Välkommen till HockeySnack

HockeySnack (HS) är en mötesplats där vi snackar hockey i allmänhet och svensk hockey i synnerhet. Bli medlem, välj ditt lag och börja snacka!
Vi har 10367 st hockeytokiga medlemmar som tillsammans skrivit 3039466 inlägg i våra forum. Just nu är 49 användare inloggade.
· 189 ·

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Tom Topp: Det är väl snarare rimligare med en mindre roll om kroppen protesterar, aningen svårt att ha en framträdande roll med mycket speltid om kroppen kärvar.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
{skavsår}: Tittar själv bara in under silly tiden på året för att se om någon hört något.
Som ni säger så är det en handfull "personer" som ältar samma sak dagligen.
Tävlar i att överrösta varandra i missnöjde och hat mot ledning och spelare.
Inget är bra fast vi förlorade i match 7 i semi.
Läser sällan vad dessa HS profiler har att säga, ögonen hoppar genast över deras inlägg.

Vi har haft många mörka år som MoDo fans, det började gå utför redan efter guldet -07.
När Gradin/Karlin kom in hände något positivt, det var kul att gå på matcherna och följa laget igen.
Även om vi inte varit så bra som man önskat senaste två åren så är vi fortfarande ett stabilt topp lag i HA, med goda chanser att gå upp.

Vi kan vara ett shl lag redan nästa år eller om 5 år.
Det roliga är resan upp och sedan kämpa för att överleva shl kontrakt.
Det kommer inte bli lätt och vi kommer tappa våra bästa spelare flera gånger om.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Tom Topp: Se det såhär värvar Alcen en toppcenter tillsammans med Bäckis.
Så kan vi matcha Bäckis efter vad hans kropp tillåter och en fräsch Bäckis kan nog fortfarande göra skillnad.
Känner sig Alcen nöjd och inte värvar en spets center bredvid Bäckis får vi nog problem.
Alcen förra säsongen, Bäckis skulle ses som en bonus men vi väntar fortfarande på att han ska värva en toppcenter bredvid Bäckis.

Men det är sen gammalt att det är Brynäs SC som har rätt och övriga är inkompetenta som har värvat sin spets redan i Maj.
De verkliga godbitarna kommer ut på marknaden i Augusti-September.
Vänta och se eran SC kommer då verkligen ångrat sig när han redan har värvat sin spets.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Ja, ge Silfverberg tempostark sällskap som luckrar upp lite. Han hamnar mycket längs sargen där han förvisso är stark på puck men får svårt att skapa med två hängande på ryggen, eftersom han saknar intensitet. Vill se honom få hjälp att skapa ytor för att komma mer till skott i tre kronor (också).

MoDo Hockey > Sv: BBs statistikhörna
Costanza: På plats 24 hittar vi Kramforssonen Mattias Norlinder. Mattias tilläts vela hela sommaren i hopp om att få ett NHL-kontrakt, trots att han knappt var ordinarie i Laval Rocket. När vävningen till slut blev aktuell, satte det igång en kedjereaktion av negativa händelser; MoDo fick kritik i media för att man tiggde pengar till en värvning som uppenbarligen redan var klar, och pådrivaren August Berg gick till Hinken och bad om att få bryta sitt kontrakt.

Norlinder inledde bra och spelade fysiskt och rejält, men med tiden skulle de defensiva bristerna bli allt tydligare. Han hade en tendens att överarbeta situationerna och valde ofta den svåra lösningen. I slutet av säsongen matchades han med Victor Berglund och bildade seriens kanske sämsta backpar sett till defensiven. Mattias avslutade grundserien på -22 - sämst i hela SHL.

Utöver de mindre bra prestationerna på isen, uppvisade Mattias en osmickrande arrogans i intervjuerna, där han vid flertalet tillfällen höjde sin egen insats till skyarna samtidigt som han kritiserade laget.

272 supportrar kan inte ha fel - Mattias får enbart 2,29 tummar upp och kvalar in sig som Hinkens 24:e sämsta värvning sedan SHL-avancemanget.
Uppladdat:

500x0-24-mattias-norlinder.png


Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Vi får väl se vilka som kommer med till slut. Om Silfverberg, Hägg och juniorerna som varit bra i SHL (Frondell, Björck, Stenberg) kommer med så blir det kul att se.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: men accepterar Bäckis en roll längre ner i hierarkin? Jag vet att Lander gör det hos oss! Men Bäckis har ju en annan skadehistorik. Kanske inte så kul om kroppen protesterar och bara få spela 10-12 minuter per match!

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
{skavsår}: Spring hem till din master. Hinken får trösta dig med en bulle.

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : Ja det finns snart inte mkt "framtunga" stjärnor de andra spelarna kan gömma sig bakom kvar i laget. När ord och fraser sätter sig blir de oftast lite urvattnade, t ex "ta betalt" och "sätta försvaret". Det senaste vi snart kört i botten är "kravställning" men jag tror inte Pudas, Lindberg och Co i SAIK hade accepterat en förlustsvit som vi hade i avslutningen på säsongen... så innan vi ser bättring lär vi fortsätta diskutera kravställning... och "ta betalt" har vi nog inte sett för sista gången heller är jag rädd.

MoDo Hockey > Sv: BBs statistikhörna
Hoppas Hinken och MoDo lyckas med kommande spelare. Klubben behöver lite medvind nu. Milan & Elton är som sagt ljuspunkter. Skönt att Widebro är tillbaka. Lite trygghet mitt i kaoset. Skulle behöva satsas lite mer från Stor-Plånkan utan att man går ut med det.

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
bar mofftak: Samtidigt kör TV4 usel bildkvalité och framför allt usel ljudupptagning från matcherna. Samt det går att komma närmare spelet även om kamerorna är mer inzoomade näbbas det är idag. Man behöver inte visa hela isen samtidigt i bild.

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Nisse på Mon or: Av det man kan läsa så undrar jag om inte Leksand håller på att gräva sin egen grav?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Ser för en gångs skull fram emot VM.
*Ekholm & Silfverberg & Hägg hoppas jag kommer med
*Hela ligan med JVM-spelarna blir kul att se
*Kul även att få se Heineman; mycket fysisk (tror han är den svensk som tacklas mest i NHL) samt bra skott
*Raymond gillar jag (om han låter bli onödiga utvisningar)

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Rallarn: Sjukt...SHL borde skämmas. Finns ju ingen logik att straffa oss för det. Vad ska bli bättre av det? Kämpar inte många klubbar tillräckligt med ekonomin?

MoDo Hockey > Sv: BBs statistikhörna
skogsjonas: Funderar på ett litet radhus istället för lägenhet i alla fall långsiktigt. Annars får det nu bli nån lya centralt där jag kan gå och bubbla & basta lite på Paradiset och mysa. Många i Umeå gillar att åka till Ö-vik då allt är centralt. Inte så annorlunda, men än mer kompakt. Sedan har man alltid 50 minuter till Umeå C och hotellet då man blir less. Kunde ha varit värre..

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Rallarn: samtidigt i andra SHL-arenor verkar det vara OK att sätta kameran på ett sätt att sikten skyms så fort publiken framför den ställer sig upp.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Anders Berg: Det är svårt att hitta en bättre center i samma prisklass som Bäckis. Exempelvis Timrås fjärdecenter Westfält uppges tjäna mer. Tror inte man ska underskatta Bäckis mervärde som ledartyp och publikmagnet heller. Det är lätt att anta att publiken kommer fortsätta vallfärda till arenan oavsett vilket lag Brynäs mönstrar men riktigt så är det nog inte.

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Leksand kör ett återtåg. Var ska nyförvärven komma i från?

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Rallarn: Det är väl inte konstigt att TV4 ställer lite krav på kameravinklar, de betalar ändå upp mot 5000 miljoner för rättigheten. För varje år vi inte åtgärdar så hamnar vi en miljon efter konkurrenterna om vi hänger kvar i SHL.

MoDo Hockey > Sv: BBs statistikhörna
Silly: Får planera en sån här grej jag gjorde i Umeå:
1. Fram med en karta.
2. Placerar ut punkter i stan man gillar.
3. Hitta rätt område. Då blev det Berghem, vilket var perfekt då. Vann SM-guldet där kom jag på nu. Hoppade och skrek med 3 polare framför en 37-tum Dell-TV.
Uppladdat:

500x0-frstaplatttvn.jpeg


Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Anders Berg: Ja, det låter som en sund och klok strategi.
Tacka nej när en av lagets viktigaste och bästa spelare vill fortsätta ytterligare en säsong.
Haha, mkt trams och idioti ska man höra innan öronen ramlar av...


Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Jag kan inte komma på nån efter Ersson såhär på rak arm.. Vore väldigt kul om de kunde komma fram en ny målis från egna leden

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
jk: Mycket bra! Vill inte ha lönnfeta, trötta bekväma spelare! Rivs kontrakt vilket jag hoppas av nån FW så ska stålarna läggas på en back.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
SpecterV2: Dom vet att dom kommer räddas av företag, kommun och privatpersoner oavsett, så dom ba kör.
Sjukt oansvarigt men ska bli fruktansvärt intressant att se var det slutar.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
JanT: Snälla gud.
Ge detta forum ett bra nyförvärv..

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Trodde det här var ett dåligt skämt men vi betalar alltså 1 miljon i straffavgift till SHL för att vi inte flyttar ner tv-kameran mitt på sittplatsläktaren, 1 MILJON?!

"Ombyggnation för den tv-kameravinkel som SHL kräver – som vi tidigare har rapporterat om – kommer dock inte ske framöver heller.

– Det är inte tekniskt möjligt eftersom läktaren är för brant. Så vi har ett straff på en miljon kronor om året för det."

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
DenRöda: Känns ju otroligt rimligt att lämna lite stålar i bakfickan tills vi vet vad som händer med alla våra forwards. De har ju varit supertydliga med att alla ska få kämpa för en plats under försäsongen och inledningen innan man funderar på att skeppa ut någon.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
munkas: Ja, han gjorde ju en del poäng men jag vet inte hur mycket mer hajp det blev kring laget och då kan han ju lika gärna lägga av. Det finns helt klart bättre spelare - idag - än Nicklas Bäckström. Bäckström skulle säkert kunna göra mycket annat bra för Brynäs, vid sidan av isen.

NHL > Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Jag håller ju på Buffalo här så får mig får det gärna bli fyra matcher :) Fin morgon idag men vinst för båda mina lag.

Tre Kronor > Sv: VM 2026 Spekulationer kring laguttagning
mattias - 74: Raymond hade jag på min bingobricka, men lite förvånad över Ekholm. Stark av honom att lägga bitterheten bakom sig.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Anders Berg: Ja, Bäckis…
Känns väl inte jättespännande direkt. Han kommer ju automatiskt få en central roll i PP och Brynäs PP förra säsongen kändes ruskigt omodernt.
Det hade känts bättre att få in en ung hungrig 23-åring istället, med lite fart i benen.
Men men, det är ju Bäckis själv som bestämmer hur länge han ska spela.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
{skavsår}: Det är många sår som skaver i modo just nu kanske..

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Karlsson74: Det här med publiksnitt är en lekstuga med siffror. Livsfarligt! Det fattar ju vem som helst att 5500 pers i snitt är en utopi för Leksand i år i allsvenskan. Utan bara en siffra tagen ur luften för att kunna visa en bra budget inför säsongen.

Men alla vet ju nu att Leksand är experter på att handla för låtsaspengar, och hamna i kris senare. Historien upprepar sig hela tiden.

"Oj, ska vi betala ut 40 miljoner i sign off-bonusar??? Vart la vi dem pengarna nu?"

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
En gång i tiden minns jag det som rätt skoj att trilla in här på HS. Se lite diskurs, fnissa åt något skämt och kanske snappa upp något rykte.

Idag känns det som det sitter 3-4 personer här som hittar på vilka dåliga spelare Hinken kommer att värva den här säsongen för att tillsammans bli upprörda över det. Och det ska ältas in i döden.

Men men. Det var kul så länge det varade!

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Grattis till brynäs speaker Kenth Larsson som fyller 70 idag! En riktig legend=)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Qvarre: Vi har ju fått höra av experter här på sidan att Källgren inte kommer att spela i Brynäs IF kommande säsong så den nyheten måste väl snart släppas. Om Bäckström förlänger 1 år skulle nog vara den tråkigaste nyheten på väldigt länge. Han var bättre för 15 år sedan.
Nej, säsongen 26/27 får Brynäs IF slåss för att hänga kvar i SHL. Så blir det. Avd: Silly Season.
(Men kanske att vi kan slåss mot Skellefteå och Frölunda om en 10-20 år igen).

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Troligtvis presenteras Otto idag och med det ska truppbygget vara färdigt. Har hört att det ska finnas en slant kvar att röra sig med men i nuläget verkar det vara premiärlaget som står på pappret.

Vet att Nubben brukar vilja ha lite över för värvningar i november/december, men enligt hans tidigare uttalanden som jag fattade det kan det ske förändringar under tidig höst.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Frontschwein:

Sitter med mitt morgonkaffe och läser forumet och poddarna på Allehanda, det kommer att bli komik hela året,
Jag håller med dig fullständigt.

Det ser redan nattsvart ut på Kameruns avbytarbänk, och man kan ju nästan se framför sig hur Gradin sitter med kaffekoppen i ena handen och Eliteprospects i den andra medan svetten lackar. Snart börjar den årliga traditionsceremonin: ”Jakten på den nya förstakedjan”™.

Och precis som vanligt lär det sluta med att han presenterar:
– en skridskosvag norrman som beskrivs som ”en fantastisk karaktär och oerhört viktig i gruppen”,
– en smått överviktig kanadensare som varit ”väldigt hungrig på en nystart” sedan 2019,
– samt två halvtrasiga östeuropéer som sägs vara ”ledartyper” och ”kaptensämnen”, vilket i praktiken betyder att knäna låter som maracas när de går ned för trappor.

Allt detta naturligtvis i absolut sista sekund. Medan övriga lag redan hunnit köra fyra veckors isträning, satt försvarsspel, kedjehierarki och special teams, så står vi där och väntar på att någon transatlantisk chansvärvning ska få sitt arbetstillstånd klart innan torsdagsträningen.

Och man vet redan exakt hur presskonferensen låter:
”Vi är väldigt nöjda med karaktären i gruppen.”
”Det här är spelare som verkligen vill hit.”
”Marknaden är svår just nu.”

Ja, det brukar ju märkas.

Sedan kommer våren och den obligatoriska ”panik-Hinken special” precis innan transferfönstret stänger. Då hittar han två ”spetsspelare” från typ Almtuna eller Tingsryd som sägs ”komma in med energi och konkurrens”. Helt plötsligt ska någon tredje-linare med 7 poäng på 38 matcher beskrivas som den sista pusselbiten mot finalspel.

Mönstret är så etablerat vid det här laget att man nästan skulle kunna lägga ut hela sportchefsåret som en adventskalender.

Men visst, lycka till Hinken. Det kanske blir fullträff i år.
Och jag kanske blir NHL-scout nästa vecka.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
ME88x: ” Bäckis aktiverar optionsåret.”

Kommer imorgon säkert, ”värvningsfredag”…

MoDo Hockey > Sv: BBs statistikhörna
Costanza:

Köp ett hus. I Björna finns det billiga och till BAE är det lika långt som från Bonäset i pendlingstid.

NHL > Sv: Allmän tråd för NHL
Nattens resultat

Buffalo - Montreal 4 - 2 ( 1 - 0 )

Vegas - Anaheim 1 - 3 ( 1 - 1 )

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Silly Seasons största värvning kommer bli 🥁🥁🥁

-Bäckis aktiverar optionsåret.

Finns det någon som vågar syna mig?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Qvarre: Precis. Tysta Brynäs talar igen, kan man fyndigt rubricera denna silly ånyo...

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Qvarre: Håller med.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Detta känns lite som den silly som är den mest ointressanta under min snart 53 åriga livstid?
Ruvar Alcén på något stort eller är han bara en onödig lönekostnad?
Betyget so far är en överkryssad geting.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Frontschwein: Dom spelare som du nämner har forumet sågat under säsongen så det borde inte vara väldigt svårt att hitta ersättare som presterar bättre och dessutom kostar hälften ingenting. In med lite hungriga spelare som vill uppåt i karriären istället för att slänga pengar på "nästan-SHL-spelare" som egentligen inte vill spela i HA. Det krävs lite stake för att klara av att resa Sverige runt med buss.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Inte så bra timing att tala om senaste månaden, när Kalmar-Apan precis lyft att tala om en längre period på 29 år, och jag då svarat på det. Under c:a ett decennium lyckades ju Apan under dessa 29 år inte ta sig till Elitserien eftersom de konsekvent förlorade i kvalen. Sedan de väl tog sig upp har de ju nått många finaler - men förlorat majoriteten av dem!

Där har du anledningen till att jag stämplade dem som förlorare, när Grek-Kalmar-Apan ville tala 29 år.

I mina ögon tvärtomlag, jämfört med Pölsan. Ni har väl nästan alltid vunnit när ni varit i final - vilket är många ggr. HV slog er väl 1995 och 2017, samt vi senast, men annars har ni väl alltid vunnit sedan Elitserien SHL konstruerades.

Om målvakterna. Ja, du, det måste kännas eländigt för er Pölsor, som så väl kunnat dra nytta av en vakt som stulit matcher åt er denna säsong.

Från början såg det ju ut att gå åt helvete för Apan i målvaktsfrågan. Lille Gustaf gav upp karriären, Love drog till Tälje och när Söderström långtidsskadades blev de ju helt utan vakt.

Då chansade de att ta in Strauss, som stod klubblös sedan han inte fått fortsätta hos sin tyska klubb, och för övrigt inte gjort någon glad senaste åren. Men han kom in och Vips! ägde han loss, och sedan när Söderström kom tillbaka kunde de köra varannan match under våren.

Man får ju säga att de hade tur att de lyckades med chansningen.

Men det där med två målvakter. Du kanske skojar men nog vet du väl om att det där är Luleå som kört med i massor av år. Vi har vanligen haft två bra vakter och de har fått dela på matcherna fram till slutspelet då den som gått bäst tagit spaden. Tidigare satt speciellt petterrönnqvist men andra med och förkastade konceptet, hävdade att en enda vakt måste få nästan alla matcher. Men numera kör de flesta klubbarna allt mer som Luleå om de har dugliga vakter vill säga. Lassinantti fick ju släppa till Warden mer i år; men kanske hade han gjort kanoninsatser om Warden skadats och Lassi fått ta ansvaret. Eller så kanske Lassis karriär börjat dala. Alla de här nya fjärilarna sliter ju ihjäl ljumskarna så man vet inte.

Sanny kanske får låta knulla om sig - nu citerar jag August Strindberg - och skriva en krönika om målvaktsdynastin Luleå hockey.

Där kan du jämföra med Apan som i princip aldrig utbildat några målvakter som de sedan haft i Elitserien. Närmast var väl gustaf lindvall men där är sanningen att han spelade i Apan som junior men då saknade då målvaktstränare för juniorerna (utbildningen bestod bara i instruktionen "ta pucken" som Filip Gustafsson uttryckte saken och gick som 15-åring till Luleå) och sedan fick han sparken. Då åkte han runt bland runt tio klubbar i allsvenskan och fick målvaktsträning till han var typ 26 bast och köptes till Apan från riktiga AIK. Så, Apan har i femtio år aldrig utbildat några målvakter utan bara köpt vakter som andra utbildat.

När det gäller måvakterna - "halva laget" - är väl Apan den minst dynasti-dynamiska i hela j-a hockey- Sverige. Ingen annan klubb har väl köpt så många målvakter som Apan.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Ha, ha…
Fortsätter med en teaser för de lättchockade.
Min yngsta dotter är två månader äldre än mitt äldsta barnbarn…

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Erre92: Ja nu får en del spelare stå på egna ben. Förhoppningsvis ändras gruppdynamiken till det bättre, som gör att kollektivet höjer sig.


· 189 ·
Sv: A proposito de nada
Det är ju för fan komik att följa den här sidan
Fans har skrikit sig blå över att det dröjer innan nyförvärv presenteras
Brynäs presenterar ett superstarkt nyförvärv
Lite för starkt visar det sig för en NHL-klubb vill ge honom en ... | Läs mer