1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776394 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Gunderson: Vilket grymt tal av Ove!

Back: Ett minne jag har från 90 talet är när vi står i Brynäsklacken i Kinnarps arena o överröstar hela hallen med den klassiska: OVE OVE OVE MOLIN!!!
Tom frugan drog på smilbanden trots att hon håller på HV… 🙈

Den här historien var ny för mig. Kanske därför Ove hade #24 till en början? Tog över Putte Ericksons nummer rakt av.

” Men då visste vi att Putte Eriksson skulle flytta till Stockholm så vi bytte Putte mot Ove Molin och fick 1,5 miljoner kronor emellan. Det var inget dåligt byte. Men Tommy Sandlin, som var tränare då, ville ha en mer beprövad spelare istället men jag sa "Tommy lita på mig, det här är det närmaste Makarov vi kommer".

Stor dag idag. Legenden, trollkarlen från Trångsund, guldsmurfen ska hyllas. Jag tillhör de generationerna där Ove är störst, få är mer värdiga en hyllning.

Hoppas verkligen laget kan stå för en rejäl insats. Det tror jag också.

{8399}: Skärp dig för fan! Vad är det för skit du postar, ta bort!

{8399}: Såg en Audi idag som hade ”KUK 299” på nummerplåten. Tänkte först att det var nån längd i millimeter. Var dock en bil från Litauen såg jag sedan - misstänker att han fick många glada vinkningar i Stockholmstrafiken…🙂 Snacka om raggarbil med reklam 👍

Peja: Kvist tycker jag har fått mer självförtroende och jävlaranamma sen dansken knäckte nosen på han, jag tycker att han gjorde sin bästa mats:-)

KulaShaker: Leifby är en urusel sensationsjournalist som kan noll hockey… Man kan dock inte förvänta sig mer av AB som har Wennerholm som sin ”hockeyexpert”… och så Ros på det.. Jag läser aldrig AB’s hockeyartiklar, inte ens dom som är gratis…

Stefan R 63: nåja vår fjärde gick +-0 och Leksands första gick -3, så så illa var det inte. Tycker vår fjärde gjorde en fullt godkänd insats.
För att vara dom, ska tilläggas.

HitTheLights: såg nyss ett klipp på Lindbäcks räddning när han slänger sig och räddar skotten med klubban, magisk touch, utan den hade det stått 4-4 och vart förlust i förlängning.

Vackert att se

Stefan R 63: många som var bra idag.

Första linan: inga mål men en riktig kämpainsats av alla tre, bra

Dima & Palve: kvicka, aviga inte lika nonchalanta. Så här ska deras medelnivå vara.

Sklenicka: vad säger man, Brynäs bästa värvning på flera år. För bra för serien egentligen. Bra njuta så länge de varar.

Friman: rejäl, bra

Kinnvall: bra över hela banan, avig, Klingberg-light

Ölund: höll Ölund-nivå anno 2022

Ron Jeremy: kung av tekningar, jobbig att möta

Lindbäck: bäst på isen enligt mig.

Manner: trots vinst, underpresterar, ingen matchcoachning.

Övrigt: utvisningar i allmänhet och sådana i anfallszon i synnerhet. Tänk dessa mot SAIK, FBK tex😬😱

Elvenes hade nog förstärkt vårt lag utifrån hans match idag åtminstone.

Det var det som spontant dök upp i huvudet (har säkert glömt någon/något.

Hälsningar

Kungen i soffan😂😂😂

Slutligen: ett stort jävla grattis 🥂 till oss.

Fattar inte hur domarna kunde hitta fler utvisningar på hemmalaget. Vi på läktarna behöver vara taskigare mot domarna.

Kedjorna idag:
Scott-Larsson-Rödin
Palve-Björninen-Timashov
Olesen-Ölund-Eklind

Sv: Kamratkompaniet - COMEBACK
Fofi : Sjukt roligt och årets bästa nyhet hittills!

För er som är på plats gäller följande som jag kom över på hyllningskontot för KK på twitter.

Att tänka på för er som är på ståplats⬇️
✅ Ta det som ett tillfälle att ta inspiration från KK och hur de skapar stämning
✅ Var inte rädda att ställa frågor till dem om läktarkultur
✅ Delta i ramsor
✅ Visa uppskattning

För er som inte är på plats är det bara att uttrycka er glädje på diverse sociala medier att återigen få ha KK med oss. Nu vänder vi på denna säsongen!

spolaisen: Ett par reflektioner på det du skriver:
” Hur fan kan kritiska röster på ett hockeyforum kunna påverka hur spelarna i BIF spelar??”
1. Nog har ”kritiska röster” speciellt vad gäller enskilda spelare påverkat och påverkat mycket. Det finns många exempel på spelare som berättat hur illa de mått av kritik bland fans. Har du inte sett det?
2. Själva utgångspunkten med att vara supporter till en klubb är väl att det STÖD man ger på olika sätt ska skapa en positiv upplevelse av att spela för klubben och nå bättre resultat.

”Ja-sägare har aldrig lett till någon framgång i något sammanhang”
1. Menar du på fullt allvar att det är nej-sägare som för världen framåt? Människor som gnäller så fort det kommer en motgång? Det är tämligen enkelt att bevisa att Människor ( och grupper av) som har haft en orubblig tro på framgång är de som når störst framgång. De som sitter på baken och gnäller uppnår däremot väldigt lite…

SHLhockey32: skojare där.

Huge: Min poäng är att det ingår i Alcéns jobb att vara tillgänglig för medierna oavsett hur det går på isen. Det är en del av hans jobb och en ganska viktig del dessutom, då medierna bidrar till att skapa intresse runt laget.

Silfverkroken: Jag hoppas att de ledande spelarna och tränarstaben har ett allvarligt snack om vad som krävs för att vända skutan på rätt köl och få alla att underordna sig sin roll och spelsystemet.

Det snack man tydligen hade i Malmö gällande laganda hjälpte ju uppenbarligen inte alls.

{8399}: Stötta målvakterna såklart? Han är en mentor för Veini och Lindbäck. En målvakts tränare ska vara på plats och hjälpa tränarna och målvakten som står i mål. Iallafall i min bok.

Skagge: att Lauridsen bara får två matcher för dem slagen tycker jag är sjukt

Berge: Alla bra målvakter har ett bra försvar framför sig..ett dåligt försvar = en dålig målvakt..lite generaliserande men det ligger mycket i det.

•Ryck av Rödin kaptensbindeln och ge den till Larsson eller Björninen!
•Sära på Scott och Rödin, vilket borde gjort för 1 år sen!
•Lyft in Nordh och Lindstein till nästa match!
•Läktarplats för Palve till nästa match!

Nästa match vill jag se att det är Manner som bestämmer och lägger ner sin sosse hockey.

Veini förtjänar en till chans i målet tycker jag.

Sklenička - Johannesson
Kinnvall - Friman
Bertilsson - Lindstein
(Bergman/Hedberg)

Rödin - Larsson - Ölund
Timashov - Björninen - Nordh
Kvist - Scott - Strömgren
Olesen - Birgersson - Eklind

+
Dima var iaf mycket bättre idag.
Kvist visa stake. Fattar dock inte hur domarna kunde ta ett matchstraff på honom. Vad gjorde ens han?
Sklenička fortsatt kung.
Ölund var bra som innan.

Kanske Ölund kan få fart på Rödin?
Scott är bättre som center. Kör honom med unga killarna Kvist och Strömgren.
Sätt talangfulla Nordh med Dima och Björnen.
Kör Birger med Olesen och Eklind.

Sen hoppas jag tränarna gör nånting åt PP och BP spelet.
Man använder inte sina spetsspelare på rätt sätt i specialteams.
Kinnvall hade många lägen att kunna få ett pass för att skjuta direktskott som han är så bra på. Det skedde aldrig.
Hedberg, Kvist och Birger ska INTE spela BP.

Dags att vakna nu hela föreningen. Och när vaknar Alcén ur sitt ide?

Mattson: Två hemmamatcher nu. Hyggligt viktiga.

Först två bortamatcherna så ok ut. Örebro hemma var bra. Men sedan har det gått utför. Det är tidigt på säsongen men vi har spelat mest matcher och ligger sist(hade det blivit 3p idag så hade man legat ok). Sämst måleffektivitet. Flest insläppta mål per match.
Tränarna har alla bra meriter landslag (VM OS guld), KHL.
Alcen har värvat bra spelare.
Vad är det fel
- är truppen för tunn (som Sanny resonerade).
- har truppen så dåligt självförtroende och det smittar av sig vid minsta motgång.
-varför har laget så svårt att sätta ett spel till inledningen av varje säsong (oberoende av tränare)

Metalman: Kan vi få tillbaks Björk och Gunler på lån tro?
Det i kombination med ett par vassa anfallare så kanske vi kan höja oss.
Ett haveri av denna dignitet kan trots allt vara bra då det kan leda till att någonting faktiskt görs.
Skål grabbar, in Manner we trust!

BIF Kungen: Jädrar vilken tavla av VV. Tänkte precis skriva att Bouma inte har gjort sitt obligatoriska "mål mot Brynäs" än.

Zappaholic: bra fråga, Malmö behöver inte ens vara bra…

Undrar vad Sklenicka tänker? ”Var fan har jag hamnat?”

Brynäs J20 slog Timrå borta med 7-2 idag.

Noel Nordh gjorde två mål. Han har nu 5+3 efter 8 matcher i J20

Anton Ohlsson gjorde också två mål. Han har 9 poäng på 8 matcher.

Såväl Nordh som Ohlsson är 17 år. Kanske läge att testa dem i SHL-laget istället snart.

4 mål på 12 skott insläppta för Ortio idag. Inga jättesmickrande siffror innan dagens match heller. Inte helller Lindbäck och Lasse Johansson har inlett direkt glimrande. Trots att alla dessa har gjort det bra i KHL. Verkar vara en stor anpassning för målvakter att spela i Sverige efter flera år utomlands.

Peja: Säkert en bra spelare, men det känns som det sista Brynäs behöver är en spelare med attitydproblem :/

Brynäsgubbe: Självklart känner jag också att vi behöver målskyttar, o säkert Alcen med. Men vi får komma ihåg att vi är ett bottenlag så de bästa målskyttarna kanske inte direkt står på kö till BIF.
De nyförvärv vi fått är ett jävla lyft. Vems förtjänst det är vet jag inte, men Alcen får för mycket skit. Så fort våra spelare inte nätar så ska Alcen fixa en ”Sniper”.
Vi har bra spelare, o vi har mycket bättre spel än förra året, vi måste bara sätta våra chanser.
Jag har lika mycket panik som ni andra, men jag är helt med på Tigerhjärtas tidigare inlägg.
Vi kommer att sluta bland de 8 bästa!!!
Trevlig fredagkväll vänner. ❤️💛🖤

Jugge: Övertygad att vi hade spöat Växjö om vi hade satt 2:an och 3:an på våra chanser i första perioden. Hade definitivt blivit jämnt om vi i alla fall satt 2:an.
Edit: Målskyttarna måste följaktligen steppa upp

Berra KSD: Ja, man kan fråga sig hur det hade sett ut utan honom….
Friman spelade alltså VM för inte så länge sedan och nu ser han ut att vara i samma kaliber som typ Bergman. Björninen likaså.
Lägg därtill att inte en enda spelare som spelade förra säsongen har blivit något bättre. Däremot har flertalet blivit sämre.
Allt blir till skit så fort en brynäströja åker på.

Olli Nomadinen :

Shinimin fortsätter med sitt vidriga beteende, 5000 tjänar han på ett byte ungefär, stäng av idioten länge. Domarna skulle ju ta tag i filmningar denna säsong, går ju sådär.

Hade någon Leksandsspelare betett sig såhär hade jag krävt att klubben agerat rejält. Vidrigt på riktigt att filmningarna även nått hockeyn.

Zzz: Craig Button, analytiker och scout på TSN, rankar Noel Nordh som nummer 23 inför draften nästa år (Lindstein inte med i förstarundan). Kul att han verkar hållas så högt. Fortsätter målskyttet hacka borde han verkligen få chansen i SHL, även om man kanske inte ska förvänta sig stordåd redan nu.

Brynäs ligger helt ok/bra till om man kolla olika statistiktabeller. Vi ligger bra till i att få iväg skott i skottsektor, vi ligger bra till i skottstatistiken, näst mest ramträffar, PP% i mitten, BP dåligt men ändå plats 10.

Sen har vi skottprocenten där vi är sämst i ligan, räddningsprocenten näst sämst i ligan och vi släpper till mest skott av alla i skottsektor.

Vet inte vad jag vill få fram, letar efter svar.

Falken:
Problemet är att de s.k "toppspelarna" inte har någon konkurrens från de under sig så de kan fortsätta vara klappkassa utan att bli bänkade.

Falken: Precis. Man kan även peka på att Dima redan förra säsongen sänkte sig efter en pangstart. Palve..är han missnöjd eller vad händer? Rödda ser frustrerad ut och verkar fundera över varför han inte lyckas med saker som han lyckades med 2-3 säsonger sen.

Utöver det så har vi Björninen som är nyttig, men inte den där superspetsen offensivt. Vad har vi då kvar av topp6..Larsson och Scott.

BIF Kungen: rödin behöver bli nerflyttad i hierarkin och av med kaptensbindeln. Trött på hans sätt att ”föregå med ett gott exempel”(läs dåligt exempel)

Han behöver förtjäna sin istid på nytt

LKV: Den var fan inte vacker . Så ska fan inte en kapten uppföra sig . Skäms rödda

BIF Kungen: Hur kan det inte vara tripping?

Blå grottan: Fin start av oss…

Anders Berg: Sallinen blev klar för tjeckiska ligan för ett par dagar sen och årsmötet var/är i juni…🤪

Lesky: Det är viktigt för kontexten att förstå att han var Grahms sambo när han blev J20-tränare. Det måste placeras i en kontext där Brynäs har en lång historik med oprofessionella rekryteringar via informella kontakter snarare än att bästa möjliga kandidat rekryteras.

Jag struntar helt i att Grahm råkar vara en kvinna. Oavsett vilket kön man har, så ska man inte ha en kärleksrelation med någon på arbetsplatsen, i synnerhet inte om man är en av cheferna ovanför i hierarkin. Det hade varit helt oacceptabelt i ett professionellt företag.

Det har tagits massa dåliga beslut kring J-verksamheten de senaste åren. Det där var bara ett exempel på hur extremt oprofessionellt det har gått till, men Alcéns sportchefsrekrytering var ju inte mycket bättre den. Inte heller där genomförde man en seriös, professionell rekryteringsprocess utan tog någon man kände på helt subjektiva grunder.

I motsats riktning gick t.ex Magnus Eriksson. Han tog SM-silver med J18-laget men fick inte förnyat förtroende när Grahm och Alcén skulle renovera om ungdomsverksamheten. Det var ett riktigt pajasbeslut att inte behålla Eriksson. Att Tomas Thelin fick gå några år innan pension var inte heller varken snyggt eller bra.

Att Grahm är en MODO-profil är också helt irrelevant vid bedömningen av hennes sportchefsgärning, MEN jag har förståelse för att det kan upplevas som provocerande om hon har en MODO-tröja upphängd på kontoret i Brynäs kansli. Jag tycker den kritiken är mycket lättare att förstå än VARFÖR en Brynäsanställd väljer att göra på det viset. Men det är ju bara rykten så kanske en dum diskussion.

KalleTeodor: Hon har säkert gjort ett bra jobb med damverksamheten, där är jag inte särskilt insatt, men hennes ansvaraområde är ju bredare än så. I och med att hon har frontat förändringarna i ungdomsverksamheten, så som i intervjun i länken, är det väl rimligt att kritisera henne för beslut som har tagits där?

Om det stämmer att hon har en MODO-tröja hängande på sitt kontor på Brynäs kansli, så ser jag ingenting konstigt med att en del Brynäsfans kritiserar det. Jag bryr mig inte så mycket, men det är inte konstigt om kritik dyker upp. Det hade varit konstigt om ingen hade kritiserat det.

Scerban: Adams första mål var riktigt snyggt. Mannberg har verkligen höjt sig sedan AP anlänt från er.

Herre P: Som sagts tidigare. De går på hockeygym.
Vad ska man ange för skäl till kicken från gym?

Pekat finger till andra personer?
Försök få igenom det i lugn och ro..

Med en sportchef som var MoDos matchtröja på sin kontorsvägg går det väl lite i linje med vad som tolererats i vår, en gång stolta, idrottsförening tidigare?

Aaaa: Så typiskt våran timing. Idag skulle vi diskuterat vårat fantastiska spel i 2a o 3e perioden. Hur Scott gjorde sin bästa match på länge, hur Manner med sin surfplatta visar två blåbär till domare hur fel de har och hur man biter ihop efter en sen kvittering o tar hem tre poäng inför hemmapubliken.
Istället får vi såna här skitrubriker! 😡

SWEATT: risken är att damlaget tappar publik efter denna fadäs…..nä just det 😂