Brynäs IF

727454 inlägg · 7962 ämnen

AIK - Brynäs IF [7/10 2010]

« · 1287395 · » Till forumet

Sv: AIK - Brynäs IF [7/10 2010]
Huge: Mycket av utvisningarna är ju en följd av att man backar hem. Så man kan ju inte veta om man sluppit eller fått med sig utvisningar genom att ligga på hårdare. Brynäs måste lära sig att kunna föra spelet i en hel match eller i alla fall största delen av dem. Speciellt mot lag som är sämre på pappret. Det är en sak att kriga sig till poäng mot lag som är bättre på pappret och en helt annan grej att kunna ta kommandot mot sämre lag.
Kommentera

Huge: "Rimmar lite illa med ditt inlägg där du klassar bl.a AIK som ett klart sämre lag än Brynäs, bestående av en massa allsvenska spelare och Brynäsrejects..."

Varför då? Den nya backen som jag efterlyser ska inte ha en särskilt framträdande roll, utan snarare bredda truppen, vilket är nödvändigt eftersom truppen är tunn på backsidan.

AIK har i princip ett helt lag med "breddspelare" och det kallar jag dåligt spelarmaterial. Brynäs har däremot många spelare som jag inte skulle kalla för breddspelare.
Kommentera

Peja: Isf tycker jag inte att det var ngn medveten hembackning från vår sida utan främst en kombination av deras friska och rörliga anfallsspel och vårt eget slarv, trots att vi som Sunken uttryckte det, låg bra i positionerna men slarvade när vi väl fick tag i pucken.
Och när vi sen åker på en massa tvåor så blir hela vårt offensiva spel överlag sönderryckt. Många offensiva spelare får vila för mkt i BP och blir då lätt kalla.
Och det här märktes som sagt framförallt i sista perioden.
Fram till dess tycker jag att vi har bra kontroll på händelserna utan att egentligen göra en riktigt bra match.
Viket i sig tyder på styrka.

"Om inte Carlsson kommer ser jag gärna att Brynäs värvar någon allsvensk back med es-klausul."

Rimmar lite illa med ditt inlägg där du klassar bl.a AIK som ett klart sämre lag än Brynäs, bestående av en massa allsvenska spelare och Brynäsrejects...

Kommentera

Huge: Brynäs fick spela många boxplay som en konsekvens av att man backade hem och spelade ryggsäckshockey i egen zon. Jag tycker inte att AIK:s kollektiva anfallsspel var särskilt imponerande. Så länge Brynäs inte lät de etablera anfall i Brynäszonen, hade de stora problem att göra det. Och puckentappen som kom som en konsekvens av Brynäs agerande ledde även till livsfarliga kontringar (läs andra perioden), men i tredje perioden fick AIK styra och ställa alldeles för enkelt. I slutändan var det en storspelande Svedberg som gjorde att Brynäs kunde åka hem med tre poäng.

Angående Jonathan Carlsson. Jag tror att han skulle vara en väldigt bra värvning. I dagsläget har Brynäs 5 backar som håller es-klass i egen zon och det håller inte, speciellt med tanke på att Jonsson och Bertilsson är skadedrabbade och att den sistnämnde dessutom (förmodligen) kommer att spela JVM.

Carlsson är ingen stjärna, men han skulle ändå tillföra stabilitet i egen zon vilket backar som Clarke och Löf inte gör. Han är en pålitlig pjäs som även kan matchas i boxplay. Ja, jag tror att han skulle bredda laget på ett bra och nödvändigt sätt.

Om inte Carlsson kommer ser jag gärna att Brynäs värvar någon allsvensk back med es-klausul. Det finns en hel del spelare där som jag tror skulle kunna bredda Brynäs backuppsättning på ett godkänt sätt.
Kommentera

Peja: "Tycker Czarnecki får ta på sig att AIK nästan kom ikapp, med tanke på att laget (som vanligt i ledning) spelade extremt defensivt i tredje perioden."

Jag tycker att NC ska få kred för att Brynäs vann både mot FBK och mot AIK..
Kommentera

Peja: "Tycker Czarnecki får ta på sig att AIK nästan kom ikapp, med tanke på att laget (som vanligt i ledning) spelade extremt defensivt i tredje perioden."

Hur tycker du att han isf borde ha coachat när vi tvingades spela BP i stort sett halva sista perioden?
Och nej: AIK har säkert inte ett bättre lag på papperet än vad Brynäs har.
Men matcher avgörs faktiskt inte på papperet utan på isen.
Vi är lite bleka bakåt i framförallt första perioden men har ändå på nåt sätt kontroll på händelserna i stort sett hela matchen.
Och AIK är betydligt bättre än sitt rykte, det dom saknar är skärpan i avsluten då man trots allt skapar rätt så mkt framåt.
Som jag ser det så blev alla BP i går (hur många hade vi? 12?) avgörande för hur matchen i stort kom att gestalta sig.
Vi hade väl 1 PP och där målade vi.
Ett PP som dessutom var felaktigt dömt.

Kommentera

MarcusElving: "Nu har journalisterna varit här inne och läst igen ;)"

Jag tror till ock med att de skriver här..
Kommentera

Nu har journalisterna varit här inne och läst igen ;)

"• Du har blivit ganska hårt kritiserad av fansen på diverse webforum. Har du sett det?

– Nej, jag läser inte sånt. Men för mig kvittar det. Jag kan inte argumentera emot att jag har varit skakig, det är jag den förste att erkänna. Men när jag har anpassat mig till lagets spelsystem blir det bra, det är jag helt säker på. Jag är inte oroad eller stressad."

Kommentera

Skitstöveln: Kommer ju massor av Timråiter.
Därav storpubliken.
Kommentera

Jag skulle mer än gärna se Jonte i Brynäs igen. En tuff och stark back som skulle stärka försvaret. Jag vill inte se att han också går till något annat ES lag. Kom igen nu Sundlöv!
Kommentera

arnio: Enligt NC så sägs det bli storpublik imorgon - jag är nog den mest nyfikne på den fronten!
Kommentera

Svartgulröd: "Enligt Expressen så kan Jonte CArlsson vara på väg in. Jag vet inte hur pass mycket förstärkning han skulle vara. Han Känns som en typ av spelare som dragit till NHL på tok för tidigt.

Vad skulle ha tillföra i Brynäs? Bättre än Löf, ja.. Bättre än Berglind?"

Klart att han vore en förstärkning, en breddning av laget. Vi skulle kunna låna ut tex Berglind och ha möjlighet att få en ersättare vit tex skador. Vi har ju även J-VM att tänka på...
Kommentera

Svartgulröd: Ja Clarke är i alla fall ett offensivt vapen. Nc får matcha honom som igår så blir det nog bra..

Skön vinst, längtar som fan till Ovematchen, det blir höstens första i Läkerolen för mig....gåshud redan..
Kommentera

Zzz: Clarke är svårbedömd. Han är vilsen i egen zon men jag tycker nog att han har blivit lite bättre efter hand. Hietanen var ju precis lika vilsen i början han med. Men han är ju ett bättre val än Löf alla dagar i veckan.

Jag vill gärna ge Clarke en chans att visa att han klarar av att spela ES hockey. Han är ju en fin tillgång i PP.
Kommentera

bradberry: Han var lite hängig, ingen fara om man ska tror det som står i GD.
Kommentera

Svartgulröd: Han skulle tillföra en hel del tror jag, tuff och rejäl i sitt spel. Det skulle vara kul att se om han utvecklats något på en säsong i nord amerika. Frågan är på vems beskostnad nu när alla är tillbaka.. Clarke?

+ att jag inte till se några fler ex juniorer i andra lag, men det är ju mest egot som spökar =).
Kommentera

sylf: Enligt Expressen så kan Jonte CArlsson vara på väg in. Jag vet inte hur pass mycket förstärkning han skulle vara. Han Känns som en typ av spelare som dragit till NHL på tok för tidigt.

Vad skulle ha tillföra i Brynäs? Bättre än Löf, ja.. Bättre än Berglind?
Kommentera

Gurra88: Ja, faktiskt. OK om snubben hade visat nåt i matcherna, men han är ju näst intill oduglig!
Kommentera

Rossa: Börjar bli ganska löjligt nu. Och nästintill lite obehagligt hur mycket han gillar 16#
Kommentera

sylf: Håller med om #16. Enligt vad jag har hört av en kompis som har ganska bra kontakt med de unga i BIF så finns det även ett missnöje mot hur #16 kan få spela så mycket trots att han inte presterar någonting. Han kallas för NZ andra son...

Redigerad kommentar

Kommentera

Lindström: Pihls straff, jo jag såg den och jag tror till och med att jag hade gjort det bättre...Hur f-n tänkte Säcken när han släppte ut den besten att lägga en straff.....Han fick ju pucken mer i sidled än framåt om man säger så...
Kommentera

Peja: Riktigt bra i ikväll var Svedberg, Ekholm, Silfverberg, Kahnberg och Sunken. Även Sundström och Hansen gjorde klart godkända insatser, faktiskt även Clarke.
Jonsson saknades verkligen, blir instabilt och valpigt utan honom.

Med svårare motstånd så hade alla misstag i egen zon resulterat i fler baklängesmål. Sen måste vi bara bli mer effektiva i anfallszon och vid kontringar (typ 2 mot 1 lägen).

Men, det var 3 poäng och vi kändes klart bättre än dem.
Det som gjorde mig gladast var Svedbergs lugn och kyla, även fast det kom en del udda returer så kändes det väldigt, väldigt tryggt.
Kommentera

Blizzard: Skadorna har förstört mycket för honom men så länge han är hel är han riktigt vass, det förvånar mig inte alls att han ligger i topp!
Kommentera

MarcusElving: delar med våran nytända och hela pärssinen =)
Kommentera

En liten notering, Calle Järnkrok leder skytteligan i ES. Visserligen delar han förstaplatsen med fyra andra spelare, men ändå! :D

Svedberg börjar närma sig 92% i räddningar..

Kommentera

Peja: Som sagt, skönt med tre pinnar. Var lite inne på nått liknande södertäljematchen. Vi måste kunna föra en sån här match, och inte enbart i en period. Så pass bra bör vi vara att vi inte ska behöva lägga oss på försvar. Anfall är bästa försvar därför har det gått så bra i inledningarna av matcherna nu. Synd att CZ inte vågar fullt ut.
Kommentera

Lindström:

Vad gäller Hansen vs Sundström så är vi långt ifrån varann.Där är valet är lätt för mej,tyckte det kändes skönt med Hsnsen tillbaka ikväll.
Han är oaser bättre än voran "förstecenter" Nordan just nu,om det säger så mycket;)
Sundström gör ett bra jobb,men han är totalt ofarlig från röd och framåt,men rejäl och bra i egen zon och passar bra i såna här tredjeperioder,FBK och AIK de två senaste matcherna.
Kommentera

Bra match av Svedberg. Nu måste han få fortsätta. Till skillnad från Bjurling kan han utgöra skillnaden mellan lagen i jämna matcher. Och till skillnad från Bjurling har han en hög lägsta nivå.

Tycker Czarnecki får ta på sig att AIK nästan kom ikapp, med tanke på att laget (som vanligt i ledning) spelade extremt defensivt i tredje perioden. Precis som mot FBK gav man bort taktpinnen på tok för enkelt och AIK, som inte har något särskilt bra anfallsspel, bjöds på massvis med målchanser. Efter förra matchen satt Czarneckis självutnämnda försvarsadvokater och påpekade att Brynäs minsann måste spela jättedefensivt för att besegra ett så bra lag som Färjestad, och hade någon slags mental utgångsposition att Färjestad ÄR ett mycket bättre lag än Brynäs (tacka gudarna för att spelarna vet bättre än att tänka så när det är dags för match) men inte ens den största Czarnecki-älskaren kan väl påstå att AIK har ett mycket bättre lag än Brynäs? Deras lag består ju i princip uteslutande av allsvenska spelare och Brynäs-rejects.

Varken Färjestads eller AIK:s backar har haft särskilt mycket att komma med när Brynäs har haft högre utgångspositioner i banan och åtminstone forecheckat ibland. Många ES-backar är inte speciellt spelskickliga och det är synd att Brynäs avsikt med matcherna enbart verkar vara att ta ledningen för att sedan backa hem. Jag har full förståelse för att folk inte vill lägga ut hundratals kronor per match för att se ett lag med den inställningen.

Sen är det märkligt i sig att Brynäs har 3-4 (eller fler?) 2mot1-situationer men bara gör ett mål på dessa. Det är inte ES-mässigt och man ska vara glada över att seriens sämsta lag stod för motståndet idag.
Kommentera

Lindström: #16 måste ha nån hållhake på NC, idag var han som vanligt helt kass. Ändå är han inne när det toppas till höger å vänster. En stor jävla gåta är det! Det har spelats 24 perioder så här långt, hur många har han varit bra i, 2?

Jävligt skönt att se Ekholm idag, Brynäs klart bäste spelare tillsammans med Svedberg.

Inte så jävla lätt heller att möta ett desperat raggarspelande AIK, som sen derbyt inte vunnit. Skönt att åka hem med 3 pinnar och ladda för lördagsmatchen, då det krävs seger!
Kommentera

Bissett19: Siitter i skallen på Sundström då han ska göra allt på dom få minutrarna han får/fått.
Jag ser ju hellre Sundström på isen än Hansen ivf.. Hansen kan inte ens träffa öppet mål annat än med isare..

Sen måste vara tajkon på hockeyligans sida eller något då tiderna ändras på spelarna hela tiden.

Synd att domaren hade blåsljud i lungorna å blåste sönder matchen mer eller mindre. Sen att linje domarna inte kan släppa pucken käns sådär..

Nån som såg Phils straff? Nästan Nordan klass på den..
Kommentera

Bissett19: Precis lika märkligt som att Dackell försöker sätta den mellan benen på målvakten elva gånger av tio ;)

Jag såg inte matchen idag men av skotten att döma så gjorde Svedberg återigen en bra match... Gott mos
Kommentera

Svartgulröd:

Ja det låter mer rimligt,då det kändes som Alex spelade en hel del.
Nu kanske Lindström rosar NC lite;)

Apropå Sundström så har han nu haft två frilägen,ett idag och ett mot Tälje tror jag.Och båda gångerna har han valt slagskott.Mycket märkligt.
Kommentera

Svartgulröd: Öhh nu står det Lauritzen:14:18, Sundström:04:36
Har www.hockeyligan.se fått damp?!

Nu nån minut senare:05:15 på Sundström..

Redigerad kommentar

Kommentera

Lindström: Lauritzén hade 10:16 och Sundström 11:05i kvällens match...
Kommentera

Vad var det med Lasse J idag? För inte var han med...?
Kommentera

Gurra88: Måste bara fråga hur det kan komma sig att Sundström har 05:15 i istid medans Lauritzen har 16:20.
Inte återspeglar då det vad dom presterade idag ivf.
Om inte NC snart använder sig av dom som visar att dom ska ha tid istället för dom som är med i favvo gruppen, så kommer det snart att bli problem.

Nån som kan förklara för en okunnig, onyanserad gamnacke till läktarcoach #16 storhet idag och vad han uträttade på över 16 min.

Av nån anledning så ändras siffrorna hos hockeyligans sida nu ser jag..

Redigerad kommentar

Kommentera

Det som glädjer mig mest med Svedberg är att han hela tiden vill spela ut pucken. Markström var inte sådan. Har saknat en målvakt med den spelstilen att hela tiden vara på alerten med plocken för att försöka lira ut pucken igen.

Sen tycker jag att Svedberg visar att han är given etta.
Kommentera

MarcusElving: Skön vinst, skönt att komma in i en positiv trend. Men elitseriens bästa coach får nog göra något åt sin strategi när vi är i ledning.
Kommentera

MarcusElving: Jag är glad för de tre poängen!
Kommentera

På väg hem från Hovet.
Kort sammanfattning:
Skönt med tre pinnar,men spelet sög rätt bra.En riktig dålig elitseriematch,med en dålig domare.
Men Svedbergs spell gladde.
Kommentera

MarcusElving: Härligt härligt med T R E nya pinnar!!
Bara att hoppas att dom som INTE var bra idag rycker upp sig till lö, för då KRÄVER vi tre pinnar till!!
Kommentera

Anders Berg: Sluta nu, 3 viktiga poäng. Var glad för det.

I förra matchen vann vi mot en av guldfavoriterna med 4-2..

Kommentera

3-2 seger mot AIK är på gränsen till uselt för ett lag som ska spela semifinal, men för Brynäs är det mer än okej! ;-)
Kommentera

tompap71: Absolut, fantastiskt bra. Men utan det där snöpliga andra målet så hade han varit uppe på runt 97% :D
Kommentera

70 Rodrigues: Ekholm är vår bäste back både idag och senast mot FBK. Hoppas han fortsätter på den linjen. Svedberg som du sa överlägsen etta som keeper.

Nordan måste ha nåt fel eller nåt. Han har varit usel i 8 omg nu.
Kommentera

tompap71: Grymt bra :-)
Kommentera

MarcusElving:

94,7% duger ;)
Kommentera

sylf: Svedberg som sagt lysande men bli inte förvånad om vi får se Bjurling på lördag? Glömde ju nämna Ekholm, han och Svedberg är matchens giganter, Rödin usel i egen zon, desto bättre framåt, Nordqvist och Andersèn sämst sämst sämst!!!
Kommentera

hahii: Tärnström är och bjäbbar hos domaren, fick dom inte nog med utv med sig kanske.....?
Kommentera

Riktigt jävla skönt!!!
Kommentera

« · 1287395 · »