Svensson_62

6393 inlägg · 2218 besäkare

Historik

· 126 ·
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Tror också att man enkelt kunde se till att det blev ganska kul bussresor i sig med härlig stämmning - gamla SM-matcher på bussvideoskärmen o s v. Skulle hjälpa till att höja publiksiffrorna långsiktigt. Skulle hjälpa till att stärka supporterkulturen utanför Gävle - och vara lite kul för utsocknes supportrar.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: I o f s, men det är alltid lättare att få folk att betala om de får lite konkret kick back av det. Att underlätta för supportrar att ta sig till arenan skulle öka biljett, kiosk och bar-intäkter så man får igen det den vägen med råge förhoppningsvis. Samt skapar mer drag runt föreningen och på matcherna.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Jag menar alltså att bara bygga om delen ute på läktaren där det nu är sittplatser - utan dryck - för skybarbiljettinnehavare. Insidan av skybar kan vara orörd - den är bra.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Kanske kopiera SSK: bygg om ena sidan av skybar till en VIP-del för de biljettinnehavare som dessutom sponsrar månadsvis x kr. Där kör man uppsnack inför varje match med ett par f d Brynässpelare samt att man kan stå där och kolla på matchen med en öl i handen - eller läsk. Det är ju oftast slagsmål om de få platser där man i nuläget kan/får göra det. Dessa platser paxas ju timmar innan match. Känns som detta skulle vara en relativt billig grej att fixa men i a f jag skulle lätt tycka det var värt några hundringar extra i månaden.

Samt något ytterligare för de som bor långt bort. Kanske arrangera lite gratis bussar vid valda tillfällen som åker runt och plockar upp utsocknes VIP-betalare och kör dem till arenan (där de dock betalar sin matchbiljett själva). Man får föranmäla var man vill bli upplockad (inom rimliga gränser).

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: Han ska inte vara ”hejaklacksledare” men för den skull behöver han inte vara motståndaraktivist.

Lite tråkigt för hans arbetsgivare då Brynäsartiklar troligen drar flest läsare i en hockeystad som Gävle. Var det inte ett j@@la gnäll på En bra start för några år sedan också. Som någon skrev tidigare; varför inte utnyttja läget nu och skriv artiklar på temat vad dessa förvärv skulle kunna innebära för kommande hockeysäsong. Tror sådant skulle hjälpa att öka läsarkretsen snarare än tvärtom och därmed gynna hans arbetsgivare.

Enorm kontrast mot Luleå som jag besöker regelbundet. Där är det i princip alltid intressanta artiklar om laget även mitt i sommaren.

Men det är ju alltid coolare att vara negativ, ironisk, blase och klaga på initiativ...

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
bradberry: I o f s låter det inte ödmjukt. Kan dock härstamma från att för varje ca 500 kkr är ytterligare en månadslön för B + B säkrade. Efter nästa säsong går väl några kontrakt ut så nu är fokus på att täcka upp månaderna tills dess. Då skulle också jag räkna hur många månader/pengar som vi ska säkra nu.

(inser att jag återigen låter som Huge... 🙂)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
ellis: Skojar du? Dags att vakna nu.
1) Klubben försöker fixa extremt bra förvärv. Du har inte hjälpt till för fem öre antar jag. Finns ingen hemlig god fe som kan träda in. BIFs ledning har arbetat fram denna möjlighet till förstärkning själva.
2) Resurser kommer inte bara av sig självt till BIF. Man är beroende av pengar in var de än kommer ifrån. Man har inte sökt bidrag från socialen. Man har bett dem som vill att det ska gå bra för klubben att bidra efter förmåga (1 krona och uppåt). Ingen har tvingats att bidra. En del kanske t o m ser det som en liten kompensation för att man inte kan köpa biljetter i denna tråkiga Covidsituation.
Har mycket mer att säga men jag nöjer med detta.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Davey85: Det här blir ett kraftfullt statement från supportrarna - visar styrkan i Brynäs varumärke vilket är bra på många sätt (framtida sponsorer, TV-avtal o s v). Älskar att ledningen är lite om sig och kring sig och tar initiativ. Bidrar gärna med extra pengar för sådana här positiva förändringar av vår skagkraft. Visar på street smartness från ledningen.

(hmm börjar låta som Huge nu... var är du förresten?)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Om det blir spel utan publik till hösten bör väl TV-tittandet öka en hel del. Hörde ett löst rykte om att lagen kommer att få mycket högre TV-inkomster som då blir som en kompensation för utebliven livepublik. Någon som vet om det stämmer?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{9179}: Kul! Och kom gärna med laguppställningsförslag.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Skrubben: Så kan det vara. Men - Simon Bertilsson känns aldrig onödig 🙂

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{7981}: Sådär, nu gick jag in och swischade 100 kr åt ellis.
Ta inte illa upp det går till ett gott ändamål..,

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
KulaShaker: Eller vi hade kunnat värva dem ändå utan att försöka få in extra cash och istället ätit upp mer EK. Smart av Brynäs att på detta sätt försöka spara på EK när man gör en stor investering som förhoppningsvis vickar över vågskålen åt rätt håll (EK=eget kapital). Tror ingen ser detta som negativt.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Emil9783: Om man fick välja en back och en forward av de som finns på marknaden och som känns någorlunda realistiska så tycker jag det är svårt att överträffa det här paret. Mycket bra jobbat Sundlöv om vi ror hem detta!!!

Lägg till Peter Andersson och de nya coach-assistenterna: jag känner att de också är klockrena. När släpps pucken??? 😀

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Börjar kännas som om Brynäs21 ändå har haft rätt... 👍
Törs man be om en potentiell laguppställning kanske? 🙂

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Nu är det dags för ERP att ”make a difference”

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{8399}: Swischat!

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mattias - 74: Ja det skulle vara kul att se hur det utvecklades om man skapade ett utbytesprogram mellan de två grupperna... 😀

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
puffe: 👍- hoppas faktiskt att ni kommer upp igen

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
puffe: Spontant tänker jag som icke utomstående att ”inkompetent supporter” innebär att man hejar på fel lag. Har inte riktigt satt sig in i ishockeyns djupare värld och inte förstått vinnarkulturen som kan uppstå i en klubb. Kanske hejar på Alfredshem eller någon av dess avkommor... 😉

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
ellis: Så här kan vi göra.
Sätt Brynäs ledning samlade i ett konferensrum (med 1.8 meters individuella avstånd förstås...) och kör följande hjärntvättningsprogram - Kevin J kan säkert fixa det praktiska:

Agenda punkt 1)
detaljerad genomgång av klubbens 12 första SM-guld inkl highlights av ikoniska spelare och dess extremt imponerande och episka lag & spelarstatistik plus klipp som visar Brynäs nuvarande stora trogna supporterskaror runt om i landet plus genomgång av den imponerande mängden av f d Brynäsare som spelat/spelar i NHL - > Syfte. Räta på ryggen nu för sjutton. Det här är det Brynäs står för, här ska vi vara. Ni ska nu jobba i Thure Wickbergs anda. Vi ska inte vara nere hos Oskarshamn, Örebro, Växjö, Linköping, Rögle, Ankeborg IF m m och konkurrera. Vi är Brynäs!!!

2) titta på videos från SM-slutspelet 2012 -> Syfte. Ja, det är alltså denna härliga känsla som vi vill ha - hur når vi dit?

3) ”re-engineering” -> Omgående; vad behöver värvas för att realistiskt sikta på toppen? Inga fler chansningar där vi väntar halva säsongen. Rejäla tag FÖRE säsongsstart som bidrar till poäng hela säsongen. Det måste få kosta lite nu. Vi kan inte leva match efter match på en kedja. Ekonomin styr och med all respekt för Corona - men det kostar mycket mer både lång- och kortsiktigt att inte satsa på kvalitet. Behövs minst 1 toppforward till. Se till att fixa det bara. Brynäs har vunnit 13 SM-guld, Gävle är en trevlig stad vid kusten en timme från Arlanda - hur svårt ska det vara att sälja in den klubben?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{8399}: Ja vad ska man säga? Där kom det många spontana tårar - så underbart...!!

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jan Erik: Hur f@n har man kalkylerat fram att de (Växjö) ska ha 4.4 MSEK för den enda match som man vet att de missade? Medan de som hade publikbortfall i sista matchen i serien man vet man missat intäkter på ska endast få 0.7 MSEK för den matchen. Hur har man tänkt???

Man har alltså suttit och gissat på framtida matcher och inkomster som kanske, kanske inte skulle komma att bli av men man inte har en aning om? ”Bäst att ge lite extra bidrag till vissa för säkerhets skull, de kanske skulle ha vunnit någon match...”

Hockeyn är en miljonindustri där en miljon hit eller dit kan påverka truppsammansättningar och framtida resultatet oerhört. Då kan man inte ha någon grupp som ger bidrag till klubbarna baserat på rena rama gissningar om hur de skulle ha presterat.

HORRIBELT

B t w vilka är det som ingår i gruppen som beslutat om fördelningen?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge: Det gäller att lyfta blicken lite. Spörsmålet gäller inte om man fått rätt eller fel resultat när man använt en given formel (princip för fördelning av tröstpengar). Problemet är att man använt fel formel och därmed fått ett HORRIBELT resultat.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge: Ja exakt, fördelningen av tröstbidragen är verkligen HORRIBELT upplagd precis som man läser mellan dina rader.

Ge max 2 x 700 kSEK till varje berört lag. Fler hemmamatcher har ingen missat. Fördela överskottet på de HA-lag som missgynnats.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Olli Hahl: ”För vi ska komma ihåg att Leksand och Oskarshamn råder under Hockeyallsvenskans tak, regler och seriespel nu när de är i negativt kval, säger han till Hockeypuls.”

Tack, för infon. Så:

*lag 13-14 ska alltså få pengar för att de lyckades komma sist
*lag 11-12 som presterade bättre ska inte få pengar
*lag 13-14 som egentligen har samma status som topplagen i HA ska få dessa pengar för uteblivna ”skräckmatcher” medan topplagen i HA inte ska få det - trots samma status (se överst)
*lag 13-14 ska få ta del av SHLs TV-pengar men inte topplagen i HA trots samma status
*topplagen i SHL ska få ersättning för uteblivna matcher som man inte ens vet om de hade spelats sig till om slutspelet körts

Tycker att förslaget om hur bidragen ska fördelas blir bara mer HORRIBELT ju mer information man får.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge: Vet ej detaljerna i någons spelarkontrakt men antar att det även ingår någon referens till ett datum som visar längden på kontraktet och att det vanligtvis sträcker sig över HELA säsongen inkl ev slutspel eller kvalspel. Därefter OM laget till säsongstarten på hösten ska spela i en lägre liga - träder först då ev klausulen i kraft så att spelaren t ex har rätt att söka sig vidare. Har för mig att väldigt få kontrakt normalt löper ut innan hela säsongen är HELT färdigspelad (inkl slutfört slutspel/kvalspel). Detta argumenterande är helt irrelevant som bevis vare sig för eller emot om lag 13-14 tillhör SHL i början på kvalserien eller inte.

Har du någon konkret information som motsäger ovan vore det intresant att ta del av fakta för att lära sig hur det egentligen funkar? Jag däremot är en lekman som inte läst ett spelarkontrakt någonsin så jag vill gärna lära mig.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: ”Alla är nollställda inför ett kval. Det var 0-0 i matchserier om SHL-platser. Alltså var inget av lagen i SHL”

Exakt. Det heter ”Kval till SHL”. Lagen befinner sig alltså därmed i en annan position utanför SHL men ska kvala för att komma TILL SHL.

(hade det hetat ”Nedflyttningskval” etc så hade man däremot befunnit sig i SHL vid starten av kvalet)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge:
Hej magistern, här har du facit:

Ge lag 1-10 1.4 MSEK vardera för 2 hemmamatcher som man VET att de missat - a 700 kSEK styck. Ersättning för fler matcher baserar sig på drömmar och önsketänkande. Varför ska de få pengar för matcher man ”hoppats få”. Dumheter. Lägg resten av bidraget på något viktigare.

Vad gäller lag 13-14 så är det direkt stötande om de skulle bli belönade för att de inte klarade av att säkra 11-12:e platserna. De hade normalt fått en ”lott” med uppsidan av fler hemmamatcher men märk väl - då ingick som ett villkor i ”lotteriet” den stora faran av att åka ur med katastrofala ekonomiska följder. En form av rysk roulette. Nu avbröt man ”lotteriet” utan att spela innan det kördes igång. Man kan sedan inte både ha kakan och äta den. Faller risken för degradering bort gratis så kan man inte heller räkna med att få ersättning för uteblivna matcher som man SLAPP ATT SPELA. OBS! som de SLAPP ATT SPELA (#hakakaändåätakaka, #journalisternasgullelag, #trottoarförsäljning).

Summasummarum:
Topplagen har förtjänat 1.4 MSEK vardera - inget mer. Lag 13-14 har arbetat ihop till 0 SEK (så även lag 11-12). Den enda biten som är komplicerad är att Modo och Björklöven borde få 50% av lag 13-14s TV-pengar - vilket dock är svårt att lösa. Det är stor sannolikhet att om kvalet genomförts som tänkt så skulle nog minst ett av lagen Leksand och Oskarshamn vid det här laget sett det som en ren önskedröm att åtminstone få ha kvar 50% av de pengarna.

Nuvarande förslag är HORRIBELT

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Mattson: Men sedan efter kvalet skulle ju med någorlunda stor sannolikhet någon av de sämsta lagen i SHL åkt ur. Och förlorat mycket, mycket, mycket mer. Dra av denna ev förlust lite snyggt %fördelat från den fiktiva summa de ska få (and then some... och ge till HA).
-> Man kan tycka: ”men vi vet inte att det skulle ha blivit så, kanske ingen skulle ha åkt ur”. Så alltså inget avdrag för ev ANTAGNA negativa prestationer. Hmm OK. Eller...

Men alla topplagen som ska få extra tillskott för att några av dem skulle ha tjänat mer på att ev få fler än 2 hemmamatcher? Utan att presterat för att få fler matcher vet vi inte heller här hur det skulle ha gått för resp lag. Alltså tillskott för ANTAGNA positiva prestationer skulle nu istället vara OK?

Ha samma princip för ANTAGNA positiva och negativa scenarier. Behandla bägge gissningslekarna likartat.
HORRIBELT

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Varken Brynäs eller något annat lag ska ha ersättning för matcher man HOPPATS att få spela.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge: Nej där har du helt fel, du känner inte människorna på forumet privat. Finns människor här ute som lever med någon form av känsla för rättvisa, måttfullhet och rimlighet och inte alltid kräver att man själv alltid ska gynnas mest och alltid få sista ordet. Brukar faktiskt åtminstone försöka agera så att jag kan se mig i spegeln - men vi är ju alla olika. Men ”man känner ju andra genom sig själv”.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
majk: Hade ni planerat för semi?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
majk: DIF har utfört preststioner som medfört att se missat 2 matcher. Resten är spekulationer och drömmar.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
majk: Förlorade intäkter? Hur många matcher VET man att man missat? 2. OK. Hur många ytterligare matcher ”hoppas man” att man missat och ska få en fiktiv extra ersättning för??? Återigen HORRIBELT

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Tyckar att det är oerhört stötande att lag 13&14 får ersättning men inte lag 11&12 som utfört en större prestation - oavsett hur man försöker se det.

Ska de som misslyckats mest belönas för sin ”prestation” att säkra sista platserna? Är det ersättning för kvalplatspengar dom de budgeterat för i början av säsongen som nu ryckts bort via Corona och ställer deras budgetar pä ände? Helt HORRIBELT

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Hur mycket ersättning får Brynäs för den uteblivna Svarta mot Vita matchen som man VET skulle ha spelats?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Tycker också att det är märkligt att topplagen får ersättning för matcher som de kanske inte skulle ha spelat.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: En logik vore att ge de lag som kunnat spela fler matcher ersättning för minst antal garanterade missade hemmamatcher. Men nu har de duktigare lagen fått extra för att man ev kunnat gå längre...!! Man har kompenserat för något som ej var garanterat utan som enbart ev kunde ha hänt...
Då borde man göra motsvarande fast negativt för de som ev hade kunnat trilla ur.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Mattson: Räknas lock out säsongen? Eller vår avelsverksamhet? 🙂

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{8399}: Kolla på Rögle; ”oj vad de har jobbat bra” senaste åren... Eller var det PEAB-arvinges pengar som jobbat bra?

Den nuvarande naiva inställningen med inga lönetak och öppen liga gör att vi har klubbar med en organisation/personal som ska supporta en 150 MSEK verksamhet samtidigt som något slumpmässigt domslut från en tveksamt kompetent domare kan få omsättningen att mer eller mindre att försvinna är inte hållbar. Tror att Sverige måste arbeta mot att få en mer stabil situation inom ishockeyn. Om det är lönetak och stängd liga vet jag inte men just nu är det extremt kortsiktiga händelser som slår extremt hårt.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{8399}: Kan uppfattas som en skillnad om klubbarnas marknadsavdelningar jobbar hårt och lyckas kämpa till sig ett antal sponsorer på x resp år och man får en någorlunda fix påse pengar att använda till spelare, jämfört med om Hugo Stenbeck eller Porser eller någon annan ”glasstrut” vill köpa ett SM-guld så de slänger upp vad som behövs när som helst. Så funkar det ju i NHL - men de har ju infört ett lönetak som balanserar detta.

Skulle i o f s gärna ha en Brynäs-miljardär i bakgrunden...

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Costanza: The heart of hockey måste skaffa en pacemaker...
Vi saknar er uppe hos oss bland elitlagen. 🙂

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Costanza: 1979 och 2007 sprattlade ni ju till lite och fick oss andra att känna oss som tvåor.
”Lite sämre.” - ja det är ni nog nu... 😉

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Charles: Bra att vara ödmjuk ibland även för oss Brynäsare. Var på denna match nedan och tänkte efter första perioden - det hade nämligen ”osat katt monumentale” - att det var bra att vi ledde inför andra perioden, då kommer det i värsta fall stå max 2-3 efter andra... Brukar aldrig annars tänka så. Kolla periodsiffrorna:

2 december 1993
Brynäs IF-Modo Hockey 3-10 (2-1, 0-7, 1-2) 4553 Gavlerinken

Brynäsarna var helt skärrade när Foppa var inne plus en massa annat oflyt. T ex att Gälla sköt slagskott från blå som missade mål och studsade rakt ut ur zon och friställde Modoit med baklängesmål som följd - typ massa sånt. Vill minnas att f d Brynäsaren (förstås) Erik Holmberg i Modo var ovanligt bra den kvällen. Vi plockade efter ett tag in Vitryssen Fatikov i buren och folk jublade för varje aktion han gjorde. En hemsk kväll men i tredje kunde man bara skratta åt det. Kommer aldrig att glömma den matchen.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Men den här smidiga portabla grillen tvivlar jag på att de bidrog till...
Uppladdat:

500x0-14f52793-2318-417f-a950-d62feb860a4e.jpeg


Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Brynäsgubbe: Tror det var en kompis till honom som byggde den här jacuzzin 🙂:
Uppladdat:

500x0-6933af6a-b61f-4885-a55d-bcc2fdc7448c.jpeg


Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Silfverkroken: ”Känns spontant som en spelare som skulle fungera väldigt dåligt under Peter Andersson.”

Känns spontant som en spelare som skulle behöva en coach som Peter Andersson. 😀

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: Vi måste som ett absolut minimum värva en spetsig andrakedjeforward nu till truppen för att ge oss en realistisk chans att klättra. Publik och sponsorer generellt tröttnar på att se fiskmås-trupper år efter år. Vårt varumärke urholkas. Nu räcker det. Vi kan inte slösa ännu ett år... Ska vi nöja oss med en trupp som i stort är likvärdig med den som knappt klarade oss över kvalgränsen? De andra lagen i hela världen lever också med Covid - inte bara BIF - så det kan vi inte skylla på. Var för sjutton lite kreativ med kontraktsförslagen - ?corona/publikreglerklasul?, bonusideer, lägre lön år ett, o s v . Vi kan sno spelare framför de andra lagen - de har ju inte heller bra förutsättningar i coronakrisen.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge: Får inte heller ihop det; björne samlagi???

· 126 ·
Om Svensson_62
Hejar på: 0x20-bif1bif.svg Brynäs IF

Erfarenhet: Legend

är nu OFFLINE

Har inga vänner :(