1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776289 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Domedagsprofetiorna duggar tätt i vanlig ordning. Denna gång efter en försäsongsförlust.
Blir intressant o se hur många härinne som kommer överleva denna säsong.
En del som kommer behöva knapra valium denna säsong, kanske ska man investera i Hoffmann-La Roche?

Silfverkroken: Själv sympatiserar jag lite extra med Timrå i år eftersom dem inte är några direkta konkurrenter för en gångs skull. Anledningarna är tvåfaldiga:
1. Farsan är timråit.
2. De flesta timråiterna här på HS är trevliga och anständiga människor och jag önskar dessa lite framgång, nu när vi inte har något att hämta i högsta serien.

Håller för övrigt med dig om masarna. Leksand skulle ha åkt ur under coronasäsongen men fick några miljoner extra istället. Samma skit med Oskarshamn. Men karma tar väl dessa två klubbar i sinom tid, tänker jag.

spolaisen:
Otroligt mycket fokus på Kvist. Skit i honom. Han gör varken till eller från för det här laget.
Rikta fokus på de som skall leda laget (och spelade ner oss i HA) istället!

xxx BIF xxx: Med hittills menar du vad, försäsongen? Topp 7 = Brynäs bottom 7, eller vilka avses? Att Kvist skulle ha varit bättre än de andra är din subjektiva bedömning, inte fakta. Har du sett någon av dessa matcher på plats?

Som Lemp är inne på vore det också på sin plats med källhänvisningar till sina spektakulära uppgifter som exempels att det var Svedman som kickade Manner.

Sen antar antar jag att vi får tacka de som värvades under förra säsongen för att de spelade gratis, för de måste ju ha gjort det i och med att Svedman enligt din uppfattning inte frigjorde några resurser att värva för?

Honken72: Jag är också, precis som du, sjukt taggad på att säsongen ska dra igång. För första gången på en herrans massa år förväntas Brynäs vara ett topplag.

Då är det nästan så att man skiter i vilken serie det gäller.

xxx BIF xxx: Jag "EP-scoutar" inte. Har bara starka åsikter om spelare som jag har sett spela mycket. Länkar till EP-profiler till spelare som jag inte har koll på ibland, men det är mer en rolig grej.

Svårt att värdera skillnaden i antalet SHL-matcher mellan Kvist och Tärnström när Tärnström under de senaste åren uppenbarligen har varit i i ett lag (Rögle) med mycket hårdare konkurrens än Brynäs. Jag är tveksam till om Kvist hade fått en enda SHL-match i Rögle, med tanke på att exempelvis Strömgren inte platsade där och han är en mycket bättre spelare än Kvist. Även Niederbach släpptes iväg av Rögle och även han är uppenbarligen klasser bättre än Kvist (och Birgersson etc).

Kvist är en av anledningarna till att bredden har varit för dålig, han var en breddspelare i SHL som inte höll SHL-klass, men han var givetvis inte grundproblemet. Laget var rakt igenom för svagt med dåliga bedömningar av din favorit Johan Alcén.

Okej, så nu är Kvist en bra energispelare eftersom han ofta blir nertacklad, eller hur ska jag tolka det? Att åka skridskor och jaga puck, och för den delen bli nertacklad, kan Tärnström också göra. Men bara de egenskaperna är ingenting som ska ge kontrakt med Brynäs A-lag, det är i alla fall min åsikt.

Svensson_62:
Sasse: ”Brynäs slog Hudiksvall, som slog Östersund. Östersund slog Almtuna som slog Brynäs. ”
Pust! Inte lätt för oss supportrar att hålla reda på i vilka matcher spelarnas poäng ska räknas eller från vilka de bör tas bort och varför… 🙂

Peja:

Tar man bort Larssons 3 poäng mot Hudiksvall har han fortfarande 5 poäng på 3 matcher mot förmodade allsvenska topplag. Då har alltså Brynäs inte mött lag som Kalmar, Nybro, Östersund och Västervik utan erkända svårspelade SSK och BIK.

Någonstans tycker jag det balanserar statistiken även om man har man Hudik-matchen i ekvationen. Jag var klart medveten om att Brynäs mött ett topplag från div. 1 med, men tyckte det var en riktig skitsak i sammanhanget så jag brydde mig inte om att inkludera det i min kommentar.

Om man inte räknar med matchen mot Hudik har han alltså fortfarande 5 poäng på 3 matcher. Mot lag som med stor säkerhet kommer hamna på övre halvan i tabellen.

Att Larsson har åtta poäng på fyra försäsongsmatcher säger en del om hans kapacitet på den här nivån.

Tror han kommer vara över 60 poäng i vinter. Och då ska man inte glömma att han dessutom har andra styrkor i sitt spel i jämförelse med många tidigare allsvenska poängkungar som bara har sin offensiva uppsida.

Pigalle: Johanesson har stora kvalitéer med skridskoåkning, spelförståelse och klubbteknik. Frågan är hur han kommer att kunna hantera spelet utan puck i egen zon. Gunderson var ju inte heller särskilt stor men lyckades ändå bli en otroligt bra försvarsspelare. Tror det kommer bli Johanessons utmaning.

Anders Berg: ”Med tanke på att - det verkar vara som - att Brynäs trupp är betydligt dyrare än övriga lagens trupper, så ska väl serien bli en lek, återstår att se hur det blir.”

En av många märkliga slutsatser från din sida. Serien kommer givetvis bli grymt tuff, trots dyrare trupp än våra konkurrenter.

Brynäsgubbe: Bara att vänja dig. SSK lär bli en toppkonkurrent.

Huge: Håller med fullständigt,
Billins förstärker försvaret en vecka innan HA startar, Scott kommer in och förstärker forwardsidan ett par veckor efter HA startat,
Lindbäck ser bra ut.(trots att vissa muntergökar försöker hitta allt negativt dom kan så ser det bra ut)
Blir en mycket intressant säsong och mycket står på spel.

modomille: Ni Modoiter låter som trasiga skivor som går på repeat… Ska ge er ett vänligt råd.. Underskatta inte Malmö borta en mörk novemberkväll

Costanza: Ni kommer aldrig hamna 10:a med er laguppställning och det tror jag du också fattar om du tänker till lite.

Finns inte en snöbolls chans i helvetet att MoDo har 4 lag efter sig när serien är färdigspelad…

Jugge: Något annat än seger i alla försäsongsmatcher, 52 segrar i grundserien och 12 i slutspelet, OS-guld, SM-guld och Lord Stanleys pokal är inte acceptabelt på detta forum.

Helst ska man vinna med tvåsiffrigt varje match också, men tennissiffror kan accepteras mot tänkta toppkonkurrenter.

Att sätta grundspelet och spela ihop ett nytt lag ska ju vara klart vid det här laget. Det begriper väl vem som helst?

Jag vet att jag inte bidrar med något produktivt till diskussionen, men kan vi ge laget en 10-15 matcher och se hur det fungerar i seriespelet, när spelarna lärt känna varandra ordentligt och börjat utforska kemin sinsemellan, till fullo fattat vilken hockey Gälla vill spela, osv, innan vi börjar skrika om nyförvärv? Vi har förlorat på straffar mot Karlskoga/Bofors, i en vänskapsmatch.

Gälla har indikerat att det var uselt spelat och vill se ett bättre spel i nästa match. Spelarna är säkerligen införstådda med att det inte var en acceptabel insats. Är det ingen härinne som haft en dålig dag på jobbet någon gång, eller är det världsklass varje dag?

Ta det lugnt och andas lite. Se länk nedan.

Anders Berg: Jag hade varit mer orolig om det visat sig att du skulle varit positiv...

Nämen!
Vad härligt att alla bitterfi**or, gnällspikar och surgubbar har hittat tillbaka till forumet så fort det blir lite motvind, varmt välkomna!

Lunkz: Snyggt mål Kelleher, bra pass av Anton

JohnnyBotox: När Kvist gör mål så förstår man att det är klasskillnad. Kul för honom iallafall.

Blå grottan: Tomt är det inte. Mycket Brynäsare här.
Uppladdat:

500x0-received273075138810676.jpeg

Berge: Nu verkar de ändå få ytterligare 350 platser då F1 och G1 öppnas för dem. I hockeyn brukar skadedjuren från Solna dyka upp typ när det är premiär, derby och slutspel om de går dit. I övrigt är det sällan de verkar orka engagera sig överhuvudtaget. 4154 hade de i snitt förra säsongen och då är nog de siffrorna rätt kraftigt förstärkta av derbyna på Globen.

Davey85: Pratar vi kortväxta spelare på ett Brynäsforum måste vi väl ändå få in

Ove Molin 176 cm
Anders Gozzi 175 cm
Peter Larsson 177 cm

{9684}: "Skulle vara kul med en laguppställning med bara korta spelare..."

Du var bara tvungen att locka fram nörden i mig att EP-scouta en massa längder på hockeyspelare, din jävel... 😉

Jag ger dig härmed ett lag med enbart korta killar som vet hur man spelar hockey. Pga Hockeysnacks formatering kommer kedjorna på rad, istället för på klassiskt kedjevis. Fyll på med några namn om ni har några. Håll till godo!

Forwards
Theo Fleury (168 cm)
Marcel Dionne (171 cm)
Martin St. Louis (171 cm)

Mats Näslund (170 cm)
Henri Richard (170 cm)
Brian Gionta (170 cm)

Ted Lindsay (173 cm)
Stan Mikita (175 cm)
Cole Caufield (170 cm)

Brad Marchand (175 cm)
Cliff Ronning (173 cm)
Alex DeBrincat (171 cm)

Bubblare
Tyler Johnson (173 cm)
Mike Camalleri (175 cm)
Johnny Gaudreau (175 cm)
Nathan Gerbe (163 cm)
Cam Atkinson (173 cm)
Mats Zucarello (171 cm)

Backar
Torey Krug (175 cm)
Jared Spurgeon (174 cm)

Lubomir Visnovsky (177 cm)
Kimmo Timonen (178 cm)

Quinn Hughes (178 cm)
Samuel Girard (178 cm)

Bubblare
Brian Rafalski (178 cm)
Francis Bouillon (173 cm)
King Clancy (170 cm)
Ryan Gunderson (177 cm)
Magnus Johansson (178 cm)
Niclas Burström (175 cm)
Elias Fälth (176 cm)
Cory Murphy (175 cm)

Målvakter
John Vanbiesbrouck (173 cm)
Pelle Lindbergh (173 cm)

Bubblare
Chris Osgood (178 cm)
Joel Lassinantti (175 cm)
Jarmo Myllys (175 cm)
Darren Pang (165 cm)
Arturs Irbe (175 cm)

Laget i morgon enligt GD....

BIK Karlskoga–Brynäs, torsdag 19.00

Målvakter: Anders Lindbäck (Damian Clara)
Förstafemman: Simon Bertilsson, Johannes Kinnvall – Anton Rödin, Tyler Vesel, Tyler Kelleher.
Andrafemman: Theo Lindstein, Kasper Larsen – Jack Kopacka, Johan Larsson, Miks Indrasis
Tredjefemman: Karlis Cukste, Anton Johannesson – Linus Lindblom, Linus Ölund, Oliver Tärnström
Fjärdekedjan: Jacob Blomqvist, Anton Ohlsson, Oskar Kvist
Extra back: Albin Udd.
Spelar ej: Noel Nordh (landslagsuppdrag), Greg Scott och Chad Billins (ej anslutit)

Kommer drevet gå eller är SKE fina nog inte att ifrågasätta…

Anders Berg: "Såg målen från Svarta mot Vita nyss... Lindbäck imponerade inte."

För matchens syfte så var Lindbäck isens bästa spelare.

Silfver: Arvid Sundin fick ett erbjudande från en av de bästa div1-klubbarna (Piteå). Inte säkert att en tryout med ett allsvenskt Brynäs smäller högre än det. Han måste ju tänka på sin karriär också.

Lindblom är bra på att peta in puckar, vilket han verkligen fick tillfälle att göra i en kedja med Larsson och Indrasis mot Hudiksvall, det betyder inte nödvändigtvis att han är redo för A-laget. När Kopacka är tillbaka kommer han att ta plats där och frågnan blir om Lindblom kan göra ett bra jobb längre ner i hierarkin, men man ska inte underskatta förmågan att kunna peta in puckar heller. Till skillnad från typ Kvist behöver inte Lindblom 10 chanser för att göra mål.

Det säger någonting att Lindblom lyckades hitta målet i en av sina 2 SHL-framträdanden, medan Kvist har gjort 1 mål på 2 säsonger.

SuneMangs:

Jag tycker också om det jag ser med Lindblom, men det vi ska komma ihåg är att han har producerat mot väldigt svagt motstånd. Han är också den enda i laget som just nu spelar för ett kontrakt.

Kollar man på Lindbloms siffror från J20 så är de faktiskt inte speciellt bra. Faktum är att väldigt få spelare med den produktionen från J20 hamnar i SHL. På sikt kan han säkert bli en bra hockeyspelare och han verkar onekligen också vara en målskytt (vilket kan tala för honom) med sina 19 mål förra säsongen.

Men ska vi jämföra med Oskar så hade han ett poängsnitt på nära 1p/m i SHL i motsvarande ålder. Linus gjorde ifjol 27 poäng på 44 matcher i J20. Det är faktiskt betydligt sämre produktion än vad spelare som Kvist och Birgersson haft.

Men jag hoppas jag har fel, och kan han fortsätta leverera i träningsmatcher mot allsvenskt motstånd så tycker jag också vi ska behålla honom.

Nu har vi gjort 26 mål framåt på 2 matcher; SM-guld, SM-guld, SM-guld 🎼 😎

SuneMangs:

Fan vad man är trött på alla Smålandslag.

Hv, Växjö, Oskarshamn… fyfan för Småland.

Lindstein kommer även vara en toppback i NHL inom 5 års tid. Vilken kille asså.

Tycker alltid han levt i skuggan av Sandin pelika i nationella turneringar, men sättet Lindstein spelar upp pucken från egen zon är en otroligt fin och bra kvalité för att lyckas i framtiden. Som en tvåvägs back då alltså.

Hattrick för Lindblom, 8-0.

Peja: 7-0 Linus Lindblom med sitt andra mål ikväll! Linus Lindblom blir spännande i år tror jag!

7-0 Lindblom. Snygg framspelning av Indrasis.

Tigerhjärta: Jag är jäkligt taggad på att se hur Johannesson och Larsen ser ut på isen!

Peja: När man ökade från 12 till 14 lag hördes också invändningar om att SHL skulle bli försvagad med notoriska bottenlag men trots det kunde lag som HV och Dif senare åka ut. Allsvenskan har flera topplag och nya tillkommer. Jag tycker man kan utöka till 16 men att ha som fotbollen där 2 lag åker ut och ett lag kvalar. Då blir det ingen katastrof att åka ut, man kan som Gif Sundsvall återkomma med jämna mellanrum och nått år komma femma. Norrköping åkte ut 2010 men vann guld 2015, Häcken kunde komma upp, etablera sig och bli ett topplag för att inte tala om Mjällbys prestationer de senaste säsongerna osv.

xxx BIF xxx: "Punkt 1 motsäger väl inte att man hade en utvecklingsplan för Ljungen."

Jag har aldrig skrivit att Brynäs inte hade en utvecklingsplan för Ljungkrantz.

Det jag skrev var: "Vi kan anta att Färjestad har presenterat en bra och trovärdig utvecklingsplan för Ljungkrantz, vilket förmodligen var mer än Alcén gjorde, i synnerhet med en allsvensk spelarbudget. "

Läs gärna inläggen innan du börjar diskutera om petitesser.

Självklart hade Brynäs någon slags utvecklingsplan för Ljungkrantz, poängen är att Färjestad antagligen prestenterade en BÄTTRE och mer trovärdig utvecklingsplan för honom, som han då helt logiskt nappade på. Det är väl egentligen en ren självklarhet? Eller varför tänker du annars att Ljungkrantz nappade; för att de framförde en dålig och otrovärdig utvecklingsplan...?

...

"Sen om Ljungen är bättre talang än kvist å Birger visste väl ingen då. Har han bättre utvecklingskurva än dem är han ikapp dem nu o kanske förbi - men det påverkar väl inte valet då."

Jo, att Ljungkrantz var och är en bättre talang än Kvist och Birgersson visste många om. Det var till exempel därför som han, och inte dom, blev draftad.

...

Angående punkt 3. Ja, framgång föder framgång. Okej.

Men åter igen, varför tror du att Färjestad och andra föreningar är mer framgångsrika än Brynäs?

Det är en "hönan och ägget"-diskussion. Jag menar att deras framgångar är en konsekvens av hög kompetens inom organisationen. Du menar vad, att framgången kom per automatik och nu kan vem som helst ratta vidare med samma framgångar? Eller vad försöker du säga? Förstår inte vad du menar, förtydliga gärna.

xxx BIF xxx: Jag tror inte att Manners styrspel eller det allmänna kaos som ofta råder i Brynäs var särskilt utvecklande för Ljungkrantz. Och man prioriterade uppenbarligen ofta Birgersson och Kvist före honom, vilket inte tror att alla klubbar hade gjort. Färjestads kontraktsförslag till Birgersson och Kvist lyser med sin frånvaro.

Färjestads SHL-status, ekonomi, sportsliga kompetens och trovärdighet är ingenting som Brynäs kan konkurrera med i dagsläget. Därför kan de även sy ihop bättre och mer trovärdiga utvecklingsplaner för unga spelare.

Med trovärdighet menar jag till exempel vetskapen om att tränaren som den unga spelaren pratar med forfarande kommer vara där om 1 år. Där har Brynäs ett uppenbart trovärdighetsproblem.

Anders Berg: Jag har en känsla av att Leksand går en ganska tung säsong till mötes. Förväntningarna är förmodligen stora runt Siljan när dom fått ihop sitt ”drömlag”.. Chansen är nog stor att Hellqvist får gå innan årsskiftet…

Peja:
Man hoppas verkligen att Gällstedt blir årets dunderflipp.

Zzz:
Själv har jag bokat säsongskort till Kalmar HC.
Det hade aldrig hänt om inte Brynäs hamnat i samma serie..
Att få se mitt hjärtas Brynäs spela i min hemstad!!
En helt surrealistisk tanke inför förra säsongen.
Såvida inte Kalmar HC mot all förmodan någon gång hamnar i högsta serien så hoppas jag att det aldrig kommer ske igen.. 🫣

Brynäs forever 1912: Både Rautio och Sandström var tyvärr för dåliga i finalspelet. Faktum är att båda framstod som dåliga alternativ inför game 7 vilket bäddade för förlust.

Brynäs forever 1912: "David rautio får korttidskontrakt med skellefteå det var oväntat, känns som han varit i alla möjliga klubbar men rautio har haft en fin karriär, var ju grym i målet när brynäs tog sig till final"

Vet inte om Rautio, eller Sandström, var "grymma" under slutspelet 2017. Med bättre vakter så hade vi vunnit. Jag tycker fortfarande att Rautio ska ta HV's 1-1 mål i 7:e matchen, den får inte gå in från den vinkeln...

{5647}: Mycket bra sammanfattning. Stråhle känns överskattad på samma vis som Fagerwall var det. Dåliga taktiker bägge. Och lapp-Jesus måste väl snart vara genomskådad, han är ingen lagbyggare. Han blev ett namn när han i Oskarshamn blev något av en föregångare i det här att utnyttja lånesystemet. Han högg på allt och skjuter man med avsågad hagelbössa så kommer man träffa nåt till slut. Långsiktigt har han däremot inte bevisat ett skit ännu och precis som att vi mådde bra av att gå skilda vägar med Nubben så tror jag att Löven borde överväga att göra liknande med honom om kommande säsong inte ger resultat

Huge:Snubblade på en artikel av okrönte Gävle-historiemästaren Folke Löfgren från GD 1985: ”På 1940-talet annonserade man i tidningarna efter bostä­der. Ibland förekom det som annonssvar “Ej i Brynäs”.”

Så. Ta ett par veckor off-line och grotta om det heter ”i” eller ”på” Brynäs. Vi hörs i September men hoppas ämnet är hockey då 🙂

Huge: tack Huge nu blev allt som vanligt igen….

xxx BIF xxx: Det är fortfarande sportchefens fel om tränaren har två förstamålvakter till sitt förfogande som båda förväntar sig/kräver att vara förstamålvakt.

Sportchefen kan se till att truppen endast innehåller en tilltänkt förstamålvakt. En målvakt som förväntar sig att vara etta.

Tränaren kan inte spela två målvakter samtidigt. Alltså går det inte att ha två förstamålvakter och infria bådas förväntningar på istid. Det bör även du acceptera som fakta.

Nu har Brynäs sportchef uppenbarligen lärt sig läxan, i och med att målvaktsdynamiken ser helt annorlunda ut 23/24.

Givetvis uppstår sprickor i truppen, spelare som vill lämna, är sura och så vidare om man inte har förankrat rollerna på förhand. Det är någonting som Gällstedt har betonat i flertalet intervjuer, alltså att spelarna som värvas måste ha tilltänkta roller för att allt inte ska bli pannkaka.

youtu.be/HyfSmx_ztf4 riktigt intressant

Lunkz: GD artikel idag.

Alcen:” Men det är helst någon som kan göra mål du vill ha in?
– Ja, i alla fall en poänggörare är förhoppningen, svarar Alcén.”

Gälldtedt: ” – Det gäller att ha lite tålamod. Det är inte bara att ta hit någonting utan vi vill ha en spelare som passar in i vår byggsats och förlitar oss på att det här kommer bli bra”