Luleå HF - Brynäs IF den 20/9-14
TJ är nöjd
"Vi var vassa & aggressiva"
"Saknade kanske lite mera avslut"
Powerfade: Tydligt är att vi behöver förstärka. En offensiv back, en riktig playmaker och en sniper.
Agera eller avgå, BZ!
Tycker inte det är spelarmaterialet det är fel på. Det är spelet. Har varit extra tydliga kontraster mot Frölunda och Luleå som vet hur de ska spela i alla lägen. Brett och med fart, klara linjer. Brynäs verkar inte ha någon tanke bakom hur de ska föra upp pucken och då blir det mest duttande mellan varandra. När vi väl får ett bra anfall så är det någon turstuds som har öppnat upp, inte att vi spelat smart.
Parodi med skadorna, nu Daniel Brodin. Helt otroligt. Vad har de gjort på försäsongen?
Riktar ett stort frågetecken till hela ledarstaben.
Redigerad kommentar
honken21: Verkar vara en knäskada. Vet inte om vi ska skylla försäsongsträningen för den skadan.
Ollas och Djoos kommer väl iofs förstärka laget.
Zappaholic: Om det bara handlar om att vi har en sjuk otur så känns det nästan ännu värre. Bättre att vi har gjort något fel som vi kan rätta till. Fyfan!
Förövrigt: Pathrik Westerholm, herregud vad sakta det går. Och vilka dåliga beslut de tar hela tiden, båda tvillingarna. Vet inte hur vi ska få fart på dem. Det är även när de är inne, särskilt ihop med Sunken/Eklund, som det blir hönsgård i försvarszonen.
munkas: Ja, jag tippade ju semi så jag får väl stå fast vid det. Nu ser ju spelet förbannat illa ut så vi får väl vara överlyckliga om vi tar oss till slutspel.
Ni kan alla hånskratta efter säsongen :-)
honken21: Ska man inte klara av att slå passningar på bladet oavsett spelsystem och även om man har skador?
Dina ursäkter ät lika tama som Brynäs spel.
Att TJ dessutom är nöjd skrämmer mig. SÅG han matchen?
Mkt nytt folk i laget som vi måste ge lite tid.
Ser bra med potential i det här gänget bara vi får vara någotsånär skadefria.
Carl Lejonkräk: I SHL finns inte tid för att växa in i några kostymer. Kanske enkild spelare men att ett helt lag skall få tid att växa i kostymer känns farligt.
Tyvärr kan vi nog redan nu konstatera att de tilltänkta offensiva krafterna Olden och PoW och PaW inte håller. Nu är Olden skadad men det jag såg av honom innan skadan visar inte på någon offensivt bärande kraft. Bröderna har inte tempo eller fysik att kunna tävla i någon första eller andrakedja. Att spela avlastande fjärdelinehockey kommer att hämma deras utveckling. Det är tidigt men utlåning känns inte långt borta här... Bättre agera nu än efter 20 omgångar när man ändå ser varåt det lutar.
Även om Ollas/Olden/Brodin snart är tillbaka så kommer det saknas forwards i sånt fall. J 20-laget spelar redan i A-laget vilket gör det nödvändigt att värva. Två offensiva forwards. En sniper och en klok. På backsidan får vi ställa våra förhoppningar till att Djoos återkomst blir både snar och lyckad. Han blir en viktig kugge då hans spelartyp i övrigt helt saknas i Brynäs. Frågan är om han kan bära ansvaret och förväntningarna mentalt. Vi får hoppas det...
Summa summarum: Dags för Bengtzen att ta på sig blårocken...
Auchinleck: Nja... Vi saknar konstruktiva forwards med klass. Då PoW och PaW kommit snett känns det nödvändigt att agera. Hellre nu än med bistert facit i hand...
bradberry: Det är tidigt att säga hur värvningarna kommer se ut resten av säsongen men helt klart ser dom inte bra ut så här långt. Hela laget ser stabbigt ut och det påverkar förstås dom också. Juniorerna har gjort det bra men kan inte bära laget. Rödin ser helt lost ut. Och alla tappade puckar! Vad handlar det om?
Rossa: Du har fel! Så sent som 09/10 låg Brynäs sist efter 4 omgångar. Brynäs spelade kvartsfinal den säsongen.
Visst, poängen har uteblivit men det tar tid att ställa om från att möta ett betydligt sämre försvarsspel i AS till betydligt tuffare motståndarförsvar i SHL. Tycker att dom hittar varandra bra, jobbar hårt och ofta får fast pucken i anfallszon med hyggligt långa anfall som följd. Kanske lite överarbetat emellanåt och mer skott är säkert nåt dom jobbar på.
Herregud, det har gått 4 matcher och lite mer tålamod kanske är på sin plats?
Detta gjorde dom inte när dom spelade i AS.
Hur kan det komma sig?
Ang Rödin, han passar bort alla bra lägen och skjuter där man INTE ska gör det - Hybris?
Den som vet lite ser att det är föga effektivt. Det är bara att kolla målsnittet.
Detta är förstås nåt som både tvillingarna och övriga spelare jobbar på att hantera och lösa, men att efter 4 matcher döma ut dom som utlåningsobjekt vittnar om brist på elementära bashockeykunskaper och insikter.
Att dessutom börja gnälla om målsnittet efter 4 matcher och ta det som nån sorts bevis för en djupare och något mer nyanserad bedömning är bara skrattretande.
-Helt klart intressant att läsa dina synpunkter på PoW o PaW. Hur man kan uppfatta någonting så grundligt olika... Jag kan inte hålla med om något du skriver om dem. Funderar om du verkligen tycker som du skriver eller om Herr Provokatör mot strömmen har vaknat till liv på allvar...😃
Tycker det snarare ser ut att saknas styr på spelet. Laget är utspritt som en flock gnuer på savannen. Svårt att vara konstruktiv som ensam gnu mot en flock lejon.
Vi tycks ha ett sätt att spela som gör att vi får väldigt få utvisningar med oss.
Vi har fått spela i numerärt överläge enbart 8 gånger hittills.
Alla andra har fått spela i numerära överlägen minst 12 gånger.
Modo hela 23 gånger. Så det sätt Modo spelar på tycks göra att de får
fler utvisningar med sig.
Spelar vi för stillastående?
En sak som kanske kan spela in, och som jag inte gillar med vårt
spel hittills, är att vi ofta vänder hem och spelar tillbaka till backarna
ner i egen zon, när vi vunnit pucken. Det gör att vi oftast får anfalla
mot ett samlat motståndarförsvar.
Det blir då svårare att göra mål, och motståndarna kan då försvara
sig utan att behöva ta till otillåtna medel.
Sen har vi en trupp som tål noll skador.
Men det har redan börjat likna förra säsongen i skadeväg.
När hade vi alla spelare i truppen tillgängliga senast?
Det måste vara många säsonger sedan.
Det jag inte köper är anfallen.
Har sett alla matcher hittills iår, och kan direkt säga att något som slår mig är att tvillingarna inte alls kommit upp i den kapacitet alla vet att de kan.
Det jag däremot håller med om är att det trots allt måste få finnas tid till att komma till rätta i en högre division.
Men att säga att de allt som oftast haft en del långa anfall, att de hittar varandra osv är ju ärligt talat en ren lögn.
Tror inte det finns två spelare i laget som hittat varandra så lite och dåligt som P&P.
Till och med Lööke och Brodecki har hittat varandra mer hittills än P&P.
MEN jag är inte orolig. Jag vet att spelet finns där och nu är det bara hoppas att det kan lossna.
Jag tror att de skulle må så jävla gott av att få sätta dit en kasse. Inte att Jacob i deras kedja gör målet utan att en av P&P gör det. Känslan är att det skulle kunna lossna ordentligt.