1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769641 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Sv: SHL premiär Rögle mot Brynäs i Catena Arena idag kl 15:
Hahaha, det måste vara rekord i att vara korkad. En mindre begåvadeTimråit som går in i Brynäs forum och vräker ur sig saker som inte ens en 5-årig skulle göra. Tänk att det finns människor till allt 😂

Charles: Japp, Lesund låg som en igel på Rödda större delen av matchen. Det är, enligt min åsikt, en av SHLs bästa defensiva backar så inte helt lätt att ”glänsa”. Men f-n vad Rödda tog kampen i sarghörnen.

Apropå 4:e kedjan, det blev ju ett helt annat flow och momentum i slutet av matchen när gick ner på 3 kedjor. Det visar ju att vi behöver få in den där spetsforwarden så andra får flytta ner i hierarkin. Sen vill jag ha in Strömgren också.

Charles: Fint att vi sprider ut målskyttet också!

Sv: SHL premiär Rögle mot Brynäs i Catena Arena idag kl 15:15
På riktigt, kan Cmore flytta sina mickar eller sänka dampungen!!

Sv: SHL premiär Rögle mot Brynäs i Catena Arena idag kl 15:15
Silfverkroken: Riktigt bra 2:a period tycker jag. Extra roligt att båda våra PP varit riktigt bra med härlig utdelning på det andra.

Men domarna alltså, var f-n hittade man utvisningen på Björnen?? Too many players var ju dock solklar och den är för dålig. Blir en spännande 3:e!!

Sv: A proposito de nada
Gameday. Har blivit tradition att vi åker till Kreta då frugan fyller år denna årstid, så i vanlig ordning får man köra lite övertalning om att vi borde leta på en sportbar ikväll så man kan se matchen live med en öl i handen. Nu Gävlar kör vi älskade hockeysnacks vänner🙌🙌

Huge: Då är det skönt med dig Huge som verkligen inte hakar upp dig på oväsentligheter… ;)

Pettisbif: Tror aldrig man kommer ha möjlighet att ha ett sånt brett lag, särskilt utifrån världsläget och det ekonomiska läget.

På målvaktssidan krävs det nog snarare en billigare lösning, likt Frölundas målvaktspar den här säsongen.

Sen backsidan, säg att Johannesson skulle få ett genombrott den här säsongen, ska han då vara extra back? Sen att ha sex backar som säkert kräver 200k + är ju såklart orealistiskt.

Forwardssidan blir nog även den svår att genomföra. Både Scott och Palve i en tredje känns som en ekonomisk utopi tyvärr. Men drömma kan man såklart göra. Men tycker vår sportchefs strategi med yngre spelare både från Brynäs och andra föreningar kommer vara vägen framåt, särskilt i ekonomiskt svårare tider. Detta kommer kryddas med spets till en lagom nivå.

Farsang: Först negativt inställd till att "Manner bestämmer allt" och till och med(!) har tillsatt en J20-tränare från Europas ledande hockeynation, för att i nästa stycke beklaga sig över att andra klubbar har en bestämd spelidé från juniorlag och uppåt. Känns som en insändare skriven i affekt efter några järn.

Bratwursten : Samtidigt, bredden kommer ju också bli bättre som effekt av att spets värvas. Värvar vi någon till förstakedjan t.ex kommer någon flyttas ner till andrakedjan, en annan flyttas därefter ner till tredje osv. Det skulle betyda att vi kan ha t.ex. Ölund eller Eklind i fjärdekedjan.

Jag tror absolut Sallinen hade gjort nytta, och har själv varit posotivt inställd tidigare, men nu när Strömgren ser ut att värvas lär ändå numerären bli bättre. Är det då värt att ha mindre pengar att röra sig med när vi letar offensiv spets för att få in Sallinen? Jag tycker verkligen inte det.

Bratwursten : Jag gillar Sallinen. Men Sallinens bäst före datum har tyvärr passerat.
Bättre då att värva en ung spelare med stor potential på ett troligt flerårskontrakt medans man inväntar NHL-camparna och tillsätter den sista pusselbiten!

Samsung: Får en känsla av att Pettis kommer göra en pettis. Dvs, lämnar HS i någon vecka och sedan kommer tillbaka med svansen mellan bena och säger att han förbättrat sig.

Den här sidan har faktiskt blivit värre än riksdagsdebatter. Vilken sandlådenivå människor kan nå.

Snart börjar säsongen. Kul med hockey! Spännande ifall vi får en till spelare eller ej.

Pettisbif: Om Brynäs kände till hur mycket skit dy spyr på dem här på forumet så skulle du nog inte bli inbjuden till någon fler golfrunda 😂

DanneBif1912: Tvivlar på att vi kommer se någon förstärkning innan NHL-campsen är över. Tycker det är bra av Alcén att ha is i magen och vänta.

Läser om Gästriklands tv-puck.

Leo Sundqvist? Är det Sunkens son? 6 mål på två matcher (Örebro och Västmanland).

Otroliga siffror.

Rätt lustig story:

Jag har sedan lite mer än ett år sen arbetat som lärare på en skola i södra Sverige. I ett samtal med en annan lärare förra veckan kom jag in på att jag håller på Brynäs.

Då säger min kollega:

”Jaha, då kanske du känner till namnet på min pappas kusin - Tommy?”

Jag svarade:
Tommy Sandlin?

”Ja, precis”

Liten värld.

(Pappan som är kusin med Tommy heter för övrigt Lasse - ni känner säkert till honom med)

{8399}:
Det är ärligt roande att läsa på olika fans forum där många supportrar anser att deras lag är alltid nederlagstippade av "experter" som inte har koll och ofta kommer även argumenten att vissa "experter" har något emot just deras lag osv osv medan supportrarna naturligtvis har en neutral syn på det egna lagets förutsättningar. ....

Charles: Såg ut som om Larsson körde center några byten igår iaf. Tog en del tekningar också.

xxx BIF xxx: Att frias i brist på bevis betyder att man är oskyldig. Det är grundläggande rättsprinciper. Om du blir anklagad för något ska du bevisas skyldig, du ska inte behöva bevisa dig oskyldig...

Berge: Jag reagerade på att du skrev "Men vad fan är det här!? Hur i helvete!? Precis när allt lugnat ned sig. För helvete. Det är så jävla dåligt!"

Tycker att man bör avvakta och försöka förstå vad som eventuellt har hänt innan man kastar ur sig sånt där. Det är precis den typen av reaktioner som skapar stormar i vattenglas. Sen var det konstigt att börja svamla om "ansvarskodex" när ingen blev dömd ifjol och så vitt vi vet inte nu heller. Vad menar du att Brynäs ska göra, automatiskt sparka anställda som blir polisnmälda för brott? Eller vad menar du att Brynäs ska ta ansvar för och på vilket sätt ska man göra det?

Luddf: Nja, syftet med mötet var ju att presentera hur de tänkt, framåt, att upplägget med privatparter ska se ut liksom. Vad som ska ingå i de olika nivåerna. De berättade om hur idén till pp föddes, men den har jag tydligen glömt nu 😳 Sen var ju Filip o Mikko med, och fick ge sin syn på bl.a trupper och försäsong. Mikko pratar gärna och mycket så det är svårt återge 😅 men han är verkligen så noggrann och ordentlig i allt han gör tror jag! Iaf hade han en bra känsla inför säsongen, stor tilltro till nyförvärven o laget. Att de är på väg åt rätt håll!

Skagge: 2.5 miljoner svenska kronor netto.
Har Alcen dom pengarna att röra sig med behöver vi inte vara orolig för att sista spelaren inte håller tillräckligt hög klass

Visst Palve kan dribbla som sista man i PP i uppspel, han kan slå felpass i PP.

Men vänd på det. Hur många mackor har han inte slagit genom boxen?? Hade det stått en leftare med ett direktskott där hade det regnat in kassar.

Jag tycker Palve är vår bästa pp-spelare. Överlägset. Han har magiska flipp genom centrallinje och matade Genoway med fina mackor ifjol.

Han gjorde ju dessutom ett antal snygga mål från sin högerposition.

Problemet? Finns ingen som kan skjuta direkt.

Heja Oula!

Peja: Med lite tur och utveckling på spelarna i bottom 6 just nu så kan det bli riktigt bra.
Olesen finns det mycket hockey I, men har inte fått det att lossna i Brynäs, det har lett till dåligt självförtroende. (Dock 8 mål förra säsongen, helt godkänd första säsong) Kan han armbåga sig fram i ledet har vi ett "nyförvärv"där.

Eklind, potentiell NHL-spelare enligt Adam J och Mrmadhawk. Höjde lite på ögonbrynen när jag hörde det i podden, men efter lite betänkande så kan jag hålla med dem.
Eklind är stor och tung och kan ta över en matchbild vissa stunder. Kan bli en Gustav Rydahl om han förbättrar vissa saker i sitt spel.
Petade in 8 kassar förra säsongen.

Ljungkrantz och Lindblom har tagit chansen här på försäsongen och visat att de vill vara med. Blommar de ut till bra SHL spelare här så har vi två jokrar.

Men ska vi supportrar känna oss trygg med ett starkt lag från start så behövs det en som på förhand är god för 15-20 kassar.
Får Alcen fram det så har vi ett komplett lag enligt mig.

Min förhoppning är att Scott ska flytta ned och centra en 3:e kedja. Gå lite som pappa åt Ljungkrantz/Lindblom och ha Olesen på den andra vingen.

NY-Larsson-Rödin
Palve-Björninen-Timashov
Ljungkrantz/Lindblom-Scott-Olesen
Eklind-Ölund-Kvist

Silfverkroken:
Ja Sunken gillade jag skarpt trots att han inte fick ut max av Brynäs.
Men väldigt omtänksam och jordnära kille!

Annat mot för vad Peter A var. Diktatorn har han fått nickname efter tiden i Brynäs. Förstår att han inte gjort klart med nytt lag. Ingen vill riskera ha honom som coach. Inte direkt lovord från Brynäs ledningen.

Klart bättre 2a perre av oss.
Rör oss mycket bättre. Spelar pucken mycket säkrare. Och har bra fina kombinationer.
Björnen verkar trivas med Scott och Rödin.
Scott hade ett byte där man kände igen gamla Scott. Var helt fenomenal. Med dragningar och skott.
Rödin hade ett finfint pass till Björnen men annars rätt osynlig.
2a kedjan något blek i 2a perioden.
3e och 4e kedjan förvånansvärt bra och skapar ofta, nästan varje byte i offensiva zonen.
Kvist ser riktigt bra ut ska sägas. Hade lika gärna kunnat stå 3-1 om Ölund hade satt sitt friläge.
Hedberg såg man inte alls i den 1a perioden. Men var väldigt delaktig i 2a. Bergman fortfarande rätt bra. Lindstein, Johannesson och Kinnvall spottade upp sig. Sklenička har en jävla kyla och avig i rätt lägen. Kommer vara så mycket mer än en "ok två-vägsback" som Adam och Höken benämnde han.
Veini har gjort en bra 2a period och stått för en del svettiga räddningar.

Bäst i 2a perioden:
Hedberg & Kvist.

Apropå nått annat. Adam Almquist 🤢🤢🤢
Hoppas Sverige och hans lag HV portar honom från ishallen och spel i Sverige nånsin mer.
Är nog ett av historiens mest korkade beslut som tagits av en professionell ishockeyspelare.
Livstids porta honom från all svensk hockey nånsin!

Fan det har varit mycket munhugg här inne idag. Är alla förbannad för att semestern är över?

Metalman: När ett nyförvärv har skrivit på på börjar gnället att nästa nyförvärv inte har skrivit på. Det är omöjligt för Brynäs att "vinna".

Sv: GÖR LARSSON TILL KAPTEN
lapad: Håller med, Rödin andas Brynäs. Kaptensrollen är oxå brutalt överskattad, bara löjligt att byta. Larsson kommer garanterat avlasta Rödin ändå, både som vän och lagkamrat.

Skulle denna spelare kunna vara något för Brynäs? Rightare och har rätt skapliga stats i KHL.

lapad:
Manner bör vara riktigt riktigt orolig för defensiven är katastrofalt dålig.
Bjudningar, kladd med pucken, långsamt tempo, lättläst, söndercheckade.
Johanesson och Friman har det tungt just nu, går för fort för dem ......

19 insläppta på 4 matcher nu med ett i princip ordinarie lag på banan. ....

Charles:
Granström attityd på björnen!
Det gillas.

Davey85: Sklenicka ser stabil ut

Verkar som det svarta hemmastället används idag. Tack och lov för det!

Pettisbif: Du kanske kan tipsa Manner om att du kan stå i båset
?

Pettisbif: Kan det komma en presentation av en ny spelare imorgon innan Leksandsmatchen tro?

”Filip Forsberg bryter med Nashville och kliver ut ur garderoben som en Brynässpelare - jag har alltid hållt på Brynäs i smyg, nu är drömmen sann” eller nåt lite mer realistiskt. 🙂

Pettisbif: Om Djoos kommer hem så kan man säga att backsidan nästintill är spikad, med den enda förändring att Bergman ersätts av Djoos.
Bertilsson, Kinnvall, Djoos, Sklenicka, Friman, Johannesson & Lindstein.
RUGGIG backssida minst sagt!

Pettisbif: Håller med dig. Backsidan vi har är lite väl hårt kritiserad av vissa utifrån. Visst ingen topp 6 backsida, men ändå bra balans på det defensiva och offensiva.
Målvaktssidan är vår akilleshäl som sagt. JJ har rn bra högstanivå men för låg lägstanivå, framförallt är han extrem dålig på att läsa spelet när han skall ut och hämta puck och spela med klubba. Är ett gäng sekvenser mest varje match han håller på att ge bort mål.
Vad gäller Rautio så är jag inte helt 100 på vad vi får för målvakt, bara känslan av att han inte har högstanivån att bära ett SHL lag över en hel säsong heller. Jag är vrålnöjd om vi klarar play in faktiskt!

Det som är lite tacksamt är väl att just målvakt är något som går att förändra under säsong och som kan göra snabb stor skillnad. Gentemot att endast få in en forward eller back som ibland skall försöka förbättra ett dåligt försvarsspel eller offensivt spel, som inte alltid slår lika väl ut.

Vad gäller Brynäs så tycker jag ert lagbygge har en bra mix och att ni bör slippa oroa er för negativt kval ganska snabbt in i säsongen. Er akilleshäl om ni skall in i topp 6 leken kan kanske bli målskyttet?

Pettisbif:

Problemet idag är att debattklimatet blivit tuffare och fjantigare på nätet för vissa , folk blir så lättkränkta nu för minsta lilla, jag har varit medlem här länge, spelar egentligen ingen roll vad man skriver i andra lags gästböcker så är det alltid någon som tar det negativt och blir kränkt, jag älskar mitt lag Leksand men jag är man nog att kritisera om det går dåligt men att bemöta motståndafans med massa skit och dryga kommentarer gör att man får mindre respekt som person på forumet.

hade jag varit moderator i Brynäs gästbok hade jag rensat rejält, mycket dagisnivå här inne, lekands gästbok är inte lika aktiv men snälla, de flests här inne är vuxna

Hoppas många av er här inne växer upp och skärper er.

Puss och kram från Dalarna

Nivån här inne…

Zappaholic: När Lindbäck dessutom gjorde en rätt bra match. Första målet var såklart snöplig men annars gjorde han en del svettiga räddningar och hans spel klubban är något man inte ser ofta i SHL.

Har sagt det förr och säger det igen. Man kanske ska stänga för motståndarlags fans precis som man gjort på Svenskafans. Där såg man problemet.

Johan Larsson kommer spela med nr 10.

Olli Nomadinen : Om detta nu är en pajkastarbok så behöver ni Tikare inte ränna omkring härinne?

Ni får liksom inte låna nåt Sm-guld ändå.

{9873}: Fredag 18.30 mot Örebro på Cmore Hockey. Nya tag då!

Jag får en god magkänsla inför säsongen! Gillar Johannessons passningsspel, Björninens intensitet. Överlag gillar jag att backsidan äntligen känns genomgående puckskicklig och vill vara kreativa istället för att tjonga iväg i blindo. Kinnvall fint tillskott där också. Mådde dåligt flera år när vi hade Sundquist, Kilström m.fl som hanterade klubban som sopkvast. Är också lättad att Danielsson har lämnat.

Om Vehviläinen går ner sig lite så gör det inte alltför mycket, mer speltid för Lindbäck :)

Men: Börjar det inte bli lite trött att envisa sig med firma Rödin/Scott? Tror de skulle må bra av lite nytt omkring sig... blir ofta överkreativt, och ännu mer med Palve som tredjelänk.

Måste säga att jag gillar hur Manner redan har tränat PP etc, nästan alltid tidigare så rullade dem runt på alla femmor oavsett vilken spelform det var fram tills typ slutet på försäsongen

Från träning 1 ser man hur Manner tänkt. inte så att han suttit på semestern och tänkt bara på annat. förutom sitt godis som han nämnde både efter VM och en ny intervju