1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777747 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
spolaisen: oj den intervjun med PA, han var hyffsat uppgiven och anser att Brynäs är orättvist behandlade gällande bland annat spelschemat.....
Snart 4 matcher på 6 dagar grabbar

Supportern: Joel får självfallet slå på liggande spelare flera ggr.

Sen står hsn och klagar på domaren från båset...jävla nolla.

Palve så sjukt mjuk ishockeyspelare...

Forsberg 1978: Game over som sagt...tur att spelarna inte tänker som du😂😂

Gameday, vakna grabbar!!!!

Auchinleck: Det måste vara svårt att börja rekrytera sportchef innan man ens vet om det är för SHL eller Allsvenskan det gäller..? Borde väl skilja lite i lönekuvertet.

Om det blir Allsvenskan nästa säsong så får nog Campari tacka för sig. Sundlöv får nog gå oavsett.
En möjlig lösning skulle vara att en stark trio tar på sig rollen som GM, sportchef och ev tränare.
Jag tänker naturligtvis på Sjödda, Dacke och Molle.
Där finns det oändligt med passion för sporten och Brynäshjärtan stora som valtestiklar.
Go for gold!

Nibbe: Danielsson har växt efter jul, klart bättre än i höstas. Danielsson är dock inget årgångsvin utan mer som en gammal älskad kökskniv som blir slöare med åren.
Han är trots allt 36 år. Vilket också är en indikator på lagets svaghet när han mer eller mindre är permanent i vår första lina.

Zappaholic: Fattar inte hur Berglund tänkte.
Med den beräknade finten kan ju målvakten bara rädda med ett utsträckt benskydd efter isen.
Varför då försöka med en isare istf att bara lyfta upp pucken över benskyddet?
Aja, 1 pinne hade man alltid tagit efter 1-3.
Nu tar vi Frölunda borta istället.

{8399}: Poäng efter denna skitmatch, härligt

Enligt expressen (premium) så är Sundlöv påväg bort, man vill byta ut den sportsliga ledning. Verkar som man vill att ersättaren helst ska komma utifrån.

Tommy: Byt terapeut.

Supportern: Men handlar det verkligen om det? Jag blir så trött på det där snacket med att det bara anställs gamla spelare/kompisar. Så ser det väl ut i dom flesta klubbar? Det är en begränsad marknad och inte som i näringslivet i övrigt.
Jag lyssnade på brynäspodden där Sundlöv gästade. Jag såg att någon härinne tyckte den var likgiltig men jag tycker Sundlöv resonerar rätt. Det handlar om att skapa kontinuitet över tid. Vi kan fortsätta att byta ut folk varje säsong det inte går som tänkt men då får man vara beredd på att omorganisera varje år om man inte drar en lyckoträff och lyckas lyfta på en säsong. Vilket det finns få, om ens något, exempel på.

Sundlövs sista säsong 2013/2014 slutade Brynäs 4 i grundserien. Man hade då enligt Sundlöv en lönebudet som låg på plats 10-11 i SHL. Organisationen bestod då av Sundlöv som haft samma roll från 2004-2014, klubbchef var Hans-Göran Karlsson som hade samma roll mellan 2007-2015, Tommy Jonsson som var först ass och sen tränare 2008-2015, Janne Larsson 2009-2018 mfl.
Se hur det ser ut idag, alla på ledande positioner är mer eller mindre nya. Trots att Brynäs har 4:e högsta spelarbudgeten lyckas man inte lyfta i tabellen. Det måste vara slut på omorganisationskarusellen. Låt dom personer som börjat om nu och försöker bygga något nytt och skapa stabilitet fortsätta det arbetet. Det finns igen frälsare där ute som kan styra upp det här på någon månad. Det handlar om att arbeta strukturerat och målmedvetet.
Sen har det sjävklart gjorts misstag, framför allt i lagbygget. Men man gör också väldigt mycket bra saker och spelarna som Sundlöv tagit in under säsong har varit riktigt bra.

Auchinleck: Campese slänger sig med många fina ord och är expert på att prata runt frågorna som ställs. Men egentligen behöver inte slutsatsen vara svårare än att han misslyckats radikalt med sportchefsrekryteringarna. Lek med tanken att han anställt Tjomme som sportchef istället för Dackell hösten 2018. Det Tjomme gjort med Leksand är imponerande med tanke på att dom gör sin andra SHL-säsong. Vad hade han kunnat göra med Brynäs som stod på en klart högre nivå än det Leksand som var nykomlingar hösten 2019?

Problemet ligger inte i att vi måste ” att hitta vår identitet” som Campese säger var och varannan minut. Vi måste ha en kompetent sportslig ledning. Svårare än så är det inte.

Auchinleck: Brynäs ska spela en rolig ishockey med mycket fart och teknik. Vi ska vara svårslagna. Brynäs ska leda svensk hockeys utveckling.

Hur tycker du det går?

Jag missade intervjun med Campese igår men förstår av referat att han pratade om att "vi är på väg mot en ny identitet och det kan ta tid." Nu låter jag som en gammal surkart, men vad var det för fel på den gamla identiteten?
Jag är en stor anhängare av jämställdhet mellan könen i alla delar av samhället och anser att miljömässig uthållighet är en livsavgörande fråga. Men de diskussionerna för jag med personer och grupper som har de frågorna som sina expertområden, inte med en hockeyklubb.

Peja: Ja, tiden har sprungit ifrån Andersén, tyvärr. Vi får tre ledningar men orkar/kan inte förvalta det.

Viktigt med Harper tillbaka i nästa match. Sen måste PA stuva om och ge Ölund bättre förutsättningar. Tyngsta förlusten på länge..drar mig för att gå till jobbet imorgon och få alla jävla gliringar från Lhc:are

Forestonepearl : Skicka ner Palve i fjärde och upp med Ölund i första..

Jim80: Andersén hänger inte längre med i SHL. Han har gjort enstaka bra matcher under säsongen men det är mitt bestämda intryck. Han blir inte bättre av mer istid. Tror inte han hade spelat så här mycket om det inte vore för skadorna på Bertilsson och Billins. Man gillar ju Andersén, han är en gammal krigare, men ser det som helt orealistiskt att han blir kvar nästa säsong oavsett serietillhörighet.

Forsberg 1978: Lyft ut Lena nu, hon är hysterisk.

Högt avslut å mål på Rautio🤷‍♂️ Frågor på de

Va fan Nicky! Vilket drömmål. Hedberg, Nicky och Bulan. Snyggt.

Det är riktigt roligt att det har gått väldigt bra för Desch nu på senare tid.
Håller tummarna för att det håller i sig för honom säsongen ut.

Tycker att Jaedon är värd att hyllas lite ✌️

Davey85: "Björk och Hedberg körde alltså ihop på måndagens träning" skräms inte, befarade minst hjärnskakning och benbrott på bägge...

Finns det nån slags kosmisk rättvisa så får vi 2-3 flytmål imorn. Nån sjuk studs, nåt självmål och en riktig jävla målvaktstavla.

Nu tror jag iof att vi är starka nog att vara jämna med Linköping trots skadeläget, men lite medstuds hade suttit fint.

Både Nyberg och Deschen i proffstyckarnas laguppställningar för veckan👍
Både hockeynews och Expressen.

Om SHL ska försöka vara en seriös liga. Då bör inga domare
från: Gästrikland, Skåne, Östergötland och Småland döma
någon av de återstående matcherna som Brynäs, Malmö,
Linköping, Oskarshamn och HV spelar. Det bör faktiskt
inte vara speciellt svårt att ordna. Om inte SHL själva
lyckas pussla ihop denna förhållandevis lätta uppgift,
så är jag säker på att de kan ta in en normalbegåvad
PRAO-elev från högstadiet, som kan ordna det.

Antoneriksson: Nej varför ska han det?
Han skrev aldrig att det var 100%. Allt ska klaffa etc.. Jag tycker bara det är skitkul o läsa något som någon har fått från en källa inom brynäs. Alltid kul med rykten, fortsätt med det.
O vem vet, det kanske kommer ändå?

Sv: Växjö-Brynäs 21-01-23
Auchinleck: Jag tycker ändå det är helt ok match fram till 3-1 och 4-1 som kommer lite enkelt. Några misstag och dålig i tekningar så straffas vi. Gillar ändå att vi studsar tillbaka. Bara att glömma, packa och åka hem. Förlust mot ett av seriens bästa lag är inget att grämas över. Intressant att PA coachade om lite på slutet. Jag skulle vilja ha Ölund i en lite starkare omgivning än med Alcen. Låt Petterson Mannberg och Alcen vara en gnuggarkedja och sätt Ölund med Gunler och Birgersson. Sallinen-kedjan går bra. Första ser också ok ut. Så bygg vidare på det. Hem och ladda om nu så 3 nya mot Clubben.

Metalman: Trist att domarna tar tveksamma beslut. Speciellt när de kommer från Småland och uppenbarligen ger Växjö fördel.. Är detta korpen eller vad?

bradberry: Vi spelar vårt spel. Vi är inte rädda för Växjö. Jag är STOLT att vara Brynäsare idag, STOLT.

Hade vart intressant att se hur Ingman hade kunnat utvecklas om vi var ett fungerande stabilt mittenlag t ex. Tycker han har redskap. Men för ojämn såhär långt.

Sv: Brynäs - OIK tjugoförsta i första tjugotjugoett
Jag har sällan varit pro sundlöv. Men sett till hur värvningar hanterats under säsongenoch det team som byggts upp så är jag beredd att låta alla köra på ett tag till om de vill, för att få lite stabilitet. Hade det varit som förra sommaren hade jag dock sagt blankt nej.

bradberry: Word! Efter en tids frånvaro på forumet är det dags att hoppa in Brynäsgröten igen :) Go seger igår och laget har medvind just nu. Hårt arbete och spelare som tar chansen när vi går med skador och en målvakt som står på huvudet gör att de trillar in poäng.

Vi älskar Brynäs!

Bäska droppar: OIK är en gåta i sig. Hur gick de upp? Hur lyckas de hänga kvar? Hur lyckades de vinna fem raka mot Brynäs?
Håller med om att HV matchen är viktig, deras nedåtgående trend lär inte fortsätta och förstärkningar är på väg så bäst att slå dem medan de ligger...😬

Till sist återigen hyllning av Sallinen och Ölund som faktiskt leder laget just nu!

{8399}: Jag tycker Andrén på lördag. Vi bör ha två målvakter igång. Nya tränaren kanske har fått upp självförtroendet även på Andrén. Bygg hela laget bättre, vi vet att Andrén kan.

Bratwursten : Erssons målvaktsspel bidrar till mycket poäng nu. När ska man våga lufta Andrén. Jag gissar på lördag....

{2064}: De blir ju lite skenbart bättre då vi mest bevakar, tyvärr. Laget inser ju hur grymt viktiga poängen är ni och då blir det lätt lite så här.

Vilken jävla go vinst, dock behövs det slipas på 3 perioderna!

Alexander1912: Tack, där erkände du iaf att du är personen som skapar nya nick lika ofta som man själv byter strumpor.
Nä jag har inga kontakter inom Brynäs, så kan inte komma med konkret utifrån ett värvningsperspektiv MEN om man kollar tillbaka på min historik är jag nog inte ensam om att tycka att jag bidrar med en trevligare ton och inställning än dig iaf.

magr: Bara det faktum att Scott fick en hjärnskakning är väl bevis nog för att det var en respektlös och ovårdad tackling.
Att det inte blev en lång avstängning på Nowick är inget annat än ett justitiemord som dessutom utsätter andra spelare för fara då Nowick får spela vidare och det är väl bara en tidsfråga innan han gör något likna de igen.

SHL Playbook diskuterar Nowick och tacklingen på Scott. Man är som Sanny inne på att Nowick har väldigt dåligt spelsinne, man bör inte gå stenhårt på tackling i den situationen.

Har en teori vad det gäller Brynäs prestationer mot topp respektive bottenlag! (Skall försöka fatta mig kort)
Brynäs försvarsspel går till stor del ut på att spela relativt tight och passivt vilket resulterar i att motståndarna gärna får hålla i puck, på utsidan... Teorin är följande: När Brynäs spelar mot ett bra lag (läs ex. Frölunda) som är vana vid att styra spelet och hålla i puck, blir resultatet en frustration för motståndarna när de känner att de inte kommer in på mål, utan endast får spela på utsida. En frustration på att Brynäs är taktiskt överlägsen i deras egna zon!
När Brynäs istället möter bottenlag (Oskarshamn, HV71, Malmö) sker det precis motsatta! Dessa lag är inte vana vid att få hålla i puck på detta sätt och spela runt i motståndarens (Brynäs) zon. Detta resulterar i tillskillnad mot ex.Frölunda istället i en självförtroendeboost och en känsla av övertag för dessa bottenlag...
Lite tankar och funderingar från min sida en dag som denna!

Vinst ikväll och jag törs lova att vi kan ”hänga av oss” Oskarshamn. Tar vi tre poäng går vi om dem i tabellen och har fem matcher färre spelade... Det är högst troligt att Brynäs kommer ta fler poäng än Oskarshamn resterande del av säsongen då vi över tid är ett bättre lag, våra skador till trots. Lägg då till att vi oxå har fem matcher att plocka ytterligare poäng på dem så kan vi konstatera att det känns klart där...

Kvällens match är avhängd på att vi får hål på motståndet. Jag tror Brynäs kommer ligga på från start. Gör vi mål tidigt kan det rinna iväg ikväll och bli en komfortabel seger. Dock finns en risk för en matchbild vi sett och lidit med så många gånger i liknande matcher... Dvs att vi för spelet, inte får hål, motståndaren kontrar in ett slumpmål och så äter de sig in medan moralen går ner hos oss.... Jag har en bra känsla inför ikväll och tror på tre poäng. Men känslan för att det riskerar bli som ovan beskrivet gnager i mig....

Frustrationens kväll?

Glädjens kväll?

Sv: Brynäs - Örebro nittonde i första tjugotjugoett
Davey85: Ja han är säkert grymt bra rödin som kapten vad vet jag,gillar dock Ölund i intervjuer,jag tycker han känns som en klockren kapten :)

Forsberg 1978: På torsdag ska vi gå om Oskarshamn

Zappaholic: Det där gjorde vi riktigt bra

{8399}: Dom flesta i Brynäs är bra ikväll

Bästa perioden denna säsong.

mattiask: Håller med. Palve känns som en riktigt bra förstärkning och bidrar med något vi sakat. Verkar dessutom inte ha så mycket nerver, vilket är bra!

Såg precis att Nick Ebert inte kommer till spel, fick känningar på matchvärmningen. Bra för oss!