1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776393 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Farsang: Genidrag med Molin i båset.

{8399}: Bänka Hedberg

Det är riktigt tråkigt att det är så tyst från vår(a) SC, men å andra sidan så jag vet faktiskt inte om det är så positivt för föreningen att vara så öppen som Nubben är...

Matchday
Uppladdat:

hahii: Intressant att sparka målvaktstränaren, fortsätta avlöna honom och sen ta in någon på deltid för ”ekonomin”. Kan tycka det mest ekonomiska hade varit att BEHÅLLA den målvaktstränaren man hade som var omtyckt.

Huge: Jag har respekt för dig och din åsikt. Men att kalla artikeln och dess innehåll som ”hård kall fakta” är i min mening naivt. Tror du på riktigt att arkitekterna av lösningen någonsin skulle kritisera upplägget offentligt? Och om det fanns ett utbrett missnöje skulle det såklart aldrig kommuniceras till media, utan det hade hanteras internt.

Och poängen är fortfarande att det inte gör någon skillnad om Lindbäck och Honken gillar upplägget idag. På sikt kommer det vara i Brynäs intresse med en målvaktstränare som är mer närvarande. Den moderna hockeyn går mot ständiga feedback och ska vi rekrytera unga talangfulla målvakter så är det nog inte till Brynäs fördel att vi har en målvaktstränare på deltid vs en konkurrent som har en på heltid.

Huge: Fick du lite mysribba i kallingarna när du läste artikeln?

ellis: Tycker ändå 90-talet var en fantastisk tid för Brynäs överlag. Vet att man fick kvala en säsong, men det var ett lag som lika gärna hade kunna slagit om guldet om man hade fått till det. Så har det inte varit med kvallagen på 2000-talet.

Framgångarna på 90-talet var nog även viktiga inspirationskällor för kullarna som växte upp då. Många barn föddes i början av 90-talet men hockeyintresset i Gävle var också väldigt stort, även om det kanske är svårt att jämföra med hur det ser ut idag med en större arena och tv-sända grundseriematcher. På 90-talet var man ju tvungen att åka till arenan för att se matcherna, i alla fall i serielunken.

Soc: Att Veini är missnöjd kan ju bero på att han fått vakta båsdörren, betydligt mer än han hoppats på, framförallt eftersom han gjorde en riktigt bra säsong förra året.
Det behöver ju inte bero på att Brynäs är en skitförening.
Det här är väl nackdelen med att ha två meriterade målvakter.
Tycker inte Manner gjort fel som låtit Lindbäck stå när han har gjort bra ifrån sig.
Däremot skulle han bytt ut honom o låtit Veini stå när det ramlade in några lite för enkla puckar.

Kan inte låta bli och fundera hur ledarstaben kommer se ut nästa säsong. Samtliga sitter på ett ettårskontrakt och man har även en finsk J20 tränare. Vad händer om Manner tackar för sig? Vilken riktning tar föreningen då? Hugger man på ett svenskt namn? Och om man satsar på ett svenskt namn, ska den då sätta ett helt nytt spelsystem som skiljer sig helt från systemet nu? Känns inte som föreningen har något föredraget spelsystemet utan man låter tränarna bestämma sånt, är det verkligen klokt på sikt?

Malken: Visst finns det mer att önska av målvaktsspelet, från båda målvakterna. Men VV har ju inte fått så många chanser. Men man kan inte bara stirra sig blind på räddningsprocent..

Hela försvarsspelet, och då räknar jag alla 6 spelarna på isen, har ju varit dåligt under större delen av säsongen hittills. Vi släpper ju till "grade A" chanser titt som tätt och det är alldeles för lätt att göra mål på Brynäs. Undermåligt BP också som spär på.

Jag är ganska säker på att en målvakt som Vasilevskij eller Sjestiorkin också skulle ha mediokra stats om dom stått i Brynäs.

Davey85: Det var helt rätt att inte behålla Sallinen och Danielsson. Två åldrande spelare med dåliga utvecklingskurvor. Problemet är ju oförmågan inte lyckas scouta fram ersättare, alternativt oförmågan att bedöma spelare som Kvist och Birgersson på ett objektivt sätt. Alla fattar att de är bra killar som ger sitt yttersta, men det fanns ingenting i deras spel förra säsongen som indikerade att de skulle kunna blomma ut den här säsongen.

Huge: Rätta mig om jag har fel, men det är väl totalt irrelevant vilka kvalifikationer diverse forumskribenter har. Det viktiga här är väl om Alcén är kvalificerad och klarar av jobbet?

pjåtor: Limpan sågar sig själv Det är frustrerande. Vi har haft problem tidigare i början av matcherna, och inte kunnat stänga till. Den här gången var det jag som ställde till det. Jag har inte råd att göra så där, säger han till GD , vad jag ser hör är en målvakt människa som har god självkännedom och tar ansvar för sin prestation skyller inte ifrån sig utan tar fullt ansvar,

Huge: Griniga gamla gubbar- kolla den filmen så känner du igen dig själv.

Danne66: Tyvärr så vaskar Lindbäck den här matchen åt oss i 1:a perioden….

munkas: Matchen dog efter Lindbäcks uteblivna målvaktsspel och blir bara en lång plåga fram till slutsignalen. Brynäs offensiv är ju vana från träning med Lindbäck så då känns nog Söderström som en jätte i mål.

Otroligt märklig period. Jag tycker vi gör en riktigt bra bortaperiod, kanske den bästa hittills, ändå ligger vi under med 3-0…

Men Limpan ger ju bort den här matchen, 3 riktiga målvaktstavlor. Jag är på riktigt rädd för Brynäs målvaktsspel. Veven är uppenbart på väg bort. Vad står vi med då? En schweizerost och J20 keepern?? Hua!

Nä, dags att göra dagens ärenden. Har lovat tjejen att slippa hockey idag, tänkte att min "frånvaro" kan ge Brynäs lite tur idag.

Till er Brynäsare som är på plats i Skellefteå: Glöm inte att resultatet är sekundärt ikväll. Det är de som sjunger bäst på läktaren som är prio1. Nu hänger allt på er. Drick erat te med honung i, plöj i er strepsil och glöm inte att sjunga upp. Om vi nånsin ska kunna matcha den fantastiska manskören från Timrå så kan vi inte slarva.

#Körslaget #Mellohockey

AW-M89: Så länge Lindbäck gör nåt enstaka misstag men ändå står för massor av högkvalificerade räddningar och tar alla straffar i SO, som senast mot Timrå, så får han för min del skratta så mkt han vill.
Att oinsatta soffbedömare drar slutsatser om både Alcens och Lindäcks ageranden, är iaf garanterat nånting som Lindbäck skrattar mest åt….

{10023}: helvete, att du förespråkade att Nordh skulle in i laget tror jag alla härinne missade. Men bra att du tar åt dig äran för hans framgång i matchen pettis!

Jugge: Nej för fan! Jag är yngre än 60-talet 👍
Jag tycker att Strömgren och Ljungkrantz ser lite spännande ut men en stor anledning till att de får spela är ju för att det inte finns några alternativ.
Blev Strömgren helt plötsligt en bra SHL-spelare när han bytte en grön tröja mot en svart?
Hade Ljungkrantz (10 poäng i vita hästen förra säsongen) värvats till Brynäs i år om han inte var egen produkt?
Vi har ju för fan inget annat val än att spela precis alla spelare vi har tillgång till eftersom Alcen har gett oss Europas tunnaste trupp. Inte för att dessa spelare är i samma kaliber som Järnkrok, Silvfer, Lindholm eller Bäckis.

Tom Topp: Det är otäckt jämnt. Några segrar i rad och man är ett topplag. Några förluster i rad och man är nära kvalstrecket.

BIF Kungen: Måste vara för VV är på väg bort vilken dag som helst. Allt annat vore orimligt att ställa Lindbäck istället för Veini idag!

Hank: ”Ni kommer förlora på det i långa loppet”

Ja för er läktarkultur har ju bärgat många guld😂
Kryp tillbaka till er bok nu, du skämmer ut dig..

Kan någon här inne svara på vad Palve och Olesen gjort för att ta istid av Ljungkrantz och Ölund i PP spelet...?
För jag fattar fan absolut ingenting av den coachningen.

Svensson_62: kul med bra publiken, vill ha ännu mer drag dock.

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2022-10-27
Tack för en god match allihop. Cred till Timrå keepern som tar 47 av 50 skott.

Ett RÅN att Timrå tar 1pinne ikväll, men så går det när domarn skall spela huvudroll!
Kul att Lindbäck fick visa upp sig på straffläggningen.

munkas: BJÖÖÖÖÖÖÖRNEEEEEN!!!🇫🇮🇫🇮🇫🇮

{10023}: Att Manner med sina meriter skulle vara för "feg" för att peta Palve kan vara det dummaste jag läst på länge.. Respektlöst påstående minst sagt.

Kaliber: ja spännande men otroligt konstigt också😂

Silfverkroken: Må bästa laget vinna och att zebrorna inte avgör!! Och vill se en jämn o välspelad match!!🍺🍺👍

{10040}: Vad ska du in här och provocera för?

Aaaa: "vi har en trupp som saknar speltyper, var är målskytten som kan göra mål från många olika vinklar bland annat, vart är våran everberg,komarov, friberg, speltypen som är stor ta smällar och ge smällar och står upp för varandra"

Det är väldigt mycket diskussioner kring hur laget ska förstärkas – och såklart, en Theodor Lennström skulle man ju inte tacka nej till. …Men är det verkligen det som är det största problemet? Korrelationen mellan "först på pucken" och vinst är ju nära hundraprocentig i SHL.

Brynäs var "först på pucken" mot både Leksand och Skellefteå – men har knappt ens varit "tvåa på pucken" mot Färjestad och Frölunda, speciellt i inledningen av matcherna.

Man kan också se en korrelation mellan graden av "först på pucken" och kvaliteten på målvaktsspelet som varit mycket bättre när man lyckats med det.

Är inte det största problemet att man inte lyckas komma in med den energi som behövs i varje match?

Peja: Palve kan nog vara den som har det största spannet mellan högt och lågt....

Huge: Sitter du på allvar och försvarar Brynäs externkommunikation de senaste åren?

Då kan jag meddela att en av en hel drös individer du skulle få emot dig i den diskussionen är VD Håkan Svedman. Har haft ett flertal mailväxlingar med honom i frågan. Han är serös lyssnande och mycket tillmötesgående och erkänner utan omsvep att detta område varit extremt eftersatt och att mycket har hanterats väldigt illa…

Men du är tydligen av avvikande uppfattning. Intressant! Känns som det är ”Du å noll mot världen”, Huge…

Satt och titta på Frölundas pp igår, och nu ligger dom ju inte ens bra till i statistiken.
Men pucken går som på ett snöre, det är triangeln, enkla snabba pass med mötande spelare för att dra isär och skapa luckorna.
Hos oss har vi två stycken för puckkära spelare där farten dör och där man håller i pucken dom där tiondelarna för länge.
Behöver nog inte ens nämna vilka det är.

Jugge: Huge spelar golf med Lars Erik..han har varit på matcher med Brynäs på 60 talet..osv..Grabben vet vad han pratar om..Han ser hockey som ingen annan ser..Han kan som Tord Lundström klaga på domarna ...Han tycker Brynäs mest har otur när vi förlorar matcher..o vi har haft mycket mycket otur de senaste 5 säsongerna..o även våra tränare sportchefer har haft otur och har ingen del i att det har gått som det gått..Det är nästan synd om dem. Som plåster på såren har de höga löner och får även lön när de inte är i Bif längre pga av ja. Otur...

munkas: Det brukade sägas att Alcén kunde reta gallfeber på sina motståndare. Tyvärr får jag ibland en sån känsla från honom mot oss fans också.

Det är liksom lite dryga svar, det är ickesvar. Just nu skulle jag hellre bara höra honom säga " Sorry, pengarna är slut, vi tar inte in någon". Om vi har medel att förstärka, jobba då för i helvete in någon.

Läget är nämligen ganska illa och tuppen var för tunn till att börja med.

- Palve. Har en riktigt djup svacka (?) och kommer inte in rätt på nåt vis.

- Rödda. Skadad. Vilket betyder att förstakedjan hackar.

- En fjärdeline som tyvärr inte håller den nivå de måste göra.

- En iskall Olesen.

Så snälla sluta för fan med coolspelet och hugg. Marknaden är bevisligen inte död.

xxx BIF xxx: ” Ja nog måste de som hade Palve som favvospelare se hans nivå.”

Axle San har ju Palve som favoritspelare och tyckte det var bra när vi byggde hela vårt PP runt honom. Han tyckte ju iofs även att Sunken var kung de sista säsongerna han spelade så vi får nog ha lite överseende och läsa lite mellan groggarna där…

Bratwursten : Ja, Ljungkrantz var bra ikväll igen. Märktes även att han hade mycket krafter kvar i tredje perioden, möjligtvis eftersom han inte spelar special teams. Han hade också en bra aktion där han blev hakad och domarna borde ha tagit utvisning.

Frågan är om man inte har tänkt fel med Hedberg. Han är en skicklig spelare som kanske skulle kunna blomma ut med rätt förutsättningar, men han platsar ju inte i powerplay i denna konkurrens. Hade det inte varit bättre med något mindre skickligt och mer stabilt på den utfyllnadsplatsen? 'Någon som inte spelar ett högriskspel, men som heller inte har offensiva förtjänster.

Vesalainen extraforward och spelade inte en sekund ikväll.
Palmu helt utanför Örebros lag ikväll.

lapad: Varför spelar ni öht i grå tröjor? Ser ut som ngn form av träningströja. Det är ju inte som att era vanliga tröjor inte duger (rätt snygga faktiskt). 🤔

Zappaholic: Tror det finns mycket att lära av Färjestads sportcheferi. Alltid massa snack om pengar, men kolla på hur de har värvat från allsvenskan. De fyller ut framåt med Westfält istället för någon egen produkt som inte håller måttet och defensivt hade de självförtroende nog att värva en 30-årig defensiv fysiskt spelande back (Tornberg) som aldrig hade spelat SHL-hockey förut, faktum är att han har spelat mer i div1 än i allsvenskan under sin karriär. Det påminner lite om när Brynäs värvade Öhrstedt. De har tänkt lite utanför ramarna när de har tagit in breddspelare. Jag kan känna att det var slappt av Brynäs att förlänga med spelare som Kvist, Birgersson etc, det var en enkel och bekväm lösning, men inte en bra lösning.

Peja: Det kan man önska sig. Samtidigt ska domarna följa regelboken och hur domaren t ex kvittar sista utv är en gåta. 81:an startar bråket. 2+2 enligt mig men inte enligt syltryggarna ute på isen.

Peja: ” Färjestad är det klart bästa laget som Brynäs har mött hittills den här säsongen. ”

Det är enkelt att vara SHLs bästa lag när domaren tillhör samma förening som laget på isen.

Peja: Kan man ligga över 6000 i snitt så är det ju otroligt bra. Så klart att Ove matcherna bidragit till att höja snittet + Leksand hemma.

Manner påtalade ju i en intervju på GD vikten av publiken på hemmaplan. Men var samtidigt tydlig med att dom måste fortsätta spela bra så folk vill komma och se dom.

Nu går vi för 3p idag! Förhoppningsvis med mycket folk och liv på läktaren.

Tim Juel har börjat följa Brynäs, inget sammanhang då vi har två stabila målvakter. Men han är väl smyg Brynäsare som alla andra i detta långa land 😉

{9382}: angående läktare, är det inte fantastiskt att vi ligger tvåa i publikligan. Det var inte igår.

Bäska droppar: Samma här.
"Alla" i min byskola höll på Frölunda utan jag.
Enda anledningen var att jag inte gillade storstadslag..
Fick tilllåtelse av morsan att vara uppe längre den 5:e matchen.
Hyfsat lungt i skolan dagen efter😉