1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777633 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Lemp: Så är det givetvis!
Men ett tips är att lyssna på Sanny & Svensson om du/ni inte redan gjort.
Där är de inne på att det troligtvis kommer bli allt mer vanligt att ha överseende med fysiken hos yngre spelare, och värdera spelhuvud allt högre.
Nu har jag inte speciellt bra koll på Anton Johannesson, men att panga in 26pinnar på 32matcher bland seniorer i Hockeyettan trots sin storlek måste ju innebära ett hyfsat spelsinne?

Detta trodde jag inte om Johan. Jävligt fint. Hoppas det blir tifo för gubbarna som stannar i premiären!

JohnnyBotox:
"Basen i grytan är klar, nu ska vi bara krydda anrättningen"

Så klockrent formulerat....

Man undrar ju vilken lön JL hamnar på i allsvenskan, har för mig att han hade 330k i månaden förra säsongen varav Monitor betalade 300k och Brynäs 30k. Inte omöjligt att Monitor klivit in denna gång också känns det som.

{9682}: Unpopular opinion: Per Kentää är en av hockeysveriges mest överskattade sportchefer.🫢

Peja: Kan vi även få kvar Larsson så har vi nog HA bästa centeruppsättning. Bara fylla på med lite snipers och ett par tunga brukare så ser forwardsidan riktigt bra ut.

Go Modo.
Uppladdat:

500x0-2df5c320-3755-48c3-94ad-7d7fdd189f48.jpeg

Iceman99: ” Stämmer inte, Skellefteå AIK betydligt bättre än ni.”

Att six fingers är ett bättre hockeylag än Brynäs ifrågasätter nog ingen. Men ni fyller ju inte ens oftast er egen lilla islada och har väl c:a 50 pers på plats just nu i Växjö… Patetiskt i en final..

#33: Det är klart att SHL kommer sakna Brynäs, både laget och oss supportrar. Brynäs är en av klubbarna det skrivs mest om i rikstäckande media och vi är väl en av klubbarna som har mest bortasupportrar på plats i konkurrens med Leksand.

Men klart att SHL kommer klara sig bra ändå. Det var ju ett jäkla snack när det skulle saknas ett Stockholmslag. Men HA kommer ju så klart bli mer intressant med dom anrika klubbarna spelande där.

Sant Växjö är en av få lag som har en annan spelidé än "bara checka och åka skridskor"

Men samtidigt är det rätt tråkig hockey och ingen bryr sig om Växjö.

Retse: Det är lite olika regelverk som gäller. För den som är obegränsat skattskyldig i Sverige (bl.a. de som är bosatta här) finns det skattelättnader för experter. Då betalar spelaren skatt på 75% av lönen och föreningen arbetsgivaravgifter på 75% av lönen. D.v.s. 25% av lönen är skattefri och ingår inte i underlaget för arbetsgivaravgifter. Denna skattelättnad gällde tidigare i 3 år. Numera gäller den under 5 år.

Den som är begränsat skattskyldig och kommer hit och spelar hockey betalar A-Sink (artistskatt) med 15%. Om Scott är hemma i Kanada i 6 månader kommer han att vara begränsat skattskyldig i Sverige. Då kan han komma hit och vara här i 6 månader och endast betala 15% i skatt på lönen.

bradberry: Det som Kvist måste göra är att utvecklas till en rollspelare. En spelare som forecheckar stenhårt, spelar fysiskt, tar defensivt ansvar och spelar boxplay. Då tror jag att han skulle kunna bli en fin tillgång i Gällstedts tilltänkta farthockey. Däremot kan ju Brynäs absolut inte behålla honom med något slags löfte om en framträdande roll i laget nu, men det förstår nog alla inblandade.

JawKee: Kvist kan spela i HA. Frågan är om han platsar i ett allsvenskt topplag eller inte. Tvivlar på att han hade gått in i Modo, Björklöven eller Djurgården. Däremot hade han säkert spelat en del matcher under säsongen i egenskap av bredd/backup-spelare.

Kvist är bra på skridskorna, men sen? Passningsspelet är uselt, likaså skottet. Jämför med typ Ljungkrantz som också har en bra skridskoåkning men kompletterar det med teknik och ett vasst skott.

Däremot hade Kvist givetvis platsat i de allsvenska bottenlagen, men äveä där pratar vi nog främst om en roll ganska långt ner i hierarkin.

Kinvall - Bertilsson
Lindstein - X
X - X
X - Widén Shade

Rödin - Larsson - Scott
X - Ölund - X
Ljungkrantz - X - X
Nord - Blomqvist - Kvist

Dessa spelare vill jag att man behåller för att ha en kärntrupp. Får man behålla dessa spelare så kommer det ännu bli många nyförvärv. Och många allsvenska toppspelare kommer vilja komma till Brynäs för att ha en chans att gå långt och spela SHL nästa år.

Farsang: Rödin var väl den förste att signa!!
Stort! Han är en pådrivare och så otroligt synd att han inte kunde vara på isen mot Malmö...
Jag såg inte Eklind olesen blomman osv..i de avgörande matcherna men är övertygad om att Rödda hade sagt avtryck..
Se på Dif nu..Brodin Kruger osv...gör avtryck...

Tigerhjärta: Starta om med Ove och Masken? Tror nu fan inte att Brynäs lämnat kontoret, prisskåpet och spanat utanför ut i hockeyvärlden på 30 år.

lapad: håller med dig att kompis jargongen måste bort. Men tror inte problemet i kompis jargongen sitter i båset. Utan högre upp i ledningen och även på vissa spelare.

Vad vi har i båset är det minsta problemet. Det har vi facit på eftersom vi byter tränare stup i kvarten.

Vi tog in 3 finska tränare och mer finska spelare och det sket sig ändå. Tränarna kickade vid fel tillfälle och det måste ledningen stå för att dem kickade dem alldeles för sent. Skulle skett 2-3 veckor tidigare.

Kvittar vilken tränare vi har så lyckas inte laget av någon anledning. Så det behövs rensas på alla andra poster. Börja med att ta av Rödin Kaptensbindeln, bra hockeyspelare men ingen ledare alls enligt mig.

Gällstedt, mmm ok.

Men Molin och Masken? Suck...............

Peja: Kändes givet att han ville stanna, handlar såklart om lönen nu. Där Brynäs säkert försöker trycka ner den så mycket som möjligt, samtidigt som Lindbäck vill få så mycket han kan. Det är en bra förhandlingsposition för Brynäs så det gör ingenting om det drar ut på tiden.

Noterar i övrigt att Svensson inte hört något mer om Brynäs. Han sa i podden om att det är tyst och lika nu när han släppte sillyrykten på expressen. Man undrar hur det går utöver arbetet med förlängningar.

Zzz: Hon annonserades ut som den första kvinnliga SHL-sportchefen någonsin, sitter i ledningsgruppen och jobbar enligt utsago tight med Alcén. Du verkar argumentera för att hon minsann aldrig haft något ansvar över SHL-laget, jag menar att den bevisbördan ligger på dig utifrån ovan omständigheter.

Om det du säger stämmer har ju Brynäs lurat oss alla om att hon var den första kvinnliga SHL-sportchefen, ledningsgruppen kan inte tillskrivas ansvar för kärnverksamheten (herrlaget) och eventuellt ljög(?) hon om det tighta jobbet med Alcén. Det tycker jag är ganska grova anklagelser både mot Brynäs och henne, om det är vad du menar. Men jag kanske har missuppfattat dig?

Zzz: Min poäng är att TILLSAMMANS är Grahm och Alcén sportsligt ansvariga. Jag tycker det är helt uppenbart att hon är involverad i mycket mer än bara damverksamheten, vilket hon själv också var inne på i intervjuerna. Menar inte att Grahm är ensam ansvarig, men hon är delansvarig.

Man vinner tillsammans. Man förlorar tillsammans. Grahm och Alcén är ansvariga för fiaskona - tillsammans. Då menar jag både SHL och J20.

I den senaste intervjun finns dock absolut noll ansvarstagande och självkritik från Grahms sida. Jag menar att om man jobbar tight tillsammans och tillsammans är ansvariga - som Grahm och Alcén är - så måste man också ta ansvar tillsammans. Jag tycker det är djupt osympatiskt.

Om Brynäs hade tagit SM-guld är jag övertygad om att det hade jublats över vilken succé det blev med två sportchefer varav en var den första kvinnliga SHL-sportchefen.

Davey85: Ja, rent spontant känns "Walli" som den typen Linköping samlar på hög i sin trupp, men en flytt till en allsvensk toppklubb borde inte vara helt utesluten.

Stenqvist och Walli Walterholm lämnar Timrå. Två intressanta spelare.

LKV: Nääää fy fan!! Vill inte se han i vårt kära Brynäs. Måste finnas betydligt bättre alternativ.

Erol Ateceae: Åk dit, upplev matcher personligen, ”tjöta” med fans där - så slipper du lufta fördomar.
Gäller ju i övriga samhället också - det uppstår så lätt ffördomar när man uttalar sig tvärsäkert om saker man inte har personlig erfarenhet av.

JawKee: Ellis har en poäng, även om det låter hårt. Det fanns en ”förlorande komponent” i laget under förra säsongen. Därför åkte laget ur. Exakt vad det var kan man spekulera länge kring. Men att börja bygga nytt med samma SC och med samma stomme oroar mig.

Peja: Oerhört hög snittålder, men full med rutin. Skadar ju inte direkt heller att Persson numera är van att snitta en poäng per match i HA. Skulle vara en riktigt bra värvning det.

Sen ser jag faktiskt hellre Ölund som förstecenter (såvida inte Larsson ansluter) före Scott. Bara så Ölund får en riktigt jävla bra säsong i sig, för det finns bra hockey därinne. Svårt att visa i SHL i en tredjelina dock.

bradberry: det finns ju ett återkommande problem inom hockeyn att på något sätt, även fast det till synes inte finns särskilt mycket kritik mot kvalsystemen och slutspel ändå skall göras om lite nu och då.

- Kvalserien försvann, den fungerade alldeles utmärkt för Elitserien/SHL, men vattnade ur HockeyAllsvenskans seriespel eftersom det tidigt blev många obetydliga matcher. 2 SHL-platser står på spel.
- Bäst av 7 mellan 2 sämst rankade SHL och 2 bäst rankade HA, fungerade också alldeles utmärkt. Dock så blev det en VÄLDIGT krokig väg för det laget som förlorade HockeyAllsvenska finalen (sen fanns det jubelidioter också som påstod att systemet var komplext, de personerna skulle behöva gå om grundskolan). 2 SHL-platser står på spel.
- Nuvarande system med play out i SHL och slutspel i HockeyAllsvenskan fungerar också alldeles utmärkt. Däremot så har vi gått över till att 1 plats ALLTID byts ut, istället för att 2 skall spelas om. Jag tycker detta verkar vara en ultimat lösning på seriesystemet. Det lag som är sämst i den högsta serien åker ur, och det lag som vinner slutspelet i HA går upp. Finns inga oklarheter kring vilka regler som gäller och HA-slutspelet blir till och med hetare än SM-slutspel.

De enda som gnäller över seriesystemet är personer i de HA-klubbar som inte är konkurrenskraftiga nog att utmana i toppen av sin egen liga, finns inget att lyssna på där. Har man inte ett lag och en organisation som kan vinna HA-slutspelet så har man heller inte på fötterna att spela i högsta serien.

Ser väldigt många idioter som förespråkar fotbollens seriesystem, men det hade nog fullständigt dödat Hockeyn. Vi som gillar hockey vill ha meningsfulla matcher och spänning. Att ha helt ointressanta matcher sista 10 omgångarna som många fotbollslag har kan stanna i deras serie.

Spacebb: Tycker att Linus Lindblom ska få chansen i Allsvenskan. Han gjorde bra första intryck mot Frölunda.

Sv: Alla Helvetes Kval
Följande spelare lämnar: Jussi Olkinuora, David Sklenicka, Niklas Friman, Mikko Niemelä, Tom Hedberg, Hannes Björninen, Oscar Eklind, Nick Olesen, Dmytro Timashov, Oula Palve och William Strömgren.

Står dock även detta "I några av fallen är inte möjligheterna helt uteslutna och alla dörrar är inte helt stängda."

Zappaholic:Inget att bry sig om,
Är bara Ove ifrån solsidan.
ha ha ha
En helt underbar figur men ingen att ta seriöst.
Uppladdat:

500x0-ove_0.jpg

{9682}: Vad har det med saken att göra? Var du bor?

Tycker du är här och petar i öppna sår och det är lite onödigt.

Rödin1912:
"Fick höra att Larsson vill förlänga med brynäs men att hans agent just nu kollar runt lite med Schweiziska klubbar, men iallafall ganska fin chans att han blir kvar.
Men är brynäs eller Schweiz som gäller, blir knappast nåt LHC😂😂"

Om Johan själv VILL varför är det då inte klart?
Bestämmer gör väl Johan själv och inte hans agent?
Vill inte provocera eller något, bara en tanke.
Kul rykte iaf! Håller alla tummar och tår jag har för Larsson!

JohnnyBotox: Ju fler som väljer att stanna desto mer press på övriga att ställa upp för laget. Scott och Larsson hoppas jag på.
Blomqvist ser jag som en självklarhet.
Sen gör det inget om vi lyckas veva in t.ex. Woods eller liknande.

Helt rätt spelare som stannar, imponerad! I princip alla kaptener. Alla fostrade i Brynäs. Härligt!
Men man blir ju sjukt girig på mer! 😃

lapad: Eklind är en bra grinder, stor och stark och viktig i boxplay. Men vi kommer att klara oss utan honom 👍

Brynäs forever 1912: Aldrig varit imponerad av Eklind.

Ove Myling: haha tror han flög i mig och tog över min själ för en stund :)

nej, skämt åsido. laborerar bara med lite namn som florerat här och i blaskorna och baserat på vad Alcén sagt, kollat lite kontrakt på berörda spelare osv. Tycker själv att det är lite för "erfaret" lag, behöver nog föryngras lite och kanske lite billigare och mer utvecklingsbara spelare.

Har inte tagit hänsyn till spelartyper alls, bara position. Men någon träff kanske jag kan få :D

{10272}: Haha! Om ”att höfta” hade ett ansikte så vore det du!<3
Men kul att du delar med dig från dina insiders, otroligt generöst;))

Lemp: Inget av infon var något nytt och har som du säger florerat i olika medier senaste dagarna. Men är väl bra att han gör en sammanställning för de som inte läser sociala medier och/eller premium artiklar på AB/Expressen.

Däremot att försöka ta åt sig äran av att vara "först" med att veta om värvningarna är bara patetiskt.

hlM:
Både Larsson och Scott är klara för nästa säsong.
Väntas bli officiellt inom kort.
Även Ölund, Kvist, Lindstein och Lindbäck blir med stor sannolikhet kvar och väntas skriva på snart.
Brynäs kommer avvakta lite med Jacke Blomqvist och Ljungkrantz nu ett tag till iaf.
Kalle Johansson ryktas vara klar som första utomstående spelare. Även Johan Persson sägs vara rätt nära att vända till Brynäs. Både Kalles och Johans sambos är från Gävle. Vilket kan betyda en del.
Kom ihåg vart ni läste det här.

Lemp: När man säger att laget var bra nog och att problemet var att man inte fick ihop gruppen lägger man, som vanligt, över allt ansvar på tränarna. Den här självkritiken man pratat så mycket om är ju bara tomma ord när man gör det enkelt för sig genom att göra tränarna till största syndabockar för hela haveriet.

Men visst, det ska bli spännande att se nya ”tydliga” Alcén.

Gillar inte Johan Alcens ord när han säger ”vi behöver få in lite Brynäsare som vi tycker om”

Kompetens före kompis SNÄLLA.

Kan alla bara sluta mata trollet Icing-Ove. Det är exakt vad han vill. Bara provocera. Ignorera bara.

{9682}: gå och göm dig under en sten istället för att vara otrevlig.

”Passion oavsett division” borde ju ändå vara något du vet mycket om, kan man tycka.

Silfver: Det är klart att man gärna ha kvar dessa veteraner i Hockeyallsvenskan, men som du säger är skadorna ett bekymmer. Om vi leker med tanken att Brynäs hade spelat Hockeyllavenskt slutspel nu - är det troligt att spelare som Rödin, Bertilsson etc hade varit skadefria i en "finalserie"?

Med det sagt, så hoppas jag på fler kontraktsförlängningar. Lindbäck, Kinnvall och Ölund vore bra stommespelare, Blomvist en bra utfyllnadsspelare som tillför rutin lägre ner i hierarkin, och naturligtvis vill man se att Lindstein & Nordh blir kvar också.

Bratwursten : "Tycker Gällstedt känns spännande. Men istället för masken borde man satsa på en duktig scout."

Glöm inte att Masken har gjort en massa år som NHL-scout. Det skulle kunna vara så att han är tilltänkt i den rollen, eller att han ska lära någon av sportcheferna hur man jobbar med scouting.

Jag har varit Brynäsare sen mitten av 60-talet, därför måste jag erkänna att min kunskap o erfarenhet av allsvenskan är mycket begränsad. Följde förstås skadeglatt Frölundas besök där under slutet av förra årtusendet...
Men, jag har ingen aning om hur man bygger ett lag för HA eller vad som krävs för att ta sig ur det träsket på kortast möjliga tid.
Dock behöver man inte oroa sig för sin okunskap, forumets experter förefaller ha järnkoll på allt från ismaskinist till bästa hotell i Karlskoga...

Förlåt en anings blåögda dagdrömmar... Men, tänk om nån talat om för Manner att bästa målvakt skall stå... att det är tillåtet att ta timeout i SHL... att det kan va taktiskt att toppa laget i slutet av tredje och gå ner på 3 femmor om man har en knapp ledning...
Men, jag inser att så enkelt kan det ju naturligtvis inte va... mycket enklare att ge Alcèn skulden för ALLT!

Sen är det lätt att nu sitta och tycka saker och ting, vi vet ju inte ännu hur ledarstaben blir säkert. Bara rykten än så länge.

Samma med truppen, lätt att bli "carried away" och tänka att det blir som förra året iom rykten om förlängningar med våra gamla trötta spelare och hemvändare. Men om dessa utgör en stomme och vi kryddar med nytt och lovande så kanske det blir bra ut till slut. Får väl försöka ha lite is i magen och inte kritisera för hårt. Än...

Ölund, Rödin, Larsson, Kinnvall, Bertilsson är ju en ganska bra stomme i HA. Är väl mest när Lindbäck kommer på tal som denna stomme känns lite trött. Men om han fått ett skambud och det kommer in en yngre lovande målvakt och kompletterar så kanske det inte är så tokigt ändå.

xxx BIF xxx: Det handlar inte om enskilda spelare (läs Palve). Det handlar om att ha rätt arbetsmetod som leder till rätt kunskaper. Vad jag menar med dålig scouting borde inte ens behöva motiveras vid det här laget. Det borde vara redan vara uppenbart för dig och alla andra som följer laget nära.

När det gäller förra säsongens silly season fanns det ett före och ett efter kriget i Ukraina. Så var det för alla klubbar. Den tråkiga och för många helt oväntade utvecklingen i Ukraina gjorde det till en mer svårbedömd silly season.

Nivån på SHL gick upp så pass mycket att många spelare som tidigare höll hög klass i ligan inte längre gjorde det. Brynäs utnyttjade situationen genom att ta in flera KHL-spelare som utan tvekan hade spelat kvar där om det inte vore för kriget.

Sen satsade Brynäs på fel hästar, men det är mycket svårare att hitta rätt hästar om grundkravet är att hästen antingen måste ha delat hästhage med sportchefen eller haft någon av tränarna som jockey.