1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 507857 inlägg · 4189 ämnen
3038801 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Silly Season
Gavelo: Robin Kovacs har blivit erbjuden en av tjeckiska ligans högsta löner nu, tydligen. Lycka till att landa grabben, AIK!

Sv: Silly Season
Willow: Jag gjorde ingen jämförelse mellan deras kvalitéer utan deras potentiella resa.

Övrigt tror jag inte Oskars siffror dopades nämnvärt eftersom Komarek hade en spelmässigt och poängmässigt rätt blek säsong. Jag tror Oskar kan nå samma poäng även denna säsong.

Sv: Silly Season
Willow: Jo, men det är ju det som är min poäng. Nu jämför jag såklart inte Véronneau med Forsberg, men likväl kan det finnas en viss korrelation med avseende på poängproduktion när Karlberg fick lira med Véronneau kontra ...Jon Knuts.

Sv: Silly Season
Bad_Brett: Nu är ju Karlberg en spelare som har lite mer talang än Häggström..

Sv: Silly Season
Willow: Dock satte han avgörande pucken i första finalmatchen mot löven, covid säsongen. Han jobbade alltid hårt. Jag hade utan att tveka bytt OP mot Häggström.

Minns hur kul det var att se Häggström i sin första säsong i A-laget, behövde bara hålla klubban i isen och slå in passningarna han fick av Foppa.

Sv: Silly Season
Chamez:
Tumme upp!

Sv: Silly Season
Bad_Brett: Beror ju en del på rollen också. Hade Lawner satts I fjärdekedjan skulle han aldrig gjort 34 poäng, men nu gick han från fjärde i SHL till första i HA med Komarek samt speltid I första pp.

Häggström sattes (med all rätt) I fjärde his oss utan spel I pp. Oavsett om han varit ett offensivt hit skulle han inte gjort mycket poäng.

Sv: Silly Season
Willow: Häggström gjorde 18 poäng i SHL, direkt efter att han värvats från KB65. Hans bästa säsong någonsin i HA var 26 på poäng.

Man blir inte en poängspruta bara för att man går ner en serie.

Sv: Silly Season
Silly: Ah tänkte att milan redan va inräknad.

Sv: Silly Season
Gavelo: Karlberg var väl ändå mer etablerad med en 24-poängssäsong. Annars är de rätt lika spelartyper, även om jag personligen tycker Karlberg är bättre.

Jag tror Lawners siffror ifjol är dopade av att spela med Komarek och att han får svårt att hålla den nivån på poäng.

Sv: Silly Season
Chamez:
Ja.. Milan Sundström och 2 nya forwards

Sv: Silly Season
Chamez: 11+Milan, så 12

Sv: Silly Season
Vargen: EJK kan slajda in på hans plats när det behövs.

Sv: Silly Season
modomille: Vi har i dagsläget 11 fw. I en intervju med Hinken pratade han om att vi ska ha 14 fw. Så tre till ska in? Menar han då en Junior och två amerikaner?

Sv: Silly Season
Framnäs: Jag hoppas att Karlberg blir en Oskar Lawner kopia.
En spelare med flera säsonger i SHL men som aldrig riktigt fick det att lossna, man har sett uppsidor i lawner genom åren och gett honom förtroende utan att det ändå har lossnat.

Lawner lämnar Shl och går ner i ett av ligans sämsta och mest turbulenta HA lag och skjuter 17+17 på 47 matcher och bidrar med hårt jobb och mycket skridskoåkning

Sv: Silly Season
Framnäs: Han kommer spela i en offensiv kedja ja, men han kommer inte vara vår stora stjärna.

Sv: Silly Season
Uppladdat:

500x0-photo-1583440194369-ac78b451536a_Qbh50T2v2gAPLiP.jpeg


Sv: Silly Season
Vargen:

Såg det

Sv: Silly Season
mattias - 74: Det är åtminstone någonting då vi tappar Gästrin.

Sv: Silly Season
Framnäs:

Grattis till Karlberg, han kommer vara nyttig hos er

Han ger alltid 100 % i varje byte

Sv: Silly Season
Framnäs: Trodde aldrig jag skulle behöva säga detta men Hinken kan ju inte bygga laget utifrån att Sundström faktiskt ska vara bärande hela säsongen. För att nu ser laget ut så pass att han kommer att behöva vara det.

Sv: Silly Season
modomille: Uppenbart att han tas in som just spjutspets? Kommer no doubt vara den vi förlitar oss på i PP och hoppas på "leder laget till SHL".

Men jo, tjena. Dröm vidare!

Sv: Silly Season
Framnäs: Vad dillar du om?

Sv: Silly Season
Gavelo: Man tar sig för pannan.

"Det är en spelare vars offensiva verktyg kommer bli oerhört värdefulla för oss" menar Hinken.

"Under mina år i SHL har jag blivit bättre i defensiva spelet och utan puck, men offensivt är nu där jag ska bidra mest med spetsen och farten jag har" skvallrar Karlberg själv om att det är överenskommelsen oss emellan.

Alla ni som sa att han hamnar längre ner i laget - nå, låt höra era åsikter nu!

Sv: Silly Season
Chamez: Klar för 1 år!

"Jag vill vara en del av loket som tar oss framåt",
Uppladdat:

500x0-img3855.jpeg


Sv: Silly Season
Bad_Brett: Grejen är att du kan absolut ha rätt. Det är ju ingen som vet. Det är din fulla rätt att tro att allt kommer bli skit. Kanske inte så konstigt att man är pessimistisk med tanke på hur det har sett ut de senaste säsongerna.
Men jag tror mer på Modo denna säsongen än förra just med tanke på backvärvningarna och att Hinken fullständigt misslyckades med att ha två fungerande målvakter. Facit i hand skulle Ebbe fått ta andraspaden.

Nya tider och nya mål. Have faith in Modo!

Sv: Silly Season
Smurfen: det är lite tråkigt att det finns en handfull människor här som hatar frekvent varje dag, dem svarar inte ens när man kastar lite skit på dem, dem är upptagna med att hata och dem 3-5 personerna syns mest och varje dag..men det är inte så mörkt som BB och company tror. framför allt är jag glad över att vi har ett yngre lag med spelare som vill frammåt i karriären. får vi in 2 bra namn och kan peta in typ 2 spelare under resans gång så tror jag vi fajtas om kontraktet ändå.. sen får man ju vänta å se.. men att sprida negativt flow varje dag är bara bebisgrejer för mig.

Sv: Silly Season
modomille: Det finns ju ett par spelare i Colorado Eagles som är lediga. T.j Tynan är en. 34 år gammal men producerar bra och kanske skulle kunna tänka sig ett litet äventyr i Europa?. Känns dock avlägset.

Jason Polin en annan. 27 år och har väl inte lyckats ta sig upp till NHL riktigt. Dyr?

Kanske Mark Senden? Svårt

Sv: Silly Season
Smurfen: Välkommen Karlberg !!!

Sv: Silly Season
Smurfen: Ni får gärna håna mig ifall jag får fel, det tar jag alla dagar i veckan. Det finns ingenting jag hoppas mer på.

...Så länge ni också hyllar mig och kallar mig Kung Bad Brett om det visar sig att jag får rätt.

Kan vi enas om det?

Sv: Silly Season
Chamez: MoDo hintar nu om att Karlberg är klar !!!

Sv: Silly Season
modomille: Finns pengarna så visst. Men jag tror han hade funkat bra. Tror många här inne har glömt att både Dickinson och Woods kom från ECHL med bra poängproduktion och gjorde succé i HA. Och numera har fina roller i SHL. Så varför skulle inte de två hålla måttet? Jag tror det är värre med spelare från Liiga som är en ganska dålig liga enligt mig.

Sv: Silly Season
pdy: Ja precis. I mina ögon så har vi ett otroligt mycket mer homogent lag. Backsidan känns mycket stabilare om än oprövad. Jämnare kedjor rakt igenom känns tryggare. Det kommer kanske inte bli så flashigt spel men stabilare. Och det är nog precis det Hinken vill åt. Även om det kanske verkar lite fegt och många fans inte gillar det så kan det bli bra.

Sv: Silly Season
Chamez: Jag hoppas inte att man går efter "Mr no show" Jutting utan något bättre. Pengar borde finnas..

Sv: Silly Season
pdy: Härligt när det finns dom som tror på MoDo och skriver positivt om vårt kära lag här inne , känns som att det har varit lite för mycket gnäll och negativt ett tag nu här inne !!

Man blir glad !!

Sv: Silly Season
Bad_Brett:

Det är otroligt att du fått schizofreni från en annan persons hjärna.

Sv: Silly Season
Chamez: Jag gillar att det inte år så superflash i alla 3 producerande kedjor, känns inte omöjligt att dem har sparat en större pudget än förra året för påfyllning under säsong. tänk om vi trummar på får ordning på grejerna och tar in en brickly och halloran innan slutspel, eller en niedbach(liknande) typ kommer hem som ham gjorde när vi gick upp, vem vet man kanske kan hyra Wernblom som dem gjorde med backen från Liiga i år. det finns ju potensial så länge alla drar åt samma håll. det är nog viltigare. fungerar laget blir det enklare att komma in å göra skillnad.

Sv: Silly Season
Vargen: Jag gillar inte när NHL lagen tradar bort unga spelare som kanske har en förvänting och en mental inställning att spela för det laget. Det känns lite människohandel över det hela och NHL borde förbjuda det. Har de valt en spelare i draften så tycker jag de måste behålla spelaren tills rookiekontraktet går ut.

På tal om Modo så tror jag Modo blir svåra att möta iår. Känns som att alla har en misstro på vårat lag och kanske inte så konstigt med tanke på förra säsongens skit. Men många i Modo är bättre än vad de var, eller åtminstone borde vara.
Elton kommer vara en toppspelare. Sundström som är en större talang tror jag kommer överraska många. EJK känns som han är glad och pigg. Emil Larsson borde vara bättre.

Jag tycker Caderoth känns spännande och Karlberg kommer göra poäng. Lägg till två st från over there så kommer det bli bra. Och Modo lär inte vara sämre än något annat lag.

Skulle Modo ställa upp såhär så skulle inte jag klaga.

Brandon Hawkins - Jutting- Elton
Emil Larsson- Sundström - M. Karlberg
EJK- Caderoth - Måns C
OP - Bjerselius - Ohlsson


Yoon - Elias Rosén
Wahlberg - Berg
Hallin - Berglund
Øversveen - Junior

Sv: Silly Season
Uppladdat:

500x0-photo-1583440194369-ac78b451536a.jpeg


Sv: Silly Season
Blake: Magkänslan är att Hinken är väldigt dålig på matematik. Ungefär så här:

Tre forwards ska in. Hinken har totalt 150 000 kr i månaden att dela ut - 50 000 kr per spelare. Han skickar ut bud till 10 spelare. Han får svar napp och en spelare kräver bara 45 000 kr! "Wow", tänker Hinken. "Det är ju 10 000 kr mindre än jag hade räknat med!". Sedan hör nästa spelare av sig; Han vil bara ha 40 000 kr. "OMG!!! Jag är bäst!", tänker Hinken. "Nu har jag 65 000 kr kvar i kassan!!!". Sedan får han svar från den tredje spelaren - som råkar vara den överlägset bästa - som kräver 70 000 kr i månaden. "Äsch", tänker Hinken. "Vi har inte de pengarna...".

Detta kan låta ansvarstagande. Men det är just detta mönster som får Hinken att framstå som så inkompetent. Dvs, han agerar som en kommunpolitiker. "Jag har har fått X miljoner, nu ska jag fördela dem på Y antal spelare.

Frågeställningen borde snarare vara: "Vi har Milan Sundström, en av Sveriges största talanger - Vilka spelare behöver han vid sin sida för att kunna få ut maximalt av sin potential?" och sedan låta dessa spelare fylla i ett valfritt belopp på kontraktet.

Det ytterst få tyckt begripa är att hela den här "Han är kostar inte så mycket"-retoriken är åt helvete. Säg att MC, Caderoth och EJK kostar 120 000 kr i månaden tillsammans. Det låter kanske inte mycket. Men å andra sidan, vilken spelare hade vi kunnat få in för 120 000 kr i månaden? Om vi hade kunnat få, säg, Lukas Wernblom + Malcom Gästrin och Falkenhäll istället, hade det inte varit värt det då?

Det är just därför jag alltid trycker på det här med intelligenstester hos sportchefer. Man kan tycka att det är töntigt (jag tar själv fram skämskudden när folk skryter om hur de har gått med i Mensa), men faktum är att om du ska bygga ett lag med sex backar och tolv forwards, så måste du ha tillräcklig kognitiv förmåga för att kunna se samband, konsekvenser, potentiella scenarion etc. Är du en korkskalle, kommer du säkerligen utvärdera spelare för spelare och tänka "Han passar in i mallen".

Sv: Silly Season
Blake: Skröder förstas men paddan ville annat, alla förstår säkert.

Sv: Silly Season
Bad_Brett: Att man trejdar honom har ju ingenting att göra med att man plötsligt ser honom som en mindre kvalitativ spelare. De vill ju som Bengt skrev verkligen ha den spelare St Louis erbjöd.

Sv: Silly Season
ÖSK_82: ni slantar alltid mer, ni har ju en hink med guld, det är sedan gammalt

Sv: Silly Season
Heyerdal: Är det Schröders tur nu att bli nya Niederbacher?

Sv: Silly Season
Janne G: Fyra millar lägre budget än förra säsongen, vi har två tredjekedjor och en fjärdekedja. Tre "juniorer". Tränarens grabb lär inte varit så dyr.

Dock har vi Larsson och Berglund som man betalar alldeles för mycket.

Likväl så borde vi väl ändå ha bra med pengar över för de två sista? Eller så sparar Hinken resten av stålarna för att gå all in år tre.

Exploderar Sundström/Hermanson/Hallin i vinter och Berglund hittar krysset igen. Då kanske vi ser en satsning. Serien ser ut att bli svag nästa säsong igen. Men vi får va beredda på att åka ur i semin.

Sv: Silly Season
Gavelo: Han fick ju bara hoppa in i en match för deras farmarlag eftersom Sonny Milano var sjuk. Så borde vara baserat på träningspassen han gjort med AHL-laget då, att man troligen känner att Milton kan ha överskattats en aning.

Går dealen med Brynäs automatiskt över till att vara en deal med St. Louis nu, eller hur funkar det när de skickar iväg spelare så där?

Sv: Silly Season
Heyerdal: Gerhard Schröder, Tysklands före detta förbundskansler?

För övrigt extremt oseriöst att gå på ett årsmöte och fråga om man får ta idolbilder. Facepalm på den.

Sv: Silly Season
Gavelo: Inte ett dugg oväntat. NHL-lagen tenderar att överskatta tidigt utvecklade spelare något enormt.

Till skillnad från LP och Hermansson har inte Gästrin något som får honom att sticka ut. Han är mer väldigt mogen och har få svagheter. Vilket iofs kan öka hans chanser att ta plats i NHL då han kan användas i många olika situationer.

Jag skulle dock inte bli förvånad ifall han blir en Andreas Falk-typ, dvs en riktigt stabil SHL-center som alla vill ha i ett slutspel, men som saknar sexigheten för att bli en riktig stjärna.

Sv: Silly Season
Gavelo: Fin artikel i ÖA om rullstolsburna Sandra Tjärnberg som tagit sig från Sollefteå för att vara med på MoDos årsmöte! Hon ville träffa sin idol Schröder och sa också-jag älskar MoDo och skulle göra allt för dem- hon fick förstås prata med Schröder och fotas med honom!

Sv: Silly Season
BurkLeffe: Du är KUNG!

3038801 · »

Välkommen att skriva i Modos gästbok. 

Trivselregler 

Hockeysnacks regler

  • 0x40-ikoskarshamnlogosvg.png Senast: Vinst mot IK Oskarshamn
    Hägglunds Arena, 5-4 (1-1,1-3,3-0)
Sidan sköts av: NuMo Tarasov KB