1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777620 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: "Så iom samma vinkel och tyngdpunkten ligger mitt mellan skridskorna så får den längre (offret) en större del hävstång kring ”tacklingsmotagande” skridskon - just på grund av längden. Om den kortare ökar sin vinkel v så den får samma moment runt skridskon som den längre så får tacklaren då också lättare att knuffa den kortare (övervinna friktionen). Så där är lång spelare bättre."

Wow! Har ju pluggat ganska mycket fysik - men det här inlägget måste ju vara nära Nobelpriset! ;-)

Svensson_62: Tror Linus kommer vara ett stort utropstecken i år. En genombrott av killen som kommer följa brodens spår och rätt så snabbt hamna överthere.

Berge: Född Östgöte, numera smålänning men hjärtat i Gävle.
Håller med dig. Tror inte många utanför Småland skulle sakna varken Växjö, Oskarshamn eller Hv. 🤮

Helskotta vad jag är taggad, inte varit inne på länge men jag är taggad på att skriva ?JAAAAAAA? när Vesel lägger in den i mål!!!

Vilken spelare är folket mest sugna på att få se ikväll?:)
Själv är jag sjukt taggad på att se förstakedjan.
Jag tror Rödin kommer gynnas enorm av att få spela Gällstedts offensiva ”gå på instinkt”-hockey!

Svensson_62: Appropå mittmedia. Vad blir nästa steg? ”Köp ett plus-plus-plus abonemang: då får ni inte bara se frågorna vi ställer i intervjuerna i det vanliga premium plus-plus-abonemanget. Med detta premium- i-kubik-abonemang får ni även läsa svaren vi fick… ” ? The bottom is snart nådd när det gäller mitt förhållande till ”fiffiga” massmediepaket.

Jugge: Det är en höna av en fjäder. Det som jag svarande på var Tigerhjärtas inlägg där hen skrev ”Inte konstigt att man baserar sina teorier på halmstrån från träningar, finns inte mycket annat att gå på.
Vad skall man annars basera ens flipp och flopp på? ”

Då menade jag att det visst finns mer att basera gissningarna på de första träningarna, vilket ju tex du har gjort genom att kolla på Kopackas prestationer i ”lilla Paris” (Kristianstad).

Sen är det ju upp till var och en vad man vill basera gissningar på. Tidigare säsonger, träningar, magkänsla, horoskop eller vad som helst. Det finns massa olika sätt att basera gissningar på, särskilt eftersom det ju mest är en kul grej, att det skulle finnas ”rätt eller fel” sätt var en fultolkning av mina inlägg.

Däremot hoppas jag att de skribenter som gillar att häckla andra är efterhand om de råkar ha gissat fel är tillräckligt modiga att själva gissa lite också. Släppa lite på allvaret och inse att sånt här bara är på skoj.

Tigerhjärta: Jag tror som Tigerhjärta att Kopacka kan bli årets flipp. Verkar ha övertygat ordentligt på träningarna hittills och hoppas han får en chans på topp6 innan Scott anländer iaf.

Flopp är jäkligt svårt att hitta någon. Samtidigt har man ju noll förväntningar på vissa såsom Kvist. Men jag är jäkligt orolig för Limpan, han bara måste studsa tillbaka. Annars kan det lätt bli samma målvaktscirkus som förra säsongen…

Med tanke på att laget är färdigställt (vad vi vet) och det är dryga veckan kvar till årets första träningsmatch så tycker jag att det är hög tid att tippa årets flipp & flopp i årets upplaga av vårt kära Brynäs.
Jag vet att det är skitsvårt när vi inte sett en minut av laget, men med tanke på abstinensen så skadar det kanske inte. Jag kan själv börja.

Årets flipp: Jack Kopacka - Kanske ett tråkigt val men av det lilla man har att gå på så känns han ruggigt spännande. Från klipp i GDs liverapporter så besitter Kopacka en jäkla fart trots sin storlek, ett kraftpaket som kan bli en riktig publikfavorit. En outsider är även Tärnström, som jag tror kan överraska många.

Årets flopp: Miks Indrasis - Helt ärligt så har jag väldigt svårt att plocka ut en flopp i årets trupp. Många "säkra" kort med bra risk/reward i mitt tycke. Jag tror helt ärligt att jag har fel, men jag får ta Indrasis eftersom det kanske är den spelaren med starkast meriter men där jag ifrågasätter hans driv i att gå till den svenska andraligan i detta skedet av karriären. Men hoppas jag har fel här!

Makita: Brynässupportrar + alkohol + mingel med Alcen och spelarna kan bli intressant 🙂

SuneMangs: Jag tror Löven har en separat videocoach, tre coacher och en målvakstränare, men det nog mer att upplägget att målvaktstränaren som sköter video-biten är ovanligt. Västerås har exempelvis en coach/tränare färre, vilket sparat betydligt mer pengar. Vet inte hur det är i alla förväntade topplag, men inte tycker jag att ert upplägg är tecken på någon snålhet eller ger sämre förutsättningar på papperet.

Vi hade ingen separat mig veterligen, men vi hade extern för gym/barmark där Löven använder andretränaren för den biten.

Kort sagt. Jag tror Aftonbladet bara vill hitta något som sticker ut. Här blir det bara löjligt.

En parentes. När man pratar om lagen så är det i allsvenskan två grupper. Lag som Tingsryd, Västervik, Almtuna osv ska inte jämföras med de lag som satsar. Hade Östersund eller Nybro haft så många coacher skulle nog det låtit tvärtom. Då hade det låtit som man satsar rejält med tre coacher förutom en målvaktstränare/videocoach.

Honken72: Varmt välkommen tillbaka, Honken!

Wesley:

Vet att det är långt till nedsläpp men just nu ser min tabell ut såhär i hockeyallsvenskan.

Brynäs IF
Västerås
Björklöven
Djurgården
Mora
SSK

Östersund
BIK Karlskoga
AIK
Almtuna IS

Nybro
Tingsryd

Västerviks IK
Kalmar HC

Nä..nu orkar jag inte ens kika in här mer på ett tag. Har inte varit aktiv i diskussionerna på ett tag, och upptäckte att det nog får vänta ett tag till..

Silfverkroken: Väldigt många golfbollar igen 😩 och jag orkar inte skrolla längre. Vi ses till premiären.

{10065}: Intervju med Kārlis!

Samsung: Man blir så oerhört illa till mods när man får höra vad vissa människor får genomlida. Sen har vi fullvuxna människor som mobbar och gör vissa till åtlöjen. Har så svårt att förstå varför man måste vara dum mot dom som redan har det så svårt.

SuneMangs: Grattis till en bra värvning av Indrasis han blir nyttig för er 🇺🇿🇺🇿😎😎

Stefan R 63: Väldigt lätt att lägga all skuld på en sparkad tränare. Är Brynäs kräftgång dom senaste 15 åren också Manners fel?

Det är klart det finns en stor ovisshet kring några av våra sk. ”bärande” spelare som är skadebenägna som Kinnvall, Berra och Rödda.

Men nu verkar ju åtminstone Kinnvall vara helt återställd och får en hel försäsong. Förra säsongen missade han ju hela. Killen har ju en skyhög potential iaf så vi får hoppas att han får vara skadefri.

Backsidan är ”bräcklig”, bästa ordet jag kom på, och där lär det komma in något under säsongen om inte Larsen och Johannesson slår väl ut.

Forwardsidan är inget annat lag nära oss som jag ser det. Vi kommer hur man än vrider och vänder på det ha 3 riktigt starka kedjor och en 4:e som är OK.

Tycker att Alcén givit tränarna goda förutsättningar. Nu är det upp till dom att få ihop laget och sätta ett spelsystem som passar. Något Manner och co misslyckandes fatalt med förra säsongen…

Känner med spänning och tillförsikt fram emot säsongen, forza Brynäs!

{5647}:

Såväl Erik Karlsson som Sebastian Olhsson ville jag faktiskt ha till Brynäs när vi spelade i SHL, och såklart ännu mer nu. Det är faktiskt helt galet att de spelade i fjärdekedjan i allsvenskan. Men de köpte sin roll där och det är imponerande.

Vår fjärdekedja är riktigt svag i jämförelse. Men tycker å andra sidan att det är helt rätt att ge Nordh chansen. Kvist och Blomqvist är jag ändå inte orolig för. De är absolut bra spelare för en fjärdekedja i allsvenskan, även om de inte är lika bra som Ohlsson och Karlsson.

Ny video på Youtube.

modomille: Lika många utlänningar som MoDo hade ifjol (8st) ;).
Inte alls omöjligt att den sista forwardsplatsen fylls av en utländsk spelare dock!

Pigalle: Cukste -kinnvall
Lindstein-Bertilsson
Larsen-billins
Johanneson
Vad tror vi om denna backsida?

Alcen får mycket skit men jag tycker han har gjort en bra silly season. Han har gjort ett fel och det var att inte få med sig Ljungkrantz på tåget. Nu in med två bra forwards (ska kanske bara in med en) så blir det en bra säsong👍👏

Semic: Han verkar rejäl, stor och fysisk. Vi får hoppas att han kan vara en fysisk faktor och defensivt trygg. Om det nu är han.

Scerban: Medhåll, samt att Gällstedt i intervjuer pratat om en Melkersson typ. Där verkar ju Cukste vara en bra match och knappast Hassel.

Zzz: I bronsmatchen mot Sverige var Cukste med bland sex backar medan Cibulskis var sjundeback. Totalt i turneringen spelade Cukste 20 minuter mer än Cibulskis. Cukste gjorde inte ett enda poäng men var +4, vilket var näst bäst i laget. Cibulskis hade ett mål och två assist men var -4. Och som redan påpekats är Cukste 26 år mot Cibulskis 35. Den senare har nog passerat sin peak.

Stenis: Hans highlight-videos består av skottäckningar, stök framför egen kasse, nån schyst tackling, lite fighting och nåt enstaka mål.

Brynäshockey: Enligt höken kollar vi på Oskar Hassel. Men man tar såklart hellre Letten, alternativt kanske båda är aktuella? Återstår att se.

cog: Intressant som sagt.

Utöver de sedvanliga stav- och syftningsfelen, som förekommer i princip samtliga publicerade artiklar på vår förenings officiella hemsida, undrar jag om man menar Kamratkompaniet när man skriver om ”dialogen med BSG och grupperingen som har sitt hemmafäste på hemmastå”.

Lite väl magstarkt att man tillskriver BSG i ”vad vi såg under mitten av 10-talet med stora toppar från SM-slutspelen 2012 och 2017.” när alla vet att detta enbart var KK:s förtjänst.

Kulltorp: Jaja, är du färdig nu så vi kan fokusera på silly eller nåt? Varför skulle det vara intressant/matnyttigt för oss att läsa random Timråits syn på Brynäs IF?

Det ger liksom inget. Du tror inte att jag skulle få några mothugg alls om jag gick in i Timrås gästbok och "Tjena gubbar, här är vad jag tycker om er förening" ?

Huge: En tanke är att anställa kompetent yrkesfolk istället för inkompetent yrkesfolk.
Eller menar du att vårat yrkesfolk har varit kompetent och det bara är otur att vi har hamnat i Allsvenskan.
Vårat kompetenta yrkesfolk har trots andra tredje och fjärdechansen inte lärt sig av sina misstag utan inför varje säsong ställt ett lagbygge på isen som i bästa fall kunde ta oss till play in.
Visst inför denna säsong såg lagbygget lite mer lovande ut än på flera säsonger men trots det såg det ut som ett lag jämfört med våra konkurrenter som i bästa fall skulle nå en tiondeplats.
Många av expertnas tips byggde dessutom på att Alcen skulle värva in en spets till vilket naturligtvis inte hände.
När man har ett lag för nedre halvan krävs inte så mycket för att katastrofen ska bli ett faktum och tillslut blev det våran tur.
Vårt kompetenta yrkesfolk har låtit oss bli omsprungna av exempelvis Oskarshamn och Timrå kan inte tycka att
att det är speciellt komptent alls av en klubb i Brynäs storlek.

Kulltorp: Bara för att några enstaka få härinne fortfarande har problem med självbilden så ska du inte tro att alla har det. Själv hoppas jag på topp 6, med emfas på hoppas, även om vi har ett bra lag på pappret.

Den här föreningen har bränt mig och många andra härinne så många gånger så jag kan nästan garantera att ingen tar något förgivet. Sen gäller det vanliga: man ska ha tur och få vara relativt skadefri (något vi inte hade förra säsongen), puckarna ska studsa rätt, lagkemin måste klicka, domarjävlar måste ta rätt beslut, osv.

Vi har en bra grund just nu, som det ska adderas ytterligare spelare till, säkert ett eller två under säsongen också. Att ha förväntningar på en topp 3-plats är knappast hybris och är inte orimligt sett till truppen, även om jag själv är försiktigare i mina förhoppningar.

SaggeBoy: Topp 6? Jag är ganska säker du kommer ropa på fiasko om vi hamnar utanför topp 4… Brynäs ska vara 1:a eller 2:a med den här truppen. Sen kan saker och ting påverka som skador, brist på målskytte, gummel i truppen etc. Men att på förhand säga att vi ”nog hamnar topp 6” är bara pinsamt…

xxx BIF xxx: ” Var läste du att han skulle recensera sin sambos arbetsinsatser?”

Fakta#1: Erika Grahm är en av cheferna som varit med och genomfört stora organisatoriska förändringar på ungdomssidan.

Fakta #2: Sambon recenserar Brynäs organisatoriska förändringar på ungdomssidan.

Slutsats: Sambon recenserar de organisatoriska förändringar som Grahm varit med och sjösatt på ungdomssidan.

Skitbra journalistik är det sannerligen inte. Snarare skoltidningsjournalistik. Kan rekommendera Hannes Råstams dokumentär om Quick-fallet om du vill se prov på bra journalistik.

xxx BIF xxx: ”Det ör ju jättelöjlig diskussion att kritisera att honom för att han svarar eller för att journalist ställer frågor.”

Ja, det var självklart i grund och botten uselt av journalisten att be någon recensera sin sambos arbetsinsats. Därav kritiken mot journalistiken.

Vem förutom Erika Grahms sambo har yttrat sig om Brynäs omorganisation på ungdomssidan i lokaltidningen?

{5647}:
Jag håller med dig.
Det ör ju inte direkt så intervjun påverkade aktiekursen direkt även om någon argumenterar så.

Hur många är det inte som tyckt till om Brynäs i GB/AB?
Ingen har satt sig på tvären över det.
Nu var det ett inslag om hans jobb som scout och hans familjeliv. Att han som gammal Brynäsare har en åsikt om BIF är väl naturligt och det är väl lika intressant att höra den som från någon annan.
Inget konstigare än spelare som inte lirat i bif på ett decennium eller mer kommer han och tränar med BIF eller tränare som ingår i annan klubbs tränarteam svarar på frågor om BIF från massmedia.
Det ör ju jättelöjlig diskussion att kritisera att honom för att han svarar eller för att journalist ställer frågor.

SuneMangs: Har inte riktigt samma positiva minnen av honom.

När vi hade Bulan passade Mannberg perfekt för oss och vårt spel. Efter Bulan så blev han en överbetald rollspelare i flera spretiga lagbyggen där han spelade en minimal roll på isen med undantag för några oväntade kassar. På det stora hela var det ett stort misstag av den sportsliga ledningen att behålla honom så pass länge.

Hockeyleksing: Det tar tid att bygga/få upp intresse så klart. Det har ingenting med politisk korrekthet att göra. Damhockeyn är ju på en betydligt högre nivå idag än för 20 år sedan. Vad som krävs är så klart framgångar, både lokalt på klubblagsnivå men så klart även internationellt. Vad jag minns hade vi fullsatt under finalerna mot Luleå för 2 åren sedan.

Självklart är förutsättningarna större för att damhockeyn ska fortsätta att växa om lagen heter Brynäs och Luleå snarare än Gävle IF och Norrbottens IK, det trodde jag t.o.m. en leksing skulle förstå.. 😉

Svensson_62: Ursäkta om jag är här inne hos er och klankar ner, men ni ser exakt utsatt ha gjort samma resa som oss i Modo med en misskött förening, som bara gått utför.
Vill bara få dela mina tankar med er här och hoppas det tas emot på rätt sätt.

Påminner mycket om oss efter guldet med en skev självbild av föreningen och att leva på gamla meriter. Tycker att ni precis som oss behöver starta om och finna er identitet. För oss i modo var det nyttigt att harva på i AS och hitta tillbaka till vår identitet igen, precis som jag tror att ni behöver.

Om ni inte inte går upp igen första säsongen, ska ni inte känna press att det behöver gå fort tillbaka. Det viktigaste då ni tar steget tillbaka är att ni har en välmående och bra skött förening. Då kommer det komma likt modo med tiden då alla bitar faller på plats. För oss tog det 7 år och stjärnorna stod rätt och vi fick revansch för det snöpligt uttaget 2016 mot Leksand där vi var helt överlägsna men ändå förlorade.

Ett tecken från ovan att vi behövde börja om, och starta på nytt. Nått som gett frukt tillslut efter 7 år i den lägre divisionen.

Over and out
Hompa

Peja: Det är väl egentligen som vilket annat arbete som helst när man tänker efter. Mår arbetarna bra och trivs på jobbet så går affärerna också bra. Är inte svårare än så. Talar utifrån egna erfarenheter.

Jobbade på ett ställe där chefer byttes ut med jämna mellanrum pga negativa resultat. En dag kom en ny chef, som sket i siffror. I stället fick han alla att bara må så bra dom kunde, genom en massa småutgifter och att finnas där för sin personal och stå först i ledet, alltid.

Efter bara några månader hade vi gått från botten 5 i landet till topp 5 vad gäller resultat. Allt pga att alla på jobbet gick dit med ett leende och såg fram emot arbetsdagen.

{5647}: Masken, Molin och Gällstedt är ju goda vänner sedan tidigare. Jag tror inte Gällstedt skulle hoppat på uppdraget om han inte kände att dom skulle kunna samarbeta och komplettera varandra bra.

Av det man hört om honom hittills så verkar han absolut inte ha några problem att ställa krav, inte Masken heller. Sen är väl Molin den lite ”mjukare” personen som också jobbar som individuell spelarutvecklare.

Auchinleck: Jinx hit och jinx dit, vi spelar i Hockeyallsvenskan. Känns som att jinxen redan har spelat ut sin roll.

Zzz: ”Se Björklövens forwardssida. Jag skulle säga att den på totalen är bättre än vår.”

- Så fantastiskt olika man kan se på saker och ting. Jag anser Brynäs forwardsuppsättning vara klasser bättre än Björklövens jag…

waker: Jag håller helt med dig om att Manner misslyckades kraftigt förra året med att få ihop gruppen. Dock så tycker jag att det är Alcen som sportchef ansvar att förändra i gruppen om han märker att något inte fungerar. Som tex att sparka Manner när han inte får ihop gruppen. Men istället satt Alcen bara helt lugn i båten och lät skeppet sjunka.

Svensson_62: Så att när MoDo ifjol värvade ihop en hel andrakedja i Vela, Niederbach och Halloran hände inte det egentligen? Tveklöst kommer ett antal spelare loss och de kan vara avgörande för avancemang beroende på vilken förening som tar in dem. I MoDos fall innebar det fyra spelare som inte Löven, DIF eller SSK kunde ta in.

Jag tycker också man ska starta med ett så bra lag som möjligt, men det är naivt att tro att inte det kommer loss stjärnor senare.

Der finns nackdelar med att värva senare, men också en stor fördel. Man vet vilka spelartyper man saknar.

lapad: Det kan ju inte vara aktuellt att kontraktera Danielsson. Alla gillar väl karln men tydligt att han är slut som hockeyspelare på elitnivå.

mattias - 74: Jag tycker det är en stor skillnad...Jag skulle tex inte jobba på vilken arbetsplats som helst även om det skulle innebära mer pengar i lönekuvertet...
Tycker det säger en del om vissa spelare karaktärer...att de säljer sin själ..De har all rätt i världen att göra det för det kallas demokrati..men i mina ögon så stinker det.
Vet inte vilket år schlenizcka är född men ngn har sagt att de som är födda 90 talet...kommer att vara en utmaning för chefer osv..för de har ett mycket mer individuellt tänk..Whats in it for me...

mattias - 74: ” Sklenicka är knappast unik, det är ju såhär vi vanliga svenssons oftast gör med när vi löneförhandlar och skall byta jobb, man går oftast dit man får bäst betalt.

Inga konstigheter öht.”

Inga konstigheter överhuvudtaget?? Ok… det får stå för dig. Känns som du är ute på lite djupt vatten så jag väljer att inte kommentera mer än så för att undvika en politisk diskussion.