ES-premiär 13/14 Läxsand-BRYNÄS, det Allsvenska återtåget!
Leksand: ?Det är ett misslyckande? | Leksand | SHL | Sverige | Hockey | Sportbladet | Aftonbladet
foppa78:
Grattis, har nu sett matchen i efterhand och det ar inget snack om saken att ni vinner rattvist men rakna inte bort Leksand an, sjalvklart blir det en tuff sasong men inte ens en bitter javla pessimist och idiot som jag kastar in handduken an.
Redigerad kommentar
Ja bra att min kandidat till årets rookietitel levererar ett mål i första matchen. :)
Backarna släppt dock till en del luckor och glömde bort någon spelare framför mål vid något tillfälle. Ett bättre lag hade kunnat straffat Brynäs hårt vid dessa tillfällen. I övrigt sattes inte backarna på några större prov. Leksand var blekt. Det riktiga eldprovet blir hemmamatchen mot SAIK.
Annars var det en premiär som gick i dur. Värsta ärkerivalen besegrades, Thuresson vart tvåmålsskytt och Vi vann läktarmatchen mot de i rikspressen upphåsade Leksandsklacken. Gött så.
Godmorgon!
första 3p bärgade. bra.
Bra igår; enter, nocke, jänkarna och Thure. Men framförallt tyckte jag backspelet ser helt annat ut än förra säsongen. Fortsätt på detta spår nu, viktigt med en bra start!
Redigerad kommentar
Tväst: Härlig seger igår, vi var ett, två och kanske tre nummer större än Leksand.
Som många påpekat ser backsidan klart starkare ut i år, Bertilsson lysande t.ex.
Sen saknas det playmakers vilket märks, kommer bli mycket chanspuckar alt dump and chase i uppspelen i år. Men fart och fläkt lär det blir, lite som Luleå.
Bäst var Bertilsson, Thuresson, Scott och jag gillade även Jacobsson.
Brodin och Nordan var däremot riktigt svaga, Gundersons pp-spel alldeles för lättläst.
Nu är vi igång! En ordentlig värdemätare i nästa match dock....
atilla:
Innebar inte den nya operationen, att något slags nät skulle opereras
in för att förstärka bukväggen (som var försvagad och orsakade alla
problem med ljumskarna)?
Nu är jag i och för sig ingen läkare. Men borde det då inte
vara en operation som görs i magtrakten? Om nu bukväggen
skulle förstärkas.
Men som sagt. Jag är ingen läkare, och vet inte exakt var bukväggen sitter.
JJ är före Rahm innan säsongens slut.. tro mig!
Brynäs har inte samma offensiva spets den här säsongen. Det märks inte minst i PP-spelet att 'kusinerna' inte längre är på plats, men man har en avsevärt mycket bättre bredd. Som Wikegård var inne på känns årets stomme betydligt bättre.
Med Bertilsson skadefri, Kilström i laget, Jacobsson från start och Djoos några kilo tyngre känns backsidan betydligt tryggare. Den här backuppsättningen kan låsa fast motståndarna mycket bättre. Nu är man inte längre numret för små längs sargerna.
Det som oroar mig mest är egentligen målvaktsuppsättningen. Visst håller Honken en acceptabel nivå, men när han är skadad och sjuk (som vi vet att han kommer att bli framförallt andra halvan av säsongen...) ska Rahm stå... Och det känns... sådär.
Var det verkligen för detta han opererade sig sist?
Det var ju först nyligen han fick en riktig diagnos på vad som orsakar problemen.
Om han skulle ha gjort den här operationen sist, då borde väl det
redan ha varit känt, vad som orsakar hans problem?
så bidrog han dock med råge i denna match, med vad jag hoppades.
Han spelar 3-0 i 5 mot 5. Vinner nästan alla tekningar (mer än 4 av 5).
Fortsätter han på den nu inslagna vägen kommer han att vara
oerhört nyttig, utan att vara den poängkung som kanske eftersöktes.
Vi har i allt för många säsonger, varit på tok för beroende av mål
i numerära överlägen. Det kommer ju att bli viktigt den här säsongen
med, att göra mål i numerära överlägen. Men nu, då vi kanske inte
kommer att kunna få så extremt bra utdelning där, då blir utdelningen
och spelet i 5 mot 5 och 4 mot 4 desto viktigare.
Sen fanns det tendenser till att det kanske kan bli några mål i numerära
överlägen, även denna säsong.
Nokelainen höll dock på att bli poängräddare till Leksand efter en idiotisk blindpassning i fyra mot fyra. Men i det stora hela en habil insats.
Å Martin Johansson nätar i sin första match för Örebero...Så dags att vakna nu???
Stekhet trio i J20 laget som som låg bakom 3 av 5 mål mot Leksands J20 (Björklund, Strid och Ljunggren) samt självklart Lindgren och Molin som gärna kan ta Lauritzens plats någon månad! =)
Älskar Enterfeldts spelstil! Tycker han var lagets bästa spelare ifjol tillsammans med Gunderson. Fötjänar enligt mig ett A på bröstet, dels för sitt spel och Go och dels för att det är en Gävle kille. Blivande Kapten i laget om han väljer att stanna några säsonger.. (FÖRLÄNG FÖRBÖVELEN!)
Sweatt, aa han är riktigt snabb som dom säger, kommer skapa många kontringar där. Annars är ju förstakedjan med Thuresson, Nokke och Scott den bästa idag! Hade ju dock innnan säsongen trott att Thure skulle lira defensiven och Scott stå för målen, men Scott får gärna passa och Thure får gärna fortsätta göra måL! ;)
Lillebror kommer be om att få återvända t AS, sicket uselt gäng!
Skönt drag på läktaren...lite lättare bussresa hem...
Huge:
Tänkte ge mig på en matchanalys! Fan vad skönt med seger! Vi gör en bra match men leksand är ganska bleka. Vad gääller våra spelare så är förstakedjan med Nokelainen, Thuresson och Scott en riktigt bra offensiv kraft. Nokelinen är en klasspelare, framförallt när han tar in puck över offensiv zon, vänder om, och hittar bra passningar! Gillar Swett, inte bara för han gör mål, han är också väldigt transatlantisk i sin spelstil och nosade på mål flera gånger. Han ligger och smyger runt mål, flera gånger under matchen, vilket jag gillar...skarpt! I övrigt är Kilström den stabila back som jag hoppades han skulle vara. Helt felfri i denna match! Frågetecken då! Ja, Harhu gjorde ingen glad, tycker inte att Lauritzen är het heller. Nordguist och Rödin är väll inte heller lysande men heller inte dålig. Brodin skall ha beröm också, avig och åker mycket grillor! Ingen värdemätare för Brynäs ännu men trots en mardrömsstart så kör vi över leksand på bortaplan! Det känns riktigt bra!! För alltid Brynäsare!!! Tack för mig.....HEJ!
SH:
Harju spelade väl inte så mycket? Nån som hörde nåt snack om det? Eller bedömde bara T J att de andra förtjänade mer speltid?
Redigerad kommentar
EskilstunaLasse:
Ja... många rejäla närkamper över hela banan. Ser bra ut inför fortsättningen. Väldigt skönt att börja med 3 poäng..... serieledare just nu ;-)
Oavsett så märks det vilken klasspelare vi har i Nokelainen, var väl inblandad i samtliga mål som det kändes.
Hårt jobb från Ollas, Rödin, Brodin, Sweatt och Scott, var det verkligen Brynäs vi såg på isen och inte Luleå?
Stabilt backspel överlag, Kilström visar bra pondus.
Men som sagt: svårt att bedöma vår insats pga det bleka motståndet idag.
Ändå bra spel för att vara en premiär.
Tväst:Ja Brynäs spelade upp sig rejält efter den bleka inledningen av matchen. Jag gillar att många spelade på gränsen och delade ut mycket stryk.
Bäst idag var nog i alla fall Ollas...
rafalski:
Godkänt till slut.... om än ett par mål för lite kanske. Men premiär mot ett taggat Leksand är väl inte det lättaste.... såg ju oxå väldigt tafatt ut i första.
Bra fart på Sweatt, Brodin o Rödin, borde vi få nytta av längre fram. Ganska tryggt bakåt, men LIF hotade inte så många gånger. Hyffsat positionsspel i PP några gånger.... kan bli bra längre fram.
Det kommer nog att ta en del matcher innan jag fullt ut kan lyssna på regelanalyser av Sanny "bentackling" Lindström.... men han hade ju rätt om Enterfeldts bröstvärmare på Ryno.
