Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Istället för att åka runt i bussar och förstöra miljön, och tänka på alla pengar vi skulle inte få in på en gätte resturang med bussficka så kan vi halvera antalet omgångar i serien, riva arenan och sälja delar av den som souverier, kan med fördel göras som budjet variant i form av ett tält, tror frälsis lånar ut sitt för dom använder väl inte det vintertid:)
Och då vi halverat serien och sålt arenan, då har vi fått in en massa pengar, som vi kan lägga på en iskrapa och snöskovel, och spela matcherna på en äckta månskensrink, och givetvis för att spara extremt med pengar och miljö så ska alla matcher spelas dagtid för att spara på ström och våra norrlänska outbyggda älvar..
Må vara med bussarna, men mellan Timrå/Sundsvall är det väll i samma omfattning.
En uppfattning från dig är att det är av stor vikt att krogen lockar efter match, läs vad du skrev.
Inte ätit i Eon arena, tack för det.
Jag räknade inte med att du skulle hitta några fördelar, så tyvärr see y in black hole. I Timrå har vi Elit Serie hockey, men det är ju inget för Sundsvalls boende?
Tycker väl att jag nyss tog upp några hyfsade fördelar iallafall? Du har inte nämnt en enda än.
"I Timrå har vi Elit Serie hockey, men det är ju inget för Sundsvalls boende?"
Ja vad ska man säga egentligen, hur inskränkt får man bli?
Kanske är jag fel ute, men jag inbillar mig att vi har en annan klubbkultur i Sverige än de har i nordamerika, särskilt i USA.
Abron:
"Må vara med bussarna, men mellan Timrå/Sundsvall är det väll i samma omfattning."
Sundsvall har väl större lokalförbindelse än Timrå?
"En uppfattning från dig är att det är av stor vikt att krogen lockar efter match, läs vad du skrev."
Det ralus försöker förklara är att det finns ett större nöjesutbud i Sundsvall. Han tog krogen som ett exempel.
"Inte ätit i Eon arena, tack för det."
Jag har ätit i E.on's restaurang. Det var väl okej, men jag har ätit bättre. Hur gör man om man vill äta en god 3-rätters middag efter match?
"I Timrå har vi Elit Serie hockey, men det är ju inget för Sundsvalls boende?"
Utan Sundsvall skulle nog inte Timrå ha ett ES-lag.
Käkar man i puben på Eon så finns det 3 rätter att välja mellan som alltid varit samma när jag har varit där, vilket är riktigt dåligt. Sen att det inte är någon större smaksensation och barnportioner gör inte saken bättre.
Nästan skrämmande att se tycker jag, hur ibland hatet lyser igenom, både härinne ibland och på St-debatten, huvaligen. Inte undra på att det aldrig blir fred på jorden. Inte undra på att St-hockey var dömt att misslyckas.
Gamla griniga gubbar? Ja, kanske en del kärringar också. På båda sidor. Man undrar hur många generationer till som ska uppfostras in i kriget om Timrå/Sundsvall? Förstår dem på sätt och vis, det enda dom har är ju TIK så det vill dom inte dela med sig av. Men väx upp.
Se länk.
http://st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=799870&nav_section=2&nav_order=2&nav_part=2
Med andra ord var jag hyffsat rätt ute, spana in mitt filarkiv :)))))
Vad är det man brukar säga? Jo, nu kör vi!
Arenan ska ligga i Sundsvall. Punkt slut.
Hoppas att det planeras flitigt framöver!
Det finns säkert någon bra anledning varför man bygger under en höjkonjunktur när byggföretag kan vraka och välja mellan projekt och ta betalt därefter, för att sedan under en lågkonjuntur, när folk håller i plånoken, försöka få folk till den nybyggda arenan.
För min del så är det enda viktiga att det går bra för Timråik. Om de så skulle vara bra för Timrå att spela i Husum så skulle jag vara med på de också.
Samtidigt så tycker jag att de är en liten nyans av brunt att härma nolaskogsarna och lägga en arena i Sundsvalls hamn. Som det skulle vara den enda ultimata lösningen för oss bara för att det lyckades där.
Sedan kan man ju konstatera att publik siffrorna har börjad sviktat även där
efter nyhetens behag lagt sig. Skulle tro att det är den kvinnliga publiken som minskat mest. Nu lär dom väl få fart på siffrorna om Foppa kommer till spel. Men frågan är ju under hur många år måste man ha god täckning i en ny arena för att ro protektet iland.
Är allt betalat om man fyller den under tre år eller ska man räkna med tio tolv år. Skulle tro att det är det senare som gäller och det är inte utan att det känns som man spelar lite högt med vår anrika förening.
Amen.
Skulle detta klassas som ett statligt samarbete? Vad säger sponsorer om det hela? Vad säger publikandelen som består av barnfamiljer när dom måste valla sina ungar förbi slotmachines för att ta sig till godisautomaten?
Jag tror att det är jävligt många bitar som ska falla på plats innan någon kommer att skissa på planritningar över hur det här skulle se ut.
Timrå spelar sina hemmamatcher i Cosmopol Arena - Tungt!
Tror knappast att hockeyarenan o spelhallen kommer ligga på sånt sätt att man måste knata igenom det ena för att komma till det andra.
Det är ju 2 helt skilda saker inom samma komplex men med viss genom vandring naturligtvis på matchdagar men som inte kommer att påverka de som inte är intresserade av Cosmopol.
Det skulle nog finnas ett ömsesidigt intresse av att direkt skilja de båda verksamheterna åt men samtidigt är detta ingenting som kommer att stoppa ettriga förespråkare av samhällsmoralen. Ett Kasino är ju något "fult", något man försöker hålla så kontrollerat och undanstoppat som det bara går, oavsett om man väljer att inreda det hela i mahogny och servera fina middagar.
Däremot så är det ju en ganska sexig tanke att kunna trappa någon 17-åring med falsklegg vid NL hold'em bordet med ett set och råna denne på 3-4 månadspengar, direkt efter en hemmavinst mot Modo, det sticker jag inte under stolen med ;)
Eller just ja, det finns ju redan.
Spriten rör ni inte, det vet väl alla? Bara för att dryckeskulturen i det här landet tar en massa liv varje år och är lika folkkärt som Karl Bertil Jonsson så betyder ju inte det att man inte kan ösa skit över spelmissbruk och förorda ett statligt spelmonopol, eller hur?
Att ifrågasätta spriten, som under vissa perioder igenom historien tom. varit statligt ransonerat, är svårt. Att ifrågasätta spel och dobbel är desto lättare när tom. staten vill kontrollera all form av sådan verksamhet på grund av farorna som förknippas med detta.
Och ja, jag känner till Systembolagets existens...
Nu kommer vi ifrån huvudämnet men nog upplever jag alkoholen ifrågasättas minst lika mycket spelandet. Det finns fler väl fler rörelser som jobbar mot alkohol än mot spel?
Båda sakerna är beroendeframkallande, förstör familjer, tar liv och kontrolleras statligt.
Jag ser ingen skillnad.
Har MoDo bygget en arena i Sundsvalls Hamn!?
Men allvarligt, idéer kring en arena i Sundsvalls Hamn har ju funnits jättelänge. Så känns inte som att man härmar nån direkt ;)
" – För vår del skulle vi gärna se att fler lag också spelar matcher i den här hallen, säger Christer Ericsson "
menar man då att den ska kunna hyras ut och ge pengar på det viset också, eller menar han någonting i stil med. detta skulle även kunna vara katternas hemmahall? Dragons?
jag blev i alla fall förvirrad av just den kommentaren.
Alkoholen försöker man kontrollera på samma sätt som spelandet men alkoholen är ju betydligt mer folkkärt och socialt accepterat, i förhållande till vilken samhällsskada den orsakar. Säg till en avlägesen polare att du festar 3 gånger i veckan och gör av med 1500 spänn under den tiden och han/hon rycker på axlarna. Säg till samma person att du sitter tre dagar i veckan på kasino och spelar bort pengar och du blir en junkie i deras ögon.
Hur ofta ser man inte pappor och mammor låta deras 5-åringar lasta ner helrör i korgen på systembolaget, samma människor skulle nog inte komma på tanken att låta ungarna ställa in markerstapeln för en all in när han spelar med polarna över köksbordet och halva semesterkassan.
Allt jag säger är att försäljningen av alkohol på arenorna inte kan likställas vid ett samarbete med ett kasino. Allmänhetens reaktioner och dess betydelse kan nog ställa till med problem vid ett sådant samarbete. Personligen tycker jag att det låter som en intressant idé, jag är bara skeptisk till hur den konkret skulle se ut.
Angående en arena i Sundsvall med Casino i/kring så säger jag: Skit som skit. Pengar som pengar.
Att vi dessutom måste till Sundsvall för att kunna utvecklas är också skit. Städer blir större och större och orter likt Timrå blir mindre och mindre. Sundsvall kommer inte att räcka till i längden heller. Det är krafter som är bra mycket större än Timrå IK och Timrå Kommun som ligger bakom det där.
Jag instämmer i att det är ett potentiellt gyllene tillfälle för Timrå IK, jag skulle också välkomna ett samarbete med CC och jag håller med om att det skulle vara extremt gynnsamt att genomföra detta. Allt jag säger är bara att det är nog mer avlägset än vad folk verkar tro. En flytt är självklar och livsviktig för föreningen men jag är inte så säker på att ett samarbete med CC skulle genomföras helt smärtfritt.
Är ju många här inne som anser att Timrå ska stå på sig och motsätta sig den här utvecklingen, trotsa helt enkelt, och att klubben skulle degraderas i seriesystem och kanske konka i slutändan gör då inget eftersom man då har handlat på ett moraliskt rätt sätt och därför kan stå med rak rygg när klubben går omkull.
Sen att det är en piss i Mississippi om Timrå IK går omkull pga detta inser naivt nog inte många.
Då har jag en bättre ide, ploga upp wivsavarf tjärn, och gör en ricktigt fin månskensrink, så blir det lika för alla, och alla får stå i en snödriva, och vänta på korvgubben som springer runt med sin korvmoj, JAPP då är vi av med krov kön med, så fram för månskensrinkar, och en rink med namnet wivstarinken, så återgår man ju till grunderna, och det är bra då inget funkar:))
Vilken "längd" pratar du om?
Sundsvall/Timrå har potential att räcka alldeles utmärkt även i längden, så vida inte regionen avbefolkas helt (och varför skulle den det?). I så fall är det väl värre för mindre städer som Karlstad, Övik, Skellefteå, Luleå, Leksand osv. Det är ställen som varken är särskilt starka ekonomiskt eller har stort publikunderlag men som ändå knappast kommer försvinna från elithockeyn framöver. Karlstad är ju en mindre stad än Sundsvall – varför skulle inte Sundsvall/Timrå kunna duga då? Skulle det i längden vara viktigast med region, pengar och folkmängd skulle storstadslagen sedan länge varit vida överlägsna. Det har vi väl ändå inte sett?
RocknRolf2: Bra skrivet.
Sedan kommer det bli ännu mer intressant att följa den kommande regionsindelningen framöver. Det är det som känns mest intressant i nuläget tycker jag.
JimmyH:
Jag säger som Lars "Nylle" Nylin.
-Jag är mer positiv än negativ.
Det går väl fler bussar från Sundsvall än från Timrå eller hur?
När påstod jag att det är ett måste för alla att gå på krogen efter match? Låter som nånting du plockat ur ditt eget huvud
Nej jag har inte testat maten i Eon, vad det nu vill säga dig?
Skulle väl kunna dra fram hur många fördelar som helst, som du bara skulle försöka slingra dig runt ändå. I grund och botten handlar det om att locka så mycket publik som det bara går. Men om vi vänder på steken då, vad anser du att Timrå har som skulle locka mer än Sundsvall?