1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777668 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Game Day Rögle-Brynäs
Bulten: Dags att kicka Honken?

Många klagomål på att Håkansson fick starta, vad är ett bättre val? Fine nu släppte han in 3 snabba, men det gjorde även Karhunen i förra.

Inget av valen är bra.

Skicka Manner? Yes, nytändning i 2-3 matcher sen totalhaveri. Truppen har varit svag sen start, och orosmomentet var redan innan säsongen om någon skulle bli skadad/sjuk. Så skulle vi inte fixa att täcka upp det bra nog.

Det är inte coachningen som skiter sig, vi tappar puckar, släpper markeringar, och målvakterna läcker som såll. I varje defensiv situation står 4 av 5 och glor framför egen kasse. Medans 1 jagar puck. Vi kan kasta om i kedjorna 100 gånger om men så länge man inte kan slå en pass eller kämpa om puck så blir det inte bättre.

Ja, hörrni. Vi är ett bortdömt mål ifrån 5-5 trots läckande målvakter, kass förstaperiod och ett helt onödigt 3mot5. Det går liksom inte spela såhär ojämnt och odisciplinerat. Synd, vi hade kunnat vinna idag om vi gjort en hyfsad match.

Forsberg 1978: Dessutom Johan Larsson, hög klubba och dåliga utvisningar i flera matcher. Vare sig imponerande eller proffsigt

Zappaholic: Verkar så, domarna måste verkligen börja granskas!

Bratwursten : Domarn är skåning va? Tyckte jag hörde på rösten när han snackade.... fint....

Vi hade 3-3. Sen steg Dima in. Oförlåtligt. Jävla juniorbeteende. Pissar ner både lagkamrater och fans.

Sv: A proposito de nada
Bulten: ”Låter väldigt märkligt att du har glädje av falska rykten”

Likt som många andra har påstått så måste du verkligen öva på din läsförståelse och egna tolkning.
Självklart får jag inte glädje av falska rykten.
Däremot kan jag inte heller slå ner andras rykten när jag inte kan bevisa att de ha fel, då är det bättre att ignorera och kategorisera som ”brus”.
Ett litet tips från någon som varit här i 7år kontra dina 30 dagar :)

Peja: kollade lite på Almtunamatchen igår och Birgersson spelade med ett stort lugn med pucken och visade ett bra passningsspel. Hoppas han kan få bli kvar i Almtuna denna säsong och att han kan få ett allsvenskt kontakt nästa sässe.

Huge:Ett konstaterande: Manners och Honkens plan ledde till att en av SHL:s absolut bästa målvakter lämnade oss och c:a 10 poäng fattigare.

Manninen hade alltså 32p på 38 matcher i KHL förra säsongen. Samt 29p på 28 landskamper, VM och OS inkluderat.

Så det är ju definitivt en toppspelare i Europa vi pratar här.

Peja: Enligt mina anteckningar så har Manner 11 sparade timouter, de kan komma väl tillhands i slutet på säsongen.

Jugge: håller med om mycket!
Scott är verkligen den mest allround-spelaren i laget som aldrig klagar och dessutom leder interna målligan.

Manner matchcoachningen igår var bra. Skulle mer säga att han behöver spela de spelar som är bra för dagen mer (vet inte om det var det du menade).

Tro Roy kommer att ta kliv från match till match förutsatt att inte laget gör bottennapp som mot IKO.

En spelare som ofta får en del skit är Olesen men han sliter och gör sitt jobb. Ligger ändå två i interna målligan tillsammans med Ölund Kinnvall Johannesson.

Såg precis att Håkansson trendar mest på EP

katastrofalt med 3 matcher…

Tur att vi har blomman och björnen till BP iallafall

Stefan R 63: Ska bli spännande att se om Roy kan ta ytterligare kliv till nästa match. Jag tyckte han var betydligt bättre igår än i måndags.

Han ges ju inte dom enklaste och bästa förutsättningarna att göra avtryck ihop med Dima och Palve. Slår du upp ordet ”hjälpgumma” i en ordlista så kommer du inte hitta en bild på dessa herrar, det är ett som är säkert…

Kommer alltid vara förundrad över hur känsligt det är att raljera lite negativt om andra lag härinne..fan, det hör väl till att inte precis älska andra lag och gnälla lite på dem. Nä, då ska man läxas upp av Brynäs White Knights fans.

Precis som typ Man City får skit i vissa fotbollskretsar så får Växjö det också.

Så fantastiskt kul med "Puckmagneten" Håkanssons match igår med omgivande suveränt försvarsspel med en Bertilsson i spetsen som vi är vana att se honom.
Då det är ganska många i detta forum som anser sig veta mer och det är väl okej men istället för att misskreditera och håna andra så motivera istället varför. Du som bör rannsaka ditt agerande är du som undervärderar eller totalt dissar andras åsikter ifall Håkansson redan nu är redo för Brynäs eller inte?
Lika gärna som att han gör en till fantominsats mot t.ex Rögle kan lika gärna hans orutin göra att han fallerar. Min poäng med detta inlägg är att minska antalet bessrwisserinlägg i detta forum som blir så uppenbara i detta exempel ifall "Puck magneten" redan nu är redo för SHL eller inte.
För egen del hoppas jag verkligen att Manner vågar chansa med honom ifrån start mot Rögle ifall det är ok för Almtuna. Känns för mig som en mindre chansning än med en ev tillfrisknande och alltför skakig Lindbäck eller en Karhunen som vill revanchera sig kan vilja överarbeta.

Kontrasterna att läsa här inne, första perioden kontra när matchen är slut 😀😀😀💪💪💪🙏🙏🙏🥰🥰🥰

Malken: bättre att låta Lindbäck ”vänja sig vid större rink” i Almtuna.

Malken: fantastiskt kul med Håkansson men glöm inte att han inte hade något att förlora och framförallt att motståndarna inte hade scoutat honom. Jag är fortsatt osäker på laget och Håkansson är ett frågetecken, men just ikväll får man passa på att njuta och glädjas åt vinsten.

SuneMangs: Håller med till hundra, Johannesson ska ha mest cred på isen. Han kommer nog åka över, konstigt vore det annars. Landslaget ringer garanterat också.

Davey85: Tycker att det är Rödda, Larsson + Johannesson som driver på vändningen. Larsson på ren gotländsk tjurskallighet. Härligt att se!
Sen att vi får en ny målvaktahjälte är grädden på moset. Vilken jäkla match!

Nu jävlar ska vi hålla det här och vinna. Är på plats och tycker stämningen är oerhört bra, bäst den här säsongen helt klart. Vad tycker ni som sitter framför tvn?

Thellen: dessutom är Scott den som absolut mest mål och tekar bra. Han kan spela överallt dessutom utan gnäll.

Blå grottan: Vad har Palve för hållhake på Mikko?
Håller med Jugge bänka Palve sätt in Kvist kan inte bli sämre, Palve är katastrof så här långt.

Rodrigo: Givetvis har inte Hansson varit involverad i den senaste tidens nyförvärv. Blomqvist och Karhunen kvalificerar sig eftersom de var bra lagkamrater till sportchefen för ~5 år sen, Roy tar man in på tryout eftersom man inte har koll på honom och Niemelä är ju uppenbarligen en av Manners gubbar.

Statistik är ju i grunden objektivt (men kan vinklas) och tar inte hänsyn till faktorer som om tränaren har haft spelaren, om spelaren varit en god lagkamrat till sportchefen eller om spelaren har Brynäshjärta. Dvs rena raka motsatsen till vad Brynäs prioriterar hos sina nyförvärv. Det finns en tydlig konflikt mellan Brynäs kompisrekryteringar och statistikbaserade rekryteringar.

nittontolv: Jag skiter fullständigt i vilken nationalitet spelaren har, bara han gör laget bättre

Dallemas:
Stora förhoppningar på en Messias till ett gäng som inte kan driva utveckling framåt. Vad hände med Brynäs forna adelsmärke? Passningsspelet? Slår de två passningar rätt i rad får man öppna champagneflaskan.

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGEEEEEEST DAAAAAAAAAAY!!!

Peja: Ok, då byter vi tränare. Sen går det fem till tio matcher där det inte går bra, då byter vi igen. Om det inte går bra då så är det dags för en ny, sen ytterligare en.
Självklart kan inget lag hålla på så, det är ju rena vansinnet. Nu är det upp till spelarna att visa moral och jävlaranamma. Vi kan inte ha tio tränare per säsong.
Kanske ligger inte felet hos tränaren, kanske det ligger hos spelarna. Om de inte lyssnar efter alla tränarbyten kanske det är dags att sparka någon/ några av dem om de inte skärper sig.

{10062}: "Björninen ... Men när han dessutom är rätt dålig på att teka som ska vara hans adelsmärke så blir jag orolig."

Topp 10 i ligan, inte bra nog?

Asterix: Manner är givetvis en duktig tränare, men är han en så kallad "wartime consigliere"? Hur duktig blir man på att hantera motgångar om man är i toppklubben Kärpät och ett framgångsrikt landslag i lång tid? Sen är det givetvis oerhört problematiskt att människorna ovanför Manner är så extremt oerfarna, Alcén håller rimligtvis på att hitta och bygga sin identitet som sportchef, medan en äldre sportchef hade kunnat agera mentor och bollplank åt Manner.

Förra säsongen hade Brynäs ett tråkigt men fungerande grundspel. Nu har man tappat det. Den taktiska kollapsen är inte lika fulländad som under Peter Andersson, men då fanns extrem mismatch mellan spelarmaterialet och det taktiska upplägget, samtidigt som corona gjorde att träningsmöjligheterna begränsades rejält. Det var otroligt svårt att sätta ett nytt grundspel under de förutsättningarna. Manner har ändå haft ganska lång tid på sig nu. Precis som Janne Larsson var inne på i sin analys häromveckan gör inte Brynässpelarna jobbet konsekvent, i match efter match. Det kanske behövs en "wartime consigliere" nu.

Einstein sägs ha sagt: "Höjden av dårskap är att göra samma sak gång på gång och förvänta sig olika resultat."

{10062}: Vi har sparkat tränare hit och dit. Det nog sportchefen och materialet tränarna får. Men att Manner HELA TIDEN matchar Palve är för mig helt jävla otroligt. Vad har han gjort denna säsong? Och vad har kvist,Bergman,Hedberg gjort? Det så otroligt konstig matchning i det här laget så jag orkar fan inte med det här mer. En paus från hockey är nog ned nyttigaste jag kan göra för mig själv

Har Rödin någonsin varit sämre i en enskild match?

Bratwursten : Ja, när magskotten börjar gå rakt igenom magen så kommer vi bli effektivare. Det krävs dock riktigt hårda skott.

Nu är jag inte arg längre. Tillbaka till total avtrubbning.

Mattson: Man undrar om de ansvariga inser hur illa det är ställt med dagens Brynäs. Det är ju helt orealistiskt att Brynäs skulle spöa Oskarshamn i bäst av 7. Malmö vore bästa laget att möta i kvalet. Kommer stå mellan Malmö, Brynäs och Oskarshamn om kvalplatserna, men IKO inbördes möten mot Brynäs kan mycket väl fälla avgörandet. Att HV med deras material och Samuelsson i båset skulle ta mindre poäng än Brynäs under återstående del av säsongen tror jag verkligen inte.

Nu måste det se bättre ut i andra. De är ju för fan inte påslagna. Sett typ en maxåkning. Olesen är ungefär lika målfarlig som Kjell Samuelsson.

Mickesgolf: nu kan väl ingen säga att det har för kort tid mm….

Manner är en usel matchcoach. Matchar otroligt märkligt med fel spelare i BP.

Palves ”insats” i PP tänker bla på ”bakåtpassning”.

Än en gång: 2 spelar bakom mål. De flesta mål kommer framifrån…, så jävla konstigt…

Allt sagt och sett från soffan.

Kan någon som är bättre på hur hockey fungerar förklara Brynäs 5v3-spel?

Här på Kanarieöarna börjar matchen redan 17:00, men jag lovar att inte avslöja några resultat.

Peja: Jag tycker att både du och Tigerhjärta har rätt. Visst tusan är truppen alldeles för tunn och konkurrensen bland forwards i stort sett obefintlig. Men med alla friska nu och med Strömgren tillbaka från JVM ska vi ju kunna bänka Birger och Kvist, vilket är ett fall framåt.

Men Manner matchcoachning är ju emellanåt riktigt märklig. Varför spelar man med 8 backar när så uppenbart 2 st inte håller på den här nivån. Är Brynäs dåligt tränade? Tycker att, när alla är friska, vi borde lira med 6 backar. Orkar man inte det då är man för dåligt tränad. Dom flesta bättre backarna brukar vilja lira på 6.

Senast mot Timrå så envisades ju Manner konsekvent med att matcha Birgers kedja mot Lander och co, obegripligt i mina ögon. Det är ofta det är sådana uppenbara coach grodor tycker jag.

{8399}: Du inser att det inte är någon här som är intresserade av ert tjafs? Så jo, du hade kunna haft det i en bubbla. Men jag antar att du såg dig själv som duktig som hittade motsägelser i 2 inlägg och var tvungen att ta det här… Som sagt, småbarn var det…

xxx BIF xxx: Fast han har fortfarande valfriheten att söka sig precis vart han vill. Möjligen till en lägre ersättning men fortfarande ett välbetalt hockeyjobb. Med största sannorlikhet i miljonklassen.
Nonsens att hans lön skulle ha någon som helst inverkan på Rysslands ekonomi. MEN där emot kan de använda honom i sin propaganda. Men vad gör det när allt man bryr sig om är några extra kronor på det redan välfyllda kontot.
Själv jobbar jag för ett företag som valt att avveckla sin verksamhet i ryssland, men först såg de till att de anställdas närmaste framtid var ekonomiskt säkrad.

GOD JUL alla Brynäsvänner . Hoppas vi kan få en julklapp av Brynäs som håller helt till slutet av säsongen 🎅🤗

J-S: Om jag blev mångmiljardär skulle jag kunna skapa 14 lag på ren jävelskap. Köpa och döpa om befintiliga lag i de högsta ligorna. De skulle heta Plast 1, Plast 2 osv till Plast 14. Sen så skulle jag ha lönebudgetar som var och en överskred de högsta i NHL. Bara vräka ut pengar. Tvinga på spelarna pengar. Sen får vi se hur kul det blir när Plast 5 mötet Plast 12 i finalen… Och nästa år är det Plast 8 mot Plast 4 i finalen. Kan sedan styra serien lite genom hur jag år för år väljer att fördela pengaflödet och därmed trupperna och övriga förutsättningar. Kommer att sitta bakom kontrolldatorn oc köra lite ”mohahaha” när jag reglerar förutsättningarna i ligan…

Hellre lönetak.

God Jul på er alla hockeynördar från ett vintrigt dalarna. Julskinkan är på griljering. Må hockeyfudarna vara med os framgent!!

BIF Kungen: God jul och gott nytt alla! Champagne idag Veuve Clique och god mat. Nu kör vi i vår för slutspel.

Såhär tycker jag Brynäs ska ställa upp på annandagen.

Karhunen (Lindbäck)

Kinnvall - Sklenička
Friman - Johannesson
Bertilsson - Lindstein
Niemelä

Rödin - Larsson - Timashov
Olesen - Palve - Blomqvist
Scott - Björninen - Roy
Ljungkrantz - Ölund - Eklind
Nordh/Lindblom

PP1:
Johannesson - Point