1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775113 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
GävleLasse:
Bra analys!

claesw: Blev lite fel där...

Sista tabellen skall se ut såhär.

2 Brynäs IF 44 20 14 8 126 - 108 +18 78
9 Frölunda HC 44 18 5 21 131 - 125 +6 60

GävleLasse: Inget fel i att inte vara nöjd, torts att det går skapligt eller tom bra.
Men det känns ärligt talat som att du lite väl ofta försöker hitta problem där det egentligen inte finns några, lite generaliserat och överdrivet.
För att hitta ngt mönster så måste man ju bl.a titta på varje oavgjord match för sig och se hur dom utvecklat sig. Har vi haft ledningen och släppt in kvitteringsmålet från det läget, eller har vi kommit bakifrån och kvitterat?
Dessa båda scenarier påverkar ju kanske i sig hur laget sedan uppträder i en förlängning. Sen tillkommer tur och slump samt hur det utvecklat sig med ev utvisningar i slutskedet av ordinarie tid resp utvisningar i förlängningen: Det är som sagt ett otal parametrar att ta i beaktande innan man kategoriskt kan fastslå att det går att se ngn sorts mönster som visar att vi är dåliga på att avgöra matcher, och framförallt vad som är orsaken till att vi inte kan avgöra.

Visst, vi skulle säkert kunna ha haft många fler poäng ifall vi spelat bättre, men vad är det som säger att orsaken skulle vara att vi just spelat dåligt?
Vi kan väl ha spelat bra men inte satt några chanser som, om dom resulterat i mål mkt väl hade kunnat gjort att vi haft lite fler poäng.
Min poäng är fortfarande att skillnaderna mot ex HV och FBK i antalet oavgjorda matcher (4 st), inte är ett tillräckligt tillförlitlig underlag för att dra några större slutsatser.
Du kan ju isf lika gäran spekulera i hur tabellen sett ut ifall ex Frölunda nu torskat de matcher som dom lyckats få oavgjort i.
Isf hade ju läget i stort sett varit status quo i tabellen.

GävleLasse: " Det jag menar är att hade vi haft bättre försvarspel/vassare anfall så hade vi lyckats vinna istället för att spela oavgjort"

Hehe...
Ja, det har du nog sannolikt helt rätt i.
Men om det bara var det du försökte säga med din "Bra analys!!" (claesws anm), så kändes väl själva analysen rätt överflödig.

sylf: " I slutspel börjar alla om från noll, spelet blir tuffare och stora backar lär behövas. Eller ska vi leva på att vi var målsnåla bakåt även i slutspelet?"

Nä, men poängen är ju att vi redan nu lagt grunden till ett bra och stabilt försvarsspel, vilket är det primära för att kunna gå långt i ett ev slutspel, men att jag inte ser det som ngn absolut nödvändighet som är av yttersta nöden tvungen. Men att man däremot kanske kunde titta lite mer på ex PP-spelet, där vi kan förbättra oss betydligt.
Därmed inte sagt att man tackar nej till en stark back ifall chansen dyker upp.

Huge: Viist påverkar det su skriver en hel del - Och ändå inte. Min tes byggde på att Brynäs skulle ha förstärkt laget med en defensivt skicklig back tidigt under säsongen. Då hade med största sannolikhet inte Brynäs behövt jaga ikapp och få oavgjort. det är för många matcher som det förlorats poäng i där motståndet fått göra mål efter taffligt försvarsspel.

"Du kan ju isf lika gäran spekulera i hur tabellen sett ut ifall ex Frölunda nu torskat de matcher som dom lyckats få oavgjort i.
Isf hade ju läget i stort sett varit status quo i tabellen."

Det finns ingen anledning i att spekulera i andra lags matcher. Frölunda blir ju inte bättre av att BRYNÄS förstärker...

"Men det känns ärligt talat som att du lite väl ofta försöker hitta problem där det egentligen inte finns några, lite generaliserat och överdrivet"

Och det är precis därför som både Boork och Sundlöv har sagt att man skulle behöva en defensivt skicklig back..Jag är inte ensam om den slutsatsen.

H j ä l t e

P: En sann hjälte. VM är för kärringar.Klubblag är viktigare!

sylf: Amen!

sylf:

Apropå åldermän så gjorde Chelios mål för Detroit i går kväll oah han är väl 45 tror jag ?

Dessutom satsar han på ytterligare ett OS så Sjödin hinner nog spela i Tre Kronor än :-)

mattias - 74: Senaste OS så ställde väl Chelios upp i bob eller nåt.Kanske nåt för Sjödin?

sylf:

Han spelade väl för USA i Os senast i Hockey eller är jag helt ute på fyllan och villan =)

GävleLasse: Herre gud. Varje oavgjord match betyder väl ändå inte två förlorade poäng, gpa. att vi saknar en defensiv back.

Jag tycker i stället att skillnaden mellan denna säsong och den förra är att vi spelat oavgjort i många matcher som vi skulle ha förlorat i den förra.

Brynäs problem(om det finns ett sådant) bör ligga i offensiven och inte i defensiven åtminstånde om man tittar på insläppta mål/gjorda mål.

Titta tex. på powerplayspelet, hur många av de oavgjorda matcherna skulle vi ha vunnit om vi skjutit tex. 15 mål mer i powerplay?

Jag kan instämma i att det kommer att tuffa till sig i slutspelet och att en tuff back kan betydas men att spekulera i spelade matcher som du gör Lasse är bara löjligt.

Jag tror trots allt att vi med detta lag äntligen kan vinna åtminstånde en slutspelsmatch och även ha en bra chans att avansera och tom. en microskopisk chans att gå hela vägen.

Go Tigers Go Go Go...........!

GävleLasse: "....man skulle behöva en defensivt skicklig back."

ja, efter att ha sett matchen i lördags är även jag HELT övertygad om att det stämmer. man är stillstående och tafatta när fienden kommer i zon, åker bredvid och petar lite med klubban istället för att gå in med kroppen. man låter en gubbe susa rakt in mellan backarna istället för att trycka ner honom mot hörnet... osv

Brynäs MED puck är daäremot en fröjd att skåda, finess och variation och det lyser självförtroende om spelarna, man vågar vända upp istället för att bara skicka iväg trissan.

Dackell fortsätter att dominera, Bäckis överarbetar många situationer (foppavarning) men det gör inte så mycket, han är den typen och det kan jag tåla för när det lossnar så lossnar det rejält!

arnio: Ja, det är väl det jag också är inne på: att om man nu ska bekymra sig när vi ligger i topp av tabellen och även toppar många statistiklistor främst vad gäller defensiven, så bör man väl isf kanske rikta in sig lite mer på den punkt där vi ligger lite efter, nämligen offensiven och specifikt PP.
Och som du är inne på: man kan ju lika gärna vända på steken och påstå att ifall vi offensivt hade varit lite bättre så hade säkert många av dessa oavgjorda matcher slutat med vinst istället.
Sen talar Lasse om att många av de oavgjorda resultaten har tillkommit pga att vi har jobbat oss ikapp från underlägen.
Har ingen statistik men jag skulle tro att minst lika många matcher har slutat oavgjort pga att vi släppt en ledning till kvittering.
Men slutsatsen av detta kan ju isf lika gärna bli densamma som i första fallet:
antingen har vi varit dåliga på att förvalta vår ledning genom att inte sätta chanserna, eller så har vi tappat ledningar pga att försvaret sviktat.
Mao: jag ser ingen större anledning att sönderanalysera ngt som eventuellt kan bero på både offensiv eller defensiv oskicklighet.

Huge:

jag är inte orolig för offensiven!

Brynäs skapar mycket lägen och så länge man fortsätter göra det så kommer även målen... Bäckis har haft måltorka länge, det lossnar snart. Bicek är snart tillbaka "hungry and rested" som han själv sa i lördags och nya finnen kan förhoppningsvis tillföra mycket.

Om vi skall kunna hävda oss i slutspelet så måste vi kunna lita på backarna, även om vi ger Sjödda 60min istid så behöver vi nån mer som hhjälper till.

vet inte om ni läst de här? se länk!

Huge: "Har ingen statistik men jag skulle tro att minst lika många matcher har slutat oavgjort pga att vi släppt en ledning till kvittering"

Varför tror du jag tog med hälften av de oavgjorda matcherna i mitt exmpel.

Arnio: Jag kommer aldrig att kuna läs dina inlägg med respekt så länge du envisas med "Tigers"...

Brynäs IF heter ´laget, inget annat.

Huge igen:Jo, visst skulle man även önska att offensiven varit bättre, särskillt PP. Men med tanke på att Brynäs har en uppsjö av forwards så skulle en förstärkning där vara ekonomiskt oförsvarbart Kostnaden blir ju dubbel på grund av att man betalar lön till den spelare som inte får spela. Plus lönen för den nya målskytten. Om jag inte minns helt fel så var jag inne på att förstärka med en center, något du inte ansåg behövas när jag förde det på tal. Sen skaffade Brynäs en center och då var det plötsligt ett smart drag.

Jag anser därför att det vore ett billgare alternativ att förstärka laget om man ser över defensiven, något som även Boork och Sundlöv varit inne på. Den räddande "ängeln" Hulkkonen har inte levt upp till förhoppningarna och kan inte längre användas som ursäkt för att Brynäs är för klena i egen zon. En tanke kan även ges till det faktum att Brynäs försökte spela ett mer offensivt spel men det höll inte och man valde att täta till, detta genom en defensivare grundidé hos forwards... Då blir offensiven lidande. Alltså, en backförstärkning kanske skulle möjliggöra att man blev lite offensivare med sina forwards...

GävleLasse: Ja, varför skulle det inte ha varit ett smart drag att signa Hauthonen, när han nu ville hit och vi dessutom behöver en center som ersättare till Bäckis?
Det var ju främst därför som vi tog hit honom, och inte främst pga att offensiven generellt sett behövde förstärkas under denna säsong. Nu fick vi honom lite tidigare än beräknat, så det blev istället en form av bonusspelare, sas.
Min poäng har ju varit att offensiven i allmänhet egentligen INTE behöver förstärkas, men att om man nu ändå ska gnälla på ngt så kan man väl isf titta på det som går att förbättra utan att plocka in några nyförvärv: nämligen ex PP.
Defensivt så visar ju siffrorna trots allt på att det inte är ngn större fara på taket.
Kontentan av det hela blir alltså att vi självfallet ska ta in en bra back om tillfälle ges, men att det samtidigt inte är ngn ko på isen, vilket det känns som att du vill få det till.

Huge: Nej, hela mitt resonemang bygger på att det vore många fördelar med att ta in en bra defensiv back. Del så skulle defensiven stärkas och dels så skulle man kunna gå fram till det mer offensiva spelsättet som var tänkt från början.

Att defensiven funkar beror ju till stor del på att forwards fått ta på sig ett större defensivt anvsar.. då blir offensiven lidande. Det är svårt för forwards att "ställa om" till offensivt spel när PP skall spelas.

En annan sak som jag tror påverkar vårt PP är den likriktade taktiken när Bäckis spelar PP. Dåligt oucktempo och statsika positioner gör att det blir väldigt lätt för motståndarna att försvara sig.

Givetvis ses Hautonen som en bonus och är som du säger en ersättare för Bäckis till nästa säsong (halvtung uppgift för finnen) ;)

Kolla in sista omgången!!!

SAIK-FHC
DIF-LHF
MIK-LHC

Risken är för slipstugg är överhängande!

Det börjar dra ihop sig. Känns skönt att slippa vara indragen i streckstriden (än så länge)
RkTeamGPWTLGF:GATPOTWOTL
1 HV 71 45 22 12 11 144 : 119 80 2 3
2 Färjestads BK 45 20 12 13 151 : 125 76 4 3
3 Brynäs IF 44 18 16 10 126 : 108 74 4 2
4 MODO Hockey 44 21 7 16 130 : 103 72 2 2
5 Timrå IK 46 20 9 17 114 : 120 71 2 3
6 Luleå HF 45 17 8 20 140 : 134 62 3 1
7 Frölunda HC 45 18 7 20 131 : 128 62 1 1
8 Linköpings HC 45 16 11 18 124 : 135 61 2 3
9 Skellefteå AIK 44 15 11 18 110 : 129 61 5 2
10 Djurgårdens IF 44 14 12 18 116 : 121 58 4 1
11 Mora IK 44 16 6 22 112 : 132 54 0 2
12 IF Malmö Redhawks 45 10 11 24 99 : 143 41 0 6

65selander: Nu vinner vi imorgon så får vi lite andrum när till dom övriga lagen. Fem samt sex poäng ner till MoDo och Timrå (Timrå har även en match mer spelad) vore riktigt skönt.

GävleLasse:
"Arnio: Jag kommer aldrig att kuna läs dina inlägg med respekt så länge du envisas med "Tigers"...

Brynäs IF heter ´laget, inget annat."

Nähä det är inte ok att kalla Brynäs för Tigrarna på svenska eller för Tigers på engelska?
Du har en massa smeknamn på spelarna som tex. Bäckis för Niklas Bäckström. Innebär det att du inte kan läsa dina egna inlägg med respekt?

arnio: På grund av att Brynäs Tigers är bland det töntigaste man har kommit på.

Ett smeknamn på en person är helt annorlunda. Det hade varit annat om spelarna gått under namn som tex "terminator", "Undertaker" eller nåt liknande...Då hade jag verkligen sett till att skriva deras namn.

BRYNÄS IF!!!

GävleLasse: Medhåll.

GävleLasse: Helt enig med dig. Kulturslakt!

Det tragiska är att det finns säkert fullt med "nya" supportrar som tycker att vi kan ta bort oken, sätta ett tigerhuvud på bröstet och kalla oss Gävle Tigers...eller varför inte slå oss i hop med Leksand? Åtminstone vore det ju såååå kul om dom kom tillbaka till ES. Då kan vi spela låtarna "Leksand Stars" & "Kumbaya" i högtalarna.

Bevara kulturen OCH rivaliteten!

arnio: Många här inne är från "non tigers generation", vi är helt enkelt lite äldre och tycker att det är fånigt. Och vi är stolta över våran historia. Och vi anser att vi har sveriges, ja kanske till och med världens finaste klubbmärke.

wap.hockeysnack.com
Go Tajgers go go go.......:-)

Fundamentals:

Jag tycker Eriksberg IF har ett snyggare klubbmärke!

*duckar*

Gidde: Ingen med TVÅ ögon håller med dig ;)

Gidde: mmm, jo deras är också fint... :)

Gusten: eller vad säger jag! Det är ju förskräckligt!

Gusten:

Ha!!

Där ser du, eller beskyller Fundamentals för att vara enögd?

;-)

Gidde:

Hehe, sen som vanligt... (A)

Bissett19: ät inte gul snö...

Fundamentals: Don't you walk where the huskies go and don't you eat that yellow snow...

Gidde: där åkte du dit...

Fundamentals:

Nja, det gjorde ju du med ;-)

Gidde: hmm, jag säger inget mer utan min advokat...

GävleLasse: "Don't you walk where the huskies go and don't you eat that yellow snow..."

Always eat yellow snow, it could be beer! ;-)

ekan68: Frank Zappa.....! En trogen Brynäsare då det begav sig......

bradberry: Så här några timmar innan transferfönstret stänger börjar de misstankar man länge haft alltmer få karaktären av fakta: det blir inga förstärkningar till Brynästruppen. Jo, Hutten har anslutit, men är mer en långsiktig satsning än en kortsiktig förstärkning. Det är ju försvaret som måste förstärkas. Vi ska försöka ta oss igenom ett slutspel med två backar av god ES-klass, Sjödin och Angell. Nollan, Lavins, DJ, Hulken och Sunken känns helt otillräckliga för ett slutspel. Det är sant att försvarsspelet överlag sett bättre ut efter jul, men som någon skrev för ett tag sedan beror detta i hög grad på att forwards tar ett större defnsivt ansvar. Jag är rädd för att vi kommer att stå med rumpan bar i försvarszon i slutspelet, då det ju är för sent för att börja fundera på förstärkningar. Agerandet (eller icke-agerandet) blir ännu märkligare mot bakgrund av att såväl mormor som Boork efterlyser just förstärkningar av försvaret.

Håhå jaja.

Jompe: Glöm inte granitblocket Morin som är återkallad :)

KRONWALL!

Jompe: Din argumentation känns väl aningen darrig när man vet att Nolander är den back i truppen som varit inne på minst mål i 5 mot 5 av samtliga frekvent spelande backar i truppen. Han är dessutom tvåa i interna +/- -ligan, trea bland backarna totalt i ES samt delad femma utav samtliga ES-spelare.

prosten: Tja, nog skulle även DJ och Nolander hålla för slutspel, kanske även Hulkkonen. Lavins var inte helt oäven i slutet av förra så vi får väl lite på fru Fortuna helt enkelt....
Sen måste väl erkännas att det till stor del beror på skickliga, hårt jobbande
defensiva forwards som t.ex. Dackell att vår defensiva statistik (insläppta mål t.ex.) ser så bra ut.
En fysiskt spelande defensiv back skulle ha suttit fint för att , men det blir väl till nästa säsong.

prosten: Jag kan till nöds leva med Nollan också. Men poängen är att backbeståndet generellt sett är för tunt och för lätt för ett slutspel när det smäller på mer och det blir hårdare spel runt kassarna.

Nu kommer det inte att bli någon förstärkning så den här diskussionen är ju akademisk, som man av någon anledning kallar meningslösa diskussioner. Vi får göra som Huss säger; be till Fru Fortuna att puckarna måtte studsa vår väg.

prosten: Med tanke på att Nolander varit Sjöddas backpartner under större delen av säsongen så vore det väldigt konstigt om Nolander haft ett sämre +/- än det han har...

GävleLasse: ...som när Per Löfström åkte snålskjuts på de övriga 99.

GävleLasse: Och Sjödda har varit Nolanders...

« · 825476 · »