1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 507970 inlägg · 4189 ämnen
« · 3039446 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Costanza:

Låter fotboll således.

Mötte själv något Härnösandslag där de hade en stor stjärna på mittfältet. Kommer inte ihåg namnet på honom. Men även om jag var ganska bra så hade jag ingen chans mot honom i närkamperna. I en luftduell där jag gick upp med all kraft, mitt på plan, så verkade han gå in dubbelt så hårt och satte åt så hårt att jag bara föll ner platt som en tom ballong. Jag hade inte en gnutta luft kvar i lungorna.

Han var otroligt blek i hyn och hade blont hår vita ögonbryn och ögonfransar, Nästan himmelsljusblå ögon.

Nu sade jag något som jag aldrig hade uttryckt förr. jag sade högt. Jävla viting!

Han blev jättearg. Det var ungefär som jag hade sagt något rasistiskt.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
NuMo: Önskar att jag varit smartare då och inte varit så trevlig utan varit skogstokig. Fysiken hade jag. Kunde nog sparka av några smalben och stämpla som Powell. Där gick alla benen av direkt då han tryckte till.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
NuMo: Mötte Arnäs med Marcus Näslund och Husum med Powell. Tränarn ville att jag som var tunn då skulle jaga på dessa och safta på. Slutade med alla ben brutna mot Powell i luftduell.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Costanza:

Att du inte själv var en gris är ju det som är skillnaden. Grisen bökar sig framåt.

Men från att de kom till A-laget var de dock en fröjd att åskåda. gallerkedjan gav motståndarstjärnorna blåmärken och djupa funderingar om vilka de själva var.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
NuMo: Foppa var en vidrig junior. Samma med Werner. Jag var ett år yngre på läktaren och bara gapade då de grisade på isen. Fick möta möta dem på i innebandy som sagt på PIF Cupen. Jag grisade allt jag hade, blev ändå 3-11. Jag köttade hårt, men deras tunga hårda arslen var överlägsna mot George.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Costanza:

Värdelös om man jämför med då vi hade riktiga juniorer i form av Forsberg, Näslund, Salomonsson, Hans Jonsson och Magnus Wernblom.

Bysse kunde få sju öppet mål lägen av Foppa inna han slutligen satte den. Bysse glömmer jag inte för han satte den tillslut.

Men egentligen kommer jag ihåg Bysse från TV-pucklaget då han ett år yngre än alla andra var överlägsen i Ångermanland, men laget räckte inte till.

Nä, Modo är inte var de har varit.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
NuMo: Vad tycker Kung NuMo om truppen då?

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
NuMo: ÖÖH! ÄH! ÖH!

Sv: Silly Season
Vikingmodo : Jag tycker att den röda tråden är att värva likt vi gjorde de två första åren som slutade med avancemang. En stark backsida med konstruktivitet. Hårt jobbande forwards där alla kedjor chippar in, men förstakedjan står ut.
Vi gick upp med en andrakedja I Mannberg, Södergran och AP I början av serien, för Vela, Halloran och Niederbach anslöt alla senare...

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Costanza:

Så byter vi tråd. Rensar lite i grumset som skapats i sillytråden.

Sv: Silly Season
Chamez: jag tror inte heller det behöver vara fel att bygga ett mer homogent brunkarlag utan stjärnor. Men det folk måste förstå är att dessa tvära kast från ena hållet till det andra som visar en klubb i mer eller mindre sportslig kaos. Det måste finnas en tydlig röd tråd i föreningen vilken typ av hockeyvdom ska spelas.

Jag tror det är få värvningar i Modo som följer nån typ av röd tråd.

Sv: Silly Season
Costanza:

Jag tror så här nu.. svaren på våra spetsvärvningar får vi vänta ett tag på. Och det ger positiva vibbar....

Finalen är spelad i ECHL och direkt efter den presenterades det värvningar typ Fizer

AHL finalen är också färdigspelad och ganska snabbt efter den presenterades Gunler och Fhiilips för SHL lag.

Jag tror att Hinkens 2 sista värvningar kommer presenteras om max 2 veckor.
För nu 31 Juni får AHL spelarna besked från NHL hur deras kommande säsong kommer att se ut..

Jag tror att Hinken har klart med 2 starka namn som bara vill vänta på ert besked om dom kommer få någon chans att spela till sig ett kontrakt i NHL.

Om det inte blir ett positivt besked där så kommer dom direkt.
Typ som Woods och Dickinson.

Vid det här läget är nog SHL lagen klara med sina trupper också

Sv: Silly Season
Bad_Brett:
Hade en lyckosäsong förra säsongen och lyckades levererade mycket poäng.
Har väl inte gjort större väsen av sig tidigare säsongee

Hade Hinken valt honom hade han fått mycket skit här inne.
Många här inne har mycket större förväntningar på soetsen som skall in...?

Sv: Silly Season
Bad_Brett: Tur vi har Elton då

Sv: Silly Season
Willow: Jo men vi har tillräckligt med tanks. Vi behöver någon som kan bryta mönster.

Sv: Silly Season
Bad_Brett: Diaco var grym. I alla fall tills de mötte SSK då han var en no show ungefär som Kelleher mot BIK.
Trot vi kommer satsa mycket mer på spelvändningar nu när vi har backar med spelsinne och rappare skridskoåkning så en sådan där hade kunnat vara intressant.

Sv: Silly Season
Costanza: Firar med en bön till Allah våras stora frälsare, Mohammed?

Sv: Silly Season
NuMo: Förstår inte varför inte Hinken värvade Dzhaniyev. Förutspår att han kommer ha lekstuga på samma sätt Diaco. Tror det hade kunnat bli en ny Riley Woods.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Vargen:

Fan... Det händer grejor nu i SHL..

Brynäs Gällstedt vill utomlands och bryter k8ntraktet efter den här säsongen...

Nubben ser slutet på sin tid i Timrå.
Nu skall han leta en ny sportchef..
Jag tror att det blir Z: a?

Sv: Silly Season
jonteboy:

Absolut. Det var som sagt nära att han kom hit med familjen när han var yngre.

Jag har själv träffat hans far Robert ett par gånger på seminarium där vi ätit middag med varandra och pratat om Roberts tid i Sollefteå, där jag följde varenda match eftersom jag bor där.

Otroligt ödmjuk och trevlig man. Tiden i Sollefteå beskrev han som en av hans roligaste.

Nu har ju Mattias för länge sen passerat zenit för flera år sedan och är inte intressant för oss. Men släkten i Ö-vik är ändå anmärkningsvärd med deras idrottsliga gen.

Jag tror han lägger ner sin karriär nu och ägnar sig åt familjen och pingstvänneri.

Sv: Silly Season
NuMo: Bara en VM-kommentar här, men det blir ju 16-del mot Norge. Förlängning och Crazy Eyes Ayari lägger bollen till Gyökeres som sätter den ribba in. Stället går Bananaaass!

Sv: Silly Season
Heyerdal:


Nej tack!

Sv: Silly Season
jonteboy: Pekka Jormakka erbjuds nu till svenska klubbar både i SHL och hockeyallsvenskan, forward med fina meriter dock ingen ungdom.

Sv: Silly Season
NuMo: Vet att han aldrig litat här, menar att jag har för mig att han var supporter som ung.

Sv: Silly Season
Willow: Blir säkert C+sniper från ECHL som snittar 1 PPG i serie och slutspel om vi slantar upp ur Plånkan. 7 juli verkar vara ett datum då AHL kan erbjuda dem kontrakt och de blir free agents. Rätta mig gärna, bara fick fram det nu.

Sv: Silly Season
NuMo: Jag vill verkligen inte ha Tedenby. Han utvecklades inte som man kanske trodde när han slog igenom. Då hände det massor kring honom och han tordes utmana mest hela tiden. Dessutom hade han en skridskoåkning som då såg väldigt bra ut. Det är inte så han sett ut sedan han flyttade tillbaka till HV...

Det känns som att HV haft kvar honom de senaste åren då han haft så hög lön att man inte kunnat bli av med honom, utan då satte man honom i tredje eller fjärde där han gjorde minst skada.

Sv: Silly Season
jonteboy:

Nej det har han inte även om han många gånger har känts som en rimligt värv att hoppas på flera gånger.

Hans far Robert hade en säsong i Modo och han var med i Sollefteås succélag under 80-talet. (passus)

Däremot så har han en farbror i Ö-vik - Urban Tedenby - som en gång i tiden var en jättetalang, men skadorna tog honom.

Den här artikeln är ganska rolig om man skall förklara Tedenbys.

Tyvärr är den nog bakom betalvägg skulle jag tro.

Fyller på med en artikel från Aftonblaskan.

"Pappa Robert Tedenby gjorde en säsong i Modo (1985/86) innan han började en hockeyresa söderut.

Den gick via då storsatsande Team Boro utanför Vetlanda, vidare till Västervik för att sluta i Värnamo.

Pappa hade väl från början tänkt att återvända till Ö-vik, men han träffade min mamma Carina i Vetlanda och blev kvar här nere i Småland, säger Mattias.

Tolv poäng i år
Men vi hade faktiskt ett väldigt bra 89-lag i Värnamo där jag spelade. Vi slog bland annat HV två gånger, säger han.

Det är också därför Mattias spelar i HV 71 och inte i Modo.

Jag var uppe och testspelade i Modo, där jag fortfarande har många släktingar kvar. Men jag tyckte att det var närmare hem från Jönköping, säger han."

Sv: Silly Season
jonteboy:

Nope!

Sv: Silly Season
BurkLeffe: Hinken har garanterat spelarna klara. Han väntar in deadline för alla jävla konstiga hittte på datum för övergångar. Nä nu så, är inte vår käre George här inne och sköter sig så får jag vara stand in, soligt och gött i Småland, skål på er

Sv: Silly Season
NuMo: haha fantastiskt!

Sv: Silly Season
jonteboy: Rindräll är ju ledig också! En back precis i Leffes smak, extremt offensiv och slarvig defensivt!

Sv: Silly Season
Tedenby får lämna HV71. Har bäst före-datum passerat där eller hade han kunnat vara en toppspelare i AS? Hav var väl MoDoit som barn dessutom?

www.hv71.se/article/9skath7-3iaijd/view

Sv: Silly Season
Willow:
Oni.. Den biten har jag missat angpende Srenberg.
Ja då är det väl 17 Juli om jag har uppfattat det rätt.

Fast då ligger väl andramer intressanta forwards i andra lag mer i farozonen:

Typ en sådan spelare som:

Oliver Dejbjerg Larsen
skulle nog få en jävla utväxling i Frölundas lagmaskin..

Eller.. Det skulle vara spännande och se hur bra
Scott Pooley skulle leverera i ett lag som Frölunda?

Men jag tror dom kommer att leta spets från AHL?

Sv: Silly Season
Willow:

Är det legalt att "ta" Yoon.

Är det det så måste man verkligen se över de etiska reglerna i svensk hockey.

Sv: Silly Season
NuMo: Jag tror att en sådan som Yoon eller Rosén hade kunnat vara aktuell om någon back försvinner. Hermansson har flera lag redan försökt värva, men annars är det nog inte forwards som är aktuella.

Sv: Silly Season
Willow:

Jag tror inte MoDo är i farozonen. De spelare vi har vill vi ju knappt själva ha.

Sv: Silly Season
Silly: Om Ivar Stenberg draftas nu och sticker till NHL så kan Frölunda ta en forward från oss som ersättning! Det jag försökt förklara hela tiden.

Sv: Silly Season
jonteboy:
Vem har pratat om nydraftade?

Vi pratade om hur länge risken finns att vi kan bli snuvad på någon speare i truppen av SHL eller om Hinken kan prsentera dem utan att SHL kan sno dem av oss?

Sv: Silly Season
Silly: Gäller inte nydraftade spelare.

Sv: Silly Season
JoJo2613:

Gick inte det datumet ut nu.. för NHL?
Brynäs tappade finnen på sista dygnet?

Sv: MoDo Hockey - Juniortråden
På tal om Elton och Milan (som går 2027) så tar NHL-draften 2026 plats i Buffalo inatt. MoDo har stor chans att få med fyra spelare i en och samma draft, vilket åtminstone inte hänt på 00-talet. Två år i rad har våra spelare just glidit ur förstarundan men denna gång finns det i princip ingen som tror att Elton går bortom topp 20. Vissa har honom tom topp 10.

Sändningsstart 01:00 på Viaplay.

Sv: Silly Season
Silly: Tror det är för att ta spelare rent generellt, men inte spelare som skriver på efter det datumet.
Den 24e juni hade inte draften varit så jag tror nog att det finns ett senare datum för spelare som skriver specifikt för NHL och man fixar en ersättare för dem.

Löven tog Barklund utan att de tappat någon till NHL. Nu får de inte ta fler från HA om de inte tappar en spelare till NHL tänker jag... Det datumet är nog halvvägs in i juli...

Sv: Silly Season
Silly: Vad jag hört så korrekt. det datumet borde vara passerat nu. Men sen ifall en SHL klubb tappar en spelare till NHL eller liknande så kan dom komma in efter det datumet och ta något från HA osv vill jag minnas också.

Sv: Silly Season
Willow:

Var det inte det datumet dom flyttade fram i år från den 27 J6ni till 24 Juni?

Jag kan ha misstolkat det också??

Sv: Silly Season
Sven Tuta: Är det inte en bit in i juli som SHL kan kontraktera HA-spelare, men då bara som ersättare för de som lämnat för NHL? Dvs, skulle Stenberg skriva kontrakt så kan Frölunda ersätta honom.

Sv: Silly Season
Silly: Nu har väl inte shl lagen rätt att sno spelare från allsvenskan ( rätta mig om jag har fel). Det borde innebära att det kommer presenteras ngt snart
Många som är negativa här inne, får mycket skit, jag har väl också varit kritisk mot honom. Men nu är det ett nytt bygge som ser bättre ut, från ledarstab ( tack för det) målvaktspar och försvar. Framåt hittills är väl ok, vi väntar på de sista pusselbitarna. Många av er lever fortfarande kvar i att gör ett jävla dåligt jobb. Vänta med den kritiken tills pusslet är komplett. Återigen var mera positiv, jag är det för nu snart är klockan 12 och dax för helgens första GT
Trevlig helg på er

Sv: Silly Season
Willow: Jag älskar att tanken är att Milan ska få speltid i den roll han är som bäst. Inte som Niederbach som hamnar i tredje/fjärde och vi har också massor av spelare historiskt som fått börja långt ned i kedjorna även om deras styrka är offensiven.

SAIK kör hårt på det där. Är man en offensiv spelare så ska man inte slussas in som en defensiv kugga i fjärdekedjan/tredje backpar. Milton Gästrin hade kunnat spela i tredje för hans roll är sannolikt tredje eller fjärdekedjan om han slår sig in i NHL, men Hermansson ska in i topp 2.

För övrigt. Jag tror Milan är bra nog att kunna vara andracenter även i slutet av säsongen. Ge honom en rejäl försäsong bara och en höst att vänja sig vid tempo och fysik.

Sv: Silly Season
Willow:

Hinken kommar förmodligen att börja med Milan där..
Att ge honom chansen
Milan kommer gå upppumpad på adrenalin fram til jul.
Precis som Elton gjorde förra säsongen
Sedan kring Jul kommer det nog in en starkare/rutinerad pjäs där och på en backplats.

En försvarsgeneral att ha i ett slutspel


NY - NY - Elton. H
Karlberg - Miilan/EJK - E. Larsson
Måns C - Cederroth - E.J.K/Mattsson

Sv: Silly Season
Gavelo: Jag lyssnade nyligen på en podd där Hinken sade att Milan Sundström är tänkt att få mycket speltid och då i de två toppkedjorna. Att han skulle gå in och spela defensivt i tredje eller fjärde såg han inte som en bra lösning. Jag misstänker därmed att Milan är tänkt att få speltid som andrecenter. I pp är han sannolikt helt given med tanke på hans skott.

Gällande backar tycker jag att det ser väldigt bra ut och målvakterna är bra, även om jag inte skulle säga att vår är bättre än de andra topplagens. SSK har Härenstam som var seriens bästa ifjol, men nu har han förvisso det svårare andra året då han förväntas bära laget. Något som kan vara tufft då han inte haft förväntningar på sig ifjol som tänkt andremålvakt.
AIK med Brattström och Enroth är inte alls dåliga. Leksand har också bra ställt med förstemålvakt.

Jag tycker dock att BIK och Kalmar ser svagare ut än förra säsongen, Jag tror att topp fyra blir SSK, MoDo, Leksand och AIK.

Sv: Silly Season
Gavelo:

Och får vi det så har vi chansen...att gå långt!

För vi har en bättre backsida än de andra toppklubbarna.
Och bästa målvaktsparet

« · 3039446 · »

Välkommen att skriva i Modos gästbok. 

Trivselregler 

Hockeysnacks regler

  • 0x40-ikoskarshamnlogosvg.png Senast: Vinst mot IK Oskarshamn
    Hägglunds Arena, 5-4 (1-1,1-3,3-0)
Sidan sköts av: NuMo Tarasov KB