1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777533 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Väldigt intressanta regelförslag som HA ska testa nästa säsong
Uppladdat:

500x0-screenshot20241213-153222.png

JawKee: Sundqvist och bröderna Östberg är väl de jag sett mest av Brynäsjuniorerna. Sundqvist verkar vara hyfsat struken från draften och han har inte imponerat på mig heller. Men såg ruskigt intressant ut för 1-2 år sedan.

”Sundqvist looked like your average high motor, high intensity winger, but that’s about it. He created a few steals on the forecheck and broke up the odd play defensively, but struggled to spot teammates in transition and had to rely on more of a dump-and-chase style. A high stride frequency, but the overall output was on the limited side. Some clear mechanical quirks, too, including a very wide stride recovery. Not sure how much offence there is in the tank; he wasn’t able to accomplish anything noteworthy on that front in this game. Didn’t look like a pick, but maybe he can show more in the near future.

Östberg-bröderna kommer säkert bli bra på SHL-nivå, kul att se deras kemi och att de spelar i samma kedja. Det påminner lite om Sedinarna och det har scouter också skrivit fast inte samma skill såklart. Smarta spelare men inte särskilt bra skridskoåkare vilket håller dem tillbaka som NHL-prospects.

Gavve: dmade mailadressen till han så får han kontakta han👍🏼

JawKee: Angående eventuell utlåning av Lejon kanske BIK kan vara ett alternativ om det handlar om några veckors lån. Bik spelade med nio forwards mot Mora igår ( många skador och avstängningar). Bik kan ju vara en bra miljö om man vill att en spelare ska tuffa till sig och lära sig att jobba strukturerat och disciplinerat.

Men är det ett längre lån för resten av säsongen är nog snarare Almtuna en bättre lösning.

Någon som är kunnig och känner sig bekväm med att hjälpa Silfverbergs största fan?
Uppladdat:

500x0-img9207.jpeg

Bäckström lade pass till Ovechkin på dagens träning. Dock inte i full utrustning. Passen kan man se på Tiktok(samma konto som Instagram länken).

Peja: Behåller gärna Vesel som breddspelare om han fortsätter spela billigt. Perfekt fjärdecenter för oss tycker jag.

Erat: Oerhört lägligt uppehåll i såna fall!

Silfverkroken: Förhoppningsvis känner han sig sliten, han såg rejält sliten ut sista två matcherna och behöver nog vila och träna.

Silfver: Det är väl en riktigt stor anledning också. Du har möjlighet att få studera en utbildning som kostar miljoner (50-100k USD/år), och dessutom få betalt för det... Väldigt få förunnat. Förstår 100% de som drar, det är egentligen det enda rätta valet i det skedet. Trist för svensk hockey, absolut, men för individen är det en no brainer.

Sv: Matchtråd: Modo - Brynäs IF 2024-12-07
Anders Berg:
Primadonna Brynäs 🥵???

Du är ju allt annat än en Brynäs supporter, allt du skriver och tycker är till Brynäs nackdel, vad gör du här överhuvudtaget, tror basket är mer din grej…😅

Zappaholic: Det är ändå lite kul att supportrar till ligan sämsta lag kan få hybris efter en seger mot Brynäs. Alla lag kan slå alla i den här serien, det vet väl… alla? Kanske var vi likadana efter segrar mot typ Färjestad under kvalåren?

Det finns en del att gilla med Modos lagbygge men de saknar ju helt spets på SHL-nivå. Nästan komiskt att se hur två spelare gick bort sig i anfallszonen med 45 sekunder kvar av matchen, allsvensk touch.

Brynäsgubbe: Det är ju som att Brynäs krigar i botten härinne.

Man vinner inte varje match, så enkelt är det.
Alla lag har svackor. Brynäs hade en liten inför förra uppehållet oxå.
Det är ingen panik..
Hem, vila och kurera knopp och kropp.
Så kommer man tbx starkare💪💪

Silfverberg fortsatt trög…

Varför, varför ska han spela kalle anka turnering i Schweiz…? Känns som han behöver vila. Återhämtning och träning…

Treklövern1912:
Känns mycket tryggare med Ludvig i målet..

Costanza: Visste inte att ni ledde serien.

Huge: Då är det väl ännu mer felaktigt? Om Sverige har en egen "löjligare" regelbok? Näe - Premiera mål i alla lägen - sluta döma bort alla mål där en spelare har minsta lilla touch på målvakten. Anpassa bedömningarna efter resten av världen.

Det är så skevt att man dömer bort alla skymningar om en spelare nuddar målvakten med byxan - Samtidigt verkar man få krascha rakt in i målvakten med full fart och göra mål, som Örebroare gjorde mot oss senast.

– Jag tror inte att en spelare medvetet ramlar in i målvakten i det läget, sa Brynästränaren Niklas Gällstedt direkt efter slutsignalen.

Gälla besviken, och håller med. Vem vill ha denna bedömning? Var ju dessutom en extremt liten kontakt.

Huge: Enligt regelboken är det säkert korrekt. Om man är paragrafryttare så kan man köra på det. Däremot kan jag tycka att man bör gradera hur pass mycket man stör. Han gör dessutom det han kan för att undvika det genom att resa på sig snabbt och är väldigt kvickt utanför målområdet. det jag tror folk stör sig mest på är att bedömningen inte är konsekvent genom flera matcher.
Samtidigt är det förståeligt då det inte är samma domare i varje match.

Tycker den är lite marginell. Kunde lika gärna ha blivit godkänr utan att det hade varit fel beslut.

Brynäsgubbe: Nu fälls ju inte Oskar av timråspelaren utan snubblar självförvållat in i målområdet och stör målvakten.
Och du tycker då att målet ändå borde godkännas ur ett sportsligt perspektiv?
Hur tänkte du nu?

Lägger denna bild här, inga mer kommentarer från min sida.
Uppladdat:

500x0-img9172.jpeg

Ser bilder på Timrås byte i OT. Solklaraste to many players i år.

Brynäsgubbe: det ska vara mål.. men bara glömma det å gå vidare.. finns ingen framtid i de förflutna..

Slaven82: Såg precis reprisen av femte målet. Fullständigt galet att den blir bortdömd! Han blir ju fälld av deras back?!

Jaja, lär behövas ett riktigt skitbeslut för att fälla serieledaren.

Bra att Gällstedt sätter domarna på plats!

Jadu: Jag ser det som troligare att Per Svensson, vars hela spel i princip går ut på interferances och fasthållningar, fäller Lindblom än att han som den enda spelaren i världen har någon slags medveten taktik att medvetet fällas och ramla in i målvakten.

Gött. Då är det bara att trippa motståndare in i egen målvakt hädanefter så blir det bortdömt.

havre: Jag håller med. Även om detta mål inte alls är Källgrens mål så måste något hända.

Brynäsgubbe: Ja, han kommer nästan vara en Brynäsgubbe vid det laget :)

JawKee: Det har väl dessutom funnits ekonomiska fördelar, dessutom har väl om jag inte missförstått det Intersport drivit Brynässhoppen i arenan "gratis" som en del av dealen de har.

Jag är helt övertygad om att de flesta skulle uppleva en försämring initialt om man sade upp avtalen med Intersport och körde i egen regi. Det är inte lätt att driva en sådan butik, det är ett jäkla jobb att ta fram produkter - Det har väl tidigare varit en del av kritiken, att man i princip sålt random, taskiga profilkläder med en Brynäslogga på. Sortimentet skulle minska drastiskt och risken är överhängade att vi under den första säsongen skulle ha mer slutsålda varor och ännu sämre tillgänglighet än idag.

Däremot kanske det finns möjlighet till någon kombination - Intersport ansvarar för grundsortimentet och webbhandeln, medan Brynäs själva driver Brynässhoppen i arenan där det dessutom kan finnas exklusiva produkter som bara kan köpas där...?

SuneMangs: Det handlar om helhetsintrycket att man utvecklas och blir en bättre hockeyspelare i Brynäs. Säg att Larsson, Andersson och Djoos får chansen i nästa turnering, då kommer Brynäs att ha haft 7 spelare i Tre Kronor under säsongen. Det bidrar till att skapa en bild av att Brynäs är ett bra lag för en spelare att vara i.

SuneMangs: Du har rätt. Ni är ett topplag. Har tappat taget om konceptet kring tid. Vi kan kanske tugga ikapp långsamt. Poäng här och där så att säga. Livet går vidare. Publiken ställer upp vilket är stort. Jag har surat och knappt sett en match på TV ;-)

Costanza: ”Remember Jerry, if you believe it. Its not a lie”. Citat Costanza. 🙂

JawKee: "Man tenderar att titta mest på räddningsprocent."
Helt enig! Som jag ser det är det en variabel att ta hänsyn till i det stora hela. Sen är det som jag alltid brukar säga, stirra er inte blinda på statistik heller.
Källgren sjua i SVS% på 90.62%. Ludde har imponerande 92.54%. Båda är ju dock bra siffror och inte alls något dåligt.

Om vi tittar på GAA:
Källgren: 2.11 (som du själv sa)
Ludde: 1.53

Tittar vi på vinst%:
Källgren: 76.47%
Ludde: 66.67%
Lite osäker på Lagacés siffror (får inte riktigt ihop dem) men han har enligt Swehockey en vinst% på 83.33%. Kan ha att göra med tiden han stått i och blivit utbytt och grejer (vet inte alls hur statistiken för vinst och förlust räknas om man blir utbytt t.ex.). Han har i.a.f. färre vinster (9 mot Källgrens 13) men har bara 2 förluster (Källgren har 4) och sen är 2 av vinsterna också straffvinster (de räknas också som vinst). Antalet vinster stämmer inte om man jämför Swehockey (10) och SHLs egna sida (9) heller så går inte in på det mer än så. Nämner dock honom då han har bättre enligt Swehockeys sida även om jag inte får ihop siffrorna.

Och nu räknade jag medvetet bara in målvakter som stått mer än 40% av sitt lags tid (Gidlöf har t.ex. 100% vinst% på 2 matcher) utom vår egen Ludde så klart.

"Och när man släpper till så få skott mot mål"
Detta stämmer. Vi har 510 skott mot eget mål. Det är vi etta med (tvåan har 542 och sistaplats har 681).

Vi är däremot inte "bäst" i antalet skott vi släpper mot oss (missade och blockerade skott).. Utan snarare fjärde sist. MEN man kan ju vända på det och säga att vi är bra på att undvika att motståndarna skjuter skotten på mål också. Vi är t.ex. näst bäst (Örebro är bättre) på att blockera skott på 319 (Örebro har 338). Sämst är Växjö på 210 (vi har alltså 119 fler!). Fler skott här (utanför/blockerade) betyder alltså inte nödvändigtvis att vi släpper till fler chanser eftersom de puckarna annars hade räknats som "skott mot eget mål". Bara något att tänka på om man tycker det låter konstigt att vi ligger så högt här men samtidigt väldigt lågt i skott mot eget mål.

Något vi också är bra på är antalet skott mot mål i BP (vårt BP och vårt mål så klart). Vi har alltså hälften så många skott mot eget mål än Modo som ligger sist (51 mot 100 så avrundade lite). Tvåa i ligan har 73. 51 (2.2 per match) är alltså extremt få skott mot eget mål när man jämför med tvåan.

Sen så kan ju antalet ramträffar spela in också. Vissa lag har mer "otur" än andra. Vi har ju många ramträffar framåt som ni vet.
23 stycken, Rögle som är sist har 5 (Saik är tvåa på 20)
Men vi har också väldigt få ramträffar mot oss. Bara 9 stycken vilket kan jämföras med Saiks 24(!). Enbart Luleå har färre på 7.

Att vi släpper till lite (din känsla) kan även ses lite på det här med blockeringar av målvakten. 152 stycken har vi där, tvåan har 156 och sist är LHC på 245(!).
Detta i kombination med att motståndarna (när de möter Brynäs) har 223 blockeringar visar ju på att vi tvingar motståndarna till fler blockeringar än oss.

Något annat kul. Skott i skottsektorn (framåt) sticker vi också ut lite i.
Plats 2 till sju har 442 - 405 (fler är bättre eftersom det är framåt).
Plats 8-14 har 391 - 312 (näst sist är Växjö på 353, HV sticker ut negativt).
Etta är vi på 470. Det är alltså nästan lika stort glapp ned till plats 2 som det är mellan plats 2 och 7 (plats 6 har 413).

Om vi istället tittar på skott i skottsektorn mot oss förvånar statistiken mig lite. Vi vet att vi är duktiga på att låta motståndarna skjuta utanför och att hålla dem borta. Men när de väl skjuter så skjuter de procentuellt ganska ofta från skottsektorn (mot oss alltså) vilket kan påverka räddningsprocenten (ärre skott mot oss men farligare chanser oftare = kan bli lägre räddningsprocent är min teori).
Topp 5:
Växjö: 292
Frölunda: 347
Rögle: 370
FBK: 375
Brynäs: 394

Botten 5 i att släppa till flest skott från skottsektorn lyder:
LHC: 411
Skellefteå: 422
Örebro: 424
HV: 459
Modo: 465

Som alltid. Bara att hojta till om ni ser något tokigt!

William2325: CHL är en pajasturnering som Brynäs borde bojkotta efter hur de behandlade hela Paille-incidenten.

Med det sagt - Om vi nu kvalificerar oss så är det ju ett bra tillfälle att dra iväg ett grabbgäng till mellaneuropa och dricka bira och kika på hockey.

En väldigt fin intervju med Jacob Blomqvist i Hockeysverige i deras serie Old School Hockey. Unnar honom allt gott i framtiden vad det än blir! Verkar inte alls vara sugen på att fortsätta inom hockeyn utan det verkar snarare vara skogen och jakten som lockar.

hockeysverige.se/intervju/jacob-blomqvist-old-school-hockey/

{10522}: ” 2 matcher känns för lite. Han går ju rakt in för att träffa Rödin i huvudet.

Känns som att lotterinämnden kör 2 matcher på i princip allt som anmäls.”

Tyvärr känns det ju som ett lotteri varje gång ett ärende är uppe hos DN. Jämför denna mot D’Astous avstängning exempelvis som knappt är utvisning ens.

Men dom verkar ju ha satt ribban på 2 matcher för det mesta som kommer upp. Ska väl vara riktigt fult för att bli längre.

Sen har jag svårt att förstå varför Brynäs låter Rödin spela vidare. Samma med Lindstein tidigare trots att han var uppenbart groggy. Blir du tacklad i huvudet borde ”default” vara att kliva ut i omklädningsrummet för undersökning. Skallen ska man inte leka med.

Så Vesel fälls för filming och den här anmäls inte ens...

JawKee: Förlust för Linköping också. Inte för att det påverkar oss i tabellen så mycket men alltid kul när LHC förlorar.

Hofbauer delar ut en högerkrok på Day, som delar ut en högerkrok tillbaka. Hofbauer faller som död och domarna videogranskar situationen.

Domarna dömer 2 minuter på båda spelarna. Bra domslut.

2-0 Leksand nu. Håller sig detta rycker vi lite i toppen 👍

Brynäs har 3 kedjor på topp 10 kedjor i ligan.

1:a indrasis, Larsson, Silfverberg.

4:a Kopacka, Ölund, Trivigno

9:a Rödin, Schroeder, Lindblom🤩🥰

Sjukt ful smäll Rödin åkte på. Hoppas det gick bra.

För övrigt spelar ni en riktigt fröjdig hockey. Fortsätt så!

Mind the gap.
Uppladdat:

500x0-img5119.png

Oj oj oj vad dom spelar för VARANDRA ❤❤❤❤❤

Forsberg 1978: Men vilken passning!!! Helt galet!!!!

Bisset: 100% enig. Hur bra Söderström och D'Astous än är (älskar dem) så är min favorit av värvningarna nog ändå Bobby. Han tacklas, är snabb, gör massa poäng och inte många misstag. Och han ger framförallt aldrig upp.

Det var inte vad jag hade förväntat mig av honom. Tror inte någon annan förväntade det sig heller utom kanske Alcén...

Edit: Och där en till poäng av Kopacka och Bobby!

Forsberg 1978: Ska nog inte spela 4:e-Kedjan mot Karlkvist & co. Fan, Örebro bjuder bästa motståndet i en period så här långt under säsongen.

Silfverkroken: jag tycker du bör ta med hela citatet.

"Vi har haft en god dialog, med alla på ståplats och i de olika supportergrupperna, hjälpt till med olika saker som att montera så kallade tifohissar med mera. Och så tackar man för hjälpen med att agera så här. Det känns tråkigt att några väljer att förbruka ett förtroende, menar Lindström."

Det blir ju något helt annat om du tar bort sista meningen. Med hela citatet förstår jag inte hur man kan läsa det som att hela ståplats pekas ut.

Makita: jag håller med, en till forward hade varit behövlig framåt våren och slutspel. Vidhåller dock att de unga bör få chansen då och då även nu. Ex varför får inte Lejon några byten?