Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Uno Gordon:
Om till och med du kan tänka dig att se en ny arena inne i stan så borde nog alla andra kunna göra det åxå:
Vissa villkor måste nog vara villkorade för att få med alla tvivlare på tåget.
1. Timrå IK skall behåll sin bas i Sörberge. VIlket innebär att A-laget skall träna där. J20 skall fortsätta att spela sina matcher i E-on. Det A-laget skall göra är att spela sina hemmamatcher i Stan.
2. Det skall skrivas in i stadgarna att man inte får ändra på namnet under låt oss säga 200 år. OCh att denna stadga inte får ändras.
Anonymous: Har alltid blivit förknippade med Sundsvall utifrån ändå utav externa medier sedan vi tog klivet upp i Elitserien i diverse mediala sammanhang, så det gör ingen skillnad varken till eller ifrån anser jag. Men det är varumärket Timrå IK som är intressant. Ingenting annat. Att flytta göra man för att vidga vyerna och STÄRKA ett redan befintligt varumärke inte för att ta död på det. Så där har du fel. Jättefel. Kulturen och historiken kan ingen ta ifrån oss. Och jag är lika stolt ändå fastän jag är Timråbo.
Jag har inga problem med att låna ut ett vägvinnande koncept eller bistå lillebror med kompetensen bara de anger källan. Och sponsorer lockar Timrå IK så de räcker och blir över. Det är inte det som är kärnfrågan. Det är volymen på arenan vi diskuterar och vilka intäktsmöjligheter som kan uppbringas utav en flytt.
Timrå kommer alltid att vara en "sovarstad" till Sundsvall precis som Täby är till Sthlm. I Täby och Timrå bor man, i Sundsvall och Stockholm jobbar man!
Timrå skall vidareutveckla det man är bra på, d.v.s infrastrukturen. Skola, äldreomsorg, kommunikationer, boende etc.
Finns inga som helst skäl att spänna musklerna och ta upp kampen med en stad av Sundsvalls snitt vad beträffar flashiga byggnader. Det har vi varken ekonomin, kunnande eller kompetens för.
Alltså är valet enkelt för mig.
Per HApps:
| 10 | MODO Hockey | 25 | 103218 | 4128 |
| 6 | MODO Hockey | 27 | 182499 | 6759 |
dr-nix:
Det är ju en attans tur att det är folk med lite framåttänk som sitter i ledningen istället för en massa insöade tjurskallar som tycker att det var bättre förr.
BlackBay:
Nån som vet hur mycket Modo höjde snittet med när dom flyttade till hamnen?
Majoriteten av publiken finns i sundsvall, det är där dom lata marginalåskådarna finns... dom som av lathet väljer se matchen på tv istället för på plats men som, om, arenan vore lättillgänglig skulle kunne bege sig dit.
Jag kan ta att du väljer stanna hemma pga detta mot att vi höjer publiksnittet med 1500 pers..... vara inte sån bakåtsträvare utan rulla med i utvecklingen...
frumarie:
Du skrev:
"det borde vara ett krav att bo i Timrå och ha ett Timråhjärta för att sitta i styrelsen"
Med detta resonemang borde kanske stadgarna ändras till:
Man måste vara Timråbo för att spela i laget.
Man måste vara Timråbo för att jobba på kansliet
Man måste vara Timråbo för att få sponsra laget
Så du menar att inte Christer och övriga Sundsvallsbor i styrelsen inte skall få vara styrelsemedlemmar?
Man tar sig för pannan.
Och du har fel i din procentgissning. Majoriteten av medlemmarna i supporterklubben kommer ifrån Sundsvall eller andra orter.
Tänk vad skönt det skulle kunna vara att innan match, äta en bit mat och dricka ett glas öl/cider/vin till maten och sen gå till arenan.
Hur många i supporterklubben är egentligen från sundsvall?
Nån som har koll på det..10-15%kanske.
Jag tror tvärtom att det kommer mindre folk på matcherna om laget flyttar."
Varför är man med i supporter klubben om man inte kan åka några kilometer extra ? Dumaste jag hört!
Kan lova att det kommer att finnas folk som vill stå på ståplats i sundsvall oxå även om vissa tjurskallar inte vill åka in så ersätts dom med nya,sen att dom inte är infödd timrå bo och supporter sen tidigare gör mig inte ett dugg.
General_Moisio:
Pengar till en sk toppmodern arena finns inte i Timrå, så är det bara.
Personligen ser jag placeringen som en underordnad fråga i jämförelse med klubbens utveckling.
Hur många i supporterklubben är egentligen från sundsvall?
Nån som har koll på det..10-15%kanske.
Jag tror tvärtom att det kommer mindre folk på matcherna om laget flyttar.
Så du ser hellre timrå vara ett bottenlag i timrå än ett mitten eller topplag i sundsvall?
Finns pengarna här - nej.
Kommer de flesta besökarna härifrån - nej.
Finns marginalåskådarna här -nej (isf hade dom redan sett till att det var fullsatt).
Så varför vara kvar; bara för att namnet är lika?
Herregud, då skulle väl AIK spela sina matcher ute i Solna.
Jag bor själv i timrå men tappar inte mitt hockey intresse för att jag måste åka några kilometer extra.
Större delen av publiken kommer från sundsvall redan nu.
Om jag måste välja mellan några tjuriga timrå bor som vägrar flytta arenan (kanske 100st?) mot kanske 2000 personer till om vi ligger i stan så är valet enkelt.
Tror en arena nära centrum i stan kan bli en succe faktiskt.
Men visst man kan säkert komma upp i 6000-6500 i snitt i timrå oxå efter bron är byggd så det kommer några fler söderifrån.
Om pengarna och möjligheten att utveckla föreningen finns på andra sidan kommungränsen så ska man definitivt ta den. Då kanske vi kan börja slåss med de stora pojkarna på riktigt.
Personligen tycker jag att det kan vara en bra idé. Men jag hoppas innerligt att de isf bygger en arena som även kan ta andra evenemang. Se till att bygga så att en lastbil kan köra in genom porten till själva "innandömmet".
Detta är en intressant tanke som jag hoppas att alla parter blir nöjda med.
timrå ligger väl i timrå.
sörberge ligger i sörberge.
kovland ligger i kovland.
ja listan kan göras näst intill oändlig
De verkar vara många som tycker att arenan ska ligga i timrå......
De tycker jag är lite knepigt då dagens arena inte ens ligger i timrå utan i SÖRBERGE! de ståpr ju klart och tydligt på adressen dit att den ligger i SÖRBERGE!
SÅ Sluta med att den ska vara kvar i timrå.
Hur kan ni vilja ha kvar nå ni inte ens har?
Men om hon tycker som jag så är det bara ännu ett bekräftande att Timråbona månar om sitt lag.
General_Moisio: Nej, MODO flyttade inte utanför kommunen. Men, de allra flesta som åker och ser på Timrå, i Timrå, kommer från Sundsvall. De som vill göra en helkväll, där hockey ingår, vill göra det i Sundsvall.
Det är nog jäkligt få som skulle sluta åka på Timrås hemmamatcher bara av den anledningen att man flyttar hemmaarenan utanför kommunen.
Och jag förstår inte hur sådana supportrar tänker. Det som är bäst för klubben i stort måste ju vara det vettigaste alternativet. De som då, i ren tjurighet, stannar hemma och gnäller över att hemmaarenan flyttat in till Sundsvall kan inte älska sin klubb speciellt mycket.
Ja, det låter hårt men jag är beredd att stå för det jag just skrev.
General_Moisio: Tajmingen och tidpunkten för Thomas Johanssons utspel i pressen kring flytt utav arenan var kanske inte den bästa. Men jag börjar vackla mer och mer kring frågan om det absolut är nödvändigt att Timrå IK till varje pris måste cementera sig fast i Sörberge för all evig framtid.
Jag har varit motståndare i många år kring en eventuell flytt. Men på sistone har jag faktiskt börjat plocka bort skygglapparna och tänkt ett steg längre. Detta p.g.a. enskilda samtal med Per HApps. Varför jag tycker si eller så kommer att klarna inom kort. Jag har fått nya perspektiv och vad det lider kommer det dyka upp en insändare i lokalpressen där vi punkt för punkt kommer dra upp riktlinjerna för våra värderingar och ståndpunkter. Givetvis kommer vi skriva under med våra riktiga namn och inte våra signaturer och givetvis är det som kommer stå helt fristående ifrån Timrå IK och Supporterklubben. Det är enbart våra egna tankegångar. Hur många som i slutändan som ställer sig bakom vet jag ej i dagsläget. Den processen sköter Per HApps alldeles ypperligt utan vidare inblandning ifrån mig.
Håll till godo!
Jag tror inte Timrå kommer öka sitt snitt avsevärt om någonsin alls. För min del ska Timrå IK spela i Timrå och inte i Sundsvall. Visst vill jag se en ny arena de vill jag denna duger men inte mer, men jag är övertygad om att vi inte måste flytta till Sundsvall för att hockeyn ska utvecklas vidare i Medelpad.
Detta snack gör mig oroad men skulle de nu bli sanning och Timrå höjer sitt snitt med 2000 som du vill är ingen gladare än vad jag är, men glöm att jag någonsin kommer sätta min fot där. Kalla mig gammalmodig och allt sånt snack, säg att jag är ute på hal is, säg precis vad ni vill. Jag anser att Timrå ska växa och bli ett av landets ledare inom Hockey men jag vill se att de händer i TIMRÅ KOMMUN! Inte utanför kommungränserna.
Finns bara en sak som kanske är lite positivt med att flytta, VI BLIR LAGET I STAN! Utan att diskutera.
General_Moisio: När MODO flyttade från Kempis hade man 4000 i snitt. Maxkapacitet var 5100. Första säsongen i Swedbank Arena hade man nästan 7000 i snitt. En ökning med knappt 3000 åskådare.
Klart som fan att en flytt in till Sundsvall kommer locka fler marginalåskådare. Den gruppen är förvånasvärt stor och jag tror nog att Timrå skulle närma sig 7000 åskådare om arenan fanns i Sundsvall.