1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766343 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Gavve: Hockey är ett mentalt lagspel där alla sex spelare på isen är viktiga hela tiden.
Man påverkas också av hur motspelarnas sex spelare presterar.

Går inte att jämföra med t ex längdhopp eller 100 m sprint.

Bumpar tråden med en GISSNING:
Jag gissar att Källgrens första match blir 2:a dec mot Kalpa. Vore ju lämplig match att starta med.

(hmm… fanns det inte en discolåt förr som hette ”Lady Bump” - man skulle bumpa varandrra med höften när man dansade)

Fofi : Inge fel på bönder, dom som ser till att det finns mat i affärerna!

Lulessss: Ja, och nu spelar Bäckström, Lucas Pettersson osv i Brynäs, vi hade två skadade målvaket och var nykomlingar som var bottentippade i början av säsongen. Kul att ni fick vinna, men jag kunde inte bry mig mindre om Omark kommer o spelar i Luleå igen, då ännu en gång så är det fel bok du skriver i.

Lulessss: Forwardssidan som inte hade vunnit om vi inte åkt på skador på nyckelspelare :)

Lulessss: Eftersom detta är Brynäsboken så säger jag att Brynäs har lite bättre forwards.

Greatredwing : Inte för att rättfärdiga beteendet, men en bidragande orsak är nog att alla lag verkar övernatta på Scandic i centrala Gävle med närhet till krogar m.m. Väljer man istället t.ex Scandic väst så är nog problemet eliminerat.

Väldigt konstig match igår… Brynäs började frejdigt i ca 5 minuter… Sen är det Rögles match. Det var klasskillnad mellan lagen. Rögle snäppet starkare, snäppet snabbare, snäppet smartare… Det sammantaget gjorde att Brynäs blev tillbakapressade, stressade, hamnade i tidsnöd så fort man fick pucken…

Topplagsbeteende ändå på Brynäs att lyckas vinna matchen trots den matchbilden. Det har vi inte vant oss vid den här säsongen, snarare det motsatta, att man spelat bra och känts starkare och bättre än sin motståndare men ändå förlorat…

Kaffe kaka fjärde raka!!

Tack som fan! Det här behövde jag efter Pekings jävla debacle tidigare idag.

Missade kvällens drabbning på grund av jag fira min brorson men underbart att slå på text:tvn och ser att vi vann! Blev genast lycklig i själen😀

Astral : Tagnes = grin pelle

Forsberg 1978: Starkt att vända och vinna, de lyfte lite sista 8 minuterna.

lapad: Ni som säger att Rögles PP är bättre än Brynäs. Har ni koll på att Rögle alltså har sämre siffror än Brynäs i den spelformen?

Brynäs ligger liksom sexa i PP denna säsong på 26.53%. Rögle ligger 10a på 22.22%.

Brynäs har statistiskt sett ett bra PP denna säsong. Och Rögle har ett sämre. Då känns det ju dumt att sträva efter att vi ska ha ett PP "som Rögle" tycker jag.

Edit: Jag säger inte att vi inte kan bli bättre. Bara att vi kanske inte ska jämföra med sämre lag där.

atilla: Han stör inte Rifalk, och han får god hjälp av Kuhlman att hamna där. Men han skall inte vara där. Men det känns som att det blivit mål om det varit mot oss…

Tredjelinan med Kopacka i spetsen verkar dock het idag.

Ska zebrorna försöka hitta nått fel nu med??

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Bellows skytte ser bra ut på värmningen.

mk: att skriva 5 år med djoos måste vara en våra sämsta affärer vi gjort i modern tid. Lindblom var ju inte heller så bra men det kan man ju bryta efter 2 år tror jag. Rödin har ju levererat.
Max 3 år som längst tycker jag.

bradberry: Jo, men det är väl inte bara principen? Det handlar väl om riskminimering också. Även kulturbärare kan bli skadade, gå ner sig i leverans osv.
Att han är rätt typ av spelare vi vill ha i laget är det ingen som ifrågasätter.

Stefan R 63: Alla sportchefer, tränare, spelare, supportar, minitigrar, funktionärer och övriga som har sett en hockeymatch hade valt Hellberg över både Clara och Delia alla dagar i veckan.

Brynäs släpper in extremt många mål i relation till chanserna man får mot sig. Och det kan inte bero på någonting annat än målvaktsspelet. Det är objektiva fakta. Att du eventuellt kan hitta andra lag som inte heller har ett bra målvaktsspel förändrar inte faktumet att Brynäs målvaktsspel varit oacceptabelt under säsongen.

Jag tycker även att man måste ställa sig frågan om den här säsongen handlar om att verkligen kunna åstadkomma något eller bara att undvika kval. Vad tycker du Brynäs ambition bör vara, med tanke på att du verkar nöjd med målvaktsspelet? Är det här ett målvaktsspel som kan bära långt, tror du?

Lite oväntat att Kalmar väljer att sälja Vanderbeck nu. Och till Finland av alla ställen. Den såg jag inte komma. Okej om Kalmar varit ett mittenlag eller bottenlag men de ligger liksom trea bara 4 poäng efter Modo trots 2 matcher färre spelade.

"AJ Vanderbeck lämnar Kalmar HC och flyttar vidare till Finland, enligt uppgift till Barometern."
www.barometern.se/sport/avslojar-aj-vanderbeck-lamnar-kalmar-hc/

BIF Kungen:
Läser igenom först nu när jag kommit hem (hade inga brillor med) och läser att konsensusen verkar vara att Clara gjorde en dålig match?
Nu hade jag ju inte lyxen av att veva repriser, men gjorde han inte en JÄVLIGT stabil insats bortsett från deras 4:a (inbrytning o 1:a stolpe).
Han gjorde väl ett gäng kvalificerade räddningar?

Som jag skrivit innan. Det kommer bli slutspel denna säsong. Det kommer bli bättre när spelare kommer tillbaka också samt eventuellt ett nyförvärv till eller två. Mot top6!

Vad ligger Vesels vinstprocent på som back?;-)

Jonjo: Stark offensiv vinner man matcher .Stark defensiv ink målvakt vinner mästerskap .

vonDöbeln: "I kvällens match förtjänade väl egentligen inget lag poäng?"

Tja om du tror att "vackert spel" kommer leda nånstans har du inte följt SHL-hockey de senaste åren.

Tre poäng är tre poäng, oavsett hur de gick till. Lex Växjö.

Brynäs gjorde 8 mål framåt och då förtjänar man att vinna. Jobbet måste göras, skotten måste skjutas.

Att bara säga att "EGENTLIGEN är Timrå mycket bättre än så här", är bara att lura sig själv. Var glad för att ni emellanåt spelar optimistisk anfallshockey, men svagheterna i defensiven (och i viss mån truppen) är det som kommer fälla krokben i slutändan. En femma räcker inte.

Brynäs spelar bättre än på länge, men fortfarande inte särskilt bra eller underhållande. Trots det nöjer sig de flesta supportrar med poängen istf skönspel. Men det blir max kvartsfinal för det här laget om inget händer på målvaktssidan.

vonDöbeln: skulle inte kalla det ett steg framåt. Så här har det sett ut. När Brynäs öser på så gör man massor av mål men man släpper in massvis bakåt. Fokuserar man på försvaret så släpper man nästan inget mål alls men man kan inte göra några framåt heller.

Vidrigt viktiga 3 poäng MEN det MÅSTE in en 1:a målis omgående!

Förutom lite för enkla mål i baken tar jag med mig det positiva idag där jag tror att vår resa uppåt i tabellen just börjat. Brynäs ger mig bra vibbar idag.

BIF Kungen: Rödin är Brynäs motor

Fofi : AJF snacka om superflopp, sämsta värvningen i modern tid efter Bellows och Delia? Nu när man tänker efter… Vad fan sysslar Alcén med egentligen, sitter han bara å killgissar lite med sina värvningar?

Det irriterar mig att det går bra för Djurgården. Förlorade de inte en match med över 10 mål? Tycker inte att ett sånt lag förtjänar att ligga topp 6.

Det vara bara det. Tack.

Lindström: precis, spela Svecek istället för AJF

havre: Där snackar vi pp. Vilken jävla fart å precision.

Treklövern1912: Alltså folk i stugorna och fans runtom i landet reagerade på att han släppte in ganska enkla puckar vill jag minnas. Trots det vann laget ofta matcherna, för att Brynäs var klart bäst i ligan i grundserien.

Men låt oss hoppas att K kommer tillbaka och spelar stabilt.

Svensson_62: Även källgren!! Så han lär vara väldigt nära nu. Clara/källgren blir ett bra målvaktspar!

havre: Var på studiebesök hos IBMs högkvarter nära NYC för en oherrans massa år sedan. En svensk IBMare höll föredrag. Han inflikade att vi svenskar är ”but-are”.
= otroligt svårt för en svensk att hålla med om något utan att slänga in ett ”but” på slutet.

Har haft det i skallen sedan dess och insett att det var klockrent beskrivet. Väldigt vanligt förekommande här på HS. Ordet ”men” är grymt vanligt härinne. Kolla bara senaste inläggen. Jag är lika själv dock.
🙂

Låter inte på Rödda som om han kommer spela mot Timrå.
Ingen Axel, Djoos, Berra eller Witkowski heller, trots att Berra o Rödda tränade ensamma på isen. Killarna landade precis från deras resa i Schweiz, kommer bli en tuff tillställning detta.

Källa:

Fan dem hade väl kunnat spola isen iallafall.

Gavve: Tre poäng på Kopathjka.. ;-)

Alcén, ta ditt ansvar och skeppa Delia för hans egen skull. Det är inte välgörenhet vi sysslar med i Brynäs IF, det är elithockey, eller vad är det, Johan?

Guldtigern: förstår gnället här under pågående match.

Men hoppas folk låter bli att gå ut och hänga ut han i Brynäs inlägg efter matchen på sociala medier. Det är bara onödigt när ändå ingen vill att dem ska gå långt i CHL.

Guldtigern: Det handlar om att vinna, oavsett chl eller shl. Vinster föder vinster. Och perfekt tillfälle att lufta spelare. Men att veta att man spelar med öppen kasse gör inte saken bättre för psyket. Han kan åka tillbaka och fortsätta samla mynt. Han är säkert en underbar människa. Men såhär får det inte se ut om man dessutom får betalt för sitt arbete.

bänknötarn: "Man kan skylla på mycket, men nu får Greiss, Lindbäck mfl mfl som gjort pajas-insatser i Brynäs-tröjan flytta på sig, här kommer nummer ETT!"

Synd om karln... Tänk er när han kommer hem tidigare än beräknad och får frågor om hur han hade i Sweden.

Ic4ru5: "Förstår inte riktigt vad det är du argumenterar för."

Att det är korkat och oseriöst att klassa Alcen som oduglig och beskylla honom för att ha slarvat bort/missat en spelare som vi härinne och även han själv har velat värva till laget.

"Tycker du att han genuint har gjort ett bra jobb med truppen den här säsongen?"

Absolut.
Dom flesta var väl såvitt jag kan minnas jävligt nöjda med våra värvningar och även förlängningar. Möjligtvis att målvaktssidan kändes lite osäker och där har väl Delia heller inte riktigt infriat förväntningarna så här långt.

" Har vi tagit steg i rätt riktning?"

Nja, hittills verkar det inte som så om du utgår ifrån hur spelet och resultatet såg ut förra säsongen.
Iofs kanske inte så konstigt att vi hittills inte tagit nåt steg framåt den här säsongen med tanke på dom tunga spelartapp vi åkt på och som i princip inte gick att ersätta på ett realistiskt sätt.

"Aspirerar vi på topp-placeringarna?"

Ja, varför inte?
Serien är långt ifrån över och får vi bara vara hyfsat skadefria och kan spela mer stabilt över längre tid med samma uppträdande som senast mot Luleå, så kan jag inte se att topp6 ska vara ouppnåeligt.

"Får vi bra bang for the buck från nyförvärven?"

En svår fråga eftersom det tar olika långt tid för framförallt nyförvärv som aldrig spelat i SHL, att fullt ut göra sig själva rättvisa.
Blundar man för den saken och utgår ifrån att alla dessa spelare bara borde kunna kliva in och prestera på topp från start, då är det klart att framförallt spelare som Delia och AJF känns som negativa överraskningar så här långt.

"En säljare som inte säljer får sparken. En controller som gör dåliga analyser får sparken. En aktiemäklare som gör dåliga affärer får sparken."

Precis.
Och när dom fått sparken så är det kompetenta och insatta yrkespersoner i resp företag som avskedat dom. Inte några utomstående oinsatta amatörer som bedömt deras arbete från soffan framför datorn.
Har mao svårt att se att dom i Brynäs som anställt Alcen skulle avskeda honom bara för att oinsatta, gapande och missnöjda supportrar tycker det.

miklarvbg: Tror att efterfrågan på den produkten är relativt låg.

Tydligen börjar matchen 19.45 ikväll. Tänkte jag skulle påminna om det.
Tack för ordet :-)

Svensson_62: Såg nu att man köper via vår supportersida så det blir bortastå. Men tack för tipset!

OveJärnkrok: Vet inte, han får gärna vila imorgon o resten av truppen. Sedan så tycker jag vi skickar så många junisar vi kan till Schweiz imorgon.

xxx BIF xxx: Hittade inget specifikt om när han spelade det. Men 2019 skrevs det en artikel där detta framgår:

"Witkowski, who can play both right-wing and defense, began the season for Tampa Bay playing on the fourth line"

boltsbythebay.com/2019/11/07/lightning-luke-witkowski-victim-teams-slow-start/

Det känns ju inte jättevanligt med backar som även kan spela forwards i NHL i.a.f. Eller någon annanstans heller för den delen.

Luddf: "surt att vi hade slagit alla tiders rekord om vi värvat De Haan"

Det hade vi inte. Modo hade nästan 5000 (4985) säsongen 04/05 (jag vet att det var Lockout, men rekordet gäller ju ändå).

Med De Haan hade vi legat på 4606. Vilket förmodligen hade varit högst någonsin om man räknar bort Lockoutsäsongerna.