MODO Hockey - Luleå 2010-12-28
"Jag skulle gärna se lite statistik på hur mål görs i spel 5 mot 5 i Elitserien. Jag vill tro att väldigt många mål görs när man får ett övertag av spelare, dvs 3 mot 2, 2 mot 1, och att väldigt få mål görs som ett resultat av långt tryck i anfallszonen."
Ca 75% av alla mål görs inom åtta sekunder efter man erövrat pucken. Det vill säga snabba spelvändningar, samt utnyttjande av motståndares misstag i egen zon.
När hände det senast att ett etablerat es-lag åkte ur , å då menar jag inte rögle,mora för dom var knappast etablerade.
Leksand är det väl de närmaste man kan komma fast det var ju en 5 år sedan
Jag är helt övertygad om att föreningen med Näslund i spetsen redan nu har börjat titta på hur man ska komma upp ifrån den här röran vi är i just nu. Jag har faktiskt tillförsikt inför framtiden (hur konstigt det än kan låta när vi ligger sist), jag litar på Näslund fullt ut och jag hoppas han kan få oss att bli en riktig ishockeyförening istället för det vi har varit de senaste åren. Det gäller bara att inte åka ur i år.
För övrigt tycker jag modo gjorde en skaplig match men nån flyt har vi då inte, fast flyt förtjänar man kanske?!
Luleå är ett bra lag trots ganska tunn trupp, man ger förtroende till mindre namnkunniga spelare och dom levererar, kanske skulle modo skippa svågerpolitiken och tänka om lite?!, sätta sig ner och fundera på varför det inte funkar å varför det inte gjort det sen 2007.
Det är kanske dags att inse att många utav våran sk. ryggrad inte håller i dagens relativt snabba elitserie, kanske är det dags att nån tar steget och bryter isen som håller susse,svartentimander,hållberg,hasse m.f kvar i laget?
Det känns fördjävligt att säga det eftersom susse är en av mina favoriter, men kanske är det dags att lägga av efter denna säsong.
Jag tycker att man över lag dömer ut för få straffar.
Jag ville nog ha straff åt båda hållen, även Svartvadets friläge.
Föresten, jag vill bara kolla om ni delar min uppfattning eller om det bara var jag som hade fel på zoomen efter några öl ;)
Luleås straff var i billigaste laget, men okay att döma straff, men varför blåste domaren inte straff när svarten blev nerdragen i en liknande situation?
Med mina glansiga ögon så anser jag att svarten oxå borde fått straff!
Visst kan vi prova Rosén. Pratar du eller jag med Charles? Något måste göras.
"Sen hoppas jag att nötterna i ledningen går in i nästa säsong med ett starkt och brett lag"
Du menar ett starkt Bad Brett lag? :)
Nu är det väl bara hoppas att vi inte hamnar i ingenmansland utan att vi går till kvalspel och drar in lite extra pengar.
Sen hoppas jag att nötterna i ledningen går in i nästa säsong med ett starkt och brett lag så vi slipper tokvärva vid jul för vi redan ligger långt efter
Dina formationer ser mycket bättre ut än Challes. Frågan är väl bara om inte Susse drar ned farten för mycket för slovakerna.
Jag tror på din förstalina och Svartvadet har dessutom visat mer hjärta än många.
Jag tycker också att Skröder försökte trampa mer än tidigare. Jag är så jävla urless på Danielson-Susse-Skröder-formationen att jag sakta börjar tappa mitt intresse för det här. Det måste gå att få ut mer av dem.
När jag inte kunde sova inatt låg jag och funderade på hur jag skulle ha formerat laget om jag var tränare. En sak som många tycks glömma är att Sundström inte fungerade alls med Skröder och Zuccarello förra säsongen, utan att det var Svartvadet som fick spela där för det mesta. Sundström kom igång när han fick spela med Forsberg och Näslund, då han kunde fokusera på defensiven och slå snabba förstapass.
Zuccarello, Forsberg och Näslund är borta. Istället har vi Ritchie, Bartecko och Nagy. Zuccarello var oerhört viktigt för förstakedjan med sin fart, puckkontroll och sitt spelsinne. Den bästa ersättaren där i dagsläget är rimligtvis Ritchie. Problemet med Ritchie är att han spelar center, vilket kanske fungerar i NHL där centern inte tar det huvudsakliga defensiva ansvaret, men i Elitserien tycker jag att han borde spela på kanten. Då skulle han kan utnyttja sin skridskoåkning ännu mer, han skulle kunna fokusera mer på anfallsspelet och man skulle kunna ha en center i kedjan som kan teka. Det är där Per Svartvadet kommer in. Han tog den defensiva rollen mellan Zuccarello och Skröder ifjol och jag tror att han skulle fungera bra mellan Ritchie och Skröder i år.
Sedan har vi Nagy och Bartecko. De har spelat ihop tidigare och hittar säkert varandra bättre än de flesta i MoDo. Därför känns det dumt att sära på dem just nu. Sätt in Sundström som center, låt honom sköta defensiven och slå snabba förstapass, så kommer säkert Nagy och Bartecko få en rad snabba kontringar.
Kvar är bland annat Danielsson och Madsen, två spelare med bra fart. Jag tror att dessa spelare skulle komma bättre till rätta i en kedja som spelar med hög energi. Vad finns det för center som både spelar säkert och kan bidra med en energi? Anton Byström naturligtvis.
Kvar till fjärdekedjan har vi K-Fop, Hedman, Rosén, Blomqvist och Häggström. Här tåls det att prova lite olika konstellationer.
Så om jag får välja, kommer kedjorna se ut såhär:
Ritchie - Svartvadet - Skröder
Nagy - Sundström - Bartecko
Madsen - Byström - Danielsson
Hedman - K-Fop - Häggström
Rosén lirar Power Play.
Vad beträffar backparen så är både Pikkarainen och Eriksson duktiga på att spela upp pucken snabbt. Därför är det lite slöseri att matcha dem i samma backpar. När Tollefsen kommer tillbaka vill jag se följande:
Tollefsen - Pikkarainen
Timander - Westin
Eriksson - Josefsson
I målet sätter vi Dahlberg tills vidare. Han har gjort vissa svaga insatser, men i regel tycker jag att han känns betydligt tätare än Tarkki.
Förmodligen är det inte rättvist att ge Susse skulden för MODO:s långsamma fart, men det börjar bli dags att ta bort sin hand från honom. Han platsar inte i ett lag som har ambition att spela med fart.
Nu vet jag också att hans mamma är svårt sjuk och att det också kan bidra till att det är svårt att prestera. Hockey är trots allt bara ett spel, en lek när det kommer till viktigare saker som liv och död. Vad jag förstår har hon varit svårt sjuk det senaste året.
Jag tycker att vi har spelat med fart tidigare i år. Kollar man på matcherna HV hemma (5-1), Frölunda hemma (6-0) och SSK hemma (6-3) spelade vi med en sådan fart att krönikörerna på kvällstidningarna pratade om nya MODO. Alla dessa matcher var närmare större seger och vi var totaldominanta.
Nu har vi ramlat tillbaka till gå-hockey.
Jag har käkat på Victory ungefär tre dagar i veckan och sett fler träningar än på många år. Det knepiga är, tycker jag, att träningarna ser bra ut. Det har högt tempo, dessutom är det glädje i massor. Ofta ser man spelare var kvar och nöta t ex direktskott. Det hojtas och jublas som en elitseriematch vid varje mål. De ser ut att ha kul.
Ett fenomen som nästan alltid inträffar med lag som har många nya spelare är att de blir ojämna, långa perioder av förluster kan varvas med tydliga vinster. Detta tycker jag kännetecknas dagens MODO. Farten har varit bättre än ifjol och laget är mycket bättre än det lag som vi mönstrade innan jul i fjol.
Ifjol hade vi elitseriens bästa spelare, Zuccarello som ensam bar laget långa perioder, men vi hade förmodligen också en av elitseriens sämsta backar genom tiderna i form av Sondell som ensam rådde för ett antal förluster.
Men som vanligt vinner och förlorar man inte med enskilda spelare. Jag tycker ändå att det här är ett mycket bättre lag än det vi mönstrade innan jul ifjol
Utan att ha tagit del av fakta tror jag att vi har vunnit skotten mer ofta än vi vunnit matcher. Detta tyder på att vi för matcher, men det tyder också på ineffektivitet.
Kan vi dra upp farten igen tror jag att vi ändå kan fixa att ha två lag bakom oss. Dessa lag bör vara SSK och AIK. Vi ska bara kunna vara före dem.
Angående Barcelona så menade jag ett Barcelona utan det framgångsrika, det vill säga ett lag som står och trillar boll i 90 minuter utan att lyckas göra något vettigt medan det andra laget spelar smartare och sätter sina chanser. Se Barcelona-Hercules från början av denna säsong.
Vi får alldeles för få skitmål, därför att vi inte ens ger oss chansen till skitmål. Luleås första var iofs otroligt turligt, men hade aldrig kunnat gå in om han inte kastat in den mot målvakten. Det andra målet var ett helt vanligt backskott med folk framför mål. Dvs, båda dessa mål kom efter att man varit i anfallszonen. Det tredje var en kontring som borde varit 2 mot 2 men Hållberg tog fel kille. (Det var också väldigt billigt av Tarrki.)
Sedan är det väldigt lätt att hitta fel när vi inte vinner. Hade vi satsat på igelkottsförvar så hade det säkert gått att hitta fel på det också. Jag tycker att vi trots allt skapar väldigt många målchanser och att oflyt/oskicklighet/självförtroende hindrar oss från att vinna:/
Liknelsen med Barcelona fattar jag dock inte. Det ska alltså vara negativt att spela som världens bästa lag?
Vi HAR ett lag som ska kunna ta sig till slutspel. Vi har tre riktiga klassbackar (en är visserligen skadad), och två till som håller bra elitserieklass. Vi har tre anfallsess, och potential till bra secondary scoring i Danielsson, Madsen, Skröder osv. Men vi spelar ju på ett sånt jävla korkat sätt! Jag gillar inte Challe, har aldrig gjort, och det kanske påverkar mig, men han måste väl se att det inte funkar och försöka anpassa spelet lite?
Jag skulle gärna se lite statistik på hur mål görs i spel 5 mot 5 i Elitserien. Jag vill tro att väldigt många mål görs när man får ett övertag av spelare, dvs 3 mot 2, 2 mot 1, och att väldigt få mål görs som ett resultat av långt tryck i anfallszonen.
Fast det spelar ingen roll egentligen, för vi får inget tryck i anfallszonen. Visst, vi spenderar en bra del av perioderna i anfallszonen, men vad gör vi egentligen med pucken? Snurrar runt lite, skjuter på ett ben, tappar puck.
För mig handlar det om att vara så effektiv med pucken den lilla tid man får ha den under ett anfall. Det kan liknas lite vid fotboll, där vi nu kan liknas vid ett ofungerande Barcelona där vi har puck men inte kan göra någonting med den, istället för att köra ett Drillo-approach där pucken ska gå rakaste vägen mot mål och så snabbt som möjligt och där man försöker göra mest skada när motståndarna inte hinner ställa om. När vi dumpar puck och rullar i sarghörnen hinner motståndarna ställa upp och försvara sig och då blir det självklart svårare. Vill även lägga in brasklappen att jag inte försöka likställa fotbollstaktik med hockeytaktik.
Skulle inte Bartecko kunna gå som center i den formationen? Han spelade väl på den positionen en hel del i Luleå eller minns jag fel?
Tittar man på sprinters så finns det absolut de som är snabba väldigt långt upp i åldrarna, så det hänger inte på åldern.
Jag hävdade redan ifjol att den ljumskskada som Sundström fick kunde vara förödande. Den fysik han trots allt hade byggt upp försvann där och han har inte motivationen att jobba ikapp. Foppa och Macke tränade extra med juniorerna (och kämpade hårdast av alla på de träningarna) medans man aldrig såg Sundström där.
berka: Mkt av det du skriver är sant. Jag har hela säsongen gnällt på farten i spelet, det har känts som om vi har felslipade skridskor, för ALLA lag har åkt i 8:or runt oss..
Redigerad kommentar
Sära på sundström,skröder,danielsson för dom får inte ut ett skit på isen, rosen ska naturligtvis spela högre upp då han är klasser bättre än kfop,skröder,susse för tillfället.
varför i hellvete spelar man svarten och kfop med madsen??? 2 defensiva med en ofensiv, madsen åker ju i blindo hela tiden och checkar helt utan understöd... TOTALT bortkastat. Nu får fan challe ta å vakna, sen varför i hellvete toppar han inte laget och spelar på mindre folk i sista perioden igår när vi har 2 mål att hämnta upp????
Å varför spelar inte hasse som var kanske bästa back matcherna innan jul?
Han har så låg fart att det kan knappast finnas en spelare i ES som åker mindre. Jag stod och kollade vår 24:a under ett boxplay. Han stod helt stilla på samma ställe utan att röra sig.
Tittat man på hans stil börjar den bli allt mer vaggande, ett typiskt tecken på någon som antingen är dåligt tränad eller väldigt väldigt trött. Spana in honom, raka ben, upprätt åkstil och vaggande.
Kan det vara så, som så många av oss gubbar har fått erfara. Man kommer till en gräns där det inte fungerar med mer eller hårdare träning. Det är åldern som kommer krypande.
Samma sak hände för Wernblom förra året, nu ser det ut att vara Susses tur. Plocka bort spelarna som inte bidrar med fart. T o m med den så skriskoskicklige Danielsson glider. Hela den där kedjan är doomed. Den kommer aldrig mer fungera, ledaren Sundstöm har lägst fart i elitserien och det smittar av sig till sina polare.
Salle: Fast den situationen var väl i princip den enda som Morgan Johansson hade rätt i idag. Kände som att han var minst en zon från händelserna trots att han ofta stod mindre än en meter ifrån.
På något sätt så känns det som att spelarna lyckas vara ivägen för varandra, än vad de gör.
Pikkarainen har många fina intentioner, men det stannar ofta där för att spelaren som passningen går till inte har en susning om vad han överhuvudtaget ska göra på isen eller är upptagen med att infinna sig för de obligatoriska passningarna ner i sarghörnen som kommer minst fem gånger för ofta i varje byte, känns det som. Eller så är det ingen som är beredd på Pikkarainens offensiva framstötar och så slutar det hela i att man får en spelvändning mot sig.
Fascinerande hur Rönnqvist fått hela Luleålaget att höja sig ett par snäpp med det nya fartfyllda spelet, medan MoDo borde ha bra förutsättningar för att spela ett fartfyllt spel, men står till slut still en meter från varandra och passar runt tills någon tappar pucken och inte orkar jobba hem.
Tarkki ser också väldigt ängslig och vilsen ut i sitt målvaktsspel, känns som att mycket går på chans.
Samma spelare och ideligen nya tränare.
Susse och Skröder tex kan inte börja spela speedhockey då dom "aldrig" varit särskilt snabba. Att dom sedan fick upp en bra "medelhastighet" tillsammans med MZA är ju tyvärr gängna tider. Susse framförallt är en statisk spelartyp med, för, smarta passningar och känsliga handleder och då krävs det att alla andra rör på sig. Men med dagens snabba backar så får han tyvärr tillräckligt med tid att nyttja detta. Och särskilt fysiskt har han ju heller aldrig varit.
Vi BÖR ligga topp 6. Det brister någonstans djupt inne i Modo-laget.
Redigerad kommentar
Hur Hållberg platsar har redan stötts och blöts tidigare så...
Även Pikka var en säkerhetsrisk ikväll. Men han har ju några andra kvalitéer som "förlåter" en hel del.
4:e linen fick på tok för mycket speltid. Dom funkar som brunkare nä (läs: om) vi skulle ha en ledning. Men dom var på tok för farliga bakåt för att få så här mycket förtroende.
Tarkki var inte direkt dålig MEN...
Morgan Johansson gjorde en klockren insats på Delay-utvisningen på Arlbrandt och den efterföljande slashingen från Timmy. Starkt jobbat MJ...
Redigerad kommentar
Då måste man lasta Tarkki för det också, han borde lärt sig vid det här laget att inte lita på Hållberg ;)
Redigerad kommentar
Sawchuk: Jag håller med om att trean också är enkel, men där håller jag Hållberg ansvarig. Han har ju egentligen spelaren men väljer att falla undan precis innan passningen kommer och väljer att inte-markera istället.
Jag förstår att Tarkki inte är beredd på att den spelaren ska komma fram i luckan.
Jag tycker att även det tredje målet är en rejäl tavla, ett ganska mediokert skott i perfekt målvaktshöjd på plockhandssidan. Hade Tarkki orkat glida ut en halvmeter till hade dessutom luckan varit helt stängd.
Såg ut som Luleåspelaren vart rejält förvånad att den gick in.
Jag är så less, uppgiven och nedslagen att jag mår fysiskt och psykiskt illa av att se Modo spela. Jag har haft problem i höst med magen och läkarna trodde det var all stress på jobbet, men jag undrar om det inte är det här förbannade hockeylaget som är problemet.
Det största och allvarligaste felet som vi gör i matcherna är att vi konstant tar fel beslut i varenda situation. I defensiven tar vi fel väg ut ur zon, vi spelar för svåra passningar och vi överarbetar varenda situation. Backarna har dessutom en osviklig förmåga att försöka stötbryta i precis fel läge, vilket resulterar i 3 mot 2 och 2 mot 1.
Forwards kommer för djupt ner i offensiv zon när vi forecheckar. När vi dumpar pucken i zon störtar alla tre forwards ända ner mot förlängd mållinje för att jag, fastän vi aldrig är riktigt nära att vara först in i situationerna. Det resulterar ofelbart i att vi tappar spelare och får kontringar mot oss.
Den aggresiva spelstilen som Challe och AJ infört saknar känsla. Tankegången är inte fel, men vi måste hålla huvudet kallt och inte bara stirra oss blinda på att checka motståndarnas backar. Centrarna borde nästan få ett generellt förbud att vara söder om överdelen av tekningscirklarna när vi inte har pucken.
Sundström spelade inte 5 mot 5 i hela tredje, troligtvis skadad. Ska vi gissa på ljumskarna? Och frågan är ju om Hasse är skadad eller sjuk, för jag förstår inte hur han kan vara bänkad när man ger Hållberg speltid. Tollefsen, snälla bli frisk snabbt. Jättesnabbt.
Och så 10000-kronorsfrågan, borde inte Dahlberg vara given i kassen på torsdag? Tarkki får ta på sig de två första målen. Står han upp på första målet är det omöjligt att det slinker in. Det andra ska han bara ta. Har han klubban i isen kan det skottet omöjligt leta sig in bakom honom.