1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 778934 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen


Sv: Alla Helvetes Kval
brynäs08: ”//från en evig brynäsare sen 1982 när jag såg solen första gången”

Är vi släkt? 1982 var man ju ute och sådde frön för fullt… 🤔

Sv: Alla Helvetes Kval
Asterix: "Alla är totalt värdelösa så snart de närmar sig Sätra. Sedan gör de succe på andra ställen. Kanske det ligger mycket jante i luften?"

Jante eller inte - tycker du sätter fingret på problemet! Janne Larsson sparkades av Brynäs och gör succé i Rögle. Mikael Holmqvist var bespottad av många under sin tid i Brynäs och gör succé i Oskarshamn. Bengtzén kanske inte gjorde alla rätt i Brynäs - men inte ska han utsättas för hat och det går ju utmärkt för honom i Örebro.

"Sasse" tog i "Nedsläpp Brynäs" upp hur "Familjen" var på plats på träningen så fort Manner hade sparkats - Inge, Hovelius med flera. Både Inge och Hovelius har gjort mycket bra för Brynäs - men det är olyckligt om de och andra i "den inre cirkeln" sätter press på klubben åt det ena eller andra hållet.

Någon skrev här att det nog krävs en stark ledare som alla följer och det ligger nog en hel del i det.

Sv: Alla Helvetes Kval
Peja:
De har inte nödvändigtvis skapt detta kaos själva.
Det är tränare, spelare, ledning o styrelse som kan ha stjälpt vad JA o EG önskat göra eller få ut.

Men du vill alltså kicka JA o EG nu?
Sen ska Svedman leta en ny sportchef - har han det kontaktnätet?
Hur många veckor tar det att få någon SC på plats?
Den ska sedan leta på en tränare, inte vilken som helst, utan en tränare att bygga framtiden på.
Hur många veckor tar det?
Sen ska teamet börja forma laget de behöver.
Hur många veckor tar det om godbitarna är signade redan?
Det är 1 april om två dagar. I augusti ska laget börja formas på isen - och eftersom det troligen blir ett nytt lag o ny HC behöver varje pass att komma ihop sig på.

Det räcker med kaos utan att JA o EG också ska bli första luckan att fylla innan andra beslut ska kunna tas! Men sen i höst ska de bort!

Sv: Alla Helvetes Kval
lapad: var egentligen 4-6 som började snacka ihop sig att dem skulle stanna kvar för att föra upp oss till finrummet igen!

Detta gjorde dom innan HV hade pratat med dem. 🤍💛💙

Den inställningen speglade klacken hos oss, blev helt magiskt att sjunga match efter match ”Från Vätterstad, kommer vårt lag, vi ska tillbaka för vi är HV Blå”

Hoppas många av era spelare snackar ihop sig om att stanna i detta nu.

Sv: Alla Helvetes Kval
JohnnyBotox: Roligt för Strömgren. Tror han hade haft möjligheten att bli en toppspelare i HA, men helt rätt att han tar chansen.

Johannesson bör bli näste man att skriva NHL-kontrakt.

Sv: Alla Helvetes Kval
En spelare som Alcén och gänget bör ha koll på är Albin Lundin med utgående kontrakt i Timrå. Kanske lite för temposvag för SHL men i HA är en spelare spelare utav riktigt hög klass. Duktig playmaker, bra ålder och rätt rutinerad oxå.

www.eliteprospects.com/player/101806/albin-lundin

Sv: Alla Helvetes Kval
JohnnyBotox: Amen! Hoppas på SAIK - Frölunda i final nu, med SAIK som vinnare. Då får inte Cmore det slutet dom vill ha på sitt Joel Lundqvist-vurmande heller om SAIK tar guldet (ska bli skönt att han lägger av). Växjö och Örebro rör inte upp känslor hos någon utanför respektive stadskärna. Plast, plast och åter plast.

Sv: Alla Helvetes Kval
Fyboda: Det var Winners Anthem som spelades vid introt när spelarna äntrade isen. Håller med, den passar galet bra. Vi har ju kört Status Quo större delen av säsongen, tröttare blir det väl knappast.. Ännu en sak klubben misslyckades med denna säsong.

Sv: Alla Helvetes Kval
Tigerhjärta: Jag tror verkligen inte det är aktuellt på något sätt. Men jag har tappat hakan förr (PJJs Alcén-kupp).

Vore förresten intressant att höra med PJJ om han är nöjd nu såhär två år senare.

Sv: Alla Helvetes Kval
Tufft beslut för Rödin och Bertilsson som är rotade i Gävle.
Lämna nu och sen efter karriären mest bli ihågkommen som en spelare som var med och spelade ut Brynäs ur shl för att sen lämna.
Inget konstigt för dom lär ju sätta sin egen familj först med att tjäna pengar etc.
Men supportrarna kommer till störst del se det så.
Jag tror vi får se både Bertil och Rödin kvar i bräns nästa år.

Sv: Alla Helvetes Kval
Anders Berg: Låter skrämmande, ungefär som 4 guld på 10 år, ledande i svensk ishockey osv. Nu är det förbanne mig verkligen dags att sluta med alla dessa floskler och börja leverera på riktigt. Kliv ut ur den skyddade verkstaden och börja vinna varje match till varje pris. Brynäs måste bli ett fruktat lag igen och inte denna sorgliga ursäkt till lag vi sett och fått lida av de senaste årtiondena. Ta gärna inspiration av 60 och 70-talet men se till att vinna. Hockey handlar om tre saker: vinna, vinna och vinna. Brynäs mål måste vara att vinna varje match de ställer upp i och de ska bli vansinniga av ilska om de förlorar.

Sv: Alla Helvetes Kval
HUMLESNURR: jag tror Gävle är väldigt mån om att Brynäs ska spela i högsta serien så jag tror inte det är otänkbart med ett högre stöd i framtiden.

Sv: Alla Helvetes Kval
Huge: Det spelar ju liksom ingen roll om Alcen ..hade kontakt med ngn hit eller ngn dit..Han landade ingen målskytt.
Om ditt resonemang är rätt så slutförde inte Alcen det jobb han var sätt att göra..
Som en lokförare som kör tåget men stannar 200 m från stationen..Han gör alltså inte sitt jobb.
Det hade hedrat dig om du bara hade lagt dig platt och sagt..en skitsäsong med massa felbeslut till höger och vänster ! Gör så Huge och så knyter vi händerna i fickorna. Och tar nya tag i HA

Sv: Alla Helvetes Kval
varför vill vi ha Samuelsson?

Visst han lyckades ta upp HV71 direkt.

Men alla satt ju och klagade på att Manner var en dålig matchcoachare som aldrig tog timeouts. Samuelsson var ännu sämre på dem två sakerna?

Sv: Alla Helvetes Kval
Huge: Du vet att det är okej att ha åsikter, oavsett "insikt"? Du vet... för att vi har utfallet?

Bevisligen har det inte fungerat för att vi spelar i Allsvenskan. Vad mer behöver du för att dra slutsatsen att Brynäs beslut varit otillräckliga och felaktiga?

Sv: Alla Helvetes Kval
Mattson: Inför säsongen försökte Brynäs värva Saku Mäenalanen som var tänkt som spetsspelare och målskytt. Han valde NHL i stället och det sades från Brynäsledningen att man skulle värva en spetsspelare/målskytt under säsongen. Värvningen uteblev och vi vet utfallet. Brynäs hade förtvivlat svårt att göra mål under hela säsongen trots att man ofta vann skottstatistiken klart. ...Och ja, jag är ganska övertygad om att Brynäs varit kvar i SHL om värvningen gjorts.

Sv: Alla Helvetes Kval
Dags för lite "jag mötte Lassie" igen. Träffade en kompis igår och han hade hört från en utav materialarna att det var många olika grupperingar i laget. Juniorerna och det yngre i ett hörn, Finnarna i ett annat och sen det gamla gardet i ett annat.

Finländarna satt i omklädningsrummet och pratade på sitt modersmål, blev tillsagda att prata på engelska eller svenska(de som kan) men återgick bara efter nån minut att prata Finska.

Om det nu stämmer så är det väl exakt sånt här vi måste städa bort med den nya truppen. Så sjukt viktigt med bra sammanhållning i ett lag.

Sv: Alla Helvetes Kval
lapad: "Brynäs behöver ansiktslyftning, man måste sluta ta hem f.d. Brynäs spelare som är i slutet av sin karriär"

Läste att Inge H lastar Manner och de finska spelarna för degraderingen. Tycker det är precis tvärtom. Spelare som gissningsvis haft 200 000 till 300 000 i månadslön har inte alls presterat på den nivå de har betalt för. Lindbäck, Rödin, Bertilsson, Kinnvall, Palve (för all del finsk men inte "Manner-kille"), Timashov har totalt sett presterat mellan mediokert och dåligt. Av dessa bör möjligtvis Bertilsson erbjudas nytt kontrakt - på en betydligt lägre nivå.

Sv: Alla Helvetes Kval
Tycker Hammarström ska vakta sin tunga rejält. Han var väl i högsta grad delaktigt i värvningar som Lindelöf och Zetterberg m fl under tiden då Dackell var GM.

Sv: Alla Helvetes Kval
#33: Alltså, lösningen måste börja i andra änden än att ta rätt namn. Man måste fastställa hur laget ska spela, vilken identitet laget ska ha på isen och därefter välja en tränare som matchar med den spelfilosofin och som har visat sig gjort ett bra jobb någon annanstans. Det måste inte vara det häftigaste namnet.

Sv: Alla Helvetes Kval
Huge: vilka är dem insatta och kunniga folket i föreningen som anställde alcen på 4 år utan någon erfarenhet.
Bara för att man är anställd i Brynäs behöver man inte vara kunnig. Det har väl den här säsongen visat.

Sv: Alla Helvetes Kval
mk: Jag vill helst ha in personer utifrån, men om man ska försöka ta sig an en "Brynäslösning" hoppas jag på nedan:

Huvudtränare: Janne Larsson. Dags för honom att kliva ur ass-rollen. Respekterad, kunnig och bra kontaktnät.

Assisterande tränare: Magnus Eriksson. Fick helt oförtjänt kicken från J18-laget häromåret, nu är det "hans grabbar" som ska ta steget från J20 till A-laget. Vore den perfekta ass-tränaren att få in, skulle säkerligen uppskattas mycket av grabbarna också och öka chanserna att behålla dom som jagas av SHL-klubbar.

Målvaktstränare: "Honken". Hans upplägg är helt okej på allsvensk nivå. Skulle också öka chanser att behålla Lindbäck, som skulle vara en toppmålvakt i HA.

Sportchef: Anthon Hansson. Statistiker med en övertygelse som skulle skapa en röd tråd i rekryteringarna. Skulle undvika emotionella (idiotiska) beslut som att ge feta livstidskontrakt till "Brynäshjärtan". Dessvärre tror jag att han kommer att få gå när alla "Brynäshjärtan" till varje pris ska behållas, men av alla som finns inom organisationen nu är han det överlägset bästa sportchefsalternativet.

J20-tränare: Ove Molin. Erbjud honom jobbet, om han tackar nej måste han tyvärr bli uppsagd. Det går inte att rättfärdiga utgiften som en spelarutvecklare kostar i HA.

Johan Alcén - Ingen eller snudd på ingen "value adder", kan inte vara kvar som beslutsfattare. Kanske i en säljarroll om det mot förmodan behövs fler säljare, det tror jag att han skulle kunna tränas till relativt snabbt. Han är en trevlig kille som är bra på att snacka, vilket är bra kvalitéer för en säljare.

Erika Grahm - Nu måste damlagets tränare även bli sportchef, så som det funkar i många andra klubbar. Därmed måste Grahm antingen bli tränare eller nuvarande tränaren bli sportchef (och Grahm lämna). Det kan inte vara ett alternativ att hon och Alcén ska få fortsätta styra elitverksamheten. Förmodligen vore det bäst om båda lämnade, det kan nog bli problematiskt om de snurrar omkring i andra roller.

Sv: Alla Helvetes Kval
mk: När Brynäsandan verkligen fanns var Brynäs ett tufft lag med enorma kravställare. Rekryteringarna var välscoutade spelare, även på 60- och 70-talet scoutade man bättre än nu.

Dagens sportsliga styre och lag har ingenting med Brynäsandan att göra. Tvärtom tror jag inte att många av dagens "toppspelare" hade pallat rent mentalt att spela i ett lag med enorm kravställning och krav på tuffhet.

Sv: Alla Helvetes Kval
Peja: Höken spekulerade lite i podden kring lönebudget. Malmös plan var att initialt lägga runt 16-17 miljoner i HA. Vilket ungefär Södertälje och Löven ligger på den här säsongen, sedan så spetsar man med något ytterligare under säsongen.

Brynäs har nog ungefär samma förutsättningar. HV hade en budget på runt 30 miljoner i slutet av deras säsong i HA. Vilket betyder att man inte kommer vara i närheten av HV. Skulle Brynäs snudda på 20 miljoner i slutet av nästa säsong så har ändå HV spenderat 10 miljoner mer. Så man kan direkt slå fast att det inte kommer bli på samma nivåer och vår resa kommer se annorlunda ut.

Sv: Alla Helvetes Kval
xxx BIF xxx: Det kanske hade varit lättare att förstärka forwardssidan om man inte hade haft dyrast(?) målvaktsuppsättning i hela serien? Det var en dum prioritering, totalt hade man 4 etablerade målvakter i truppen under säsongen. Lägg därtill att man kickade en kontrakterad målvaktstränare. Alldeles för mycket pengar som gick åt på målvakterna och det mest tragikomiska är att man kanske hade både dyrast och sämst målvaktsuppsättning i hela ligan.

Sv: Alla Helvetes Kval
vonDöbeln: Håller med! Vilket jävla fullblodsproffs han är, utan att blinka så säger han ”jag vill alltid representera Brynäs IF oavsett serie”

Däremot Kinnvalls tårar, ger jag inte ett skit för sålänge han inte stannar och gör rätt för sig nu!!

Drar han till Timrå, så har han skämt ut sig ordentligt hemma i Gävle.

Kärlek till er! ❤️❤️

Sv: Alla Helvetes Kval
Rodrigo: Jag tror att Rödin är en väldigt stor anledning till den skeva självbilden som Brynäs haft. Han ser sig fortfarande som en toppspelare i ligan, vilket han inte är. Det har ju varit en massa personer i Brynäs, både spelare och ledare, som varit ute i media och sagt ”vi är för bra för att spela kval”…

Sv: Alla Helvetes Kval
Brynäsgubbe: låter Anton Rödin oberörd?

Själv tycker jag han låter helt uppgiven och ledsen. Hade vi sett video på samma intervju så är jag säker på att han ser helt förstörd ut också.


Skulle för övrigt precis sortera i ämnen på Sportbladet för att få fram endast saker om Brynäs. Blev ännu mer ledsen när jag kom på mig själv med att sitta och tveka på att klicka på ”SHL” eller ”Hockeysllsvenskan”…. :(

Sv: Alla Helvetes Kval
Wasp77: Inge Hammarströms kommentar i sportexpressen summerar den obefintliga självinsikten på ett bra sätt; "Det här har inte funnits på kartan."

Kommentarer överflödiga!

Sv: Alla Helvetes Kval
Anders Berg: ingen överraskning det här, vi har varit ett bottenlag i 10 år undantaget 2017. Tillslut åker man ut.

Sv: Alla Helvetes Kval
Anders Berg: Jag beklagar ert öde. Det är rakt igenom vidrigt. Ni kommer tillbaka!

Sv: Alla Helvetes Kval
Nu ska vi knyta nävarna. Igen….

Sv: Alla Helvetes Kval
Lider med er brynäsare, ta det lugnt några dagar nu och börja med en plan till att bygga upp föreningen så är ni tillbaka snart igen!

styrke kramar till er alla

Sv: Alla Helvetes Kval
SuneMangs: Ja, det är märkligt hur det kan ses på olika spelare med helt olika ögon. Många verkar tycka att Larsson har en misslyckad säsong. Lika ofta tycker jag mig höra hur oerhört viktig Anton Lander är för Timrå och att det är en av SHLs bästa spelare. Han har alltså gjort 1p mer än Larsson men samtidigt spelat 6 matcher fler… Sen har Lander helt andra lekkamrater också…

Sv: Alla Helvetes Kval
Hank81:
JL har levererat efter förväntan rent poängmässigt.
Att tro att han skulle komma hem efter att ha brunkat i fjärdelinor i NHL för att sen vräka in poäng i SHL är ju sjukt naivt.
Samma gäller Björninen, varför skulle han vräka in poäng?
Han har spelat i 3 el 4 e kedjan i KHL. Inget mera så.


Förövrigt så hoppas jag att Luleå och Bulan går skilda vägar efter denna säsongen och att han oavsett liga coachar Brynäs från nästa säsong

Sv: Alla Helvetes Kval
Jag har mailat lite med Simon Brändström som har hockeylabbet på Cmore efter hans inslag om målvakter. Jag har tagit del av hans statistik han visade på Cmore (som jag dock inte lägger upp då jag lovat att inte sprida denna). Denna mäter förväntade räddningar på antal skott målvakterna fått emot sig. Som jag förstod på Simon mäts även hur svåra lägen målvakterna haft emot sig.
Jussi ligger på prestation -2.4 med arbetsbörda 18
Anders på prestation -1.1 med arbetsbörda 83
Karhunen -6.8 arbetsbörda 13
Werner -0.35 arbetsbörda 52
Summa sumarum har både Anders och Jussi haft svaga säsonger, Jussi dock svagare än Anders. Anders haft fler skott emot sig.
Jag vet att statistik aldrig kan säga hela sanningen, men detta kanske iaf ger lite perspektiv på debatten.
Sen med dagsform röstar jag på Jussi i mål imorgon.

Sv: Alla Helvetes Kval
Bulten: Tycker inte vi har någon som helst press på oss nu eftersom vi redan varit uträknade och all statistik talar emot oss.

Sv: Alla Helvetes Kval
{8399}: Det är kört,
Brynäs har blivit en clownshow där ledning spelare behöver bytas ut,
Vi kommer tillbaka men det är om ett antal säsonger när vi fått in ledare som brinner för hockey och vet hur man bygger ett lag,
En gång i tiden var vi ledande i svensk hockey med bra lag i både SHL och HA.
Nu är vi bara sorgliga,
Så en stor kram till alla Brynäs fans och jag vet vad ni känner en enda stor sorg,
❤️❤️🙏🏻

Sv: Alla Helvetes Kval
Forsberg 1978: Timashov är ju inte ens samspelt med sig själv

Sv: Alla Helvetes Kval
Nu Gävlar kör vi!!!

Vad som än händer ikväll, bara kärlek ❤️❤️❤️

Sv: Alla Helvetes Kval
Olkinuora står!! Gud hör bön

Sv: Alla Helvetes Kval
Ibland kan jag tycka att hockeylaget Brynäs är lite för stort för Gävle. Gävle är en jättefin stad med jättebra människor - men mentaliteten är inte den bästa.

När HV startade sin upphämtning fanns det nästan bara teoretiska chanser att hänga kvar i SHL. ...Men HV:s ordförande, Anders Wilander, tog fram stora plånboken och köpte sent under säsongen de spelare som krävdes för att hänga kvar. Chanserna var ändå små - men man lyckades få både laget och publiken att tro att det omöjliga var möjligt. Ett klockrent mindset.

Brynäs? Gävle? Ja det är ju bara att kolla på forumet. Här har man tagit ut den förlorade SHL-platsen i förskott och i Monitorn stod ekande tomma stolar i de första två hemmamatcherna. Mindset: "Det är ingen idé att försöka för det går ändå åt h-e".

Tack och lov verkar Molin tänka annorlunda och ha det mindset som krävs för att ha chansen att lyckas. Direkt efter slutsignalen i tredje matchen sade han att "Vi ska bli första laget i SHL att vända 3-0 i matcher. Jag älskar det! ...Och inga intervjuer ges, svepskälet är skadegörelsen hos Rödin och Alcén - men jag är säker på att det mer har att göra med att man vill bygga upp en "vi mot Världen-känsla". Underbart!

Heja Brynäs!

Sv: Alla Helvetes Kval
Silfver: Oja, det kommer bli ett stålbad utan dess like, och finns nog ingen sämre tid att åka ned än i en lågkonjunktur. Trots det gäller det för Brynäs att tänka stort, finns Brynäsare i varenda liten liten vrå i det här landet.

Så fort kansliet rensats på gamla brynäsare och en ny sportslig ledning, huvudtränare, ass och målvaktstränare tagits fram så är det helt klart dags för en insamling modell större. Men då måste bitar sitta, fans, sponsorer måste vara övertygade om att this is the way.

Sv: Alla Helvetes Kval
Bulten: Men asså gör du dig till eller går hissen alltid bara halvvägs upp i ditt huvud?
Sponsorerna vill inte tvunget att pengarna skall gå till damerna eller delas lika för den delen!
Däremot så vill sponsorerna INTE förknippas med en förening som INTE satsar jämställt!
JA det är delvis "for the show" att sponsorerna vill att damverksamheten skall finnas kvar, de vill förknippas med jämställdheten.
Men sedan delas deras pengar säkerligen mer än gärna 90/10 i herrarnas favör. Fult men sant!
Dumt att ge dig in i diskussion kring ämnen du uppenbarligen har noll koll på...

Sv: Alla Helvetes Kval
Bulten: Hörru Bulten, kan du inte klargöra för oss alla vad du tycker om Lindbäck och Honken?
Vi är väldigt nyfikna eftersom du inte uttalat dig om den saken….🤣

Sv: Alla Helvetes Kval
mikenomad: Ni får gärna diskutera det någon annanstans. Den drogen som vi diskuterar här inne är Brynäs IF.

Sv: Alla Helvetes Kval
Om det blir HA tycker jag laget ska byggas kring Ölund. Rätt ålder, rätt attityd, utvecklas fortfarande. ...Och Blomqvist bör få vara kvar - han håller i HA, har rätt attityd och sannolikt det största Brynäshjärtat av alla.

Palve och Timashov - och även Rödin - har emellanåt sett ut som om de varit på allmänhetens åkning. Ett nytt lag måste byggas på spelare med en helt annan karaktär.

Sv: Alla Helvetes Kval
Huge: ledtråd: din kommentar bedömdes i bästa fall som bara olämplig.

Hur gammal är du? Du beter dig som ett barn, bekräftar bara än en gång din verklighetsbild i förnekelse. ”Alla andra har fel, inte jag”…

Så, nu ska jag göra något intressantare än att försöka ha en vettig dialog med dig, blir inte svårt.

Sv: Alla Helvetes Kval
Huge: tror inte många tycker som du i denna fråga ….eller någon annan fråga heller.

Varken hockey eller detta forum är inte din grej helt enkelt.

Sv: Alla Helvetes Kval
Vill gärna ha se vad Huge skrivit om jag ska anmäla det som förtal. Varför i hela helvete skulle någon triggas av vad folk skriver här? Folk har egna ögon att se haveriet med, ah förutom Huge då förstås



Att tänka på innan du skriver inlägg:
- Vänligen notera och respektera Hockeysnacks regler.
- Moderatorerna kommer att vara extra uppmärksamma på regelbrott som personangrepp, olämpligt språkbruk (t.ex könsord) och hot.
- Personangrepp gäller inte bara andra forumanvändare utan även spelare, ledare, domare etc.
- Om en skribent skriver ett inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att få en varning.

- Om en skribent skriver flera inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att bli avstängd från att skriva i Brynäsboken under en viss tidsperiod.

- Om en avstängd användare återkommer under nytt användarnamn kommer det resultera i en permanent avstängning av det nya kontot.
- Om en skribent skriver fler än 5 inlägg under samma dag kan denne stängas av för spam om inläggsmönstret är av spamkaraktär.

- Motståndarfans som kommer in och hetsar under match kommer tilldelas matchstraff på en dags avstängning.

- Klagomål och ifrågasättanden om modereringen i gästböckerna skall inte förekomma på Hockeysnack och raderas omedelbart av tillgänglig moderator. Att bryta mot denna regel kan innebära avstängning från gästboken. 

- Moderatorerna ger alltid skribenterna chansen att editera inlägg i 5 minuter.

Sv: A proposito de nada
Bengt Ramen: Fan jag skulle ju inte skriva mer, men jag ber om ursäkt om du tog det på allra sämsta (AI sätt), Min avsikt var inte att vara jävlig mot någon. Det var ärliga frågor utifrån din attityd gentemot spelreklam. Jag blev ... | Läs mer
  • 0x40-hv71logosvg.png Senast: Förlust mot HV71
    Monitor ERP Arena, 3-4 (0-1,1-2,2-0,0-1)