1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 778979 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen


Sv: A proposito de nada
Blå grottan: Om Berra spelade i serie A eller La Liga skulle han vara den första spelaren som fick gult kort för att han vägrade ramla.

Sv: A proposito de nada
Det har varit mycket fokus på Löven hittills, men nu är det nog dags att vi börjar se SSK och Djurgården som våra främsta motståndare i ett eventuellt finalspel. SSK var min dark horse inför säsongen och dom börjar se riktigt jävla läskiga ut nu, vinner hela tiden. Mora får också en shoutout, men jag tror inte det räcker till finalspel.

Spelare som stack ut idag:
Clara
Bertilsson
Kinnvall
Kopacka
Scott

Säger som alla andra, skönt med tre poäng fast laget gick på halvfart.

Sv: A proposito de nada
bar mofftak: Hockeydomare, jordens mest lättkränkta yrke.

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Det här gått 1 dygn sen Brynäs tappade 3 poäng...O mycket fokus på en tavla...
Låt människor få skriva av sig ...få utlopp för sin frustration...Forumet kan väl få ha den egenskapen också...
Mr golfboll har ju en tendens att reta upp folk.

Sv: A proposito de nada
Och hit sökte jag mig alltså för att kunna ta del av kloka hockeyanalyser och slippa allt strul på Twitter. Kom tillbaka, alla nassar, ryssvänner och porrbotar. Allt är förlåtet.

Sv: A proposito de nada
Huge: Som fler poängterat. Det är mycket mer nedslående om motståndarna får göra mål på tavlor. För backarna framförallt måste det vara kopiöst jobbigt att inte kunna lita på sin målvakt och ärligt talat kan man inte lita på att Lindbäck tar de puckar han ska ta.

Faktum är att även om han haft samma räddningsprocent där målen kommit efter en bra prestation av motståndaren så hade det varit tryggare för laget och försvarsspelarna.

Brynäs måste köpa en till målvakt. Det finns inget alternativ, utan man har näst intill nått vägs ände. Det ska vara att Limpan slutar vara seriens sämsta förstemålvakt och framförallt slipar bort alla jättetavlor. På den här nivån har jag aldrig sett en målvakt producera så många blunders som Lindbäck gjort. Han är unik.

Men, kul att ni lämnar handikapp så serien inte avgörs för tidigt.

Sv: A proposito de nada
Silfver: Tror inte folk som inte har hållt på med lagidrott förstår innebörden av att lagets viktigaste spelare gör sånna här misstag stup i kvarten.

Sv: A proposito de nada
Hur orkar ni diskutera om något som inte kommer någon vart? Det här måste väl ligga på gränsen för spam.

Önskar att vi hade ett spamfilter här på hs! 😂

Sv: A proposito de nada
{10375}: Håller till fullo med. I hockey går det snabbt som det heter. Därför har Alcén ett ansvar att ta tuffa beslut och även om det är hans kompis så måste det hända något nu.
Som sagt in med Steinbergs, vad har vi att förlora?

Sv: A proposito de nada
Tycker att det är ganska onyanserat här inne. Förlorar vi är allt skit, spelet, tränarna, målvakterna, ja i princip allt. Det är så satans svart eller vitt.

Jag säger inte att det är bra. Jag var riktigt irriterad på sättet man tappar en given vinst, var det två-tre öppna mål vid 2-0 och 3-1? Ett par stolpar osv. Det kunde ha stått 4-0 eller 5-1 efter första. Men lite ofokus kanske eftersom det gick lite för lätt. Mänskligt på något sätt.

Men spelmässigt, åtminstone 5 mot 5 så var det en ganska bra match, samma mot Östersund. Tycker att det spelmässigt och kampmässigt är betydligt bättre nu. Efter första perioden tyckte jag att det såg riktigt bra ut.

Jag tycker att Lindbäck fram till 2-1 och kanske lite efteråt såg ganska såg tätare ut, han stoppade en del kluriga skott och styrningar.

Tycker inte alls att laget faller ihop efter 2-1, det var ju snarare gasen i botten och efter kanske tre rätt bra lägen kom just 3-1.

Sedan är självklart kritik befogad. Lindbäcks tavla, fruktansvärt onödigt. Kanske ett par coachmissar. Rent dåligt att inte stänga matchen tidigare. Kanske ska Lindbäck ha 3-2 också, den går att ta. Halonen hade nog tagit den. Domare som inte blåser på 50 minuter hittar helt plötsligt massor med utvisningar.

Oavsett, det tightar till sig i tabellen, SSK, Mora, DIF och AIK är inte långt bakom.

Jag tror att precis alla förstår att det inte går att ha Lindbäck som målvakt i ett slutspel om ambitionen är att gå upp. Det förstår nog även Lindbäck.

Sv: A proposito de nada
Peja: Skriver inte så mycket härinne längre då jag tappat geisten. Men efter kvällens match kan jag som så många andra konstatera följande toxiska blandning;

- Anders Lindbäck

- Inställningen

- Grundspel?

I SHL hade vi förlorat denna matchen med 6-7 kassar....

Vad har vi förresten i SHL att göra?

Sv: A proposito de nada
Forsberg 1978: ÖLUND! Så jävla värd <3

Sv: A proposito de nada
Pigalle: inväntar Huges analys, gissar på: sol i ögonen, motvind, hemlängtan, hål i pulkan, enfärgat lego….

Sv: A proposito de nada
Silfverkroken: Ja, Danielsson kan mycket väl vara den bästa sportchefs-kandidaten som Almtuna hade. En person med brett kontaktnät som är därifrån och är beredd att göra jobbet för en spottstyver. Dessutom kan man anta att Danielsson spelar där den här säsongen med löftet att bli sportchef nästa säsong, lite skillnad mot Alcéns spelarkontrakt som var så uselt att det användes som argument att göra honom till sportchef. Blir bara löjligt att jämföra med Brynäs, som hade en SHL-spelarbudget på övre halvan när Alcén tillträdde, med en av Hockeyallsvenskans fattigaste klubbar.

Sv: A proposito de nada
Malken: Den där bilden tycker jag sammanfattar 2 års målvaktscirkus på ett ypperligt sätt. 👍
Vad fan pysslar han med..

Sv: A proposito de nada
Huge: Det jag kräver av Lindbäck är inte mer än att skotten ska inte gå "rakt igenom honom".
Styrningar och skymningar är annorlunda.

Sen om han lär sig att använda plocken på rätt sätt det vire tacksamt oxå.

Inte plocka pucken på stötsidan över huvudet...

Sv: A proposito de nada
Gavve: Östersunds är ligans mest uddlösa lag men är helt plötsligt hypereffektiva mot just Brynäs, vilket väldigt många brukar vara. Det är klart det sticker i ögonen.

Tycker även Gällstedt har coachat backarna konstigt i de senaste matchena. Johanesson fick inleda mot Björklöven men blev bänkad per omgående eftersom han inte klarade av deras forechecking. Det hade varit mycket mer logiskt att bänka Johanesson från start mot Björklöven och matcha honom mot Östersund istället, men då fick han inte spela.

Johanesson är extremt skicklig på offensiv blå. Jag tror att han skulle kunna hjälpa laget mycket mot bottenlagen som backar hem i Gavlerinken, som Östersund gjorde igår. På offensiv blå är det kanske bara Kinnvall som är skickligare än honom av Brynäs backar.

För det var väl så att Johanesson var petad igår, och inte skadad?

Sv: A proposito de nada
Ove Myling: ” Offensiv och defensiv är bra. Pp och bp undermåligt och mv-spel under all kritik”

Jo, det känns lite oroväckande att vi ska behöva skapa 80 avslut mot mål i matcherna för att vinna med uddamålet eller få bonuspinnen i sudden…
Om forwards har en dålig dag på jobbet så blir det torsk. Om forwards har en bra dag på jobbet så kan det ändå bli torsk pga att målvakterna ALDRIG har en bra dag på jobbet.
Jag kan nog inte minnas någon säsong när målvakterna känts så här skakiga/svaga.
Minsta lilla fladderpuck i svag styrfart känns som 50/50 att den slinker in.
Man kan ju gissa vad de övriga lagen i Allsvenskan pratar om i genomgången före match mot Brynäs:
-Lägg allt mot mål!
-Så, det var allt. Nu kör vi!

Sv: A proposito de nada
Trist att se alla som kräks över vårt kära Brynäs, vi leder serien med mindre matcher spelade, vi har inte presterat på topp, med några få undantag, kvällens match dominerade vi totalt spelmässigt, varför vi inte tar med oss 3 p beror enligt mitt sätt att se det, till absolut största delen ineffektiviteten i avsluten och PP, mål emot är vad dom är, tyvärr…men ha lite jävla tro, HA är ingen dans på rosor där vi tror oss kunna dominera, tror man det har man förmodligen lite dålig koll på hockey generellt, och Löven fick bara 1p mot Almtuna 😅🤘

Känn lugnet kamrater, det blir bra det här i slutändan…

Sv: A proposito de nada
Ove Myling: Ja du vet 76% i räddningsprocent sista två matcherna , eller 6 insläppta på 25 skott är ju fantastiska siffror. Inget konstigt alls! 😍😍😅😅

Sv: A proposito de nada
#33: Riktigt kul att 🇧🇪Ölund🇧🇪 är tillbaka 👍👍👍👍👍

Sv: A proposito de nada
#33: Fredakväll, första ölen är öppnad, Scott är i toppform efter en match o nu Ölund på det med.
Tack #33 för den! 🍺

Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: Som jag har skrivit i 2-3 år nu, spelare som Ljungkrantz, Birgersson och Kvst behövde gå ner i Hockeyallsvenskan för att kunna utvecklas genom mer istid. De var inte tillräckligt bra i sina respektive roller i SHL och det var ingenting konstigt med det. Det konstiga var att Brynäs envisades med att ha kvar framförallt Kvist och Birgersson år efter år i SHL.

Om man kollar på vilka som brukar vara Almtunas toppspelare, så brukar de ha ungefär likadana CV:n som Ljungkrantz och Birgersson, och sättet de spelar på passar verkligen unga spelare bra.

Däremot är det klart att särskilt Ljungkrantz ändå har levererat över förväntan, men vi får se om han och Birgersson kan hålla i den här produktionen över hela säsongen. Om Ljungkrantz gör 20 mål så är det fantastiskt bra.

Även om Brynäs och Almtuna spelar i samma serie nuförtiden så har Ljungkrantz och Birgersson uppenbarligen tagit rätt beslut. De hade aldrig fått så framträdande roller i Brynäs. Tror dock Brynäs hade varit ett bättre lag med de i truppen, om det varit på bekostnad av typ Kvist och Lindblom.

Sv: A proposito de nada
Jag vet inte om någon här på forumet har uppmärksammat detta tidigare. Väldigt tragiskt är det iaf. www.svt.se/sport/ishockey/sanni-hakalas-tvingas-avsluta-karriaren-efter-skrackskadan-kan-bli-ett-liv-i-rullstol--kakdeg

Sv: A proposito de nada
Davey85: Konstigt att det alltid ska finnas något negativt och skriva om, oavsett vart vi spelar eller hur vi spelar, jag menar, att ens dra upp hur många personer det finns i båset...då har man inte mycket annat och skriva om.

Sv: A proposito de nada
Samsung: frågan är om man vill bryta upp andrafemman i går som dominerade mer eller mindre hela matchen. Såg ut som att Scott och company inte hade gjort annat än att spela ihop. Men det var ju också "bara" en match och det ska bli spännande att se om den fungerar lika bra nästa match förutsatt att den inte ändras.

Sv: A proposito de nada
Asterix: Mrmadhawk skriver att Alcen letar. Men de tar nog inte första bästa, efter jul brukar bänkade ahl målvakter kunna tröttna. Så de kör nog med Limpan/Clara tills nån vettig dyker upp, även om det fram tills dess kommer behövas nåt lugnade för oss i tv soffan. Förövrigt tycker jag fyran var väldigt snälla mot Lövens insats, de var ändå serieledare, spelade hemma, fick fyra mål gratis och torskade ändå.

Sv: A proposito de nada
Dags för mig att se matchen i efterhand. Hoppas på en ospännande seger utan målvaktstavlor! Närå...

Så jävla gott att boysen lyckades vända trots ett prekärt läge.

Sv: A proposito de nada
Costanza: Ni hade rätt hela tiden. Hockeyallsvenskan är roligare än SHL.

Sv: A proposito de nada
Peja: Stark match. Grym vändning som är så otroligt tuff att göra i Winpos.

Sv: A proposito de nada
Gavve: Var inte många positiva toner härinne efter 0-2. Men Greg Scott visar idag vilken klasslirarare han fortfarande är. Jack Kopacka likaså, ett monster på isen. Vi vinner, TROTS uselt målvaktsspel.

Vad tar vi med oss?

- Greg är oerhört viktig.
- Kopacka kan vara bra utan att han är med i målprotokollet.
- Alcén måste göra klart med en målvakt pronto.
- Benn och Scott gör mål, tillsammans.
- Vi vinner, rättvist. Trots en usel start.
- Löven är ett luftslott.
- Vi leder serien, med (hur många är det nu? Tabellen haltar ihjäl mig) matcher till godo på Löven.

Väl mött kamrater! Mot tre nya poäng!

Sv: A proposito de nada
Han har inte gjort en bra säsong och kritiken har varit rättmätig, men ikväll tycker jag att Billins steppar upp i spelet utan puck. Vann många närkamper och löste svåra situationer, som till exempel 1mot1-situationer mot Fortier när denne kom i fart.

Rent allmänt gör Brynäs en bra insats. Det är målvaktsspelet som gör att det här är en resultatmässigt jämn match.

Sv: A proposito de nada
Pucken hade tom kunnat gå över om han släppt den. Känns som att Lindbäck hade haft samma räddningsprocent om han slutade försöka rädda puckar och bara lät det som träffade honom träffa honom.

Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Scott klart bäst första period

Sv: A proposito de nada
Vem drar igång målvakts-Swish?

Sv: A proposito de nada
{10375}: ”Syftade inte alls på intervjun utan hur jag upplever den efter matcher.”

Du länkade ju intervjun från Brynäs youtubekanal i samma inlägg som du skrev att det var propaganda från Brynäs sida.
Lägg ner med denna låga nivå nu, det är bara pinsamt!

Sv: A proposito de nada
J-S: Haha, jag är rätt öppen med vem jag är på Internet (nicket är nämligen knutet till mitt efternamn) och Pettis fanns här långt innan jag registrerade mig om du undrar. Aldrig haft något annat konto och har inga planer på att ha något annat här heller. Jag har liksom ingen anledning att vara särskilt anonym av mig. :)

Sv: A proposito de nada
Peja: Tycker Sasse sköter det bra. Skapar en miljö i sina alster som främjar rim och reson, en miljö som man på jobbet och på fritiden själv vill ha runt omkring sig.
Är grymt less på journalister som spelar dumma bara för att få fram en vinkel som ger clicks.

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Jag har ringt in på några medlemsmöten och ärligt talat blivit bestört av tonen i kommentarsfältet där personer skrivit ren skit, givetvis med anonyma signaturer. Känns som att man skulle delta i det drevet om man ställde kritiska frågor, även om de vore befogade och sakligt ställda. Även om jag och andra är djupt kritiska till en del anställda, så vill man inte bidra till en mer negativ samtalston när ren skitkastning pågår framför deras ögonen precis samtidigt. Så har i alla fall jag känt på en del medlemsmöten.

Om man skulle få bort de trollen skulle själva samtalet få en annan värdighet och då skulle det finnas utrymme för saklig kritik.

Sen tycker jag rent allmänt att framföra kritik är överskattat. Givetvis finns det saker som vi supportar är missnöjda med, men jag tror inte att det har gått obemärkt förbi hos Brynäs ändå. Så man får försöka tänka till lite vad medlemsmöten är till för - för mig är de inte till för att få utlopp för frustration.

Sv: A proposito de nada
Zzz: I ärlighetens namn, jag är verkligen inte säker på att jag skulle lita mer på Lindbäck än Clara i ett slutspel. Var inte så att Lindbäck steppade upp enormt i kvalet i våras och att hans rutin verkligen räddade oss. För mig är det givet att släppa Lindbäck före Clara om möjligt ifall man hittar en ny målvakt. Är det så att man är orolig för Clara pga hans ålder kan man namnge en mer erfaren tredjemålvakt från SHL och spela honom istället för Clara om den nya keepern skulle gå sönder. Väldigt dumt att man kan göra så egentligen men nu är systemet som det är och då vore dumt att inte utnyttja det.

Sv: A proposito de nada
Peja: Aha. Hoppas han är ok. Vore ett rejält avbräck med en skada där.

Skönt ändå att ha mest inspelade poäng per match trots att spelet hackar betänkligt. Finns ett rejält sparkapital i det här laget och om/när allt kuggar i så blir vi förstås ännu svårare för motståndarna.

Clara ser ut som han ger större trygghet åt försvarsarbetet.

Sv: A proposito de nada
Ganska seg match. Brynäs spelar bättre än på länge, iaf mer stabilt, men långt ifrån vad det finns potential till. Nybro förvånar, förstår inte hur de kan vara 4:a, känns lite mellanmjölk. Trodde att de skulle vara supertaggade, men de känns lite chilla och har ställt sin andramålvakt.

Dock bara 2-1, så det kan gå hursomhelst. Men återigen, Clara stabil, plockar puckarna som man förväntar sig, nyper dem utan att fippla.

Vill gärna ha ett snabbt 3-1 nu i tredje och gärna ett 4-1 också. Önskar även Scott tillbaka på onsdag.

Sv: A proposito de nada
Gunderson: Höjdpunkten var när de visade Claras rygg istället för reprisen på Brynäs första mål..

Sv: A proposito de nada
Domarna var jävligt snabba på att blåsa av felaktigt när pucken dansade runt Nybromålet, men man blåser inte av när en Brynäsare fått slag mot huvudet....

Sv: A proposito de nada
I vanlig ordning är det bra uppslutning på match, cirka 6300 biljetter sålda hittills. Hoppas för dom av er som ska dit att målen ramlar in och tre poäng in på kontot. Samtidigt är Samuelsson en mycket bra coach, så Nybro blir nog inte allt för enkla att slå. Tippar 5-3 till Brynäs.

Sv: A proposito de nada
Huge: Jag har försökt att hålla Limpan högt länge. Men tyvärr går det inte längre.

Limpan räddar inte laget igår. Han gör det som målvakter ska göra.
Ta det man ska, och helst ska man ta lite till. Varje match. Hur ofta tar AL lite till? Kontra han släpper 1-2 mål i baken, som han "ska" ha.

En målvakts första prioritet är att stoppa puckar. Man får inga applåder för att man räddar det man ska. Man får dom för det man inte ska ta.
Däremot om man tappar puckar som målvakter "ska" ta i nästan varje match. Då är man en dålig målvakt.
Tyvärr så håller inte AL för denna nivån, åtminstone inte nu.

Det måste du se.

Sv: A proposito de nada
Auchinleck: "Man önskar sig spelare med utvecklingspotential, det gör man..."

Borde inte Steinbergs få chansen? Hur många förstod vilken guldklimp Brynäs hade när Olof Östblom övertalade Boork att låta Markström spela i kvalserien 2008? Markströms spel mot Leksand hemma i slutet av serien är det bästa målvaktsspel jag någonsin sett live.

Vissa klarar steget upp till seniornivå hur lätt som helst - andra inte alls. Vilken sort är Steinbergs? Vore roligt att få veta! Vad finns att förlora på att testa honom?

Sv: A proposito de nada
{10375}: Hade Benn litat på Lindbäck hade han fokuserat på att blocka passningen och lptit Lindbäck ta hand om skott. Men efter bara några veckor här har han insett att det inte funkar så i Brynäs.
Lindbäck kliver dessutom ut väldigt långt för att enbart hantera skott från första killen och förväntar sig att Benn ska bryta passning.

Sv: A proposito de nada
Danne66: Vi ska vara tacksamma att vi får ett poäng med oss hem. Vi förtjänade inte det idag.

Sv: A proposito de nada
Peja: Som jag sagt tidigare, Indrasis är inte byggd för serielunk borta mot Kalmar. Han är gjord för matcher med utsålda arenor och när matcher betyder något på riktigt. Matchvinnare!



Att tänka på innan du skriver inlägg:
- Vänligen notera och respektera Hockeysnacks regler.
- Moderatorerna kommer att vara extra uppmärksamma på regelbrott som personangrepp, olämpligt språkbruk (t.ex könsord) och hot.
- Personangrepp gäller inte bara andra forumanvändare utan även spelare, ledare, domare etc.
- Om en skribent skriver ett inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att få en varning.

- Om en skribent skriver flera inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att bli avstängd från att skriva i Brynäsboken under en viss tidsperiod.

- Om en avstängd användare återkommer under nytt användarnamn kommer det resultera i en permanent avstängning av det nya kontot.
- Om en skribent skriver fler än 5 inlägg under samma dag kan denne stängas av för spam om inläggsmönstret är av spamkaraktär.

- Motståndarfans som kommer in och hetsar under match kommer tilldelas matchstraff på en dags avstängning.

- Klagomål och ifrågasättanden om modereringen i gästböckerna skall inte förekomma på Hockeysnack och raderas omedelbart av tillgänglig moderator. Att bryta mot denna regel kan innebära avstängning från gästboken. 

- Moderatorerna ger alltid skribenterna chansen att editera inlägg i 5 minuter.

Sv: A proposito de nada
Anders Berg:
Gunler kan väl inte räknas som svikare... tror inte ens Alcen ville ha honom.
Om vi ska börja med dom där töntiga sakerna kan man ju bua åt Johannesson i Frölunda, Kellman i Rögle, Eklind i Malmö osv... ingen av dessa ... | Läs mer
  • 0x40-hv71logosvg.png Senast: Förlust mot HV71
    Monitor ERP Arena, 3-4 (0-1,1-2,2-0,0-1)