Brynäs IF

727825 inlägg · 7961 ämnen

Skellefteå AIK- Brynäs IF 23/10 2013

1595190 · » Till forumet

Sv: Skellefteå AIK- Brynäs IF 23/10 2013
Treklövern1912: Ja, ett utmärkt och konkret exempel på hur viktigt det är att målvakterna får hjälp i försvarsarbetet.
Vilket vi själva visade genom utespelarnas uppoffrande jobb i framförallt defensiven.
En mkt bra genomförd match, där SAIK iofs inte hade sin bästa kväll.
Kommentera

Huge: Märkte du i matchen mot Skellefteå hur mänskliga SAIK's målvakter var. Det berodde på deras passiva försvar. Brynäs fick skjuta och passa ganska fritt i deras zon. Normalt är ju deras målvakter bra p.g.a. att deras försvar brukar vara mycket tätare.

Om vi nu tittar på våra målvakter så har dom satts i samma situation som SAIK's med passivt försvarsspel. Därför har Rahm och också Honken sämre stats och blivit beskyllda att vara bland de sämre i serien.

Genom att täta till försvaret får de bättre förutsättningar att spela bra och även visa belackarna hur bra de är.

Kommentera

Huge: Egentligen skall man också spela bra och producera under mer än en säsong för att inte bli kallad "Hon dansade en sommar" istället. Då har man varit ett fynd under första säsongen då man producerat men "Hon dansade en sommar" efter andra.
Kommentera

Treklövern1912: Baserat på Scotts meriter och rykte så har jag ändå en känsla av att han bara kommer att bli bättre eller iaf inte sämre än så här.
Transatlanter som ännu inte hunnit bli mätta pga ålder och trötthet brukar sällan falla igenom, så nä: jag är inte speciellt orolig här.
Nu gäller det att få igång Sweatt också, där finns mer att hämta.
Lägg till att vi även i Nokelainen och Granis har slumrande sparkapital.
Ser bra ut so far, håller med.
Kommentera

Huge: Jag för min del vill inte prata om fynd förrän serien har passerat minst första halvan. Många kan klara sig bra så länge att övriga lag har lärt sig de nya spelarna och hur fyndets femma spelar. Med andra ord, man måste prestera under en lägre period om man blir betraktad som ett fynd.

Onekligen ser det ganska lovande ut för Scott so far. 

Kommentera

bradberry: Vi kanske kanske vara överens om att den här beskrivningen iaf stämmer..
Kommentera

bradberry: Fyndigt....    ;-)
Kommentera

DavyDjoos: "Så fyndet utgår från fansens förhoppningar, inte det arbete som Brynäs lagt ner på att få just det som de sökte?"

Självklart, eftersom det i den här diskussionen handlar om hur fansen bedömt honom från början: en medelmåttig värvning som inte är den spetsvärvning som ledningen talat om.
Att ansvariga sen, vilket är högst sannolikt, har bedömt honom som ett relativt säkert och välscoutat kort, är en annan diskussion.

Nu kan jag iofs hålla med om att ordet "fynd" kan tolkas på flera sätt, men i vardagligt tal och i det här fallet tror jag att de flesta tvivlare nu ställer upp på att han verkar vara ett fynd.

Kommentera

Grabbar! (Tjejer?- Vet ju inte vad som döljer sig bakom allas nick)

Den här diskussionen känns väl lite overkill? Att definiera vad ett fynd är... Kan vi inte nöja oss med att bedömningen om Mr. Scott är ett fynd eller inte ett fynd är upp till var och en att känna in. "Ett fynd" för mig kanske inte är "Ett fynd" hos dig. Nu märker jag att även undertecknad börjar trassla in sig i diskussionen här... :) Case closed! Om jag fick bestämma... :)

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: du menar sportslig överraskning och ekonomiskt värd kostnaden? Men ett fynd? Han uppfyller klubbens önskemål men överraskar och är bättre än vad fansens vågat hoppats på... Det är väl en bra värvning, man får det man ville ha.

Så fyndet utgår från fansens förhoppningar, inte det arbete som Brynäs lagt ner på att få just det som de sökte?

Någon härinne har ju ett mantra som innefattar läktarcoachers brist på insikt och de inom föreningen som har insikt - ur den aspekten är det inte ett fynd, för de visste troligtvis exakt vad de ville ha - men vi läktarcoacher misströstade och är nu positivt överraskade...

Nej, sportsligt fynd ser jag det inte som, en bra värvning, en av seriens bästa värvningar rent utav, kanske...
Kommentera

Rodrigo: "Så vad ett sportsligt fynd är förstår jag inte riktigt,"

Om jag köper en TV för 500kr när normalpriset i handeln ligger på 1000kr, då har jag gjort ett fynd, förutsatt att det gäller exakt samma TV-modell i de båda fallen.

Om vi värvar en spelare som fansen på förhand klassat som medelmåttig och spelaren sen producerar klart över förväntan, då har vi gjort ett sportsligt fynd.

Det där var väl inte så konstigt att förstå?
Kommentera

Jag håller med om att Scott har presterat över förväntan. Det håller nog alla med om.

Ser nästan mer Rödin som ett fynd i sådana fall, kan inte tänka mig att det han tjänar ligger i paritet till det han producerar, i positiv bemärkelse.

Oavsett hur man ser på det så är väl ett "fynd" något som man får mycket för, för lite pengar. Så vad ett sportsligt fynd är förstår jag inte riktigt, det känns väl ganska irrelevant att vara ett sportsligt fynd när man ändå får otroligt mycket i lön. Då känns det snarare som att värvningsgruppen har gamblat lite väl mycket. Nu föll det ju väl ut så det var ju iallafall trevligt. Brynäs har inte råd att göra som HV gör just nu... sparka och värva spelare hit och dit så fort något inte funkar.

Man kan tro vad man vill om Aftonbladet som tidning men deras hockeyjournalister har väldigt bra koll på sina saker. Bara som den grejen att Abrahamsson prickade in alla HVs nya värvningar innan dom var klara. Man ska inte underskatta hockeydelen bara för att tidningen stinker. Sen ska man såklart inte tro blint på allt dom skriver. Men tror inte dom bara har tagit en summa ur luften när det gäller Scott.

Kommentera

Rodrigo: "Rent logiskt borde nästan Sweatt tjäna mer, med tanke på bättre poängsnitt i AHL "

Inte om Scott är den spelartyp som Sundlöv och TJ i första hand velat ha, till varje pris sas.
Sen vet vi inte hur kontrakten är utformade, kan handla om prestationsbaserade löner med bonusar osv, som i sin tur kan ge en lite skev bild av hur stor kostnaden till sist kommer att bli.
Kommentera

Rodrigo: Vi kan väl enas om att vi är oeniga. Jag tycker Scott är ett fynd, det gör även Huge. Du tycker inte Scott är ett fynd. Det får du tycka även om du har fel ;-)
Kommentera

Rodrigo: Som jag och Zappaholic försöker säga: Scott är ett sportsligt fynd, baserat på hans meriter och vad som sannolikt förväntades av de flesta härinne.
De flesta ansåg ju att han var långt ifrån den "spets" som Sundlöv talat om, vilket bevisades med hans tidigare produktion.
Eftersom vi diskuterar det sportsliga så är det naturligtvis underförstått att vi båda då talar om ett sportsligt fynd, och inte ett ekonomiskt.

Sen vet jag inte var Aftonbladet fått sina uppgifter, som vi nog bör ta med en viss nypa salt.
Ett fynd kan ju även beteckna en okänd spelare som värvningsgruppen har scoutat bra och som man varit beredd att lägga lite mer pengar på än normalt, för att vara säkra på att han inte går nån annanstans.
Därför är det mkt svårt att blanda in diverse obekräftade löneuppgifter som florerar i media och på såna här forum och använda dessa som utgångspunkt och vedertagna fakta.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Så Scott är ett fynd för att andra transatlanter misslyckats? Konstig logik.

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/brynas/article16868134.ab

Som sagt - Riley Holzapfel tjänar mindre. Så att det där skulle vara lite pengar för en transatlant är konstigt. Nu kan det även vara så att Scott fick 100 000 dollar i Sign on-bonus och AB har räknat in det i den summan. Men det känns ju inte så vettigt.

Rent logiskt borde nästan Sweatt tjäna mer, med tanke på bättre poängsnitt i AHL och dessutom NHL-matcher på kontot. Men Scott kanske har en bättre agent helt enkelt.
Kommentera

Zappaholic:
Va? Vad hände? Krossade vi SAIK borta?
Jag är på semester och kunde inte själv se matchen. Vad säger man? Plötsligt så händer det :-)
så oväntat och så glädjande. Det enda som kan förstöra detta är en förlust mot Örebro i nästa omgång.
Kommentera

Zappaholic: Definitivt!! :-)
Kommentera

Huge: Scott är ett fynd!! Kan vi sammanfatta det så? :-)
Kommentera

Rodrigo: Men om nu ex Hensick med bättre rykte och meriter tjänar mer än Scott, som hittills varit klart bättre, så måste väl Scott betraktas som ett fynd ur alla aspekter, både ekonomiskt och sportsligt?

Sen har du fastslagit att Scott tjänar 200k/mån, hur vet du det?
Och även om nu skulle göra det så är det ointressant, eftersom det mkt väl kan vara en i sammanhanget modest eller t.o.m låg lön på den marknad och bland de spelare han konkurrerat, dvs marknaden för övriga transatlanter och kostnaden för att värva nån av dessa.

Redigerad kommentar

Kommentera

Öppna löner i SHL hade varit att föredra dock. Då hade man verkligen kunnat se vilka spelare som är fynd och inte. Man undrar ju vad Johan Harju får i månaden, för det han gör...
Kommentera

Huge: Nej tyvärr inte. Men Holzapfel i HV tjänar mindre än Scott tex. Hensick kostar antagligen mer, där har man antagligen fått konkurrens från KHL och NLA dessutom. Tror knappast KHL eller NLA varit speciellt sugna på Scott, också med tanke på att dom faktiskt har regler gällande hur många utlänningar man får ha i truppen. Då tar man oftast inte in en spelare som snittat en halv poäng/match i AHL och som dessutom aldrig har blivit uppkallad till NHL. Om Scott fortsätter vara såhär bra den här säsongen så får nog Brynäs det svårt att ha kvar honom dock.

Holzapfel hade också bättre meriter och bättre rykte än Scott. Han tjänar ändå mindre?

Oavsett hur du vill få det till så är en spelare som lyfter 200/månaden inte ett fynd. En bra värvning, ja, men inte ett fynd.
Kommentera

Rodrigo:  Och hur vet du att vi betalat mer för Scott än vad ex Modo gjort för Hensick eller vad HV betalat för Gaugnon, som nu fått sparken?
Eftersom dessa spelare haft bättre rykte och meriter innan dom kom hit så är det väl isf mer logiskt att dom också kostat mer i inköp och drift?
Din logik haltar ju även på den här punkten.
Kommentera

Huge: Ett fynd är väl något man betalar billigt för? Det gör man ju inte för Scott. Att han har överraskat är väl en annan sak. Men hade Brynäs betalat mycket mindre för Scott än vad andra lag gör för sina transatlanter, då hade man ju kunnat kalla det för ett fynd. Men med dom pengar Scott får så borde han snarare producera mycket.

Haha ja såklart att du trodde, du hade väl sagt samma sak om Sweatt om det hade varit han det gått riktigt bra för.
Kommentera

Rodrigo: "skulle vara väldigt anmärkningsvärt om han skulle göra så mycket poäng redan under sin första säsong på stor is, dessutom när hans poängskörd i AHL inte är speciellt imponerande. Kul är det iallafall."

Jättekul.
Fast ännu roligare är kanske att du samtidigt inte betraktar honom som ett fynd.
Vad är isf ett fynd, om inte en spelare som överraskar och producerar klart bättre än vad i stort sett alla har trott han skulle göra?
Visar kanske att Sundlöv och värvningsgruppen hade rätt så bra koll på vad dom fick.
Själv trodde jag att Scott skulle bli den bästa transatlantvärvningen i SHL den här säsongen, och hittills verkar mitt läktarcoachomdöme stämma rätt så bra..   :-)
Kommentera

Riktigt skön urladdning igår:) Hoppas vi följer upp detta nu med att vinna mot Örebro.

Är det bara jag som stör mig på Bellemare, uppfattar honom som oerhört kaxig och hoppas att nån(jacobsson) ska mosa han i varje byte(enl. regelboken såklart).

Kommentera

Rodrigo: Stealth mode?
Kommentera

BIF96: Vet inte? Är det slipsen ni knöt fast i ribban under tiden som första keepern var skadad?
Kommentera

Jajjen: Verkligen, Scott är vår Bud Holloway, fast i år bättre....
Härlig seger för övrigt!
Kommentera

ULTIMAVICI: Nej Robin Rahm var det inte, jag hörde att det var någon som heter Anton Forsberg men vem fan är han???
Kommentera

lordi73: Ja, Harjus "styrka" är väl att han kan gå och vara helt osynlig en hel match för att sen stänka in ett mål från ingenstans.
Kommentera

Zappaholic: skulle vara väldigt anmärkningsvärt om han skulle göra så mycket poäng redan under sin första säsong på stor is, dessutom när hans poängskörd i AHL inte är speciellt imponerande. Kul är det iallafall.

Sweatt var rätt bra idag med, men fick inga poäng med sig. Inte så konstigt då han får spela med Nordqvist och Harju. Harju som ska vara en målskytt, hade väl typ tre-fyra riktigt bra målchanser som han inte fick in.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Svinsköj ju!
Kommentera

70 Rodrigues: Har nyss sett matchen och är helt mållös:-) vad fan hände???
Kommentera

Tommy:Viktigt att vinna mot SAIK borta eftersom vi har haft så svårt mot dom sedan ifjol. Det stärker självförtroendet.

Redigerad kommentar

Kommentera

ULTIMAVICI: Skulle det där vara roligt
Kommentera

Carl Lejonkräk: Roligt? Nej jag är fullt allvarlig! Det kokar inom mig! Nu är jag iof Modoit och hoppades att Skellefteå skulle förlora ikväll, men inte genom att fusk.. Detta var ruttet Brynäs!
Kommentera

ULTIMAVICI:skulle det där vara roligt?

skön vinst, nu kan man heja på Brynäs utan att skämmas igen.

Kommentera

SKANDAL!!!!!

Det ryktas att Brynäsklacken kidnappade Skellefteås målvakt (Karlsson) innan matchstart och ställde Rahm i motståndarmålet!!!

Har hört detta av flera nu! Stämmer det?
Nu är jag iof inte så förbannad av fusket då Rahm gjorde sin bästa match i år, men ändå... Låg nivå Brynäsfans, Usch!!
Kommentera

lordi73: Harju vill inte spela andra fiolen.

Redigerad kommentar

Kommentera

rafalski: 1:a perioden avgör hela matchen. Hoppas nu att dom kan följa upp det här mot Örebro och inte tro att dom är världsmästare bara för att vi vann ikväll.
Kommentera

Knepig match, men en glad överraskning! Kul att ta tre pinnar och att göra en hel del mål.

Kommentera

70 Rodrigues: Lätt seger till slut. Man ska väl inte leta fel en sån här kväll men backparet Kilström-Jacobsson är inte bra. Där bör Tommy prova att dela på dom.

Annars godkänt överlag;-)
Kommentera

Rodrigo: Med fynd menade jag mer poängskörden. Håller han denna nivå lär han ju göra över 50p. I den bemärkelsen menade jag att han är ett fynd.
Kommentera

Steenm:
Tråkig match
Kommentera

Maken till avslagen period...

(men jag klagar ej :-)

Kommentera

Rodrigo:

Gubben i lådan Harju kommer säkert avgöra matcher framför mål med sin avighet hoppas jag iallafall.

Kommentera

Peja: Ja, det känns lsom att han låter Saik komma undan med lite av varje. Slashingarna du nämner, men även en highsticking på Larsson och en hakning på Thure.

Skärpning tack.

Redigerad kommentar

Kommentera

Lindström: Harju är som vanligt ett stort frågetecken. Men i en sådan här match gör det inte så mycket ändå.
Kommentera

1595190 · »