1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 772711 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Ove Myling: Jag tror att vi överskattar många av spelarna, särskilt framåt. Det är nog bara Larsson och kanske Scott som hade gått in i något annat SHL-lags toppkedjor, Kvist och Birgersson hade inte ens gått in i de allsvenska topplagens fjärdekedjor. Tror inte vi Brynäsare ser riktigt objektivt på spelare som Rödin, Palve och Timashov. Noterar att många vill behålla Timashov, tycker det säger mycket om hur verklighetsuppfattningen är gentemot hans förmåga.

Väldigt spekulativt men att ha humörspelare som tilltänkta ledande spelare tror jag blir destruktivt för hela laget. Om man har ledande spelare som alltid presterar och alltid går i bräschen lyfts hela laget, det blir lite motsatsen i Brynäs.

Farsang: Jag tycker det är en kombination av båda. Manner har satt ett spelsystem som bevisligen hämmar spelarna eller helt enkelt inte fungerar. Detta plus att han är en riktigt dålig matchcoach gör att det blir underkänt.
Att sen Rödin gick ner sig med 100% över en sommar var det nog ingen som hade räknat med.

Olli Nomadinen : måste säga att nivån mellan Brynäs och Timrå boken varit bra på sistone. Har dock inte läst och skrivit så mycket i TIK boken så jag vet inte hur det har varit där.
Gillar när stämningen är god och inte bara hån och dåliga pikar. Då de flest gillar att snacka hockey och då är det trevligt att surra seriöst med andra supportrar !

pjåtor: Tror vi slår Rögle idag. Formen är stigande och vi har börjat täppa till bakåt på ett helt annat sätt

JawKee: Exakt. Många gnäller om att vi inte gör tillräckligt med mål. Där ligger inte problemet.

Nu får vi en fin keeper men det ska givetvis gnällas ända. Det är bara att inse att vissa fans gnäller oavsett vad Brynäs gör.

Peja: När det gäller att värva målvakter är vi bäst i ligan. Vi omsätter kopiösa mängder slipsar varje säsong. På den punkten leder vi finsk hockeys utveckling.

Sv: SLO-tråden
{8399}: Såna som dig som mest trollar kanske man inte ska seriöst nej men vågar ändå hävda att de flesta här är väldigt engagerade Brynäsare som absolut är värda att lyssna på.

Som vanligt sämst när det drar ihop sig. Vad sysslar Rödin med i 6-4-spelet? Uselt!

spolaisen: Jädrans vad trovärdig du är med dina verbala versalskrik...

Din beskrivning känns som att den kommer från ett subjektivt fredagsfyllo...

Kan man införa en ”aktiv sittplats”?

Skulle gärna sitta med likasinnade som faktiskt ljublar, ställer sig upp, buar och sjunger med i några sånger.

Obs! Bör tydligt framgå vid bokning att det är aktiv ståplats.

En annan grej. Går det att minska ståplats vid behov? Tex med tejp/band. Ser ju bättre ut om samtliga står tillsammans, och kanske kommer de som står och hänger vid sidan (klappar inte ens händerna) få sig en tankeställare eller köpa sitt.

MVH

Bratwursten : Man har haft 30 år på sig att hissa tröjan i taket och det har aldrig varit någon diskussion om det förrän nu, så tycker svaret på den frågan är rätt tydlig.

ellis: Wille L 15 säsonger 6 sm guld
Tigern 10 säsonger 7 sm guld
Tord L 15 och 9 sm guld
Lars Göran 15 säsonger 8 sm guld
Dackell 14 säsonger 2 sm guld
Virus 11 säsonger och 7 sm guld
Stig salming 13 säsonger och 6 sm guld
Janne L 16 säsonger o 2 sm guld
Huss 15 säsonger o 2 sm guld
Prosten 16 säsonger o 2 sm guld
Wickberg 15 säsonger o 7 sm guld

Silfverkroken: Citerar från artikeln för dom som vill läsa:

"Jakob Silfverberg, 32, i Brynäs redan kommande säsong?

Ja, uppgifter till silly-surr säger att den bomben inte är helt utesluten.

Den stora guldhjälten från 2012 har visserligen ett år kvar på sitt jättekontrakt med Anaheim, där han tjänar 55 miljoner kronor per säsong. Men rykten florerar att Anaheim åtminstone överväger att köpa ut den svenske forwarden från det sista kontraktsåret. Något som skulle kosta klubben två tredjedelar av lönen.

Att ingen är helig visade Anaheim med eftertryck när man 2019 köpte ut ikonen Corey Perry med 13 år i klubben och då sparade sex miljoner dollar mot lönetaket.

Anaheim ligger sist i sin division, är ett av NHL:s absolut sämsta lag och står inför en ombyggnation. Att få bort Silfverbergs höga lön skulle innebära mer utrymme under lönetaket.

Silfverberg har elva år och drygt 700 NHL-matcher på meritlistan. I slutet av förra säsongen drabbades han av en blodpropp i benet och tvingades äta blodförtunnade medicin i somras. Den här säsongen har det endast blivit 12 poäng på 49 matcher.

Silfverberg har varit öppen med att han när kontraktet med Anaheim går ut gärna spelar några säsonger i Brynäs. Han lämnade moderklubben efter det bejublade SM-guldet 2012 där han bland annat sköt det klassiska 1–0-målet i den avgörande finalen.

Sportchef Johan Alcén säger att han inte fått några signaler på att det kan bli aktuellt med Silfverberg redan till nästa säsong. Inför den här säsongen lyckades Alcén locka hem Johan Larsson efter många år i NHL."

Farsang: där är vi inte eniga. Jag tycker Friman är vår jämnaste back i år i defensiven. Ingen flashig spelare på något sätt, men han gör sällan bort sig heller, känns oerhört positionssäker. Känner mig trygg med honom i andra backpar. Blir nog mer troligt att vi får leta ersättare till Johannesson. För ett lag som ger Marcus Björk chansen i NHL kommer säkerligen ge Johannesson några matcher också.

Håller dock med om att Niemelä har spelat upp sig de senaste matcherna.

Fantastisk seger! trodde jag inte om jag ska vara ärlig.. Blomman måste ju få ett nytt ettårskontrakt.

SuneMangs: En riktigt bra match som vi faktiskt borde vunnit.

Någon mer som får en liten känsla av att ”Masjävel” egentligen är Pettis/Bryppe/jok3rn/Soling?

munkas:

Noterar att Jaromir Jagr startar för Kladno i den tjeckiska förstadivisionen.

Still going strong 50 år gammal

{8399}: Känns som att du inte förstår skillnaden på utvisningar och filmningar? Nyss börjat titta på hockeymatcher kanske?
Vilka pinsamma diskussioner du för.

Wilhelmsson:

Det är hans egna åsikter. Dessutom gillar Axle att provocera så ta det inte på allvar.

Det är en solklar filmning av Björninen och man skäms när man ser det. Nu har han ju långt ifrån Shinnimin men det är illa ändå.

Huge: ” Domarna jobbar hårt för att Söderberg utan hjälm ska åka och byta och slippa bli utvisad.
Innan dess en klar klubba i ansiktet på Friman som man missar.
Hmmm…”

Patetiskt att läsa en soffdomares analys av domarens beslut på isen.

Silfverkroken: Stort grattis till vinsten!

{8399}: Haha, röd tråd… pft!

J-16 kör 1-3-1
J-18 kör presspel
J-20 kör styrspel
A-laget kör alla mot alla

Bulten: Vi har ju väl nyss rensat sportslig och övrig ledning? 2024 får SHL-lag 65 miljoner per år i TV-ersättning. HA kanske 8 miljoner.
Hur skulle det vara bra att åka ur??????

Loomis666: hade jag varit Alcén hade jag kallat in Bertilsson Rödin och Larsson på kontoret.
Ni tjänar 300 000/mån. Vill ni ha ett bättre lag nästa säsong?
Självklart svarar de ja: bra då vill vi sänka er lön till 200/mån så får vi loss två till riktigt bra spelare

BIF Kungen: Så här dagen efter ännu en skitmatch...Att folk härinne går bananas över Rödda..är lite märkligt...Att nästan han får stå som personifierad för det elände ALLA bidrar med. Rödda har varit så här sen han kom till Brynäs
Kan köpa om han ska ha C eller inte men på ngt vis låter det som att det är hans fel att det går käpprakt åt helvete...För några år sen fick Jacke stå i intervju efter intervju och förklara varför vi inte var med i matcher och förlorade..med sina ledsna ögon.Berra har också fått haft den rollen och stått i Tv o sett ledsen ut.....Detta hänger inte på vem som har C eller inte...
Vi har en defensiv som inte fungerar,....
Vi har en tunn trupp...
Vi har ingen matchcoachning
Vi har för dålig trupp...
Vi har stora problem att komma förbereda till match...
Om vi följer gameplan eller inte???

Nu blir det nervösa månader igen med att undvika kval.,,

Förbannande jävla älskade skitlag.....

Ni är bättre i 2 perioder men vi får tacka en 15-20 kg överviktig Lindbäck för segern hoppas ni värvar en målvakt om det blir kval mot Malmö de är tunga inget att förlora då de är dödsdömda redan. HOPPAS VERKLIGEN NI KLARAR ER FRÅN KVAL .🏒💯🍻

9 senaste matcherna.
3 av dessa har vi legat under med 3-0 och kvitterat
2 av dessa har vi legat under med 2-0 och kvitterat
Men ändå har vi bara tagit 5 poäng på dessa matcher.

Så, urusla starter. Moral att komma ikapp, men i slutändan ändå bara smulor.

Tänk OM vi aldrig hade hamnat i dessa underlägen? Det är alltså 10 potentiellt tappade poäng. De hade gjort skillnad.

{10128}: Gå och gör en laguppställning istället. Den sjuhundrafemitoelfte i ordningen.

Sv: Välkomna
Huge: Misstänker att det finns några här på forumet som på nåt konstigt vis alltid har otur på jobbet och alla där motarbetar dem. Och till råga på allt så håller deras grannar på med nåt konstigt som de borde sluta upp med. Jäkla galningar! Och familjen - ja vad säger man - släkten är värst… Och Brynäs är ju nästan lika usla som min omgivning. Och HS består ju nästan bara av idioter som det är skönt att vara otrevlig mot - nånstans måste man ju få lätta på trycket när hela livet är så orättvist…. o s v. o s v

Tom Topp: ” Ni kommer bli jättelyckliga när han försöker dra backen på offensiva blå och ni får en spelvändning mot er, när hela laget är på väg framåt! Plus att han är den ende som inte vänder hemåt i full fart! ”

Att förlora pucken på offensiva blå är vardagsmat numera. Rödin, Palve och Timashov har alla svart bälte i den konsten.

Personligen tycker jag vi skulle behållit Roy. Sannolikheten att ”ny på jobbet” ska gräva fram något giftigt så här i slutspurten, när 13 andra lag hugger som kobror, ser jag som högst osannolikt. Särskilt med tanke på att han sökt sen i augusti…
Det blir ännu ett fatalt misstag som kommer skrivas ned i stora brynäsfadäsboken vol 87.
Klåpare.

J-S: hittade denna NA artikel från 20 dec 2022 om Silfverberg där de resonerar om framtiden

BIF Kungen: Ju mer jag tänker på det, desto mer logiskt är det att Silfverberg spelar i Brynäs nästa säsong. Det är inte troligt att Anaheim låter han spela av sitt dyra kontrakt i nuvarande roll samtidigt som dom är i en rebuild.

Att något annat lag väljer att ta över det dyra sista året på kontraktet ser jag som osannolikt. Sista alternativet är att Anaheim försöker trade’a honom till en contender i år som gör en push mot Lord Stanley’s pokal. Problemet med det är att dessa klubbar brukar inte ha så mycket utrymme kvar under lönetaket.

Den som lever får se 🙂

Peja: Ja, en kedja är aldrig starkare än…

Stämmer ju onekligen väldigt bra på Brynäs där Manner sumpat bort otaliga poäng på att spela svaga länkar i slutet av matcherna. Jag tror aldrig jag har sett en tränare med sämre känsla för matchcoaching i SHL tidigare.
Han säger ju själv att resultatet är det viktiga. Varför fortsätter han då att ge bort matcher?
Helt otroligt svagt.

SOLKLAR icing, domarna släpper, vips 2-3 och därefter kränkta när Brynäs klagar.
Jag tror jag svimmar över den låga nivån!

Får en känsla av att Strömgren är väldigt viktig för humöret i gruppen i Brynäs. Dem flesta talar gott om han, och han verkar aldrig ha några sura miner!

Brynäsgubbe: 1.Skellefteå
2.Oskarshamn
3.Rögle
4.Färjestad
5.Brynäs
6.Örebro
7.Frölunda
8.Timrå
9.Växjö
10.Leksand
11.Linköping
12.Hv71
13.Luleå
14.Malmö

Om Brynäs. ”Det har gått trögt i vinter, men det går inte att säga annat än att Brynäs bjudit på sig själva. Inte minst tränaren Mikko Manner.”

{10128}: Bra Pettis. Då får vi se om det stämmer eller ännu ett påhitt.

Huge: Nu har du skrivit +100 inlägg om målvaktsträningen. Logga ut ett tag.

xxx BIF xxx: Haha, ja, Johanesson har varit ett stort utropstecken. Inte så överraskad att han är bra, men trodde inte han skulle vara riktigt så här bra. Tycker även Strömgren visar bra takter och han blir ju bara bättre och bättre. Det verkar vara bättre att värva från Rögles bänk än 35-taggare som finns i sportchefens kontaktlista.

Det var synd att Brynäs inte tog in Niederbach som också hade svårt med istiden i Rögle. Modo har gjort det riktigt bra som tagit in honom. Vela och Brickley under säsongen. Om jag minns rätt har Modo tagit in Niederbach, Vela och Brickley under ungefär samma tidsperiod som Brynäs tagit in Roy, Blomqvist och Niemelä.. Nog för att man spelar i olika divisioner men jag hade hellre tagit Modos värvningar.

Jag hoppas att Brynäs tar Riley Woods nästa säsong, men det verkar som att Skellefteå ligger hårt på där... De ser nog honom som en spelare som kan gå in högt upp även i deras lag.

Farsang: Vilken fantastisk skridskoåkare han är när han är på spelhumör!

{10062}: Chilla nu för fan..

Älskar att vi nästan aldrig är oense härinne. Alla drar åt samma håll…

Svensson_62: Vad ska Brynäs med en analytiker till?
Laget kan ju gå in gratis på HS och få ett dukat bord med analyser - t ex analyserna av senaste 4-4 målet…

Bara för den kommentaren var det värt att gå in på HS i kväll 😂😂🤣🤣😁

Farsang: Lindbäck är en stor målvakt och hans spelsätt: träffa mig och jag tar pucken. På små rinkar funkar det bra att spela så, mycket lättare att få hjälp av försvaret. På stora rinkar krävs det oerhört mycket av försvaret pga det spelsätt han har. Typ ta bort returer, läsa och markera, låta motståndarna skjuta från ofarliga områden. Han har stora problem att flytta sin kropp och vara snabb i sidled. Som tex 4-4:a målet, när han uppfattade att det skulle bli en passning istället för skott, tog det lång tid att ställa in kroppen, få fast skridskon i isen och göra förflyttningen.

Vill absolut inte prata skit om Lindbäck,
han gör ju absolut det han kan med den spelstil han har. Det som måste hända i Brynäs är att försvarsspelet måste upp rejält. Och hjälpa honom i 60 min. Som jag skrivit förut: Går inte att tumma på nått! Gör alla sitt jobb i försvaret då blir även Lindbäck duktig.

Huge: ” Det räcker med att vara en simpel soffbedömare utan nån större kunskap om backspel för att klassa Sklenickas rusning mot puckföraren/målet som ett märkligt misstag från en så pass skicklig back”

Jasså det kan soffbedömare se? Men däremot kan dom ju tydligen INTE bedöma följande, som du ständigt ifrågasätter;
-Lindbäcks agerande
-manners coachning
-alcéns agerande
-honkens coachning
För att kritisera, bland annat dessa herrar, måste man känna till alla förutsättningar och ha spelat/coachat på samma nivå själv

Men detta gäller alltså inte Domare och, nu oxå, sklenicka.

Några andra som är exkluderade gällande dina käpphästar?

J-S: Kul att du försöker leka hobby psykolog nu också....
Jag har hållt på Brynäs sedan slutet på 60 talet..jag har stöttat dem i vått och torrt. Hur din usla läsförståelse kan få det till att jag är negativ till dem är fan i mig ett under!
Jag har ifrågasätt vad de har för gameplan. Manners coaching..mv cirkusen..osv...Hur du kan få det till att jag är negativ är så weird...Alla,ser ju hur det går...Hur det ser ut .
Jag hoppas innerligt att vi börjar spela bättre..att Limpan hittar det. Och jag är just nu tacksam om vi kan undvika kval. Om inte du ser det hotet så vet jag inte hur du ser på hockey..
Jag ifrågasätte dig när du skyllde på domarna och jag trampade tydligen på en öm tå...Jag kan ju komma med ett plåster så leker jag hobbyläkare som du leker hobby psykolog.. Lägg foten i högläge ..

Nu börjas det räknas på poängsnitt för att undvika kval (se länk). Intressant läge…

En notering som inte Mr. MH gör gällande Brynäs är att vi har 11 hemmamatcher kvar och 8 borta. Hemmasnittet är 1,46 poäng/match och borta 0,94 poäng/match. Kan vara avgörande. I alla fall när man gräver ner sig i statistik…

J-S: fakta? Vad har du för fakta på det...? Ser du alla matcher..ser du domarnas matcher..är du domarkontrollant..Klart de gör misstag men det är så jävla många härinne som är blindstyren ...och som inte ser helheten ..O det är att vi är ett bottenlag o här varit det i 5 år och då hänger det inte på något domslut här eller där...
Du har ju nån spåkula att vi skulle lyfta efter jul...nja...
O du styr väl inte vilket snack jag får ha eller inte....