Allsvenskan 2013/2014
Orimliga förväntntningar eller inte, Nubben har själv pratat om forwardsvärvning med spetskvalitéer. Är det rimligt då att man som Supporter diskuterar detta? Eller bör man höra med Stenmark först?
Fågel, fisk eller mittemellan? Fiskhuvve svarar jag.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Men å andra sidan har det ju utan tvekan funnits fog för den.
Bragd-Birger: Mota Olle....tänkte jag. Men det är nog att stånga sin panna blodig. Äh jag lägger mig på hängmattan o softar istället.
Ha det.
Jag tror inte nån här däremot är omedveten om förhållandena kring Timrå IK. Eller förväntar sig spets i form av 622 NHL-matcher. Eller INTE är tacksamma mot nuvarande ledning samt personer som Niclas Sjödin som möjliggör fortsatt elithockey i Timrå.
Tills vidare. För ska det bli bestående måste intresset återupplivas för den här klubben. Och för det måste diskussioner som dessa leva, om ev nyförvärv, framtidstro och förväntningar. För detta krävs till viss del även infriade förväntningar och löften i form av värvningar. Annars kan vi lägga ner här och nu.
mikenomad: Som sagt...nu ska jag softa.
Kikar in nån gång o checkar av. Kommer inte bli nåt kommenterande så många ggr. Lika bra :)
Ha det. Vi kanske syns i vinter.
Hahl Bundy: Istället för att mota bort den där Olle så fort han kommer knatande på grusgången skulle jag rekommendera att testa att bjuda in honom på en kopp kaffe och diskutera lite. Snubben har ju uppenbarligen något på hjärtat. Bara för att han ser lite konstig ut och luktar illa behöver han ju inte behandlas som en pestsmittad.
Sen: tacksamheten över föreningens fortsätta existens misstänker jag delas av alla timråiter. Men, lika lite som en stor pillesnopp är den totala trösten i ett fattigt hem är denna känsla lindringen till allt. För vissa av oss. Om du, Skarin m fl numer är immuna för negativa känslor p g a att Timrå IK rekonstruerat och fortfarande andas, äter och bajsar: good for you. Verkligen. Och så vackert det vore om ni spred ert evangelium lite mer härinne, annat än gnäll-på-gnällarna och Stenmark-oneliners. Go fuckin Dalai Lama on our asses?
Skarin: Jag må vara en bitter, grinig gubbjävel numer och därtill en bajsbrun fluga rakt upp i din Gula Fläck, men jag är åtminstone inte feg när det gäller diskussioner. Det är du. Du håller inne med dina argument som vore det retorik-poker. Antyder att du sitter på idel äss, men aldrig att du låter dig pressas till syn. Istället: dissa dina motspelare, förklara hur kasst du tycker att dom spelar...sen folda, blixtsnabbt insmussel av korten i leken, teatralisk gäspning och avsked från bordet med ett 'haha...spela själva ni, söta små amatörer'. Fegt.
Jag förbehåller mig rätten att anse att det här laget behöver en kompetent spelfördelare. Det saknade vi förra säsongen, med negativa konsekvenser som följd. Och säsongen innan det efter att Vampy dragit. Nu har vi tagit in Humperdinck och Nisse Hult. Den förstnämnde tror jag inte alls på. Märk väl: tror inte på. Jag säger inte: Humperdumper är jättedålig och Nubbben borde bli pryglad på torget för att han sajnade honom. Jag säger att jag inte tror på honom. Så här på förhand. Jag tror att han kommer att visa sig vara för vek och sakna nödvändig pondus på isen. Hopppas jag har fel. Men: den tanken - hur ogrundad den än må vara - oroar mig. Är det ok? Att jag inte bara känner så utan också skriver det?
Nisse tror jag i grunden på, men som ledare i en förstaformation? Inte på förhand. Hade vi spelat i elitserien hade jag faktiskt tyckt att han kändes mer spännande. En från början lite mer tillbakadragen, mindre pressande roll. Potential, medelhög 'tänk-om'-faktor. Nu kommer han till ett ungt och i allsvenskan oprövat lag. Taskig säsong i bagaget, förväntningar och ansvar. Kan han leva upp till det? Vara en av dom offensiva ledarna? Jag hoppas det, men jag måste medge att jag även här är orolig. Det behövs verkligen, verkligen någon som - i likhet med Hallin - kan uppvisa karisma. Som inte gömmer sig, driver på, vill stå i centrum, dirigera i PP. Är Nisse denne man?
Och nej: det handlar inte om att värva dyrt och namnkunnigt. det handlar om att välja rätt. Det som Nubben för tio år sedan var fantastiskt bra på, men där matjorden med åren tagit slut. Inget konstigt eller straffbart med det, det finns säkert någon anledning till att alla andra klubbar bytt ut sina sportchefer både en och två gånger sedan millenniets gryning. Nu tycker jag dock inte att Nubben ska lämna (den minnesgode erinrar sig att jag faktiskt förespråkade fortsatt sportchefande under 1-2 säsonger efter att degraderingen var ett faktum). Han har en för viktig position i föreningen, och mer turbulens är vi nu inte förtjänta av. Dessutom ska näste sportchef få komma till en mer krattad manege än vi för tillfället förfogar över. Se Nollan och Tommy, som verkligen inte lallat utan kört på med fullt engagemang, men där det (i mina ögon) blivit en del olyckliga manövrar helt enkelt beroende på att man inte har kontroll över alla bollar som är i luften. Näste sportchef ska ha en bra arbetssituation. Det har inte Nubben nu, det hade inte heller Linkan (som fått så löjligt mycket mer skit än han förtjänat att det är fantastiskt att folk blir upprörda över den ljumma kritikbris som Nubben får utstå).
Och nej 2: Ovanstående stycke är inte Sanningen. Det är mina åsikter och min tolkning över det som varit. Du Skarin har säkert en helt annan bild/tolkning. Utan att ha hört (läst) den kan jag på förhand säga att den är precis lika sann. I a f potentiellt. Det vore väldigt intressant att, sakligt argumenterande, ta del av dessa åsikter. Du vet ju hur det fungerar på ett hockeyforum. I synnerhet när man är frustrerad. Man vill gärna ha mothugg, någon som förklarar varför man inte behöver se framtiden an med så mycken negativitet, eller som bemöter argument med ett 'tja, ett annat sätt att se på saken är ju...'. T ex. Och återigen: på den punkten är jag immun mot kritik. Jag kan mycket väl gå med på din åsikt att jag är en trist old fuck numer, men så fan att jag inte tänker klappa mig på axeln för att jag faktiskt bemödar mig. Argumenterar, anstränger mig för att utförligt beskriva mina tankegångar. Där har du en del att jobba på.
Till sist: det är min förhoppning att Timrå IK fortsätter att existera till tidens ände. Och, ännu viktigare: att man motiverar sin existens genom sina gärningar. Vi har hankat oss fram tillräckligt länge nu. De senaste elitseriesäsongerna var, ur ett självförtroende- och cojoneperspektiv, under vår värdighet. Vi ska inte nöja oss med att tacka och ta emot. Har vi fått en plats i serien, en nyspolad is att spela på, pengar att handla spelare för: då jävlar ska det kramas ur till sista droppen. Inget jävla gnäll. Jag är trött på spelare som gömmer sig på sin egen hemmaplan, jag är trött på klubbdirrar som säger 'det är inte lätt för en så liten klubb som vår' på elitseriens upptaktsträff (TJ) och sportchefer som säger 'det gick inte att få hit bättre spelare' istället för 'jag lyckades inte få hit bättre spelare' (Nubben). Och, inte minst: supportrar som sitter på Hockeysnack och gnäller (jag själv jävligt inräknad). I vinter ska jag bidra mer. Jo: jag tänker fortfarande skriva precis det jag tycker och tänker, men jag ska bli en bättre supporter. Tillföra klubben mer (såväl matchnärvaro som ekonomiskt bistånd). Och, om Gud vill och ni Twitter-anstungna meningsmotståndare fortfarande har kraft att skriva mer än 140 tecken på denna sida: kanske även bli en bättre och gladare människa.
Låt oss se framtiden an.
Bragd-Birger: Förstår att du & ni andra som är kvar vill att det ska bli lite liv här inne igen. Tack, men nej tack. Pumpa på ni. Jag kommer in ibland & visar min "avsky" till framförallt dig, B-B. Det blir väl bra ;)
För det går inte att diskutera med dig heller, kära B-B. Den dagen du fattar det alltså.... Wow. En hel del Modo-folk förstod, och slutade. För att dra ett exempel. Delar verkligen inte din syn på särskilt mycket. Det är vi åtminstone överens om. Skulle dock hemskt gärna vilja ta del av spelarnamn, en trupp så som du vill att den ska se ut. För visst har du väl koll på spelare och dess namn och egenskaper, tillika trovärdighet kring namnen? Och föreningen i stort?
Men du ska ha lite cred för ett ganska så smörigt inlägg. Ett inlägg där jag hittar en hel del att argumentera mot. Men det tänker jag inte göra. Det har jag redan gjort! Tihi.
Eller förresten. Nu var väl jag lite löjlig.
Jag tror att Hundertpfund, Hult, Bergström och Bergman alla kommer betyda väldigt mycket för Timrå IK. Med Ogge Johansson, Porsberger, Moe och Westin som outsiders. Men de fyra förstnämnda tror jag mycket på.
Däremot tänker jag inte lägga så mycket energi på att gnälla & klaga. Absolut inte kommande säsong. Det gör du och andra så bra här ändå. Jag ser det här långsiktigt. Skulle vi lyckas ta oss till play-off har vi gjort det förbannat bra, tycker jag. Men det är klart..... Det vore superhäftigt med en förstacenter av stor klass. Kanske seriens bästa förstacenter rent av. Men dit är det långt.
Det gäller att få tillbaka folket på matcherna. Öka intresset. Äga några pengar att spendera, skapa en någorlunda bra ekonomi. Då finns det en chans att om 3-4-5 år KANSKE vara med och slåss för att ta oss tillbaka. Är dock skeptisk med tanke på arenaläget och Timrå som ort. Självklart gäller det ju oxå att denna omstart, tillika nybygge, slår väl ut på sikt rent sportsligt. Att satsa på egna juniorer var ett självklart måste. Nu gäller det att skola dem väl så att dom kan leda oss mot bättre tider.
Men som sagt. Kommer intresset tillbaka och det blir lite liv i arenan igen, då ökar chanserna enormt. DÅ finns det hopp och en framtidstro på riktigt. Känslan är dessvärre att intresset för Timrå IK är mer svalt än vad jag kunnat tro. Jag kommer dock göra mitt bästa och allt för att det ska bli så bra som möjligt igen.
Har fortfarande inte gått igenom trupperna än, men jag tror vi slutar 9:a eller 10:a. Kan hända att det händer lite i truppen framåt jul. Då kan vi mycket väl klättra lite. Å andra sidan är inte truppen färdig än då någon till ska in. Det k a n kanske bli play-off redan på förhand i min bok alltså. Med betoning på kanske. Jag hade absolut inte förväntat mig något annat än ungefär så.
Ha re bra, hej.
Redigerad kommentar
Vad gäller de sportsliga förväntningarna på Timrå IK delar vi i stort sett uppfattning. Vilket inte förvånar mig eftersom det knappast är dina kunskaper kring hockey i allmänhet och Timrå IK i synnerhet som är min triggerpunkt.
Skarin: Som Modo-supporter kan jag direkt dementera att B-B skulle vara en källa till irritation. Så länge som Gurra88 och till viss del Huge får härja här tar jag B-B alla dagar i veckan.
Jag kanske är lite naiv, men nog tror jag att Timrå når play off. Man visade ifjol att man har en hel del talangfulla juniorer tycker jag. Det finns trots allt en del spelare som var helt ok i elitserien kvar i truppen.
Dessutom tror jag att man har betydligt mer ödmjukhet än DIF hade. I "vanliga" fall brukar lagen som åker ned ligga relativt högt upp i tabellen och jag räknar kaxig Djurgården som ett undantag. (Dessutom hade de vår gemensamma bekante Challe som tränare, vilket borgar för ett dåligt resuiltat).
Den som kom på denna totalt ödmjukhetsbefriade slogan i totalt fel tidpunkt borde stenas på torget
Skarin: Mustigt inlägg! Av hänsyn till min oförmåga att diskutera låter jag det stå oemotsagt. Ett ärligt tack dock för skildringen av dom fördrivna modoliderna, och förbrödrandet på Twitter. Den bilden kommer jag att bära med mig länge.
Kör hårt, grabben!
Personligen tänker jag inte gnälla på sista värvningen, så länge det inte handlar om en förlängning med Crippe.
Men han var grym då det begav sig!
Jag reggade mig här för tre år sedan då jag läste och gillade det familjära tugget och gnabbet här.
Man kan diskutera allt. Alla har samma gemensamma brinnande intresse även om vi har fler intressen.
I mitt fall skidskytte och i andras fall något annat.
Men vi är ändå kompisar med ett gemensamt intresse. Sedan att det blir jobbigt med rekonstruktioner och sportslig kräftgång får inte påverka oss supportrar.
Jag vet att jag inte bidrar så mycket men försöker gå på alla hemmamatcher och går shopaholic i souvenirshopen och ser det mesta jag inte kan se live på tv.
Jag tycker det här forumet är suveränt!
Man får erbjudanden om allt från vinterdäck till chefsjobb.
Har träffat kompisar för livet här.
Det kan man säkert göra på andra forum och liknande också men jag känner att det här är rätt för mig.
Vill man inte vara här så behöver man inte.
Vill man inte handla på Ica så fins alltid Lidl.
Men jag hoppas innerligt ingen avreggar sig.
Alla behövs i denna stund.
Varje positiv tanke är önskvärd nu.
Jag tycker att nästan alla här för klubben framåt oavsett åsikter.
HB, BB, Skarin, TT, Olle, salig Blizzard, Dream Team och min idol nomaden....har säkert missat någon men alla bidrar och jag hoppas innerligt att ni fortsätter bidra.
Väl mött i Eon!
Stämningen har ju lugnt sagt varierat väldigt mycket under den här tiden men det där familjära som du nämner och att man pratar med de man kommer nära som om man (nästan) hade varit kompisar for life. Och vissa har ju även haft den turen. Jag träffade min fru på E.ON's ståplatsläktare, som exempel. Ja, nu är det en lång historia som ligger bakom det (mycket längre än enbart läktarmötet och långt långt tidigare framför allt), men mötet betydde mycket och det dröjde ju inte länge innan vi säkte upp varann här. And so the story goes....
Jag har alltid haft den här sidan som min startsida och har jag inte varit på semester där jag saknat någon slags möjlighet till att koppla upp mig så har jag alltid följt med i tugget.
Jag kommer fortfarande ihåg den säsongen när sajten startade. Vi hade gått upp i ES och sajten låg då under "Hockeyligan". När säsongen gick mot sitt slut så var fortsättningen väldigt osäker vill jag minnas. Då allt låg under "Hockeyligans" vingar så var ju Marcus rärr maktlös om man skulle driva det vidare eller inte. Enbart för att få behålla de kompisar man hade vunnit under säsongen (det var ju från hela landet; Gävle, Göteborg, Stockholm, Ö-vik, everywhere) så blev det ett flitigt utbyte av MSN-adresser. Bara det liksom! Fiends forever... som sagt!
Jag har träffat en ex-sambo och en fru delvis genom det här forumet (ex-sambon definitivt). Helt otroligt egentligen!
Det du nämner är argument nog för fortsatt engagemang!
Jag tycker ni/vi borde marknadsföra oss mer.
Jag hade gått med 10 år tidigare om jag vetat om vår existens.
Jag gillar verkligen det här och Er alla!
Och framför allt Timrå IK
Förstår att HS är heligt o att en det tar det personligt vid kritik över detta forum. Inte min mening.
Man har väl växt ifrån allt helt enkelt o orkar kanske inte med det negativa snacket som gräver hål i en.
Jag läser fortsättningsvis o kommenterar bara ibland. Bäst så. :-)
Att jag sen inte lärt känna npgon härinne gör det samma, jag har förbannat kul när jag läser.
Skulle dock vara skojj att få veta vilka som sitter bakom alla dessa nick, kanske.. Kanske inte känner man någon i det riktiga livet utanför cyberspace och HS :)
Och jag tycker inte det är särskilt mycket negativt här faktiskt.
Alla fattar att vi måste vara tacksamma att ens ha ett lag att ställa på is i höst.
Men när vi väl gör det måste man gå ha rimliga krav och åsikter.
Det är ett forums ändamål.
Vi ses i höst kompis!
De av oss som uppskattar HS har nog ungefär den relationen och distansen till forumet. Det är helt kravlöst och jag väljer helt själv när jag vill titta in här och slänga lite käft. Ibland är det berikande, ibland lite småkul, ganska ofta den här tiden på året rätt trist och någon gång då och då faktiskt jävligt låg nivå och provocerande uselt.
Men då loggar jag bara ur och skiter i det. För det som pågår härinne är nämligen inte mitt "riktiga" liv. Det är vänner jag mestadels inte träffat irl, personer min familj och vänner inte har någon som helst relation till. Min lilla tillflyktsplats när nörden i mig behöver bli förstådd, ett behov som inte till fullo tillgodoses i mitt "riktiga" liv.
Redigerad kommentar
Kan jag inte få vara Sam Malone åtminstone...?
Redigerad kommentar
Kungserie det där! Vad blev det av Kirstie Alley förresten...?
Går det några av den där lite småmysiga typen av serier nu också...?
Det märks att man zappar desperat på tv:n nu innan hockeyn drar igång