Laget 10/11
brynäsjohan: "Sebastian Wännström (född 1991) kom till Brynäs från Valbo när han startade sin elitsatsning i Brynäs U16. Hans moderklubb är IK Huge."
Bomhus rular... :-)
Så sant som det är sagt!
Vilken j-a tur att vi inte satsade på "honken" förra säsongen. Han har definitivt sett sina bästa dagar! Har för mig att "Micce målvakt" på Wikegårds videoblogg kommenterade "honken" med orden;
"slarvar med grunderna och spelar på 30% av sin förmåga"
Det jag helst av allt inte vill se är en "etablerad målvakt" som nyförvärv inför nästa säsong. Finns hur många exempel som helst på dylika värvningar som gått åt h-e.
Mardrömmen vore "hento" eller "honken".
Kan endast tänka mig Jocke Eriksson eller Lindbäck!
Sundlöv visar med "sunken-affären" återigen var skåpet skall stå!
"Där har du helt fel. som de flesta som vill hävda att allt handlar om pengar.. Visst, i stor grad gör de det. Men alla de lagen har nån gång hamnat där de är idag."
Varför har de hamnat där de är?
Elementärt bäste Gurra; De investerade pengar i rätt tid, inte 5 år för sent som vårt kära Brynäs IF. Alternativt finns det en oexploaterad marknad och ett intressant näringsliv att rikta sig mot(läs LHC).
Där har du helt fel - Visst i stor grad gör de det...
Vad menar du? Du vet väl att det är kapitalet som styr...
Precis som din meningsfrände herr Berg tycker jag återigen att du skall träda ut från den alternativa verklighet där du befinner dig och inse vilka realiteter som ditt kära Brynäs IF lever efter.
"Då gäller att dessa medlemmar är solidariska och inte river medlemskortet i protest mot en, i deras ögon, felaktig spelaraffär."
Bulls eye, bäste bror!
"Om Markström lämnar är köpet av en stjärnmålvakt ett måste. Sen anser jag att det behövs 2 riktigt bra backar och 2 riktigt bra forwards till. Om det inte är hobbyverksamhet man bedriver så hoppas jag att de som styr föreningen fixar fram finanserna."
Du lever helt klart i en egen liten värld bäste herr Berg.
Vad tror ovanstående värvningar kostar? Tror du det hjälper med x antal nya medlemmar a' några hundralappar?
Har Bylund hemliga ryska kontakter som skall gå in och sponsra Brynäs?
Hobbyverksamhet med en omsättning på ca. 100 miljoner?
Hur ska man bli bättre på att knyta till sig sponsorer på en mättad marknad?
Stjärnmålvakt? Räcker det med Lindbäck?
Många frågor blir det....
Jag lovar att du kommer att bli mindre besviken om du bara lyckades inse vilka spelregler som gäller för Brynäs IF i Elitserien anno 2010.
Man köper inte elitseriespelare som Emil i Lönneberga köpte brandsprutor på auktionen i Backhorva!
Om Sundquist stannar och Dixon likaså, så behöver vi nog bara förstärka med en grym målvakt och kanske låta nolander och OPG gå..
förläng med Kokko och värva en eller två backar, en offensiv back och en defensiv.
Fast om både dixon och sundquist lämnar så får vi nog tänka om lite..
Seriöst? Gå ur föreningen? För en spelares skull? Låssasbrynäsare!
MEN, sen visade det sig att idioten höll på Leksand! Å efter honom hamnade runt 10 gamla Brynäsare i Leksand, så...
Nu är jag dock medlem igen, sen x antal år tillbaka. Jag är dock inte ständig medlem - jag betalar varje år istället, på så vis får Brynäs IF in mer pengar.
Då gäller att dessa medlemmar är solidariska och inte river medlemskortet i protest mot en, i deras ögon, felaktig spelaraffär.
Säg det till GM/SAAB, ett antal banker, Grekland, Island, Spanien, Italien, baltiska staterna. Vilken planet kommer du ifrån egentligen?
Det kan förvisso vara så att din pappa äger Tumba Bruk men i sådant fall, tänk på inflationsrisken.
Hur jag har tänkt mig att Brynäs ska ha råd att förstärka laget? Ja, till att börja med kan ännu fler bli medlemmar i föreningen. Föreningen kan bli bättre på att knyta till sig sponsorer - en huvudsponsor till exempel. Ordförande Bylund, om nu han är någon att lita på, talar ju om guld och gröna skogar, på sikt, och jag hoppas att han har belägg för det, så att säga. Och har han det, ja då hoppas jag även att han vet hur Brynäs får in pengar till ett ännu mer slagkraftigt lag till nästa säsong.
Om Markström lämnar är köpet av en stjärnmålvakt ett måste. Sen anser jag att det behövs 2 riktigt bra backar och 2 riktigt bra forwards till. Om det inte är hobbyverksamhet man bedriver så hoppas jag att de som styr föreningen fixar fram finanserna.
Och jag hoppas fortfarande på ett mirakel, dvs. att det är möjligt att plocka fram de pengar som krävs i Gävleborg för att få fram Sveriges bästa hockeylag. Att precis klara slutspelsplatsen är ju ok när man jämför med den KS-ångest man fått uppleva, men fan inte tillräckligt bra för en brynäsare.
sylf: Djurgården och små medel hör inte ihop. DIF har massor med stålar till spelarköp jmf med Brynäs.
Jonsson blir mer eller mindre ett nyförvärv och junisarna har fått 1 säsongs nyttig erfarenhet och hårdhet.
Är väl isf bara Markan som inte går att ersätta fullt ut.
Anders Berg: Istf att klaga på att ingen noterat din förklaring till ett tidigare ngt oklart inlägg så kan du väl försöka svara på lite mer substantiella frågor som vi ställt till dig:
Hur vet du att Yetman tackat nej till Brynäs eller att Brynäs öht varit intresserade av Yetman?
Och hur hade du tänkt dig att Brynäs inför nästa säsong på ett realistiskt sätt skulle kunna finansiera köpet av en stjärnmålvakt, 2 landslagsbackar och 2 landslagsforwards?
Samtliga som inte kan läsa: "Varför tror ni att jag vill se Jacob Blomqvist i Brynäs? Det har jag inte skrivit någonstans. Däremot skrev jag att han är på väg till Timrå.
Sen skrev jag att Brynäs redan tackat nej till Yetman en gång, därför tror jag inte att han är på gång till Brynäs (nu heller), och så menade jag att det är långt kvar tills vi ska ta guld, så halvdana lirare som Blomqvist & Yetman skulle teoretiskt funka i Brynäs nästa säsong, men inte guldsäsongen. Hoppas jag var tydlig nog.
Lär er läsa innan ni fabricerar ihop några fler historier om vad jag har skrivit här på Hockeysnack."
Ungdomsverksamheten börjar bära frukt och med smarta värvningar istället för dyra (lovande spelare istället för färdiga) så kan spelarbudgeten hållas på en rimlig nivå. Hur länge kan LHC hålla på med sitt nollsummespel? Inte länge...
Det är mer en fråga om timing. Nu har vi de facto chansen att nå en semi det borde göra att vi gör ett litet plusresultat inför nästa säsong.
Kan vi få Lindbäck eller Eriksson så behöver vi ett par bra backar till för att väga upp förlusten av Markan (samt Sunken). Anfallsmässigt är vi nästan där redan. Nog för att spelare som Hansen och Dackell har peakat (Molin vete sjutton) men en bra försäsong för Nordan, en Kahna med självförtroende och Aero+Dixon på status quo, juniorerna som tar ett steg till.
Så här bra har det inte sett ut på hur sedan -99.
Stabilt topplag blir som sagt svårt men även ett tillfälligt sådan kan bidra till ljusa minnen och medaljglans.
Där har du helt fel. som de flesta som vill hävda att allt handlar om pengar.. Visst, i stor grad gör de det. Men alla de lagen har nån gång hamnat där de är idag. Och för att komma dit måste man överraska, satsa, aldrig vara nöjda.. För en lyckad säsong kan innebära fortsatt medgång.. Linköping har knappast varit storlag så länge..
Molin och Lauritz är dugliga ES-spelare. Men om vi förlängde med alla, då har vi ju inte ens någon chans att ta kliv framåt? Gör er av med Nolander, OPG, Lauritz och hissa upp Molins tröja i taket.
Lauritzen och Molin tillhör ju det absoluta bottenskrapet innevarande säsong, bara att bunta ihop och slå ihjäl!
Visst är det dur att vi har såna lirare som Rödin i laget (men honom ville du väl låna ut till Mora??!)
Skämt åsido;
Guld? Tror du på allvar att vi kommer att ta guld inom överskådligt framtid med en spelarbudget som är hälften så stor som "de 4 stora".
Det är dags för dig att inse fakta;
Brynäs IF är redan i dagsläget alltför långt efter de främsta klubbarna för att hinna ikapp, hockeymarkanden i Sverige är mättad. Vi har expanderat för sent - det vi kan se fram emot är spel i en Elitserie utan de penningstinna lagen alternativt en mindre framträdande roll i någon form av västeuropeisk KHL-division.
Givetvis kan laget överaska något år, men ett stabilt topplag blir BIF aldrig, därtill saknas de ekonomiska musklerna i Gävleborg!
En back jag gillar är Pikkarainen i modo.. Hoppas Dixon förlänger likaså Dackell!Mest oro för målvaktsidan..vi har en blivande världsmålvakt i kassen nu..och låt oss njuta av det så länge det varar!!!!
Det har väl gått 2 år sen han tog över nu, och än är vi definitivt ingen kandidat att ta sm-guld, inte är vi i närheten av att leda svensk hockeys utveckling heller, han måste ha menat 24 år!
Anders Berg " Slutcitat..
Skall du betala dessa 5 nya landslagsmässiga spelare eller vem skall göra det..????
Det är ju bra med ambitioner, men tror knappast ens Hv eller FBK skulle ha råd att köpa in 5 sådana spelare..
Sen skrev jag att Brynäs redan tackat nej till Yetman en gång, därför tror jag inte att han är på gång till Brynäs (nu heller), och så menade jag att det är långt kvar tills vi ska ta guld, så halvdana lirare som Blomqvist & Yetman skulle teoretiskt funka i Brynäs nästa säsong, men inte guldsäsongen. Hoppas jag var tydlig nog.
Lär er läsa innan ni fabricerar ihop några fler historier om vad jag har skrivit här på Hockeysnack.
Redigerad kommentar
sylf:Nej, jag får för mig att Yetman tar väldigt mycket plats i ett lag och har därför svårt att etablera sig i ett lag. Han räcker inte till för att ha en ledande roll i ett lag.
Ren spekulation men det är i alla fall vad jag TROR..
Det kan inte ens Sätra matcha... ;-)