbetsbelastning mitt under KS ser jag heller inte som ngt speciellt konstigt."

För att lite senare skriva:

"I det läget var det ju som sagt inte mkt Sundlöv kunde göra i sin roll som Sportchef, dvs skaffa förstärkningar till laget.

Hur ska du ha det egentligen? Hade Sundlöv alldeles för tuff arbetsbelastning eller kunde han inte göra någonting?

BFG:

Kan det vara både och...?

BFG: arbetsbelastningen var väl snarare den kappsäck av dåligt samvete han tjänat ihop under säsongen. Det intressanta är vad han lärde sig av det. tyvärr inte mycket nog för att inse sin begränsning,

Huge: Inblick och kunskap, säger du. Nej, vi har kanske inte full koll på läget just i det ögonblicket, men vi har koll på resultatet. För mig är minussiffror ekonomiskt och en tolfteplats i ES klart underkända resultat för en så pass etablerad klubb som Brynäs.

Du verkar dock tycka att resultatet är i paritet med förutsättningarna. Förutsättningarna för ifjol sa alltså att målsättningen borde vara minusresultat och en plats i KS. Intressant, i mina ögon. Vad har Brynäs för förutsättningar i år? Är det läge att sikta högre än ifjol, eller anser du att målsättningen bör vara att "inte vara sämre"?

Sedan är det intressant att en sportchef uppenbarligen inte är annat än moraliskt stöd i mars-april. Jag som trodde att grunden för kommande säsong lades då. Jag vet att Ecke Holmberg redan då jobbade med kommande säsongs trupp. Förnyade kontrakt, samtal (inte förhandlingar) med NHL-proffs och agenter osv.

GävleLasse:

Känns som att mer är en chefs-/ledarfråga...

rackham: Inte om Sundlöv älskar Brynäs. Då avgår man själv OM man ommit tillinsikten att man inte räcker till

GävleLasse:

Jorå, och jag menar att det är närmast högre chef som har ansvaret för att verksamheten fungerar om den enskilde medarbetaren inte har kommit till insikt om uteblivna resultat.

Sedan kan jag hålla med om att det borde finnas civilkurage nog att ställa platsen till förfogande... med de givna resultaten...

rackham: Problemet blir inte mindre av att den högsta chefen fick sparken för den soppa som Sundlöv själv var med att tillreda. Alltså borde Brynäs IF visat slagkraftighet genom att sparka hela högen.

rackham: Om man skall tro vad Brynäs gått ut med så pågick detta överskridande av budget utan styrelsens vetskap. I så fall är Sundlöv delaktig i trolöshet mot huvudman.

Vilket i sig borde vara nog för att sparkas. Om nu inte de svaga resultaten är skäl nog 

GävleLasse:

"Om man skall tro vad Brynäs gått ut med så pågick detta överskridande av budget utan styrelsens vetskap. I så fall är Sundlöv delaktig i trolöshet mot huvudman.
Vilket i sig borde vara nog för att sparkas. Om nu inte de svaga resultaten är skäl nog"

Ja, eller så var det inte så... men som du säger, svaga resultat... hmm...

"Problemet blir inte mindre av att den högsta chefen fick sparken för den soppa som Sundlöv själv var med att tillreda. Alltså borde Brynäs IF visat slagkraftighet genom att sparka hela högen."

Njae, jag tror inte på att sparka hela högen, och inte samtidigt. Det blir oftast inte bättre om all ordning rubbas på en gång.
Men att börja från toppen och sedan metodiskt jobba sig nedåt i organisationen fungerar också.
Vi får väl se vad som händer...

rackham: Att börja från toppen? Genom att tillsätta redan invigda? Vart fins nytänket? Gubbväldet är mer än påtagligt i Brynäs.Snart kommer Brynäs klubbdress bestå av snickarbyxa och banjo

Det var Brynäs och Micke Lind som missade staffen igår, och inte Sundsvall som ni trodde i tidigare inlägg.

I övrigt var det en väldigt trist tillställning tyckte jag.
Syndes inte heller att det var ett bottenlag från Allsvenskan som Brynäs mötte.
Visst, ett stolpskott (Vas) och ett ribbskott (Herman) men så värst mkt mer hade inte Brynäs under hela matchen förutom de två målen.
Lindbäck stod för en väldigt snygg plockräddning från ett Sundsvallsfriläge i tredje perioden med ställningen 0-1, matchavgörande räddning! :D

Då var lag 3 presenterat inför serien av Magnus Nyström i sin ranking inför säsongen - Brynäs.

Dagens GT / Expressen var annars en orgie i hockey.

Undrar när webbversionen kommer ut. Brukar väl vara någon på eftermiddagen.

GävleLasse:

Jag kan tänka mig att du menar Klubbdirektören?
Jag vet två sökande. och av dem är herr Karlsson att föredra. Det är ju en föryngring! = )

Gubbväldet som jobbar med en juniorprofil menar du...? = )

rackham: Det viktiga är att personen som tillsätts har vad som krävs. Det kändes klart i ett tidigt skede att det skulle bli Karlsson så hela karusellen kändes onödig.

Vi måste ha in nytt blod i föreningen, inte samma folk på nya poster

GävleLasse:

Ja, då slipper vi kanske gamla wannabees till nästa årsmöte då... ;-)

GävleLasse:

Förresten, blodtransfusion kanske fungerar...? = )

GävleLasse: nja, rätt person på rätt plats vid rätt tid om vi skall vara petiga.
Håller med tidigar skribenter om att det blivit lite häxjakt gällande Sundlöv vilket inte är speciellt bra för föreningen (och defintivt inte för honom som person).

En sportchef måste kunna sälja klubben och dess "själ", inte bara till varje potentiellt nyförvärv utan även till fans, media och befintlig spelartrupp.
Är intrycket man får av sportchefen en positiv karaktär som säljer föreningen i media, välkomnar förändringar som något ofrånkomligt och en bra möjlighet att skapa förbättringar, stort kontaktnät, aktiv, kunnig etc.
Då är det rätt man på rätt plats. Frågan är om Sundlöv passar in på den kravprofilen?

Huss:" Är intrycket man får av sportchefen en positiv karaktär som säljer föreningen i media, välkomnar förändringar som något ofrånkomligt och en bra möjlighet att skapa förbättringar, stort kontaktnät, aktiv, kunnig etc.
Då är det rätt man på rätt plats. Frågan är om Sundlöv passar in på den kravprofilen?"

NEJ!!!!

Poffa: "Sedan är det intressant att en sportchef uppenbarligen inte är annat än moraliskt stöd i mars-april. Jag som trodde att grunden för kommande säsong lades då."

Det där beror ju helt på hur läget ser ut för laget.
Vi befann oss i en kvalserie och då är det svårt för en sportchef att börja planera för nästa säsong eftersom man inte vet var laget kommer att spela.
Därför kunde också Ecke Holmberg i lugn och ro planera för nästa säsong, till skillnad mot Sundlöv som hade varit bakbunden även om han varit frisk och kunnat jobba som vanligt.

Huge: Är det inte ännu viktigare att vara ute och kontrollera spelare och möjligheter om man måste förbereda två eventuella verkligheter?

Åtminstone funkar jag så i mitt jobb. Om jag inte vet vilken budget jag har att röra mig med i ett projekt så kollar jag brett efter material, arbetskraft och yttre tjänster. När jag sedan vet vilken peng kunden är redo att betala så kommer jag med ett rimligt förslag.

Du glömde för övrigt att svara på mina frågor och funderingar kring målsättningar inför den här säsongen.

Poffa: Jag koncentrerade mig mest på Sundlöv eftersom debatten gällt hans vara eller icke vara som sportchef och hans påstådda inkompetens.

"Du verkar dock tycka att resultatet är i paritet med förutsättningarna. Förutsättningarna för ifjol sa alltså att målsättningen borde vara minusresultat och en plats i KS. Intressant, i mina ögon. Vad har Brynäs för förutsättningar i år? Är det läge att sikta högre än ifjol, eller anser du att målsättningen bör vara att "inte vara sämre"?

Resultaten fram till i fjol tycker jag var i paritet med vad man kunde förvänta sig, med tanke på ekonomin vi haft tidigare.
Inför fjolåret gjorde vi en satsning på truppen som kostade pengar.
Men minusresultatet berodde inte på detta utan mest på orutinen eller ovanan med att hitta sidointäkter i LA vid sidan om själva hockeyn.
Målsättningen har självfallet aldrig varit vare sig nåt minusresultat eller kvalspel och jag förstår inte hur du kan ha fått den uppfattningen.
Iår gäller samma sak som tidigare: att sätta ett realistiskt mål vilket borde innebära kamp om den sista slutspelsplatsen, som jag ser det.
Vi slår ur underläge med ett ungt lag och då finns det inte plats för några högre förhoppningar än så.

BFG: "Hur ska du ha det egentligen? Hade Sundlöv alldeles för tuff arbetsbelastning eller kunde han inte göra någonting?"

Sundlöv sjukskrev sig sannolikt pga alltför hög arbetsbelastning.
Sen kunde han som sagt inte göra så mkt i sin roll som sportchef, dvs skaffa förstärkningar till laget mitt under KS, oavsett om han varit frisk eller sjuk.
Det handlar således inte om antingen/eller utan om både/och.
Som rackham redan så klokt påpekat.

wap.hockeysnack.com
Huge: Om man har hög arbetsbelastning så får man delegera. Tror du trycket blir mindre på vårkanten nu?

Huge: Fjolårssäsongen och hur den slutade berodde mestadels på Korhonen och Sperrle - probably the sämsta målvaktspar ever.

I år saknar vi målskyttar istället, tydligen. Men okej då, serien har inte börjat, kanske att någon hinner blomma ut till seriestarten. Jag hoppas då det, för det värsta jag vet är när Brynäs måste kriga i botten och kallas "bottenlag" i media. I mitt hjärta kan Brynäs aldrig vara ett "bottenlag", så är det bara.

Intervju m Vas på brynas.se / webb-TV

Dessutom repotage på TV4.se, menyrad SPORT i nedre bildkant (länk)

Bägge hade åtminstone jag missat..

tjugo8:

Klockren svenska av Jasen,det trodde man inte,verkar vara en ödmjuk kille,som gärna snackar om Laget före Jaget,o det är alltid bra....

Bissett19: Ödmjukheten, siffran på ryggen och även utseendet påminner om Bissett.

Gusten:

O man tackar......:)

Bissett19:
så nu återstår bara för Herr Vas; Put your money where your mouth is!

« · 1059981 · »